Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

230 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 21:38:21

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: 2de ethernet  (gelezen 10105 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
2de ethernet
« Gepost op: 14 november 2009, 17:24:02 »
Bericht 1 van 4

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:Don Esteban (NLHelp)Datum:24-05-2008
 Aan:AllenMsgID:3874.1
 Onderwerp:2de ethernetForum:ws-nlcomputer
Hoi All,
Naast mijn normale DeskTop internet ik tegelijkertijd ook met mijn laptop via een extra ethernetkaart in de Desktop. De twee devices staan dus naast elkaar. Deze week installeerde ik nieuwe software op een pc van een kennis. Ik trek de laptopinternetkabel uit en steek hem in de 2de desktop zodat ik internetverbinding heb om te updaten enz. Werkt prima. (dacht ik)
Wat me opvalt is -en dat gebeurde voorheen ook al als de laptop verbonden is- dat de dataoverdracht vaak niet alleen trager is maar dat bij het downloaden van grotere bestanden de zaak plots vasthangt. Net alsof de data via deze doorlussing door een flessenhals moet die het allemaal niet weet te verwerken. Als er een mogelijkheid op 'retry' te activeren, wil het nog wel eens lukken dat de downloadprocedure verder gaat. Maar vaak hangt de zaak vast en moet ik afbreken. Steek ik de internetkabel van de desktop echter rechtstreeks in het tweede device is er uiteraard geen vuiltje aan de lucht.
Iemand een idee was hier loos ist?
Don 


Bericht 2 van 4

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:24-05-2008
 Aan:Don Esteban (NLHelp)MsgID:3874.2
 Onderwerp:2de ethernetForum:ws-nlcomputer
Hoi Don,
Omdat je nu via ICS (internet connect sharing) werkt, is het (quote) "alsof de data via deze doorlussing door een flessenhals moet die het allemaal niet weet te verwerken".
Uitstekende analyse Don!
En dan maar uit gaan zoeken waar het probleem ligt: In het notebook, in de desktop, in de connectie tussen die twee, in conflicterende virusscanners, in mallotige firewall's, of gewoon in een slechte internettoegang, een slechte netwerkkaart, een luizige kabel, foute instellingen zegt u het maar.
Natuurlijk valt daar wel uit te komen, maarrrrr.. heb je een (modem)router?
Zo ja, doe jezelf een plezier en schakel dat maffe ICS uit, verwijder die tweede Nic, en sluit het notebook via een tweede kabeltje op die router aan. Dat ICS is iets uit de tijd dat een router nog een paar duizend euro kostte. Zo nee, overweeg de aanschaf van een aardige (modem)router. Kosten tegenwoordig niet veel, en de moderne met ingebouwde 4-poorts switch draadloos netwerk zorgen er in een klap voor dat je een echt en heel wat probleemlozer netwerkje hebt. Software firewalls kan je lekker deïnstalleren, en de moderne routers maken ook nog Voip mogelijk en hebben nog veel meer aardigs aan boord.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Gewijzigd 24/05/2008 13:04 CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 3 van 4

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:Don Esteban (NLHelp)Datum:24-05-2008
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3874.3
 Onderwerp:2de ethernetForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
>>doe jezelf een plezier en schakel dat maffe ICS uit, verwijder die tweede Nic, en sluit het notebook via een tweede kabeltje op die router aan.<<
Mijn router (met daarop aangesloten 2 desktops) zit bij de modem in de meterkast en dat is 15 meter verder. Een extra kabel naar mijn desktop trekken is uitgesloten want in de telefoonbuis paste nog maar net een tweede kabel. Zou ik de router bij mijn pc plaatsen, zou de 2e kabel naar de 2e desktop eens zo lang moeten worden. die loopt dan door kamer, door de hal en de trap op en dat is dus ook geen doen. Ik zou natuurlijk draadloos kunnen gaan werken maar werkt dat niet een stuk trager? Of ben ik hier abuis?

Vroeger is me dat probleempje eigenlijk nooit zo opgevallen. Ik controleer de hele bubs nog eens en anders moet er dan maar een draadloos systeem komen.
Thanks weer voor de reply.
Don 


Bericht 4 van 4

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:25-05-2008
 Aan:Don Esteban (NLHelp)MsgID:3874.4
 Onderwerp:2de ethernetForum:ws-nlcomputer
Hoi Don,
>> Ik zou natuurlijk draadloos kunnen gaan werken maar werkt dat niet een stuk trager? Of ben ik hier abuis?  <<
Met de tegenwoordige G standaard gaat het in de regel best wel lekker snel. Natuurlijk is de snelheid afhankelijk van de signaalsterkte. Hoe zwakker het signaal, hoe trager de vberbinding. En de signaalsterkte hangt weer af van de hoeveelheid materiaal (met name beton(ijzer), keukens, badkamers houden veel tegen) die tussen notebook en router staan.
Maar voor draadloos heb je wel weer wat nodig: Of een nieuwe (modem)router met Wlan, of een accesspoint. Natuurlijk heeft dat notebook al wireless aan boord.
Goedkoper (en snel, stabiel, veilig) is een kleine ethernet switch bij de desktops gebruiken. Daar gaat dan een kabeltje naar de router, een naar beide desktops, en een naar het notebook. Zo'n switch kost tegenwoordig een droppie. 4 tot 8 poorten voor tussen de 25 en 40 euro. Kan je er ook nog een pc van een gast of een printer met netwerk oid op aansluiten.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage