Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

220 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 10:25:28

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Scribus DTP-trio  (gelezen 14534 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Scribus DTP-trio
« Gepost op: 14 november 2009, 20:48:40 »
Bericht 1 van 1

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Just Vecht (Sysop)Datum:27-01-2006
Aan:AllenMsgID:2738.1
Onderwerp:Scribus - het DTP trio compleet!Forum:ws-nlcomputer

Goedemorgen!

Scribus is een gratis Desktop Publishing programma.
Het is nu beschikbaar voor Windows. Het bestond al langer voor Linux. Nu is er voor het eerst ook een (beta) versie voor Windows 2000 / XP naast MacOS X.
Desktop Publishing is opmaak, het verschil tussen simpele tekst en een mooi boek of een tijdschrift. Met Scribus kan je probleemloos je eigen tijdschrift maken en ermee naar een drukkerij lopen. Je levert je werk als pdf in, zegt hoe je het graag wilt hebben en na een tijdje ligt je werk in de etalage. De werkelijkheid is natuurlijk iets minder rooskleurig, maar het kan wel degelijk en het is ook al meer dan eens gedaan ook!

Hier in onze bestanden-bibliotheek vind je de nodige voorbeelden van mijn hand (1, 2, 3) gemaakt via Scribus en op mijn website vindt je een door mijzelf gemaakt tijdschrift. Nou ben ik beslist geen DTP vakman, verre van dat. Ik vind het alleen erg leuk. Maar ik hoop wel dat je daarmee een goede indruk krijgt wat dat programma voor je kan doen.

Met Scribus naast het al lang bestaande GIMP en Inkscape heb je nu alternatieven in huis voor peperdure programma's als QuarkXpress of Indesign,  Photoshop en Adobe Illustrator. Daarmee is het open source DTP trio compleet voor Windows. Het werk uitstekend samen met OpenOffice, waardoor je het gemak van een tekstverwerker combineert met DTP.

Voor mensen, studenten en scholieren die niet het geld hebben voor die professionele programma's is er hiermee een uitstekend alternatief voor het creeeren van een clubblad, een werkelijk geweldig uitziend werkstuk of een scriptie. Ook het maken van een eigen boek behoort  zonder meer tot de mogelijkheden.

En wat dacht je bijvoorbeeld van je eigen visitekaartje op een mooi handgeschept papiertje? NIet meer dan de inkt, een paar velletjes van dat dure papier en je eigen creativiteit ... .
groetjes,


Justvecht.nl-mijn Blog en meer