Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

58 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

16 april 2024, 08:41:33

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Ghost 6.5 en 9.0  (gelezen 10991 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Ghost 6.5 en 9.0
« Gepost op: 14 november 2009, 20:31:33 »
Bericht 1 van 9

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Hans VerbeekDatum:13-03-2005
Aan:AllenMsgID:2121.1
Onderwerp:Norton Ghost 6.5 en 9.0Forum:ws-nlcomputer

Er zijn twee computers, een P2 en een P4, in een netwerk, de P4 heeft meerdere disks. Disk 1 (C-F-G) is met Fat 32 geformatteerd en er staat DOS 7.1 op, en disk 2 (D-H-I) is ook Fat 32 geformatteerd, er staat XP en Ghost 6.5 op, dus er zijn *.gho-ghs bestanden.
De P2 heeft 1 disk (C-D-E), is NTFS geformatteerd, heeft XP en Ghost 9.0, dus er zijn *.v2i bestanden. Images van beide computers staan op beide. Het Ghost programma staat op disk 2 (D). Stel een van de computers gaat kapot, en men wil verder werken op de andere. Met XP, dat meerdere gebruikersaccounts heeft, moet dat prima kunnen. Wat zijn de problemen?
Als eerste zie ik het verschil in format. Moet dat veranderd, of zorgen de images dat dat wel goed komt?.
Verder. Als de P2 kapot gaat, hoeft er met diens partitie C niets te gebeuren. De XP staat al op partitie D van de P4. De data van partitie D, aanwezig in image, kunnen op de een of andere manier naar disk 1 - partitie F van de P4. De backups van partitie E staan al op de partities G-I-K van de P4.
Als de P4 kapot gaat, is de XP van de P2 nu niet "volledig" wat betreft programmatuur. Die moet dus worden aangevuld. De data van disk 1 - partitie F van de ex-P4 kunnen op een of andere manier naar partitie D van de P2. De backups zijn er al.
Wat vinden jullie daarvan?.
Groeten, Hans.
johncharlesverbeek@zonnet.nl


Bericht 2 van 9

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:13-03-2005
Aan:Hans VerbeekMsgID:2121.2
Onderwerp:Norton Ghost 6.5 en 9.0Forum:ws-nlcomputer

Hoi Hans,
>> Wat vinden jullie daarvan?.  <<
Eerlijk antwoord?: Onmogelijk ingewikkeld.
Waarom vereenvoudig je een en ander niet eerst eens. Wat is de reden van het gegoochel met negen partities op drie disks in twee pc's? Waarom niet simpelweg iets als:
Pc1 harddisk a XP, hardisk b backups van harddisk 1
Pc2 partitie a W98, partitie b backups van W98
Alle backup's gewoon images, kan je ze af en toe over het netwerk naar de andere pc kopiƫren voor extra veiligheid.

Michel Uphoff (Sysop)
Homepagina


Bericht 3 van 9

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Hans VerbeekDatum:14-03-2005
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2121.3
Onderwerp:Norton Ghost 6.5 en 9.0Forum:ws-nlcomputer

Michel,
>>Eerlijk antwoord?: Onmogelijk ingewikkeld.<<
Op het eerste gezicht heb je groot gelijk, op het tweede misschien ook wel, op het derde is er een combinatie van (overdreven?) veiligheidsbehoefte, ziekterisico's, en historische groei. Misschien is het juist nu, met een netwerk, de gelegenheid van een reorganisatie, bijvoorbeeld zoals jij het voorstelt.
Maar twee XP's op twee computers heeft erg veel voordelen, er zijn twee gebruikers, alleen zit ik met twee verschillende formaten en twee verschillende Ghost versies. Mijn eerste vraag hier is ook of ik een 6.5 image van Fat 32 zo maar kan uitpakken op een NTFS systeem, en andersom, of ik een 9.0 image van NTFS zo maar kan uitpakken op een Fat 32 systeem
Je zult misschien het antwoord geven dat ook dat gestroomlijnd moet worden. Dat ik b.v. helemaal over moet op NTFS. OK. maar zijn da, de *.gho images daarvoor bruikbaar? .
Groeten, Hans.
johncharlesverbeek@zonnet.nl


Bericht 4 van 9

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:19-03-2005
Aan:Hans VerbeekMsgID:2121.4
Onderwerp:Norton Ghost 6.5 en 9.0Forum:ws-nlcomputer

Hoi Hans,
>> Mijn eerste vraag hier is ook of ik een 6.5 image van Fat 32 zo maar kan uitpakken op een NTFS systeem, en andersom, of ik een 9.0 image van NTFS zo maar kan uitpakken op een Fat 32 systeem  <<
Sorry voor de late reactie. Was even blijven "hangen". Nee, dat is niet mogelijk. Die partities bevatten naast de indeling in Fat/Ntfs natuurlijk ook de bijbehorende stuurprogramma's en instellingen van Windows. Het zal in beide gevallen in een onbruikbare partitie eindigen.
Wat wel kan, is dat je een aantal "niet besturingssysteem bestanden zijnde" files uit kan pakken van a op b en andersom. Gebruikersbestanden als documenten e.d.


Michel Uphoff (Sysop)
Homepagina


Bericht 5 van 9

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Hans VerbeekDatum:19-03-2005
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2121.5
Onderwerp:Norton Ghost 6.5 en 9.0Forum:ws-nlcomputer
Michel,
Nee, dat is niet mogelijk. Die partities bevatten naast de indeling in Fat/Ntfs natuurlijk ook de bijbehorende stuurprogramma's en instellingen van Windows. Het zal in beide gevallen in een onbruikbare partitie eindigen.
Ik probeerde een FAT32 image uit te pakken op NTFS format, en dat ging niet.
Wat wel kan, is dat je een aantal "niet besturingssysteem bestanden zijnde" files uit kan pakken van a op b en andersom.
Dat begrijp ik even niet. Ghost 6.5 accepteert dan net zo goed geen fat 32 image. Is het nu zo dat alle *.gho - *.ghs images alleen bruikbaar zijn als ik eerst herformatteer op FAT 32? Ik had nl. gedacht over te gaan op NTFS en Ghost 9.0. (Lekkere GUI overigens! :-) Van DOS merk je niets)
Groeten, Hans. (e-mail)


Bericht 6 van 9

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:19-03-2005
Aan:Hans VerbeekMsgID:2121.6
Onderwerp:Norton Ghost 6.5 en 9.0Forum:ws-nlcomputer

Hoi Hans,
>> Dat begrijp ik even niet.  <<
Dat kan ik mij voorstellen, want ik drukte mij wel erg vaag uit: Met de Ghost Explorer kan je in opgeslagen Ghost images kijken, en delen van zo'n image restoren. Zoalng je je beperkt tot gebruikersbestanden, zal dat gewoon gaan.
Wat absloluut niet kan is een Fat32 image restoren in een Ntfs partitie en andersom. In feite wordt de partitie gewist, en overschreven met de partitie informatie van de image.
Wat je zeker moet laten is een image dat het besturingssysteem van een pc bevat overzetten op een totaal andere pc. Dat gaat meestal volledig de mist in, want die besturingssysteem informatie (drivers, instellingen) passen vaak in het geheel niet bij de hardware van die andere computer. Alleen als de hardware erg veel overeenkomsten vertoont, kan je zoiets proberen (en heractiveren van Windows XP op de koop toe nemen).

Michel Uphoff (Sysop)
Homepagina


Bericht 7 van 9

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Just Vecht (Sysop)Datum:20-03-2005
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2121.7
Onderwerp:Norton Ghost 6.5 en 9.0Forum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
>> het besturingssysteem van een pc bevat overzetten op een totaal andere pc <<
Wil je rap "het besturingssysteem" vervangen door het woord "Windows" (even een slokje water)! Linux draait geheel probleemloos door.
Windows gaat inderdaad zelfs bij heel dicht bij elkaar liggende systemen volledig van de kaart. Ik heb dat eens gedaan omdat ik in dezelfde PC een andere (tweedehands en wat sneller) moederbordje en toebehoren monteerde. Foei-foei!
Laatst deed ik het overzetten van een image nog eens bij een portable op Windows 98, maar de twee uitvoeringen lagen technisch erg dicht bij elkaar. Dat bleek achteraf ten opzichte van alles inclusief programma's opnieuw installeren wel de moeite waard Het duurde toch ruim een uur voordat Windows 98 zich weer een beetje thuis ging voelen.
groetjes,


Kotowaza's: Japanse spreuken

-


Bericht 8 van 9

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Hans VerbeekDatum:20-03-2005
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2121.8
Onderwerp:Norton Ghost 6.5 en 9.0Forum:ws-nlcomputer
Michel,
Ik meen te begrijpen dat ik de keus heb uit ean paar opties
    De p2 laten zoals die is, met NTFS, en van de p4 alles herformatteren naar NTFS. DOS 7.1 en XP met programma's herinstalleren. De bestaande 6.5 images blijven bruikbaar voorzover ik een of meer bestanden, desnoods de hele data partitie en de images parititie, wil restoren. En verder voortaan 9.0 op NTFS images. De p2 op NTFS, en de p4 laten op FAT 32. Zo blijven de totaal-o.s.-images voor de p4 bruikbaar. En verder voortaan 9.0, maar dan op FAT 32 images. De p4 laten op FAT 32 en de p2 daarnaar terug, wat inhoudt dat die opnieuw moet worden ingericht, met netwerk etc. Dat laatste heeft juist een ander voor me gedaan.
Optie twee lijkt me het minste werk. En dan maar wachten op een nieuw te installeren o.s. Op NTFS. Eens?
Groeten, Hans. (e-mail)


Bericht 9 van 9

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:20-03-2005
Aan:Hans VerbeekMsgID:2121.9
Onderwerp:Norton Ghost 6.5 en 9.0Forum:ws-nlcomputer

Hoi Hans,
>> Optie twee lijkt me het minste werk. <<
Lijkt mij ook.

Michel Uphoff (Sysop)
Homepagina