Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

214 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 15:38:50

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Gimp Foto Trucs: Snelmasker  (gelezen 20189 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Gimp Foto Trucs: Snelmasker
« Gepost op: 14 november 2009, 21:30:21 »
Bericht 1 van 5

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Just VechtDatum:31-12-2008
Aan:AllenMsgID:4120.1
Onderwerp:GIMP Foto Trucs: snelmasker!Forum:ws-nlcomputer
GIMP Foto Trucs: snelmasker!
>Het werken met een masker was al lang iets waar ik me in wilde verdiepen.Nu is het er op de valreep van het nieuwe jaar van gekomen. Het blijkt erg simpel te werken. Wat een mooi stuk gereedschap is dit!
Waarom?

Het kunnen selecteren van een enkel object in je foto is hoogst handig voor een boel leuke dingen. Stel je voor dat je een mooie foto hebt van een lief glimlachend ****kind. Die wordt nog veel mooier als je de achtergrond wat waziger maakt.

Professionele fotografen pakken daarvoor hun superdigitale en superdure fotokanon, zetten het diafragma imbeciel open en de dure fotolampen met parapluies aan. Wij simpele lieden grijpen gewoon de compactcamera en het GIMP Vervagen filter (Filter | Vervagen | Gaussiaans vervagen). Kost niks, behalve wat tijd. Het resultaat is ook dan een diep "Ohhh, wat mooi!!!". Als vervolgens iemand vol bewondering vraagt: "heb JIJ dat gemaakt??", dan kan je dag niet meer kapot.

(Overigens, wie zegt ons dat die prof fotograaf een missertje ook niet even zo rechtzet??)

Je kan er nog veel meer mee. Zo ben ik nu wat posters aan het maken met afbeeldingen van voertuigen erin. Maar daarvoor moet ik de achtergrond wegmaken. Zie hier een schermafbeelding waarbij ik net de grille van een tractor heb schoongepoetst. Als ik die hele tractor heb schoongepoetst kopieer ik hem naar een nieuwe laag met een witte achtergrond en dat heb ik een mooi vrijstaand object. Ik kan het ding ook fotograferen met een gifgroen of felblauw achtergrondje (die zijn makkelijk weg te poetsen), maar dat is niet zo handig.

Het betere Photoshoppie laten we hier maar even achterwege. Mocht je echter een beroemdheid in huis willen halen, dan is dit de techniek om die digitaal op de bank in je huiskamer te krijgen.

Snelmasker


Stap één is het aanzetten van het het snelmasker. Dat zit hier in het menu: Selecteren | Snelmasker of met de sneltoets Shift Q. Die Q is vast van Quick.

Het snelmasker gooit een rood laagje over je afbeelding. Met Shift Q zet je het aan en uit. Handig als je even het overzicht kwijt bent.

Gummen maar ... .

De volgende stap is simpel. Met het gummetje uit het basismenu wissen we het rode snelmasker weg op het te selecteren object of zijn omgeving. Het gummetje is een rose gekleurd pictogram in het basismenu. De popup noemt nog de Engelse naam: Erase Tool.

Het beste pak je een grote ronde Penseel (Circle 19 bijvoorbeeld). Moet je nu een breinaald schoonpoetsen, dan zet je met de Scale schuif de diameter van je rondje kleiner.

Heb je een rechte rand te doen, zet dan je gum in het begin. Klik één keer met Shift ingedrukt, laat de muisknop los, houdt Shift ingedrukt en beweeg je muis naar het andere eind van je rand. Je ziet een lijn waarlangs gewist gaat worden. Die kan je dus perfect uitlijnen. Klik weer en klaar ben je. Mooi hè?
Zo werk je stap voor stap het snelmasker bij. Ga je ergens fout dan kan je met Bewerken | Gom ongedaan maken een stapje terug. Gom daarvoor dan wel met niet te lange vegen..

Selectie omkeren


Eenmaal klaar zet je het snelmasker weer uit. Je ziet een knipperend lijntje op de rand waar je snelmasker is weggepoetst. Onder Selecteren | Selectie-editor vind je een handig overzicht. Keer zonodig de selectie om met Selectie | Inverteren.

Alle helpers uit de ring ... .
Nu is het tijd voor de ultieme stap. Je kan de selectie overkopieren naar een nieuwe laag. Zorg wel dat je in de basislaag staat voor het trekken van de kopie en vervolgens in de nieuwe laag voor het plakken van de kopie. Dat had ik ook eerst niet door Je kan ook simpelweg je selectie wegknippen. Je kan hem ook vervagen als het om een achtergrond gaat. Je kan ook je object uitknippen, het gat met zwart of grijs vullen en dat dan stevig vervagen om te gebruiken als zo'n mooie schaduw.

De mogelijkheden zijn enorm!

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog




Bericht 3 van 5

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Bijlagen :



Bericht 2 van 5

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s

snelmasker.jpg
34KB
Van:PaulvDatum:31-12-2008
Aan:Just VechtMsgID:4120.2
Onderwerp:GIMP Foto Trucs: snelmasker!Forum:ws-nlcomputer
He Just, Dat hebben wij op die cursus ook gedaan,beetje anders...:-) Ik weet niet of dat met GIMP ook zo werkt maar in Photoshop kun je gewoon het kwastgereedschap nemen in het masker en dan met de voorgrondkkleur en de achtergrondkleur,resp. zwart en wit,zowel erbij als eraf halen.... En dan heb je nog het verschil tussen een masker in kanalen en in lagen....! De selectie kun je bv opslaan in een alpha-channel,weet eigenlijk niet of dat is wat je beschrijft.. Groet,Paul
Van:Just VechtDatum:31-12-2008
Aan:PaulvMsgID:4120.3
Onderwerp:GIMP Foto Trucs: snelmasker!Forum:ws-nlcomputer

Hallo Paul,

>> weet eigenlijk niet of dat is wat je beschrijft <<

Nou néé. In GIMP is het allemaal wat minder ingewikkeld, geloof ik. Nou heb ik wel eens wat gezien over kanalen en maskers. Dat moet ik nog eens uitzoeken.

Ik geloof wel heilig in KISS:"Keep It Stupid Simple". Oftwel "Hou Het Doodeenvoudig" (HHD). Dit snelmasker gedoe snap ik nou én ik kan er wat mee. Straks ook nog. Wat heeft een hobbyist nou aan een high tech stuk software wat je vaak moet gebruiken om te blijven beheersen?
Iets van het snelmasker terugpoetsen als je teveel heb weggegomd lijkt me wel erg handig. Daar moet ik maar eens op zoeken.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 4 van 5

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:PaulvDatum:01-01-2009
Aan:Just VechtMsgID:4120.4
Onderwerp:GIMP Foto Trucs: snelmasker!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Just,

>>Iets van het snelmasker terugpoetsen als je teveel heb weggegomd lijkt me wel erg handig. Daar moet ik maar eens op zoeken.<<
Dat is niet zo moeilijk,je moet gewoon het zwart en wit vlakje omdraaien.Je kunt ook gewoon de penceel nemen om mee te werken en ook het selectiegereedschap voor grotere vlakken (met shift).Bv een rechthoek maken en dan hier in gimp moet je wel dan nog op del drukken.Eh,het is denk het handigst om eerst met selectiegereedschap grof zoveel mogelijk te selecteren en dan pas het snelmasker aan te zetten......

Ik zie dat het masker bij de kanalen staat en dat klopt wel want een lagenmasker ziet er anders uit.
Ben trouwens benieuwd of dit masker automatisch wordt bewaard of niet,bij Photoshop moet je het speciaal opslaan.

Groet,Paul


Bericht 5 van 5

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Just VechtDatum:01-01-2009
Aan:PaulvMsgID:4120.6
Onderwerp:GIMP Foto Trucs: snelmasker!Forum:ws-nlcomputer

Hallo Paul,

>> of dit masker automatisch wordt bewaard <<

Dat weet ik ook nog niet. Maar je kanttekeningen brengen me wel op ideeen. Ik ga dat eens uitproberen.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog