Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

207 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 20:48:42

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Schrijf een boek!  (gelezen 12174 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Schrijf een boek!
« Gepost op: 14 november 2009, 21:31:56 »
Bericht 1 van 1

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Just VechtDatum:25-02-2009
Aan:AllenMsgID:4181.1
Onderwerp:Schrijf een boek!Forum:ws-nlcomputer
Schrijf een boek!
>Ik ben de laatste om te beweren dat ik echt een boek kan schrijven. Maar je hebt ook een regel dat 80 % van de problemen in 20 % van het gevallen zit. Maar dan ... kunnen we dus ook een boek maken met 80 % kwaliteit en 20 % kennis. En DAT kan nou wel eens heel fijn zijn.
Wat heb je nodig!

Een eenvoudige PC is al voldoende. Je kan zonodig een weggegooide afdanker gebruiken. Als hij maar USB poorten heeft. Daar zet je dan Linux op. Dat is wel wat werk als je het voor het eerst zou doen.

Maar anders kan het ook heel prima op een Windows machine. Aan software heb je Scribus nodig. Je zou het verder met een tekst-editor kunnen doen zoals Kladblok. Maar als je OpenOffice gebruikt kan je het bestand met opmaak en opmaakstijlen zo importeren in Scribus. Beiden kostten niets.
OK, ik heb dat. En nou?

Ik kan wel uitpakken met een heel verhaal. Dat werkt niet. We beginnen doodsimpel. Ons boek krijgt kop nog staart. We pakken OpenOffice en we beginnen met een verhaal. Dat verhaal heeft een kop. Bijvoorbeeld: "De arm die niks zei". Voor die kop nemen we een standaard kop vanuit OpenOffice. Welke maakt niet uit, maar probeer eens Kop 3. En dan tikken we ons verhaal. Gewoon met de standaard instellingen van Open Office voor een stuk tekst.
Dan openen we Scribus. Even in Open Office kijken hoeveel pagina's er al zijn. Dan in Scribus een voldoende aantal pagina's kiezen. Neem maar lekker ruim. Kies ook gelijk voor automatische tekstframes. En dan klik je op pagina 1 van Scribus rechts op het midden van de pagina. In dat menu zie je dan "Tekst Verkrijgen". Kies dat en ga op zoek naar je Open Office bestand. En dan zie je de tekst in de gekoppelde tekstframes je boek vullen.
Printen

Een boek is geen boek als je hem niet kan printen. De standaard manier van Scribus is een pdf maken. De knop zit standaard midden op de menubalk. Dat kan niet missen. Laat de lettertypes (de fonts) insluiten of zelfs als curven insluiten. Kies bij kleur voor Scherm/web voor je inkjet printer en daar gaat-ie. De printkwaliteit van Scribus zal je verrassen.

Mag het een beetje meer zijn?
Daar is dus je eerste stukje eigen tekst. Het zou wel heel raar zijn als je daar tevreden mee bent. Zelfs al is het gewoon even leuk met deze programma's te spelen. Speel dan in Open Office met het lettertype, de grootte en de opmaak. Markeer het stuk tekst in kwestie, druk op F11 en sla de instellingen van dat stukje op als een nieuwe stijl. Als je dat doet met bijvoorbeeld die kop, dan hoef je bij de volgende kop alleen die stijl weer te pakken en klaar ben je.

Scribus neemt die stijlen naadloos over. Het mooie is verder dat als je in zo'n stijl bijvoorbeeld een ander lettertype kiest, werkt dat automatisch door in heel je verhaal. Dat is wel zo handig.

Maak een aparte titelpagina en een aparte intro pagina.

Hier hou ik op. Maar jullie staan op de drempel van een mooie wereld vol creativiteit. Hier in de bestanden bibliotheek staan de nodige voorbeelden die ik met Scribus heb gemaakt. Als ik het al kan, kan jij het ook.

Wat moet ik hier nou mee?
Je gaat geen boek schrijven? Dat was te verwachten. Maar dan kan je dit misschien wel heel nuttig gebruiken voor een werkstuk voor school. Of een verslag voor je club of misschien een clubblad. Er zijn allerlei situaties denkbaar waar je op deze manier iets kan maken wat uitspringt boven het gewone van alledag.

Zo ben ik nu op het werk posters aan het maken. Dat kan een professional veel beter. Maar ik weet wat er moet komen.  De combinatie van Scribus en mijn werk-ervaring blijkt een mooie. Iedereen is helemaal enthousiast over die posters. Ze zijn best simpel. Ze bevatten precies die dingen die nodig zijn. Het is jammer dat ze nog niet zijn vrijgegeven. Anders kon ik wat laten zien.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog