Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

256 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 06:09:32

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Bijles en Internet  (gelezen 13936 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Bijles en Internet
« Gepost op: 14 november 2009, 16:56:49 »
Bericht 1 van 10

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:27-11-2004
 Aan:AllenMsgID:1234.1
 Onderwerp:Bijles en InternetForum:ws-nlcomputer
Beste mensen,

Ik geef nu al weer enkele jaren op heel kleine schaal bijles. Na Wiskunde is het nu Engels. Een heel ander vak natuurlijk, maar net als dat wiskunde trek ik uit de praktijk van mijn werk zo verschrikkelijk veel leuke en erg bruikbare voorbeelden dat mijn leerlingen er tot nu toe altijd de grootste lol in hebben.

Voor dat wiskunde op VMBO-TL nivo had ik niet zoveel behoefte aan lesmateriaal. Ik trok het lesboek erbij en voor de rest zoog ik gewoon de bijbehorende sommetjes wel uit mijn grote praktijkduim <g>. Toen de eindexamens naderden waren de oude examens op Internet wel een prachtig stukje oefenmateriaal. Het was vooral ideaal daarbij ook de score te kunnen bepalen. Als technicus ben ik nogal fanatiek een "meten is weten" mens.

Die examens vind je hier:

http://oefenen.eindexamen.nu/

Bij het vak Engels ligt dat even een beetje anders natuurlijk. De komende periode gaat het over luistervaardigheid. Het mooiste is dan natuurlijk kunnen luisteren naar verschillende sprekers en onderwerpen. Ik vond uitstekend lesmateriaal op de BBC site:

http://www.bbc.co.uk/worldservice/learningenglish/index.shtml

Daar waren ook audio en video fragmenten te vinden inclusief de teksten. Alleen waren die audio fragmenten in streaming audio formaat (van die .ram bestanden) en dat schiet niet op want gedurende het lesuur is er geen Internet beschikbaar.

Na enig gepuzzel kreeg ik het voor elkaar de afspelende .ram audio met Audiograbber via de Line-in sampling als mp3 bestand op te nemen in een goede kwaliteit. Binnenkort dus de gebrandschilderde ramen van York en het roemruchte oude Brooklands race-circuit als lesstof.

[Mocht er iemand een betere oplossing weten, heel graag natuurlijk..]

Dat Internet is echt een fantastische bron van hulpmiddelen voor het onderwijs!

groetjes,

Just


Bericht 2 van 10

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:21-11-2006
 Aan:AllenMsgID:3159.1
 Onderwerp:Bijles en InternetForum:ws-nlcomputer
1 Goedenavond ! ,

Ik geef alweer voor het tweede jaar bijles Engels. Ik heb daar zelf de grootste lol in en mijn studente ook. Het is gewoon een hobby van me, al reken ik er wel een nette onkostenvergoeding voor. Er gaat dan ook een flink stuk voorbereiding in dat uurtje les en ik sleep zonder met een oog te knipperen onze videocamera mee of een laptop. Daarmee krijgt mijn pupil een heel mooi product voor een erg bescheiden bedrag.

De resultaten zijn geweldig. Ze scoort nu al achten op school en we hebben nog een half jaar voor haar eindexamen begint. Dat wordt dus misschien wel een negen. Haar broer maakte hiervoor een sprong van drie punten en studeert nu met succes medicijnen in Leiden.

De oefenstof haal ik van Internet. Morgen wil ze luistervaardigheid doen en ik haalde hier een leuk MP3-tje over luchtvervuiling in China: [url=http://theworld.org/?q=node/4234]http://theworld.org/?q=node/4234[/url]
De link naar de mp3 podcast staat rechts-onder de tekst.
Daar gaan we morgenavond samen naar luisteren en proberen alle elementen er uit te halen. Samen, stapje voor stapje, gezellig en met enthousiasme. Dat is het geheim. Ik ben geen leraar, die zegt: doe dit, doe dat. Dat vond ik zelf vroeger ook niks. Samen doen, respect voor het lagere niveau van mijn studente en enthousiasme voor de andere cultuur werkt veel beter. Leuk stukje over China trouwens, vooral taaltechnisch dan. Er zitten brokken Chinees tussen en namen van steden. Dat gooit je wat in de war bij het luisteren en daarmee is dat een mooie oefening. Gewoon een paar keer proberen en je hebt de kunst door.

Ik haal ook oefenexamens van Internet. Sommige sites slaan daar een slaatje uit en vragen geld. Hier vind je ze gratis:
http://examen.kennisnet.nl/vmbo/oefenexamensVerander vmbo in de link in havo of vwo voor het nivo wat je wilt.

Teksten die ik nodig heb haal ik op de website van de Telegraph: http://www.telegraph.co.uk/

Ideaal dus, dat Internet, voor bijles geven! Dat wou ik hier even kwijt, misschien ook dat iemand daar wat aan heeft.
groeten,

Just Vecht
mijn Blog en meer 88




Bericht 3 van 10

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:JacoDatum:22-11-2006
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:3159.2
 Onderwerp:Bijles en InternetForum:ws-nlcomputer
Just,
Misschien kan je een uitleg geven over de volgende quote:
A proof is a proof. What kind of a proof? It's a proof. A proof is a proof. And when you have a good proof, it's because it's proven.  
It still baffles me...
Jaco


Bericht 4 van 10

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:23-11-2006
 Aan:JacoMsgID:3159.3
 Onderwerp:Bijles en InternetForum:ws-nlcomputer
Hoi Jaco,
>>  It still baffles me... <<
Ja ja! Zo heb ik er ook één in dezelfde trant op het thema geheim. In het Nederlands dan. Woordspelletjes zijn leuk.

Deze rond het woord "proof" is slecht te vertalen. Dat woord heeft een wat andere diepere betekenis dan het overeenkomstige woord in het Nederlands. In die zin dat een proof een bewijs is in praktische zin en in onze taal een bewijs meer een algemener begrip is. Nou jij weer!
groeten,

Just Vecht
mijn Blog en meer




Bericht 5 van 10

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:JacoDatum:24-11-2006
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:3159.4
 Onderwerp:Bijles en InternetForum:ws-nlcomputer
Just,
Het was geen woordgrapje, maar een werkelijke uitspraak van de toenmalige PM van Canada nadat Bush hem in de geheime bewijzen van de massavernietigingswapens in Irak had laten. Wekenlang hebben Canadese journalisten en comedianten geprobeert deze zin uit te leggen.... Het resultaat: Canada weigerde deel te nemen aan de invasie in Irak.
Jaco


Bericht 6 van 10

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:24-11-2006
 Aan:JacoMsgID:3159.5
 Onderwerp:Bijles en InternetForum:ws-nlcomputer
Hoi Jaco,
>>  Het resultaat: Canada weigerde deel te nemen aan de invasie in Irak. <<
Goh! ja, dat zat er wel in. En als ik zo zie hoe de zaak erbij staat wellicht nog niet zo'n verkeerde keuze. Maar nou dwalen we een beetje van het onderwerp af, hoor!

Ik heb afgelopen woensdagavond heerlijk met mijn pupil aan die luistervaardigheid gewerkt. De eerste brokken had ze zo'n 20 % van begrepen en na een uurtje was ze dicht bij de 100 %. Aanstaande woensdag gaan we de rest doen. Ze had er enorm veel plezier in en de tekst zelf boeide haar echt. MIj ook trouwens!
groeten,

Just Vecht
mijn Blog en meer




Bericht 7 van 10

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:JacoDatum:25-11-2006
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:3159.6
 Onderwerp:Bijles en InternetForum:ws-nlcomputer
Just,
Je hebt gelijk we dwalen een beetje af al zouden we het ook onder maatschappijleer kunnen stoppen.
De links naar de oefenexamens is leuk... al had ik wel mijn bedenkingen bij sommige vragen op het gebied van maatschappijleer. Veel succes met je pupil.
Jaco
 


Bericht 8 van 10

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:26-11-2006
 Aan:JacoMsgID:3159.7
 Onderwerp:Bijles en InternetForum:ws-nlcomputer
Hoi Jaco,
>>  De links naar de oefenexamens is leuk. <<
Kijk, dat was één van de dingen die ik voor ogen had. Dingen die werken en geen onnodig geld uit je broek kloppen. Gewoon zo op Internet. Fijn dat je er wat aan had.

Ik begrijp dat je in maatschappelijke zaken erg geinteresseerd bent. Je weet er gezien je opmerking over Canada ook erg veel van. Dan was de afgelopen verkiezingsstrijd wel iets heel aparts voor je. Daar kunnen we hier beter niet over uitweiden. Anders moeten we de naam van ons Forum snel aanpassen.
Maar één vraagje brandt me op de tong: vanwaar die interesse? Is dat privé of is dat vanwege je beroep.

Vertel eens?
groeten,

Just Vecht
mijn Blog en meer




Bericht 9 van 10

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:JacoDatum:26-11-2006
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:3159.8
 Onderwerp:Bijles en InternetForum:ws-nlcomputer
Hoi,
Lange tijd geleden heb ik Public Relations gestudeerd toen officiëel die richting nog niet bestond. De officiële inschrijving was Lerarenopleding Nederlands en Maatschappijleer. De interesse voor maatschappijleer is heel sterk blijven hangen. Ondanks het feit dat ik inmiddels al enige jaren in Canada woon, hou ik nog steeds een sterke interesse in de Nederlandse maatschappij.
Jaco


Bericht 10 van 10

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:26-11-2006
 Aan:JacoMsgID:3159.9
 Onderwerp:Bijles en InternetForum:ws-nlcomputer
Hoi Jaco,
>>  Lerarenopleding Nederlands en Maatschappijleer. <<
Ik snap het! Bedankt voor je reacties!
groeten,

Just Vecht
mijn Blog en meer