Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

200 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 16:10:35

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Z-W weergave kleuren  (gelezen 13052 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Z-W weergave kleuren
« Gepost op: 14 november 2009, 21:28:41 »
Bericht 1 van 7

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:PaulvDatum:21-11-2008
Aan:AllenMsgID:4090.1
Onderwerp:zwart wit weergave kleurenForum:ws-nlcomputer

Hallo,
Met photoshop kun je op verschillende manieren een kleurenfoto naar zwartwit omzetten en dat verschilt nogal.
Ik weet even niet meer zo goed wat een goeie kleurweergave is van kleuren in zwartwit,is dat dan dat alle kleuren met een zelfde intensiteit,de rood,groen en blauw en geel,magenta en cyaan precies dezelfde grijswaarde krijgen...of is het natuurlijker dat blauw een donkerder grijswaarde heeft dan bv geel.....?
Kan zo snel niet iets vinden hierover dus misschien dat iemand hier kennis kan bijdragen?
(het plaatje met de spectaculaire verschillen komt nog...)
Groet,Paul


Bericht 2 van 7

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:PaulvDatum:22-11-2008
Aan:AllenMsgID:4090.2
Onderwerp:zwart wit weergave kleurenForum:ws-nlcomputer

Het blijkt dat die grijswaarden toch per kleur verschillen,dat blauw een donkerder grijswaarde heeft als geel bij gelijke intensiteit.Heeft te maken met de ooggevoeligheid.
In die zin is de ´grijswaarden´ methode in cs de meest natuurgetrouwe.Je kunt dan echter niks veranderen in de afbeelding om iets beter uit te laten komen.Met ´kanaalmixer´ kun je dat wel en in cs3 zit ook nog de optie ´zwartwit´ die iets uitgebreider is als kanaalmixer,nl naast rood,groen,blauw schuifjes heeft die ook geel,magenta en cyan schuifjes (kan de juiste benaming van die kleuren niet checken omdat ik cs3 hier niet heb staan).
De verzadiging eruit halen geeft zo te zien voor elke kleur precies dezelfde grijsdekking.
Dat is in feite niet zo verstandig.
Groet,Paul
Met die kanaalmixer kun je ook ongeveer(?) zo´n plaatje maken als met grijswaarden,nu stonden de schuifjes R,G,B alledrie op 33%.
Bijlagen :



Bericht 3 van 7

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s

testoverzichtzwartwit.jpg
160KB
Van:Just VechtDatum:23-11-2008
Aan:PaulvMsgID:4090.3
Onderwerp:zwart wit weergave kleurenForum:ws-nlcomputer

Hallo Paul,

>> die grijswaarden toch per kleur verschillen <<

Ja inderdaad. Je kan daar aan alle kanten mee spelen. Maar uiteindelijk was mijn conclusie, dat het maar bitter weinig bracht. Alleen met het contrast viel er duidelijke verbetering te realiseren!
Gisteren hadden we een bedrijfsuitstapje met een boottocht door de Biesbosch. Donders koud, maar wel erg mooi daar. Ik schoot bijgaande plaat.
Die staat nu op de nominatie voor een mooie zwart-wit vergroting met mijn superposter methode.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 5 van 7

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Bijlagen :



Bericht 4 van 7

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s

IMG_1099.JPG
338KB
Van:PaulvDatum:23-11-2008
Aan:Just VechtMsgID:4090.4
Onderwerp:zwart wit weergave kleurenForum:ws-nlcomputer

Hoi Just,
Nou ja het is toch wel handig om te weten dat als je de (kleur)verzadiging helemaal wegschuift naar zwartwit dat je dan zoals op die testfoto goed is te zien gewoon alle kleuren van gelijke sterkte naar 1 grijs vertaald. (zie rechtsboven)
Hier nog wat aardig gemurmel over hoe dat toch wel mogelijk een beetje zin heeft.
http://www.archive.org/download/Littlephotoshop-Episode85BackToBlackWhite750/Littlephotoshop-Episode85BackToBlackWhite750_512kb.mp4
Wel een scherpe plaat,groot formaat.Mooi die spiegeling op die kabels.
Groet,Paul
Ik kan ook de gimp-versie nog laten zien.
Van:Just VechtDatum:23-11-2008
Aan:PaulvMsgID:4090.5
Onderwerp:zwart wit weergave kleurenForum:ws-nlcomputer

Hallo Paul,

>> Hier nog wat aardig gemurmel over hoe dat toch wel mogelijk een beetje zin heeft. <<

Mooi gezegd. Het is een beetje een situatie van 90 % moeite voor 10 % verbetering. Die 10 % ziet het publiek niet. Alleen je vrienden mede-fotografen wel. Dan kan je toch beter voor een onderwerp-keuze gaan die aanspreekt, denk ik dan zelf.
>> Wel een scherpe plaat,groot formaat.Mooi die spiegeling op die kabels. <<
Het spel van licht en lucht is inderdaad erg mooi. Dat was wat me er ook toe bracht aan het schieten te gaan. En dat jochie op het achterdek heeft er geen oog voor.

Het is een plaat van oorspronkelijk 4275 pixels breed en 4.0 MB bestandsgrootte. Ik heb hem verkleind tot 1024 breed, want geen mens wil de oorspronkelijke grootte hebben. Dan wordt het een download van 230 MB van alle plaatjes op die trip.

4,0 MB dus. Bij goed licht gaan ze over de 6 MB. Dan zijn ze niet meer te e-mailen. Maar het resulteert wel in prachtige A4 prints. Die kan je dan 300 dpi printen en dat is vlijmscherp. Mijn Linux ftp-servertje komt erg goed van pas bij dat digitale gefotografeer.


Ik heb veel aandacht besteed aan het scherpstellen. Handmatig, de autofocus staat uit. Dat betaalt zich hier terug, vind ik.
Om de beweging van de boot en het werken zonder statief tegen te gaan heb ik de sluitersnelheid hoog gehouden omwille van de scherpte.

Hier zijn de EXIF gegevens met behulp van het piepkleine maar hoogst handige Linux programmaatje jhead:bash-3.1$ jhead *1099.JPG

File name    : IMG_1099.JPG
File size    : 4154355 bytes
File date    : 2008:11:22 15:39:14
Camera make  : Canon
Camera model : Canon EOS 450D
Date/Time    : 2008:11:22 15:39:14
Resolution   : 4272 x 2848
Flash used   : No
Focal length : 29.0mm  (35mm equivalent: 47mm)
CCD width    : 22.30mm
Exposure time: 0.0008 s  (1/1250)
Aperture     : f/6.3
ISO equiv.   : 200
Whitebalance : Auto
Metering Mode: spot
Exposure     : shutter priority (semi-auto)
groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 6 van 7

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:PeterDatum:23-11-2008
Aan:Just VechtMsgID:4090.6
Onderwerp:zwart wit weergave kleurenForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,

>>Hier zijn de EXIF gegevens met behulp van het piepkleine maar hoogst handige Linux programmaatje jhead<<
Er is ook een online mogelijkheid:

http://camerasummary.com/


groeten, Peter




Bericht 7 van 7

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Just VechtDatum:23-11-2008
Aan:PeterMsgID:4090.7
Onderwerp:zwart wit weergave kleurenForum:ws-nlcomputer

Hallo Peter,

>> Er is ook een online mogelijkheid: <<

Oh leuk. Ik heb het eens geprobeerd. Werkt goed. Maar het oorspronkelijke bestand gaat niet goed, daar verslikt de site zich misschien in de bestandsgrootte?

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog