Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

72 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

16 april 2024, 20:38:08

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Backup > Ipod?  (gelezen 12998 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Backup > Ipod?
« Gepost op: 14 november 2009, 20:20:34 »
Bericht 1 van 5

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Just Vecht (Sysop)Datum:15-12-2004
Aan:AllenMsgID:1773.1
Onderwerp:Backup naar iPod?Forum:ws-nlcomputer
Beste mensen,

Rare vraag misschien, maar zou je kunnen backuppen naar een oude 20GB Pod via Firewire? Ghost 2003 heeft wel Firewire aan boord maar dat is voor een Slave-Master configuratie tussen twee PC's als ik het wel heb. Het herkent in  ieder geval mijn USB stick niet (het is voor mijn gehandicapte neef en die machine met Firewire staat niet in de buurt).

Het moet wel een beetje Klik en Gooi zijn. Even in Linux op de commandoregel dd-en is voor hem te hoog gegrepen qua gezichtsvermogen.

groetjes,


Nigiri Sushi in cold Holland





Bericht 2 van 5

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Raf (Sysop)Datum:15-12-2004
Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:1773.2
Onderwerp:Backup naar iPod?Forum:ws-nlcomputer

Just,
Het is inderdaad mogelijk om de iPod als backup-medium te gebruiken (zowel op Mac als Windows). Om dit te activeren klik je in het iTunes-menu op Preferences en vervolgens iPod > General > Enable disk use. Na deze ingreep krijg je er gewoon een extra schijf bij.
Sterker nog: op een Mac kan je zelfs opstarten vanaf een iPod. Gewoon een iPod aansluiten via firewire, en tijdens het booten de letter F ingedrukt houden is voldoende.
Groeten,
Raf


Bericht 3 van 5

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Just Vecht (Sysop)Datum:16-12-2004
Aan:Raf (Sysop)MsgID:1773.3
Onderwerp:Backup naar iPod?Forum:ws-nlcomputer

Hoi Raf,
>> iPod als backup-medium  <<
Aha! Ik heb het ding inmiddels thuis, Firewire PCMCIA kaartje geritseld voor het experiment. iTunes voor Windows 98 is nog even verder zoeken .
Maar nou? Ghost 2003 trapt niet in een externe harde schijf als je uitgaat van een bootdisk oplossing. Daar ben ik nu wel achter . En omdat mijn neef erg weinig ziet (veel vervorming ook) moet hij ook nog eens geen -tig dingen hoeven doen. Niet dat hij dat niet kan, maar het risico zit erin dat hij een keer even misklikt. Vandaar dat hij die backup ook zo hard nodig heeft.
Ik ben nog doende te kijken of ik dat PCMCIA kaartje en de iPod in Linux kan zien. Dat schijnt wel te kunnen, maar vast niet zomaar. Kan dat wel dan is één shell scriptje verder voldoende om de hele boel via het dd commando naar de iPod te kopieren en idem ditto desgewenst terug .
Kan dat niet, dan zou ik iets moeten maken om beide partities te backuppen, ieder naar de andere partitie. Vervolgens zou dan bij het opstarten van Windows automatisch de aanwezige image naar de iPod moeten worden weggezet.
Allemaal niet onmogelijk, maar nogal erg ingewikkeld.
groetjes,


Nigiri Sushi, leuk & lekker



Bericht 4 van 5

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Raf (Sysop)Datum:18-12-2004
Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:1773.4
Onderwerp:Backup naar iPod?Forum:ws-nlcomputer

Just,
iTunes werkt alleen onder Win2000 & XP (en OS X natuurlijk ;-). Als je nog onder 98 draait dan zie ik ook niet direct een oplossing, sorry.
Groeten,
Raf


Bericht 5 van 5

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Just Vecht (Sysop)Datum:18-12-2004
Aan:Raf (Sysop)MsgID:1773.5
Onderwerp:Backup naar iPod?Forum:ws-nlcomputer

Hoi Raf,
Even aan een XP bak hangen dan maar. Ik heb wel een oplossing, alleen tikkie ingewikkeld en tijdrovend .
groetjes,


Nigiri Sushi, leuk & lekker