Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

219 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 17:45:14

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: YouTube widescreen  (gelezen 17890 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
YouTube widescreen
« Gepost op: 14 november 2009, 17:49:25 »
Bericht 1 van 16

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:PaulvDatum:01-09-2009
 Aan:AllenMsgID:4374.1
 Onderwerp:youtube widescreenForum:ws-nlcomputer
Hallo,
Heeft iemand ook ervaring met het uploaden van een breedbeeld-filmpje naar youtube en dat het ook echt als breedbeeld wordt weergegeven.(beeldvullend)
Ik heb al van alles geprobeerd en ik krijg het niet voor elkaar.
Het gaat om wat opnames die ik van videobanden via m´n dvd/hdd-recorder heb gemaakt.
De verhouding is dan 4:3 hoewel het effectieve tv-beeld 16:9 is.
Ga je die opname uploaden naar youtube dan krijg je niet alleen zwarte randen aan de zijkant maar ook onder en boven.Dat is niet zo mooi en you tube zegt daarover in de help BAH,dat willen we niet.
Met virtualdubmod is het me gelukt om dat 16:9 beeld uit te snijden en op m´n pc wordt dat in een viewer mooi zonder zwarte balken weergegeven.Na uploaden naar youtube wordt het bij hun niet weergegeven als breedbeeld maar wordt het beeld samengedrukt naar 4:3,vervormd dus.(en brede zwarte balken aan de zijkanten)
Er zijn wat filmpjes op youtube dat je met de windows movie maker een instelling kunt veranderen bij de opties naar 16:9....dat heb ik gedaan zonder resultaat.Ook allerlei codecs geinstalleerd,divx en xvid en die laatste gebruikt maar geen succes.
Pf.Wat een gedoe met dat youtube.
Groet,Paul


Bericht 2 van 16

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:PaulvDatum:01-09-2009
 Aan:AllenMsgID:4374.2
 Onderwerp:youtube widescreenForum:ws-nlcomputer
Hallo,
Hier staan de gegevens van youtube:
http://www.google.com/support/youtube/bin/answer.py?hl=nl&answer=132460
Paul


Bericht 3 van 16

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:PaulvDatum:01-09-2009
 Aan:AllenMsgID:4374.3
 Onderwerp:youtube widescreenForum:ws-nlcomputer
Opvallend is wel dat het in fullscreen wel goed uitgekaderd komt......(zonder brede randen)
bv Rafal Blechacz - Chopin Prelude 24


Bericht 4 van 16

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:LeonDatum:01-09-2009
 Aan:PaulvMsgID:4374.4
 Onderwerp:youtube widescreenForum:ws-nlcomputer
Paul,

Om eerlijk te zijn ik heb nog nooit iets geüpload naar youtube.

Maar ik heb zo juist eens wat filmpjes bij elkaar geprakt en dat wordt nu geüpload, eens kijken wat daar van gemaakt gaat worden.

Zo in één keer in het formaat van wat jij zo graag zou willen hebben YouTube - Broadcast Yourself.

Groeten, Leon




Bericht 5 van 16

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:PaulvDatum:02-09-2009
 Aan:LeonMsgID:4374.5
 Onderwerp:youtube widescreenForum:ws-nlcomputer
Hallo Leon,
Misschien is dat al een verschil dat jij die opnames denk ik met een filmcamera hebt gemaakt,het is inderdaad wat ik wil hebben.(he,eend in beeld :-)
Ik heb het dus uitgeknipt uit een 4:3 opname,iets wat ze bij de help ook gewoon zeggen:
http://www.google.com/support/youtube/bin/answer.py?hl=nl&answer=118277
Misschien dat er toch iets achterblijft dat het 4:3 is.Heb het nog niet gevonden maar wel even bij die link hierboven een commentaar achtergelaten.
Bedankt,
Paul


Bericht 6 van 16

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:PaulvDatum:02-09-2009
 Aan:AllenMsgID:4374.7
 Onderwerp:youtube widescreenForum:ws-nlcomputer
Ik heb nu ergens gelezen bij de instellingen van de xvid codec dat de diplay ratio bv 16:9 mogelijk niet wordt vastgelegd als de film in .avi wordt opgeslagen zodat het bij afspelen niet kan worden uitgelzen,en ik kan alleen in .avi enzo opslaan.
Dan toch maar een andere editor zien te vinden die kan uitsnijden (croppen) en opslaan in mp4.
Is niet veel gratis zo te zien of weet iemand een goeie die dat kan?
Paul


Bericht 7 van 16

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:LeonDatum:02-09-2009
 Aan:PaulvMsgID:4374.8
 Onderwerp:youtube widescreenForum:ws-nlcomputer
Ja mooi he, zo’n eendje.

Dat is wel de gemakkelijkste manier, ten minste voor mij om een bij te snijden filmpje in het juiste formaat te krijgen met zo min mogelijk conversies.

Er staat weer een filmpje: YouTube - Broadcast Yourself.
Het oorspronkelijk filmpje ‘Rafal_Blechacz_-_Chopin_Prelude_24.flv’ is eerst omgezet naar een formaat wat mijn video editor slikt (mpg).

Vervolgens start ik met een origineel stukje film uit een camera.
Dat had ook een stukje zwart beeld mogen zijn maar dan moet je dat natuurlijk wel hebben liggen.
En het begin van wat er nu staat, heeft ook wel wat.
 
Het komt er op neer dat ik het video formaat kenbaar moet maken en een begin nodig heb.
Dat gaat dan ook meteen in het juiste formaat, wel zo handig.

Vervolgens plak ik met de functie PIP er de prelude in en stretch deze in het juiste afmetingen.
De zwarte balken vallen dan buiten beeld.

Op het eind van de rit wordt na een paar muisklikken het zaakje in een mpeg-2 (720p) bestand gegoten.
En kan zo geupload worden.

Het resultaat is een filmpje waarvan de eerste 4 seconden in een hoge resolutie zijn.
Alles wat daarna komt is ehm door wat conversies een beetje aan resolutie kwijt geraakt.
Groeten, Leon




Bericht 8 van 16

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:PaulvDatum:02-09-2009
 Aan:LeonMsgID:4374.9
 Onderwerp:youtube widescreenForum:ws-nlcomputer
Dat is inderdaad zo gelukt.
Welke editor gebruik je? Pinnacle?
Groet,Paul


Bericht 9 van 16

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:PaulvDatum:02-09-2009
 Aan:LeonMsgID:4374.10
 Onderwerp:youtube widescreenForum:ws-nlcomputer
Ik kan het amper geloven maar het is me gelukt op een andere manier.
Via de freeware site freeware-guide een heel klein programmatje gevonden waar je wat eigenschappen van een avi file kunt veranderen,ook de aspect ratio.Die op 16:9 gezet voor ´display ar.´ en warempel hij doet het:
http://moitah.net/MPEG4Modifier.png
In ieder geval toch bedankt voor je inspanningen.
Groet,Paul


Bericht 10 van 16

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:LeonDatum:06-09-2009
 Aan:PaulvMsgID:4374.11
 Onderwerp:youtube widescreenForum:ws-nlcomputer
Hoi Paul,

Mooi dat het op zo'n betrekkelijk eenvoudige manier is gelukt.

Mijn pip was gemaakt met Powerdirector.
Groeten, Leon




Bericht 11 van 16

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:PaulvDatum:06-09-2009
 Aan:LeonMsgID:4374.12
 Onderwerp:youtube widescreenForum:ws-nlcomputer
Hoi Leon,
Ja,hoewel ik wel veel kwaliteit verloren zie gaan doordat youtube die avi omzet naar mp4.
Vandaar dat ik een ander free programma ben ga zoeken en dat heb gevonden,het heet avidemux en zou ook in mp4 moeten kunnen opslaan.Moet het nog uittesten maar het ziet er goed uit,allerlei filters bv om logo´s van tv-beelden weg te werken.Denk dat dit de enige gratis is,er is ook een linux-versie van: http://fixounet.free.fr/avidemux/screenshots.html
Die powerdirector ziet er ook mooi uit.
Trouwens nog een heel gedoe om die verhouding goed te krijgen,ik kwam er helemaal niet meer uit en ben maar op het scherm met een lineaal gaan meten.De breedbeeldopname van tv geeft een resolutie van 700x424 en dat is geen 9:16 ,als je dat upload dan krijg je een vertekend beeld.
Met een paar extra verticale zwarte randen erbij zodat het wel 9:16 (753x424) wordt werkt ook niet ,het enige is gewoon resizen naar een 16.9 formaat zoals 640:360,dat is het venster formaat van youtube. (blijkt ook de circel van het testbeeld niet rond...!scheelt een paar milimeter,het is langwerpig standaard,zie foto)
Bijlagen :

testbeeld.jpg
70KB


Bericht 12 van 16

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:PaulvDatum:06-09-2009
 Aan:AllenMsgID:4374.13
 Onderwerp:youtube widescreenForum:ws-nlcomputer
Nee,toch niet helemaal correct,die 700x424 wordt wel goed weergegeven maar alleen doordat youtube het oprekt.Als ik het zelf bekijk in m´n viewer klopt het niet,te smal.Het leek me toch niet bevoordelijk voor de kwaliteit om youtube het te laten oprekken. De oorspronkelijke video-opname is 720x576 dus voor de breedbeeld is ook aan de zijkant wat afgesneden,12 links en 8 rechts.


Bericht 13 van 16

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:PaulvDatum:07-09-2009
 Aan:AllenMsgID:4374.14
 Onderwerp:youtube widescreenForum:ws-nlcomputer
Het zou nog mooier zijn om gelijk met de dvd-recorder in 16:9 op te nemen en na diep speuren in de gebruiksaanwijzing kan dat misschien.De vraag is of die 16:9 van een videoband herkend maar van tv direct opnemen zou het moeten kunnen als de dvd in de vr.-mode wordt geformatteerd en niet in de video-mode.
De hdd kan ook ingesteld worden op origineel formaat opnemen,dan moet de video-mode op uit gezet worden bij hdd opnameformaat .....
Groet,Paul


Bericht 14 van 16

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:Just VechtDatum:07-09-2009
 Aan:PaulvMsgID:4374.15
 Onderwerp:youtube widescreenForum:ws-nlcomputer
Hallo Paul,

>> en na diep speuren in de gebruiksaanwijzing kan dat misschien.<<

Ik ben helemaal geen videomens en TV kijken is ook al mijn ding niet. Maar je bent er helemaal in aan het dijken, hè? Het is nog knap ingewikkeld, zeg!

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 15 van 16

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:PaulvDatum:07-09-2009
 Aan:Just VechtMsgID:4374.16
 Onderwerp:youtube widescreenForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
Ja,dat ik het eventjes zou doen heb ik maar losgelaten.Inderdaad is het knap ingewikkeld,maar ik leer er wel wat van en hopelijk krijg ik dan een goed resultaat.
Vooralsnog heb ik met de dvd-recorder geen succes in vr-mode,het blijft gewoon een 4:3 beeld.
Dus die linuxversie is aan jou niet besteed,zit er nog iets eigenlijk standaard in ubuntu qua video-editing?
Groet,Paul


Bericht 16 van 16

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:Just VechtDatum:07-09-2009
 Aan:PaulvMsgID:4374.17
 Onderwerp:youtube widescreenForum:ws-nlcomputer
Hallo Paul,

>>zit er nog iets eigenlijk standaard in ubuntu qua video-editing? <<

Avidemux Avidemux zit standaard in de software-bank (repos). Een klikje in Synaptic en hij is geinstalleerd. Maar inderdaad is dat op het moment niet aan me besteed. Ik ben al lekker bezig met dat fotograferen.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog