Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

214 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 20:23:19

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: OCR software  (gelezen 13390 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
OCR software
« Gepost op: 14 november 2009, 21:09:55 »
Bericht 1 van 4

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:15-08-2007
Aan:AllenMsgID:3524.1
Onderwerp:OCR scannersoftwareForum:ws-nlcomputer

Beste Forumleden,
Ik ben zojuist een A4-flatbedscanner rijker en hoewel er een OCR-programma bijgeleverd wordt, ben ik toch op zoek naar een goed OCR-programma.
Wat gebruik jij voor OCR-programma en waarom?

S t e f a n

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    [/]http://tinyurl.com/yuojv
 


Bericht 2 van 4

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:PatrickDatum:15-08-2007
Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3524.2
Onderwerp:OCR scannersoftwareForum:ws-nlcomputer
Stefan,

Ik gebruik al weer een paar jaar tot volle tevredenheid OmniPage Pro. IK heb destijds bij mijn scanner de beperkte versie gekregen, en toen ook een aantal andere geprobeerd, maar de Pro versie vond en vind ik zijn geld zeker waard. Het tref-percentage is hoog, waardoor je weinig hoef te controleren, de bijgeleverde woordenboeken zijn compleet genoeg en de sneleid is zeker tevredenstellend. De snelheid van je scanner is doogaans de meest bperknde factor.

Hoop dat je er wat aan hebt!

roet,

Patrick



Bericht 3 van 4

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:16-08-2007
Aan:PatrickMsgID:3524.3
Onderwerp:OCR scannersoftwareForum:ws-nlcomputer

Hoi Patrick,
En het scannen van veel A4-tjes (met wat afbeeldingen) wat later één Word-document moet worden, gaat dat goed?
De specs zien erin ieder geval veel belovend uit, maar de Pro-versie heeft wel een pittig prijskaartje moet ik zeggen.

S t e f  a n

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    [/]http://tinyurl.com/yuojv
 


Bericht 4 van 4

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:PatrickDatum:16-08-2007
Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3524.4
Onderwerp:OCR scannersoftwareForum:ws-nlcomputer
Stefan,

IK heb net eens gekeken naar de web site van Nuance, de huidige leverancier en ben ook wel geschrokken van de prijs. Ik heb voor versie12 Pro destijds iets van 130 piek betaald of zo. Gewoon bij Office Center.
Als ik nu zo naar de specs kijk, is het wel veel meer een Document Handling systeem geworden, in plaats van puur een OCR-pakket.

Misschien is het handig om eens te kijken naar een oudere versie, met een wat zachter prijskaartje. Tenminste als je, net als ik, ook alleen de oCR echt van belang vindt.

Ik gebruik het vooral voor teksten en afbeeldingen uit boeken of die ik alleen op papier heb die ik wil verwerken in een presentatie, of een beleidsstuk of een cursus of zo. Dan heb ik behoefte aan texts, met eventuele tabellen, plaatjes en zo die ik in OpenOffice.Org (of Word) kan gebruiken. Dat werkt perfect, met maar heel weinig noodzaak tot verbeteringen. Het ligt er natuurlijk wel altijd aan wat de kwaliteit van je brontekst is. Een vage fax of iets uit een oude matrixprinter kost meer tijd dan een laserprintje of een boek.
De volautomatische instellingen voldaan vaak goed, behalve in die gevallen dat je bijvoorbeeld een boek opengevouwen per pagina op je scanner had liggen. De grijze vlekken van waar licht binnekwam leveren soms rare strepen op. Dan is het gemakkelijker om zelf even de tekstomgrenzingen aan te geven. Kun je meteen paginanummers die je toch niet nodig hebt, en kop- en voetteksten er buiten laten. Mestal scan ik eerst de 10, 20 of hoeveel dan ook pagina's in en laat ze daarna (binnen een paar sedoncen per stuk) OCR-en.

Kortom, voor de prijs die Nuance nu vraagt is voor mijn toepassingen de gewone Omnipage meer dan genoeg, en zou ik ook kijken naar concurrentie en eventueel een versie terug. Misschien op Ebay (zoals deze) of op een beurs?

Groet,

Patrick