Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

215 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 11:16:11

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Firefox  (gelezen 10941 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Firefox
« Gepost op: 14 november 2009, 20:14:48 »
Bericht 1 van 27

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Hugo KornelisDatum:20-10-2004
Aan:AllenMsgID:1417.1
Onderwerp:FirefoxForum:ws-nlcomputer
Hoi allemaal,

Vandaag vertelde iemand me dat de firefox browser vele malen beter zou zijn dan Internet Explorer. Hij gaf me er meteen maar een URL bij: http://www.mozilla.org/products/firefox/

Heeft iemand ervaring met deze browser? Is 'ie inderdaad zo goed als de site van Mozilla beweert?

Groetjes, Hugo


Bericht 2 van 27

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:PimmetjeDatum:21-10-2004
Aan:Hugo KornelisMsgID:1417.2
Onderwerp:FirefoxForum:ws-nlcomputer
Hi Hugo,

Of FireFox nou zoveel beter is dan IE? Misschien iets veiliger, al zal Michel Het niet met mij eens zijn<g>. Ik browse zowel onder XP als Linux al weer een tijdje met FireFix en dat bevalt prima. Een paar dagen geleden moest ik een site bekijken en daar kon ik toen met FireFox niet mee uit de voeten. Ik moest toen IE gebruiken. Maar meestal gaat het zonder problemen.

Groetjes

Pim



Bericht 3 van 27

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:21-10-2004
Aan:PimmetjeMsgID:1417.3
Onderwerp:FirefoxForum:ws-nlcomputer
>>Misschien iets veiliger, al zal Michel Het niet met mij eens zijn <<

Hoi Pim,

Dat is een kwestie van afstellen. Je kn IE zo trimmen, dat het de veiligste browser is die je maar kan bedenken. Maar je betaalt natuurlijk wel een prijs; een aantal zaken werkt niet meer.

Andere browsers onder Windows dan IE om de veiligheid te verhogen vind ik dan onnodig, IE verdwijnt er niet door, en de andere browser komt er bovenop. Wil je per s veiligheid, stel IE dan veilig af, en betaal een functionaliteitsprijs(je).

Onder andere OS'en is het wellicht een ander verhaal. Als de browser *in plaats komt van* dan wel, of als de bestaande browser apert onveilig is. Zeker met de komst van SP2 is IE een verrekte narrige browser als je alles op superveilig zet. Dan komt er geen donder meer door (wat geen zegen is.)

Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp



Bericht 4 van 27

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:PimmetjeDatum:21-10-2004
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1417.4
Onderwerp:FirefoxForum:ws-nlcomputer
Hi Michel,

Ik zie, dat je het druk hebt gehad met het beantwoorden<g>. Dit was overigens alleen maar een voorzetje hoor. We hadden het een tijdje geleden er al over.
Maar over veiligheid. Jij kunt IE wel behoorlijk trimmen, maar kan de de doorsnee gebruiker dat ook? Althans weet hij/zij, dat dat kan?

Groetjes

Pim



Bericht 5 van 27

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:21-10-2004
Aan:PimmetjeMsgID:1417.5
Onderwerp:FirefoxForum:ws-nlcomputer
Hoi Pim,

>> maar kan de de doorsnee gebruiker dat ook? Althans weet hij/zij, dat dat kan? <<

Meestal niet denk ik. Maar dat zijn i.h.a. ook niet de gebruikers die een andere browser willen/kunnen gebruiken denk ik. Ik vind het allemaal een beetje opgeblazen, dat geneuzel over de onveiligheid van IE. En ik ben de eerste die nogal wat kritiek op Ms producten heeft.

Bij mijn loonbaan gebruiken er 500 medewerkesr IE, en (ok, ik heb wat moeite moeten doen om e.e.a. netjes voor ze af te regelen), en zijn zelden problemen wat veiligheid betreft.
Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp



Bericht 6 van 27

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:PimmetjeDatum:24-10-2004
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1417.6
Onderwerp:FirefoxForum:ws-nlcomputer
Hi Michel,

>>ik heb wat moeite moeten doen<<
Zou je ons ook willen informeren over het beter afregelen van IE en ook de consequenties willen aangeven van zo'n afregeling?

Groetjes

Pim



Bericht 7 van 27

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:24-10-2004
Aan:PimmetjeMsgID:1417.7
Onderwerp:FirefoxForum:ws-nlcomputer
>> beter afregelen van IE <<

Hoi Pim,

Beter vanuit veiligheidsoogpunt bezien dan, niet vanuit functionaliteit.

Je zou kunnen beginnen met bij Extra, Internetopties, tabblad beveiliging het niveau op "hoog" te zetten.
Nu staat ActiveX, Java script en Java applet ondersteuning, downloaden van bestanden uit.

Helaas werken er nu een aantal sites (sommige bank sites, Windows Update en sites waarbij gebruik gemaakt wordt van Javascript en/of java applets) niet.

Vervolgens plaats je de url's van de site's waarbij per s wilt dat ActiveX et cetera wl werkt in de vertrouwde sites (via de knop "Website's van dat tabblad). Van de vertrouwde sites zet je het beveiligingsniveau op "Normaal" ipv. op "zeer laag".

Resultaat is dat bij alle sites die niet in de lijst vertrouwde sites zijn opgenomen genoemde extra's niet meer werken (vooral ActiveX is een notoire herrieschopper), en dat alle sites die je bij vertrouwde sites hebt geplaatst gewoon werken als bedoeld is.

Je kan er ook voor kiezen Java(script) ondersteuning wl aan te laten, zodat alleen ActiveX en Downloaden uit staan.

Verder moet je er dan nog voor zorgen, dat de internet-opties niet meer te bereiken zijn door een gebruiker. Dat kan mbv. Spybot, of via een simpel .reg bestandje.

Je kan ook hl ver gaan; bij mijn werk zijn bewakers ingehuurd als nachtwacht enzo. Die mensen vervelen zich 's avonds en 's nachts kennelijk nogal eens en downloaden alles wat los en vast zit. Omdat ze wel degelijk bij de webmail, onze bedrijfssite en op de site van het bewakingsbedrijf moeten kunnen heb ik daar het volgende gedaan:

Via een PicsRule bestandje en de knop Internet Restricties heb ik *alle* internet toegang verboden. Men komt helemaal nergens meer op. Behalve op de drie site's die expliciet door mij ingevoerd zijn. Omdat die internet restricties beveiligd zijn met een wachtwoord, is dat voldoende en was er een einde aan het geklooi 's nachts.

Zo'n PicsRule bestandje ziet er bijvoorbeeld als volgt uit:

(PicsRule-1.1
(name "Blokkeer Internet"description "Alle sites, op de goedgekeurde na dichtzetten.")
(Policy(RejectByURL("*://*")))
)

Gewoon plakken in kladblok, en opslaan als "IEdicht.prf" (naam niet belangrijk, extensie wl).

Je kan het bestandje activeren via Extra, Internet opties, Tabblad Inhoud, Knop Internet Restricties, Inschakelen. Bij de tab goedgekeurde website's vul je in waar men op mag komen. Vervolgens kies je Importeren bij het tabblad geavanceerd, en lees daar de zojuist gemaakte PicsRule in, die al het overige verbiedt. Je kiest een wachtwoord om het geheel te beveiligen tegen hacken en klaar.

Er is n maar (tpisch M$...) als je iets anders dan een URL intikt in de adresbalk, dan kom je ondanks dat dit een waterdichte beveiliging zou kunnen zijn tch op MSN zoeken. (Dat MS daar nog geen juridische problemen mee gehad heeft. Pracht voorbeeld van hoe ze ondanks alles toch hun eigen promoting vr veiligheid laten gaan.) Maar ook dat is met een simpel reg bestandje voor eeuwig tot zwijgen te brengen.

Het handige van deze methode is, is dat het mbv. een registry (.reg) bestandje mogelijk is om nieuwe toegestane sites toe te voegen (of site's te verwijderen), automatisch als men inlogt op het netwerk.

Als je genteresseerd bent wil ik je wel twee reg bestandjes sturen: 1 die Internet op een paar sites na helemaal dicht zet, en een ander die dat weer ongedaan maakt.

Natuurlijk zijn er ook minder vrgaande instellingen, zo zou je alleen ActiveX en downloaden van bestanden via IE kunnen uitzetten, en verder in het tabblad "Geavanceerd" "Browser-extensies van derden inschakelen" en "Installatie op afroep" kunnen wegvinken. Daarmee heb je 95% van alle ellende dan wel gekeerd.

Probleem is, dat veel mensen denken dat IE onveilig is, en dat andere browsers dat minder zijn. Dat is m.i. niet de werkelijk situatie. De werkelijke situatie is dat er bij IE veel standaard actief staat, waarvan je je af kan vragen of dat wel zo slim is vanuit veiligheids oogpunt. Maar dan zet je dat toch UIT ipv een andere browser *erbij* te gaan gebruiken? Het is een kwestie van even goed inschatten wat noodzakelijk aan functionaliteit aanwezig moet zijn, en navenant handelen. Maar zoals je begrijpt, kn je van IE de allerveiligste browser maken die er maar is. Dat dat een functionaliteitsprijs heeft mag duidelijk zijn.

Naja, zal wel een discussie zijn die nog lang loopt.

Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp



Bericht 8 van 27

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:PimmetjeDatum:24-10-2004
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1417.8
Onderwerp:FirefoxForum:ws-nlcomputer
Hi Michel,

In ieder geval bedankt voor de uitleg. Ik heb het verhaaltje geprint en zal dat eens "mijne gemak" (op z'n bels) gaan lezen.

>>Naja, zal wel een discussie zijn die nog lang loopt.<<
Dat geeft toch een beetje sjeu aan het leven, nietwaar<gggg>?

Groetjes

Pim



Bericht 9 van 27

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Just Vecht (Sysop)Datum:27-10-2004
Aan:Hugo KornelisMsgID:1417.9
Onderwerp:FirefoxForum:ws-nlcomputer
Ha Hugo,

Proberen maar, zou ik zeggen! Ik gebruik zelf liever de wat uitgebreidere Mozilla browser. Als ik niet wat van de extra's als de Composer wilde gebruiken dan was het gegarandeerd Firefox. Internet Explorer zit bij mij op de reservebank.

groetjes,

Just


Bericht 10 van 27

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Hugo KornelisDatum:23-11-2004
Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:1417.10
Onderwerp:FirefoxForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,

Ik heb inmiddels geruime tijd Firefox uitgeprobeerd en tt gisteren zou ik zeggen dat het me goed bevalt (al blijft het jammer dat 'ie langzamer opstart dan IE).

Maar nu....

Zonet had ik een computer crash. Tsja, kan gebeuren, toch? En van de programma's die open stond op het moment van de crash was Firefox (nee, ik zeg niet dat de crash door Firefox werd veroorzaakt!!)

Na het opnieuw opstarten van de computer opende ik Firefox weer en wilde naar een van mijn favoriete sites gaan - wat denk je? ---- Alle bookmarks waren spontaan gewist!!

Vanaf nu surf ik weer met IE.

Groetjes, Hugo


Bericht 11 van 27

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Franc Wiedenhoff (Sysop)Datum:23-11-2004
Aan:Hugo KornelisMsgID:1417.11
Onderwerp:FirefoxForum:ws-nlcomputer
Hugo,

<< Na het opnieuw opstarten van de computer opende ik Firefox weer en wilde naar een van mijn favoriete sites gaan - wat denk je? ---- Alle bookmarks waren spontaan gewist!!

Vanaf nu surf ik weer met IE. >>

Probeer eens de laatste versie van Opera, die blijfttenminste intact na crashes en is zelfs beter gebruikersvriendelijker dan Firefox!

franc
http://indischkoken.nl


Bericht 12 van 27

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Just Vecht (Sysop)Datum:23-11-2004
Aan:Hugo KornelisMsgID:1417.12
Onderwerp:FirefoxForum:ws-nlcomputer
Hoi Hugo,

Op onze woonkamer PC staat Firefox en tot nu toe draait die als een zonnetje. Zelf gebruik ik Mozilla op de werkportable en dat ding wil nog weleens onvrijwillig zonder stroom gezet zonder aanwezige batterij. Dan is het ook onmiddelijk over en tot nu toe ben ik nog geen bitje kwijt geraakt <g>..

Ach, het is ook een kwestie van smaak!

groetjes,

Just




Bericht 13 van 27

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Hugo KornelisDatum:23-11-2004
Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:1417.13
Onderwerp:FirefoxForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,

> Zelf gebruik ik Mozilla op de werkportable en dat ding wil nog weleens
> onvrijwillig zonder stroom gezet zonder aanwezige batterij. Dan is het ook
> onmiddelijk over en tot nu toe ben ik nog geen bitje kwijt geraakt <g>..

Hmmm. Vreemd dan, dat het bij mij wel misging.

> Ach, het is ook een kwestie van smaak!

Tsja, dat is het 'm nu juist: na een wenperiode begon ik Mozilla steeds meer te "mogen". Dat ik 'm nu niet meer zal gebruiken is in mijn geval nu juist gn kwestie van smaak, maar een kwestie van geen zin hebben om handmatige backups van mijn bookmarks te moeten bijhouden...

Groetjes, Hugo -mist de ingebouwde ad- en popup-blocker wel...


Bericht 14 van 27

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Hugo KornelisDatum:23-11-2004
Aan:Franc Wiedenhoff (Sysop)MsgID:1417.14
Onderwerp:FirefoxForum:ws-nlcomputer
Hoi Franc,

> Vanaf nu surf ik weer met IE. >>
>
> Probeer eens de laatste versie van Opera, die blijfttenminste intact na
> crashes en is zelfs beter gebruikersvriendelijker dan Firefox!

Wat zijn de goede kanten van Opera? Waarom raad je deze aan? Wat zijn de nadelen?

Groetjes, Hugo


Bericht 15 van 27

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Just Vecht (Sysop)Datum:23-11-2004
Aan:Hugo KornelisMsgID:1417.15
Onderwerp:FirefoxForum:ws-nlcomputer
Hoi Hugo,

Ik denk dat je gewoon pech had, maar wie ben ik, nietwaar..Die bookmarks zijn wel buitengewoon makkelijk te backuppen bij de Mozzie familie.

groetjes,

Just


Bericht 16 van 27

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:PimmetjeDatum:24-11-2004
Aan:Hugo KornelisMsgID:1417.16
Onderwerp:FirefoxForum:ws-nlcomputer
Hi Hugo,

Kijk eens in:
/documents and settings/<user>/application data/mozilla/firefox/profiles/... .default
Op de plaats van de puntjes een of andere wilde naam, geen idee welke, maar met uitgang default. In die map moet ergens een bestand bookmark.html staan. Zijn dat je favorieten? Die kun je importeren via >file>import.

Groetjes

Pim
(nog nooit wat kwijt geraakt, maar ik werk met linux<g>).


Bericht 17 van 27

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Hugo KornelisDatum:25-11-2004
Aan:PimmetjeMsgID:1417.17
Onderwerp:FirefoxForum:ws-nlcomputer
Hoi Pim,

> Kijk eens in:

Tsja - helaas heb ik Firefox inmiddels alweer gedenstalleerd.

Ik heb overigens toch even gekeken en het blijkt dat de uninstall van Firefox veel troep achter laat. Zo kan ik nu bijvoorbeeld geen URL meer openen vanuit Agent (ik neem aan omdat dan naar Firefox wordt gezocht, maar ik krijg geen melding), werkt dubbelklik op HTML niet meer (dan krijg ik een melding dat Firefox.exe wordt gezocht - dit heb ik inmiddels hersteld via Openen met...) en ik ben bang dat er nog wel meer problemen zullen volgen...

Maar de door jou genoemde map staat er dus nog!

> In die map moet ergens een bestand bookmark.html staan.
> Zijn dat je favorieten?

Daar staat nu enkel nog een "Bookmarks Toolbar Folder" in en in bookmark.bak staat execat hetzelfde. Die Bookmarkt Toolbar Folder was ook de enige bookmark die ik nog zag in Firefox (en die heb ik dus nooit zelf toegevoegd!)

Groetjes, Hugo -Linux is geen optie: MS SQL Server nodig voor mijn werk.


Bericht 18 van 27

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Hugo KornelisDatum:25-11-2004
Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:1417.18
Onderwerp:FirefoxForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,

> Die bookmarks zijn wel buitengewoon makkelijk te backuppen bij de Mozzie
> familie.

Hmmmm, dan moet ik 'm misschien toch een tweede kans geven. Hoe werkt dat backuppen?

Groetjes, Hugo


Bericht 19 van 27

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Just Vecht (Sysop)Datum:25-11-2004
Aan:Hugo KornelisMsgID:1417.19
Onderwerp:FirefoxForum:ws-nlcomputer
Hoi Hugo,

Open de Bookmark manager, klik op Tools en je vindt een mooie Import en Export optie, die naar mijn ervaring perfect & simpel werkt.

Als ik zo je andere ervaringen lees na die Firefox crash moet ik toch ook wel even achter het oor krabben. Helemaal jofel is dat toch bepaald niet bij Firefox!

Nou is Internet Explorer natuurlijk ook niet helemaal perfect <g>..

groetjes,

Just


Bericht 20 van 27

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Just Vecht (Sysop)Datum:26-11-2004
Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:1417.20
Onderwerp:FirefoxForum:ws-nlcomputer
Hoi Hugo,

Bij even neuzen in Firefox zie ik dat daar die import/export optie onder Bestanden staan. Mijn vorige verhaal slaat dan alleen op Mozilla.

groetjes,

Just


Bericht 21 van 27

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Franc Wiedenhoff (Sysop)Datum:26-11-2004
Aan:Hugo KornelisMsgID:1417.21
Onderwerp:FirefoxForum:ws-nlcomputer
Hugo,

<< Wat zijn de goede kanten van Opera? Waarom raad je deze aan? Wat zijn de nadelen? >>

Crash niet en als die crashes blijft alles gewoon bewaard. Tabbed browsing is bij opera beter ontwikkeld dat bij firefox. Heeftde mogelijkheid om diverse browsers na te doen zodat paginas wel goed te zien zijn. Ingebouwde popup killer, cookie control beter dan bij firefox, goed ingebouwde mail client en zo kan ik wel doorgaan.

Nadelen: geen.

Franc
http://indischkoken.nl


Bericht 22 van 27

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:PimmetjeDatum:27-11-2004
Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:1417.22
Onderwerp:FirefoxForum:ws-nlcomputer
Hi Just en Hugo,

Import en export staat onder
Bookmarks>manage bookmarks, nieuw schermpje en dan File. Tenminste de linux-versie.

Groetjes

Pim



Bericht 23 van 27

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Just Vecht (Sysop)Datum:27-11-2004
Aan:Franc Wiedenhoff (Sysop)MsgID:1417.23
Onderwerp:FirefoxForum:ws-nlcomputer
Hoi Franc,

Nadelen: niet gratis <veg>?

groetjes,

Just


Bericht 24 van 27

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Franc Wiedenhoff (Sysop)Datum:28-11-2004
Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:1417.24
Onderwerp:FirefoxForum:ws-nlcomputer
Just,

<< Nadelen: niet gratis <veg>? >>

Oh, niet gemerkt <bg>
Je hebt ook een sponsered mode waar je dan wat reclame ziet. En dat kleine beetje geld betalen voor een echt goede browser moet je dan maar over hebben, toch...?

Franc
http://indischkoken.nl


Bericht 25 van 27

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Franc Wiedenhoff (Sysop)Datum:28-11-2004
Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:1417.25
Onderwerp:FirefoxForum:ws-nlcomputer
Just,

<< Nadelen >>

oh, net nog een ander nadeel van firefox tegengekomen. Je moet nog een extra plugin installeren van een derde om hetzelfde te kunnen bereiken met tabbedbrowsing als wat opera al standaard doet.

Franc
http://indischkoken.nl


Bericht 26 van 27

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Just Vecht (Sysop)Datum:28-11-2004
Aan:Franc Wiedenhoff (Sysop)MsgID:1417.26
Onderwerp:FirefoxForum:ws-nlcomputer
Ha Franc,

Geen geld betalen voor een onvervalst stukje uitstekend hobby-werk? Kan dat door de beugel dan..<vbg>

groetjes,

Just


Bericht 27 van 27

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Just Vecht (Sysop)Datum:28-11-2004
Aan:Franc Wiedenhoff (Sysop)MsgID:1417.27
Onderwerp:FirefoxForum:ws-nlcomputer
Hoi Franc,

Zet ik wel even op de wensenlijst... Heeft Oppie een wensenlijst?

groetjes,

Just