Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

215 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 22:18:53

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Foto's en tekst  (gelezen 14293 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Foto's en tekst
« Gepost op: 14 november 2009, 21:07:28 »
Bericht 1 van 22

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:pauluDatum:10-07-2007
Aan:Just VechtMsgID:3469.1
Onderwerp:Foto en tekstForum:ws-nlcomputer

Just,
Misschien een aardig idee om ook een forumonderdeel ´beeldbewerking en fotografie´ toe te voegen?
Ik zit met een probleempje bij het maken van een omslag voor het schaakclubblad.Daarbij wil ik vrij beeldvullend een bewerkte foto nemen en dan er tekst in dat beeld voegen.Maar hoe krijg ik dan die tekst loeischerp zonder de karteltjes van een bitmap of jpg of gaat dat niet? Misschien dan enorm hoge resoluties nemen?
mvg,Paul


Bericht 3 van 22

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Bijlagen :



Bericht 2 van 22

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s

New_ORIGINEEL2b.jpg
12KB

origtekstzoom.jpg
13KB
Van:Just VechtDatum:10-07-2007
Aan:pauluMsgID:3469.2
Onderwerp:Foto en tekstForum:ws-nlcomputer

Hallo Paul ,

>> hoe krijg ik dan die tekst loeischerp <<

Daar zijn in beginsel twee soorten oplossing voor. De eerste is een vectortekenprogramma, de tweede is een DTP programma.
Vertaald naar de professionals: Zoiets als Adobe Illustrator en Indesign
Ik gebruik voor dit soort klussen of Inkscape of Scribus. Gaat het je alleen om die foto met tekst, dan zou ik Inkscape kiezen. Scribus is dan te omslachtig.
Beide programma's kan ik van harte aanbevelen. Ik gebruik ze zelf erg graag. Ze komen beide uit de Linux wereld, maar zijn nu ook beschikbaar voor Windows (en in ieder geval bij mij ook onder Windows Vista).

Vanwege de achtergrond zijn het gratis programma´s. Die programma's van Adobe zijn geweldig en ook geweldig duur, net als het beroemde Photoshop. Maar als amateur ben ik al dolblij en kan ik ook uitstekend uit de voeten met het trio Inkscape, Scribus en GIMP

Een resolutie van 300 dpi is voldoende voor scherpe prints. Nou kunnen sommige printers 600 dpi en zelfs meer aan, maar dat lijkt me hier een beetje te veel van het goede.
DTP is leuk en je kan er uitstekende resultaten mee bereiken. Ik wil daar best eens verder op ingaan (we zijn eigenlijk al begonnen)

groetjes,

Just Vecht
Probeer Linux!
Van:pauluDatum:10-07-2007
Aan:Just VechtMsgID:3469.3
Onderwerp:Foto en tekstForum:ws-nlcomputer

Hoi Just,
Die insteek om die gratis programma´s te gebruiken heb ik ook en ik heb net Inkscape geinstalleerd.
Al gelijk bij wat uitproberen stuit ik op iets simpels* waar ik niet uitkom bv ik heb dan een tekst ingebracht op de foto en ik kan dat tekstblok niet oppakken en verplaatsen naar een voor mij juiste plek :-(
Kun je me alvast verklappen hoe dit moet?Gewoon met de muis oppakken zoals verwacht gaat op geen enkele wijze of moet ik een toets indrukken?
Dat met die dots per inch snap ik nog niet hoor.Die 300 Dpi was ook al vaak tegengekomen maar ik heb nog niet zoveel foto´s geprint dus hoe ik een foto die van zichzelf 72 Dpi is 300 Dpi kan printen is me nog een raadsel.
Ik heb ook gemerkt dat ik ,met photofiltre in ieder geval, wel bij de optie formaat wijzigen de Dpi kan veranderen maar dat heeft geen enkel effect op de afbeelding.........
Prettig dat jij al daar wat in thuis bent,dan kan ik nog wat de rust bewaren...
Groet,Paul
Ik zie hem nu door dat pijltje dan te selecteren,ik had even Photoplus6 van Serif (is dat ook vector?kun je dat ergens aan zien..) geopend en daar snapte ik het wel snel....



Bericht 4 van 22

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:10-07-2007
Aan:AllenMsgID:3469.4
Onderwerp:Foto en tekstForum:ws-nlcomputer

Hoi Paul,
>> Misschien dan enorm hoge resoluties nemen? <<
Het belangrijkst is, dat je de tekst als vector plaatst. Je kan het dan oprekken naar het juiste formaat, terwijl de randen scherp blijven. Ik dacht dat jij ook Paint Shop Pro gebruikte, waarmee dat heel eenvoudig is. Verder moet je altijd rekening houden met de resolutie. De meeste soho kleurenprinters kunnen 600 dpi (of meer) aan en professionele printers gaan nog hoger. Het is dan zonde om de afbeelding én de tekst in een lagere resolutie te maken.
De door jouw attached voorbeeldjes zijn veel te klein voor drukwerk, dat wordt erg grof als dat paginagroot afgedrukt moet worden.
Attached -om de downloadtijd te beperken- een simpel 300 dpi voorbeeldje

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage




Bericht 6 van 22

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Bijlagen :



Bericht 5 van 22

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s

tdb.jpg
265KB
Van:Just VechtDatum:10-07-2007
Aan:pauluMsgID:3469.5
Onderwerp:Foto en tekstForum:ws-nlcomputer

Hallo Paul ,

>> en daar snapte ik het wel snel.... <<

Bekend verschijnsel! Ik heb ook wel eens zitten tobben in Inkscape tot ik door had dat ik eerst dat pijltje aan moest klikken. De commerciele programma's zitten op dat punt beter in elkaar - maar daar betaal je dus ook voor.
De resolutie is het aantal beeldpuntjes per afstand. DPI staat voor dots per inch. Heb je bijvoorbeeld een foto van 1024 pixels en druk je die af met 300 dpi dan wordt de afgedrukte foto 1024/300 = 3,41 inch oftewel een kleine 9 centimeter. Ingewikkelder is het niet.

Bij beeldschermen werkt het net zo. Een beeldscherm die op 1024 x 768 is ingesteld bij een resolutie van 72 dpi heeft een breedte van 1024 / 72 = 14 inch. Hee, dat is nou toevallig logisch!
Dat een fotobewerkingsprogramma jou een foto van 1024 pixels (dat zijn gewoon dots) verkleind kan tonen is een kunstje van de software, niks meer en minder. Daar moet je je niet door in de war laten brengen.

groetjes,

Just Vecht
Probeer Linux!
Van:pauluDatum:10-07-2007
Aan:Just VechtMsgID:3469.6
Onderwerp:Foto en tekstForum:ws-nlcomputer

Hoi Just,
>> druk je die af met 300 dpi <<
Ok,ja dat stel je gewoon dus in met de printer die 300 dpi,ik zie dat toch niet zo waar je dat dan instelt,alleen paginavullend printen zie ik.
Die dingen van Serif die zijn toch gratis,wat beperkte oudere versies denk ik,toch ook dtp ,Pageplus, zie ik nu http://freeserifsoftware.com/software/PagePlus/default.asp.Ook maar even gedownload.
Die photoplus6 is geen vector zie ik bij inzoomen van tekst.
Groet,Paul


Bericht 7 van 22

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:pauluDatum:10-07-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3469.7
Onderwerp:Foto en tekstForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Ik had je bericht even gemist,ja ik had het plaatje wat verkleint,dit was echte bewerkte formaat maar ik kan nog wel betere resoluties halen maar met die filtertoepassingen denk ik dat erg lang gaat duren dus heb ik de foto maar naar 600x800 verkleind.
Heb ik het nu goed dat je in feite moet terug rekenen dat als je 300 dpi inch wilt printen op a4 formaat dat je dan een bepaalde resolutie moet halen in je ontwerp.
Volgens mij heb dat niet gezegd dat PSP gebruik,ik heb wel vroeger de ´gratis´ versie nr4 geloof ik gehad.(zit wel een verloopdatum op maar het programma blijft erna doorwerken) Dus daarmee zou het ook kunnen...
Dan moet het toch met dat Ulead Photimpact ook kunnen,dat zat bij m´n dia-scanner...
Groet,Paul
Bijlagen :



Bericht 8 van 22

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s

ORIGINEEL2b2.jpg
74KB
Van:Just VechtDatum:10-07-2007
Aan:pauluMsgID:3469.8
Onderwerp:Foto en tekstForum:ws-nlcomputer

Hallo Paul ,

>> dat stel je gewoon dus in met de printer die 300 dpi <<

Nee, dat doe je in de software. Hierbij een schermplaatje van GIMP met als ingestelde resolutie 300 voor het plaatje van die jongeman. En dit schermplaatje zelf staat op 150 dpi. Dat wordt dus afgedrukt een breedte van zo'n 7 inch. Ongeveer briefkaart dus (11 centimeter)

groetjes,

Just Vecht
Probeer Linux!



Bericht 11 van 22

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Bijlagen :



Bericht 9 van 22

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s

resolutie.jpg
168KB
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:10-07-2007
Aan:pauluMsgID:3469.9
Onderwerp:Foto en tekstForum:ws-nlcomputer

Hoi Paul,
>> als je 300 dpi inch wilt printen op a4 formaat  <<
Een A4 is 8,26 inch bij 11,69 inch (zonder marges). Even voor het gemak 8 bij 11 inch.
 
[size=-1]De originele versie van dit bericht kunt u vinden op :
http://community.compuserve.com/n/mb/discussionFrameset.asp?webtag=ws-nlcomputer&msg=3469.9  [/size][/t][/t]
[/t]
 
[size=-1]Berichten in discussie : 23Discussie bekeken      : 5602Discussie gestart door : Discussie gestart op   : 10-07-2007 13:07[/size]
[/t]


Bericht 10 van 22

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:pauluDatum:11-07-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3469.10
Onderwerp:Foto en tekstForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Op 32 bits kleuren diepte.....Ja ja,ik zie dat mijn foto 24 bits is en dat heeft dacht ik te maken met het kleurensysteem RGB of YMCK.Dus dan zou je moeten omschakelen in het bewerkingsprogramma van de 1 naar de ander.In Inkscape zie ik dat niet zo snel (In Photofiltre zit het wel meen ik).Op forums heb ik wel gelezen dat dat YMCK wel beter is, ik geloof vooral om de gelijkenis tussen wat je ziet op je beeldscherm en wat je print te verbeteren....
En in Inkscape zie ik niet dat je het werk kan opslaan als .jpg....
Het vergt wel veel van m´n voorstellingsvermogen om al die verbanden te doorzien.
Groet,Paul
Van:pauluDatum:11-07-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3469.11
Onderwerp:Foto en tekstForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Ja >>de tekst als vector plaatst<<,in al die fotobewerkingsprogramma´s die ik zo bekijk is dat allemaal niet het geval dat tekst die je inbrengt vector is.Allemaal karteltjes bij inzoomen.Inkscape doet het wel goed.
Heb jij dat plaatje van die ontevreden dame met PSP gemaakt??
De vraag is natuurlijk ook is dat 300 Dpi printen wel nodig? Is het verschil wel te zien met 225 of 268.Kan zelfs voor zo´n omslag misschien mooier zijn met wat minder en print dan sneller......(?)
Groet,Paul


Bericht 12 van 22

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:pauluDatum:11-07-2007
Aan:Just VechtMsgID:3469.12
Onderwerp:Foto en tekstForum:ws-nlcomputer

Hoi Just,
Hm,dat is precies wat ik ook zie in photofiltre.Erg vreemd,die instelling voor resolutie in pixels per inch is dus alleen voor het printen van belang verder merk je er niks van.Waarom zetten ze dat er dan niet bij dat het een printinstelling is???Ik heb nl die resolutie wel eens verandert in 1 pixel per inch,het plaatje blijft er hetzelfde uitzien en de bestandsgrootte verandert ook niet.
Groet,Paul


Bericht 13 van 22

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Just VechtDatum:11-07-2007
Aan:pauluMsgID:3469.13
Onderwerp:Foto en tekstForum:ws-nlcomputer

Hallo Paul ,

>> het een printinstelling is <<

Dat weet ik ook niet, maar het zou volkomen logisch zijn. Helemaal met je eens. Slechts een enkel fotobewerkingsprogramma is daar helder in of laat je de afdruk auto-aanpassen aan het papierformaat.

groetjes,

Just Vecht
Probeer Linux!



Bericht 14 van 22

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:11-07-2007
Aan:pauluMsgID:3469.14
Onderwerp:Foto en tekstForum:ws-nlcomputer

Hoi Paul
>> al die verbanden te doorzien <<
Gewoon in harde beeld/printer puntjes blijven denken. Helaas, ik ken inkscape niet. Die ontevreden (nou ja, ongelukkige..) dame is een fotootje van een schilderij van mijn vader. Met PsP heb ik die tekst er even overheen gezet.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 15 van 22

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:pauluDatum:11-07-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3469.15
Onderwerp:Foto en tekstForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Ik bekijk ze nog eens en ik zie nu dat je er muziek bij hebt gezet,het vrouwelijk schoon is rijk vertegenwoordigd.
Toen waren er dus ook al mooie vrouwen.Kreeg jij die ook te zien :-)
Ben je er zeker van dat PSP die tekst in vector er op zet???(zoomtest)
Groet,Paul
Het lijkt me ook tegenstrijdig dat je vector in jpg zou kunnen opslaan,want dat is per defintie opgebouwd uit blokjes.Vector kun je uitvergroten tot je een ons weegt het blijft loeischerp.


Bericht 16 van 22

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:11-07-2007
Aan:AllenMsgID:3469.16
Onderwerp:Foto en tekstForum:ws-nlcomputer

Hoi Paul,
>> Kreeg jij die ook te zien :-) <<
Zo vaak dat ze mijn neus uit kwamen. <gggg>
>> Ben je er zeker van dat PSP die tekst in vector er op zet???(zoomtest) <<
Je denkt nog niet genoeg in harde pixels. Zolang het een in PsP formaat opgeslagen bestand is, kan je een vectortekst oprekken, verkleinen zonder dat er grove rafelranden ontstaan. In Psp weliswaar. De minimale resolutie blijf, ook met vector, 1 pixel.
Zou ik echter een bitmap tekst nemen en die gaan oprekken, dan worden de pixels mee-vergroot, en zo'n lelijke getrapte tekst ontstaat. Ik kan van de informatie die in 1 pixel staat immers niet méér informatie maken, dus de pixel wordt dan gewoon groter.
Op het moment dat ik de afbeelding met de tekst opsla in een gewoon 'plat' beeldformaat als gif, jpg, bmp, wordt de afbeelding knalhard omgezet naar pixels. Wég zoomen van vectors. Dit is helemaal geen probleem, als ik maar zorg dat er uiteindelijk genoeg pixels in de afbeelding staan om bij een 300 dpi afdruk printpixels met een grootte van iets minder dan 1/10 milimeter te laten hebben. (0,085 mm=300 ppi)
Als ik vervolgens sterk ga zoomen, dan blijkt dat alle 'platte' formaten grof worden en hun pixels tonen. Daar is niet aan te ontkomen.
Bij .jpg is dat effect bij zoomen nog wat sterker, omdat .jpg de foto comprimeert, en eilandjes van pixels samenpakt. In Jpg's zie je dan ook (afhankelijk van de ingestelde kwaliteit) al snel die blokvorming.
Kijk eens naar het attachment. Zelfde jpg, maar nu maximaal gecomprimeerd. In plaats van 256KB nog maar 16 KB groot. Niet om aan te zien al die blokken. Downloadt wel als een speer. De eerste afbeelding was omwille van de downloadsnelheid eigenlijk ook al aardig gecomprimeerd, en dan zie je bij een redelijk geringe vergroting al trapjes.Dus.. als je met afbeeldingen werkt, houd dan zo lang mogelijk het ruwe lossless formaat aan, en als het klaar is kan je het eenmalig comprimeren als geringere omvang van belang is (zoals bij internet afbeeldingen enzo). Doe dat dan wel in een passende kwaliteit, die je bij de meeste programma's voor het JPG formaat in kan stellen.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage




Bericht 18 van 22

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Bijlagen :



Bericht 17 van 22

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s

tdb1.jpg
16KB
Van:pauluDatum:11-07-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3469.17
Onderwerp:Foto en tekstForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Ik heb wel gelezen dat ze in de grafische wereld die bestanden dan in .tiff opslaan,dat daarbij geen verlies optreedt door comprimeren.(schijnt ook goed te zijn voor scannen van negatieven)Maar je kunt dus niet het ruwe formaat gebruiken voor het printen hm.Zal nog wat ervaring nodig hebben in de praktijk en eens kijken hoe dat in Inkscape dan werkt.Er is ook wel een gedeelte van je uitleg dat gesneden koek is hoor,het beste is misschien ook om es een workshop te doen.Zat van die creatieve cursusjes hier.....
Groet,Paul
Van:PatrickDatum:12-07-2007
Aan:pauluMsgID:3469.18
Onderwerp:Foto en tekstForum:ws-nlcomputer

Paul,
TIFF (Tagged Image File Format) werd in het verleden inderdaad erg veel gebruikt, juist in de professionele wereld én bij het opslaan van fax-beelden. Doordat er echter nog meer subformaten zijn ontstaan (verschillende kleurdiepten, voor verschillende platforms en zovoort) dan bij het aloude PCX al het geval is, zie je dat het langzaam maar zeker is verdwenen als standaard. Domweg omdat het geen standaard meer was. Andere bestandsformaten zijn tegenwoordig belangrijker geworden.
Cheers,
Patrick - vergeet het "wie is het" raadsel op NL Forum niet <gggg>


Bericht 19 van 22

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:pauluDatum:12-07-2007
Aan:PatrickMsgID:3469.19
Onderwerp:Foto en tekstForum:ws-nlcomputer

Patrick,
Ok,zit jij in die sector dat je dat weet met dat .tiff?
Tja,op een gegeven moment breekt het lijntje als je de puzzel te ingewikkeld maakt.....dan vind ik het niet leuk meer.....
Groet,Paul


Bericht 20 van 22

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:PatrickDatum:12-07-2007
Aan:pauluMsgID:3469.20
Onderwerp:Foto en tekstForum:ws-nlcomputer

Paul,
Nee, ik zit niet in de grafische sector, maar ben wel al ruim 25 jaar in ICT werkzaam en heb hele verledens, als het ware, met DTP-ers en grafici.
En ik onthoud veel te veel, maar dat terzijde...
Cheers,
Patrick


Bericht 21 van 22

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:pauluDatum:12-07-2007
Aan:Just VechtMsgID:3469.21
Onderwerp:Foto en tekstForum:ws-nlcomputer

Hoi Just,
Ben toch nog eens gaan zoeken naar instellingen voor het printen,met een oude HP printer zie ik dat het met de standaard windowsdriversoftware mogelijk is de grafische afdrukkwaliteit op 75, 150 en 300 Dpi te zetten.
Op m´n Canon S300 zit die optie niet direct,alleen afdrukkwaliteit hoog ,standaard,concept of custom.Hoeveel Dpi per inch het allemaal is staat nergens ook niet in de manual.Daar staat wel dat de printer 300,600,1200 en 2400Dpi kan printen maar hoe je dat bereikt is niet te achterhalen.Zeker vanwege de gebruiksvriendelijkheid Grrrrr.
Groet,Paul


Bericht 22 van 22

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Just VechtDatum:12-07-2007
Aan:pauluMsgID:3469.23
Onderwerp:Foto en tekstForum:ws-nlcomputer

Hallo Paul ,

>> Zeker vanwege de gebruiksvriendelijkheid <<

Nou dat werkt dan lekker averechts, hè?

groetjes,

Just Vecht
Probeer Linux!
[/td][/tr][/table]