Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

213 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 23:10:06

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Nero BackItUp  (gelezen 14131 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Nero BackItUp
« Gepost op: 14 november 2009, 20:37:15 »
Bericht 1 van 4

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Hugo KornelisDatum:05-08-2005
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2406.1
Onderwerp:Nero BackItUpForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Op basis van jouw tips heb ik inmiddels Nero BackItUp in gebruik genomen. Hartelijk dank voor de tip; dit bevalt me nu al stukken beter dan mijn oude backup routine! Maar evengoed heb ik nog wel een paar vraagjes.
Ik heb inmiddels gekozen voor een backup schema met drie jobs die allemaal automatisch lopen. Eén keer per week (vrijdag 12:00) wordt een volledige backup gemaakt van al mijn werk-gerelateerde bestanden, plus mijn Outlook Express archiefbestanden. Dagelijks (om 10:00) wordt een incrementele backup genomen van dezelfde selectie bestanden. Deze backups gaan naar CD.
Daarnaast maak ik wekelijks een "update backup" van mijn niet-werk gerelateerde bestanden (belastingen, correspondentie, savefiles van spelletjes, etc); die komt op mijn tweede harde schijf. Gezien de snelheid waarmee het backuppen loopt denk ik dat ik deze ook op een dagelijs frequentie ga zetten.
In een andere thread schreef je:
Nero BackItUp maakt ook backups via multisessie, en comprimeert naar wens. Dus wellicht kan je meerdere backups op een cd kwijt (afhankelijk van de omvang).
Voor de werk-backups heb Ik de CD-RW drive als bestemming opgegeven. Volgens het overzicht in de scheduler zijn de backups succesvol verlopen.
Kijk ik nu op de CD, dan zie ik wel de bestanden van de eerste volledige backup, maar niet die van de daarna genomen incrementele backups. Als test heb ik een recent gewijzigd bestand gerenamed en geprobeerd te herstellen van de incrementele backup. Ik kon netjes alle keuzes doorlopen, totdat ik de restore daadwerkelijk startte - toen volgde een foutmelding omdat het bestand niet gelezen kon worden. Hierbij werd verwezen naar een directory op de CD-drive die inderdaad niet op het schijfje terug te vinden is.
Kennelijk gaat het toch niet helemaal goed met die multisessie. En (nog vervelender) kennelijk werkt de optie "verify data after backup" ook niet goed.
Vraagjes:
- Heb ik ergens een optie gemist die ik moet instellen om te zorgen dat de backups via multisessie worden gemaakt? (Ik heb hier geen enkele optie gezien, maar wellicht is de formulering zodanig dat ik er overheen heb gekeken). Of moet ik voor multisessie ervoor kiezen de backups op HD te zetten en daarna handmatig via Nero Burning ROM op de CD te branden? En zo ja, is dat dan nog te automatiseren?
- Heb jij enig idee hoe het komt dat er, ondanks de optie om de data na backup te controleren, geen foutmelding is gekomen dat de backup niet geschreven kon worden?
- Weet jij of er een manier is om de inhoud van een reeds gedefinieerde backup job te wijzigen? Ik kwam er op een gegeven moment achter dat ik één map vergeten was op te geven bij het samenstellen van de backup jobs voor mijn werkbestanden; ik kon geen enkele manier vinden om die toe te voegen, en heb er dus uiteindelijk maar voor gesettled om de job te verwijderen en een nieuwe backup job aan te maken.
Groetjes, Hugo


Bericht 2 van 4

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Hugo KornelisDatum:05-08-2005
Aan:AllenMsgID:2406.2
Onderwerp:Nero BackItUpForum:ws-nlcomputer

(Vervolg)
Oké - het wordt nu steeds gekker!
Zonet, nadat ook de wekelijkse volledige backup gedraaid had, keek ik weer even op de CD. Wat blijkt: naast de volledige backup die ik in na het instellen van de jobs handmatig had gestart staat er nu opeens ook de incrementele backup van vanochtend 10 uur (die stond er rond een uur of half elf echt nog niet!!) EN de volledige backup van 12 uur. Nog vreemder is dat de timestamp op de incrementele backup aangeeft dat'ie om een uur of 12 is geschreven, en dat de timestamp op de volledige backup zelfs in de toekomst ligt: 05-08-2005 13:00 voor de map, en 05-08-2005 13:08 voor het bijbehorende .nbi bestand (bestand met backup informatie).
Het vertraagde aankomen van de incrementele backup kan eventueel verklaard worden door een soort van caching. Al baart me dat wel zorgen: wat gebeurt er met de data in de cache als ik de CD-lade open? als ik de PC afsluit? Of als de PC door een softwarestoring of stroomuitval onverwacht het bijltje erbij neergooit?
Bovendien is dat geen verklaring voor de vreemde timestamps op de backup bestanden.
Groetjes, Hugo


Bericht 3 van 4

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:05-08-2005
Aan:Hugo KornelisMsgID:2406.3
Onderwerp:Nero BackItUpForum:ws-nlcomputer

Hoi Hugo,
>> Bovendien is dat geen verklaring voor de vreemde timestamps op de backup bestanden. <<
Inderdaad. Wat gebeurt er als je tussentijds de cd uitwerpt?
Ik heb zelf geen praktijkervaring met Nero BackItUp, dus misschien zitten er mij onbekende bugs in. Kijk eens bij de vele support fora van Nero.
Zelf gebruik ik als gezegd WinRar of WinZip, juist vanwege de eenvoud en de beheersbaarheid van de processen. Ik maak tot op de komma zelf wel uit wat er hoe moet gebeuren. Een nette (monolitische) backup van wat dan ook maken met deze twee is een eitje, en als de zip's of rar's op een harddisk, netwerkshare, externe schijf ed. gezet moeten worden is dat allemaal prima te automatiseren en geriefelijk te doen. Maar het branden op CD zonder packet writing (UDF of hoe de variant dan ook genoemd mag worden) is dus het struikelblok. Je zou e.e.a. kunnen combineren: Via de taakplanner een een batchfile de rar of zip laten maken, en vervolgens via Nero BackIt Up een uurtje of zo later het ding op cd kunnen laten zetten. WinRar of Winzip (de laatste is sneller en heeft een gratis commando-interface waar je vreselijk veel opties mee in kan stellen) bepalen dan het type backup en de gewenste mappen/bestanden, en Nero verzorgt het brandwerk.
Nu is Nero mij wel een bakbeest, en eigenlijk heb je alleen iets nodig dat (liefst vanuit een batchfile)  even die rar of zip op een cd zet. Voor XP zijn daar handige commanline tooltjes voor, en ik meen dat MS voor 2003 server ook een ISO brand tooltje in een resource kit levert. Maar of zoiets ook voor W2000 bestaat weet ik niet. Ik ga even zoeken.

Michel Uphoff (Sysop)
Homepagina


Bericht 4 van 4

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:05-08-2005
Aan:Hugo KornelisMsgID:2406.4
Onderwerp:Nero BackItUpForum:ws-nlcomputer

Hoi Hugo,
>> Kennelijk gaat het toch niet helemaal goed met die multisessie. <<
Kijk ook even naar NTI Back Up Now versie 3. Dit programma kan hetzelfde als Nero, maar is geen onderdeel van een enorme suite, en dus redelijk light-weight. Heeft ook een scheduler. Ik attach de manual zodat je zelf kan doornemen of het programma geschikt is voor wat jij wilt.

Michel Uphoff (Sysop)
Homepagina
Bijlagen :





NTI_Backup_Nowx_Userxs_Guide.pdf
2766KB (3MB)