Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

350 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 08:55:06

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Maak een poster!  (gelezen 16409 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Maak een poster!
« Gepost op: 14 november 2009, 21:32:27 »
Bericht 1 van 1

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Just VechtDatum:22-03-2009
Aan:AllenMsgID:4203.1
Onderwerp:Maak een poster!Forum:ws-nlcomputer

Maak een poster!
>Het is de simpelste vorm van een stuk drukwerk! Of je moet een ontwerp te maken voor een postzegel van 1 cent. De kracht van een goede poster is enorm. Alleen daarom al is het leuk er eentje te maken.
Groot is alles.

Dit stukje borduurt voort op mijn andere bericht: "Schrijf een boek!". Lees dat bericht even door.

(En verder is dit geen verzonnen verhaal. Het is 100 % echt. Het zal misschien niet zo'n geweldige poster zijn, maar dit is geen verhaal uit een glossy blad wat niet werkt.)

Boeken zijn meestal niet groter dan een standaard vel. A4 dus. Posters doen het pas lekker op het dubbele formaat, op A3. Dat zijn twee A4 velletjes in de breedte boven elkaar. Dat valt niet te printen op een huis, tuin en keuken printer. Maar je kan wel je poster in twee stukken printen en aan elkaar plakken. Voor een beperkt aantal posters is dat te doen.

We gebruiken weer Scribus. Maar dit keer hebben we geen Open Office nodig. Die paar woorden tikken we direct in Scribus in. Een beetje poster heeft een fotomodel of een snelle auto. Een blikvanger bedoel ik. En daarvoor gebruiken we GIMP, het gratis Photoshop alternatief.

Onderwerp en doel.

Waar gaat de poster voor dienen? Dat kan van alles zijn. Een clubevenement in mijn geval. Een spreekbeurt op school misschien. Een verjaardag, een jubileum, Abraham, Sarah ... . 1 April grapje misschien??

In mijn geval, in ons voorbeeld, gaat het om een clubevenement. Een ronde uit een landelijke competie voor de jeugd. Die poster moest een leuk beeld van de sport laten zien als aandachtstrekker. En het moest het wie, waar, wanneer en hoe laat verhaal vertellen.
De afbeelding.

De afbeelding is in een poster belangrijk. Daarom verdienen die fotomodellen zoveel. Dat is trouwens veel moeilijker dan je denkt. Alleen kom je daar als normaal mens niet achter.

>Ik weet nog goed dat ik in Japan een leuke foto zag met een drietal dames van het hoofdkantoor. Eentje kende ik goed. "Leuke foto!" zei ik dus argeloos. Het was een drama geweest. Ze moesten eindeloos poseren in de hitte. Beetje naar links, beetje naar rechts. En niks de ogen dichtknijpen in die felle zomerzon!

Ik ging maar eens bladeren in mijn voorraad digitale foto's. Ik vond er eentje met lekkere heldere kleuren in de kleding. Het schot recht van voren. De achtergrond moest echter weg. Een klus voor GIMP en het snelmasker!

Stap 1 is de rijdster uitknippen. Alles wat je zo van de achtergrond wegknipt scheelt straks. Even goed strak eromheen plooien en met een klik op ENTER is de klus geklaard! Een blik op het aantal pixels. Je hebt er zo'n 2000 nodig. Dit is een afbeelding die smal en hoog is. De hoogte is wel die 2000 pixels. OK dus.


Stap 2 is het snelmasker. Met een klik op Selecteren | Snelmasker (of CTRL-Q) trekt een rood waas over de afbeelding. Dat, mensen, is een wereldding! Let maar op. We pakken nu het roze gummetje uit het hoofdpalet van GIMP. Als je erboven hangt roept mijn versie van GIMP "Eraser Tool". Nog niet vertaald dus. Typisch GIMP vindt je dan de gereedschapsopties in het menu boven de afbeelding in Dialogen. Klik in die dialoog bij penseel maar op het zwarte cirkelsymbool en kies de grootste cirkel die er is. We gaan eerst voor de "grote stappen, vlug thuis aanpak".


En dan is het poetsen maar. Heb je heel de omgeving weggepoetst, dan schakel je het snelmasker uit. En wat zie je dan? Jawel, de figuur is netjes geselecteerd. Met één klik op Delete ben je heel de achtergrond kwijt!

Probeer eens Shift voor het wegpoetsen van rechte lijnen. Ik gebruik het zelfs voor flauwe krommingen. En wissel de voor en achtergrondkleur om teveel weggepoetst masker weer terug te poetsen. De grootste cirkel is teveel voor de kleine vouwen in de kleding van onze rijdster. Speel maar eens goed met het schuifje bij Scale in de Gereedschapsopties. Als je het een beetje doorhebt is het wisselen in cirkelgrootte en in- en uitzoomen van het beeld de manier om razendsnel tot resultaten te komen.

Zo krijgen we een vrijstaande figuur.



De poster zelf
Nu de poster zelf. Het wie, wat, waar verhaal valt in twee delen uiteen. Bekende elementen en minder bekende.  Het waar gedeelte vraagt aandacht. Het is onze poster. En dus krijgt Rotterdam de nadruk met een vette koptekst.

Het start tijdstip is ook belangrijk. Dat doen we door hier een lettertype met een schreef te kiezen. Met van die haakjes en dwarsstreepjes. Dat is lekker leesbaar. En dat onthoudt ook goed. Dat is ook gelijk het maximum wat ik aan lettertypes in die poster stop. Een goede boodschap is een eenvoudige boodschap!

Onze afbeelding komt in het midden. Omdat de figuur een linkerbocht rijdt (in rijrichting gezien) laat ik de tekst zich daaraan aanpassen. Speel ongegeneerd met de vlakverdeling en de positie van de afbeelding. Dan vindt je vanzelf iets wat goed is.

>Ik heb geen idee wie dat was en wanneer. Maar er zat een journalist tegenover een beroemde voetballer en hij kraakte de zojuiste gespeelde wedstrijd totaal af. De voetbalheld wierp tegen dat meneer zelf helemaal niet kon voetballen. "Nee", zei die journalist, "Klopt!  Ik kan ook geen sinaasappels maken. Maar ik weet wel of ze smaken!" En hij nam bedachtzaam een nipje van zijn glaasje jus d'orange.
Naast een pdf kan Scribus ook een jpg afbeelding exporteren. Die kan je met de uitknip tool prima in twee delen opsplitsen en printen. Vervolgens plak je die aan elkaar. Of plak het ergens op. Koop daarvoor spuitlijm bij de HEMA. Behangstijfsel gaat ook goed, maar beplak dan voor en achterkant. Anders trekt de boel krom als een wokkel!
>Je kan ook Spray Mount van 3 M kopen. Dat is de keuze van de prof. Met een prijsje voor een prof, maar je doet er wél lang mee als je de nippel telkens goed schoonblaast.[/]
groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog

Bijlagen :





Brochure-NKJ-2009.jpg
192KB

stap1.jpg
163KB

stap2.jpg
144KB

IMG_2974f.jpg
511KB