Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

66 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 09:07:55

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Gimp Foto Trucs:refocus Plugin  (gelezen 13426 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Gimp Foto Trucs:refocus Plugin
« Gepost op: 14 november 2009, 21:38:53 »
Bericht 1 van 3

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Just VechtDatum:12-09-2009
Aan:AllenMsgID:4387.1
Onderwerp:GIMP Foto Trucs: refocus pluginForum:ws-nlcomputer
GIMP Foto Trucs: refocus plugin.
>Je bent gewaarschuwd: dit onderwerp is alleen geschikt voor echte doorzetters!Puinhoop

Een goede kennis van me vroeg hulp bij het opknappen van een foto. Eerlijk gezegd was die foto een grote mislukking, qua foto dan. Er was iets misgegaan met het scherpstellen. Er was ook iets hevig misgegaan met de belichting, er was sprake van erg veel ruis en verder vermoed ik dat de mensen op de foto's bepaald niet stil stonden. En dan bewogen ze ook nog in heel verschillende richtingen ook

Maar dat doet er niet toe. Zoiets vraag je alleen als het een heel bijzonder moment was. Ik had wel eens van de Refocus plugin gehoord. Dat moest dan maar eens uitgeprobeerd worden. Je leert er altijd van.
Compileren

Op zoek met Google en na wat proberen ging ik aan de slag met de it-refocus plugin. Mijn pogingen om de refocus plugin te compileren waren stuk gelopen op een hele trits foutmeldingen van de compiler.

De it-refocus plugin compileren ging met een kleine hik inzake de afhankelijkheden wel goed. Van Slackware kende ik het Checkinstall programma. Die zorgt daar voor een Slackware installatiepakket en hier wordt dat een Ubuntu pakket. Checkinstall zat standaard in Synaptics, de pakketbeheerder. Dat was een makkie.
Windows

In Windows is er alleen een commando-regel versie en geen GIMP plugin. Maar dat kleine programma is wel een stuk sneller! Het was wel een heel verschrikkelijk gedoe om dat in Windows XP gecompileerd te krijgen. Windows en compileren is geen voorgebakken combinatie. Dit standalone programma heeft een pnm fotobestand nodig en zet als resultaat eenzelfde soort bestand terug met een iets andere bestandsnaam. Een mooie plugin had fijn geweest, maar dit programmaatje is echt niet verkeerd.

Mocht je geen GIMP hebben en ook niet willen dat kan je op Media-convert (nederlandstalig) je foto in dit formaat laten omzetten. Hoogst handig site voor allerlei klusjes in deze trant.

Resultaten.
In eerste instantie waren de resultaten waardeloos. Toen probeerde ik het kleine voorbeeld met de tekst op de website met de opgegeven waarden. Verdraaid ja, het werkte toch wel degelijk! Bovendien was het programma vrij snel klaar, waar het over de vele malen grote foto van mijn kennis zomaar een dag wou draaien.

De instellingen kun je dus beter eerst uittesten op een kleine uitsnede van de foto. Die instellingen vinden is een tijdrovende kwestie. Het is een precies karweitje. Dan ga je niet staan wachten tot die hele foto is bewerkt.

Ik heb nu een redelijk resultaat. Maar voor een optimale uitkomst valt er nog heel wat te spelen met de instellingen. Een superfoto wordt het onderhanden geval nooit. Maar deze plugin ken ik nou en bij wat minder zware foto-problemen komt-ie vast nog weleens van pas, nietwaar.


Het Debian/Ubuntu installatiepakket staat hier in de bestandenbieb. Ik zet er van de week het Windows programmaatje bij. Vergeten mee te nemen. Maar ja, wat moet ik Linux fan nou thuis met een Windows programma?

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog




Bericht 2 van 3

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:PaulvDatum:13-09-2009
Aan:Just VechtMsgID:4387.2
Onderwerp:GIMP Foto Trucs: refocus pluginForum:ws-nlcomputer

Hoi Just,
Ging het hier niet mee in windows,dat was wel die refocus dan.Had ik toen ergens gevonden dat iemand dat had gemaakt en bij mij werkte het...
http://community.compuserve.com/n/pfx/forum.aspx?msg=4018.38&nav=messages&webtag=ws-nlcomputer
Vond het resultaat bij mij ook niet zo geweldig.
Groet,Paul


Bericht 3 van 3

NL Computer Forum ~ Computerprogramma' s
Van:Just VechtDatum:13-09-2009
Aan:PaulvMsgID:4387.3
Onderwerp:GIMP Foto Trucs: refocus pluginForum:ws-nlcomputer

Hallo Paul,

>> Ging het hier niet mee in windows <<

In Windows! Ja, dat wou ik natuurlijk niet. Bovendien is die plugin geschreven voor Linux. Ik had hem inderdaad gaande onder Windows. Maar zoals je zegt, de resultaten zijn beperkt.

Als ik het goed begrijp is het verschil tussen it-refocus en refocus vooral de mogelijkheid voor iteraties (herhaalde toepassing). Ik ga straks weer met mijn zoontje naar het zwembad. Die is aan waterpolo begonnen. Vanmorgen dacht ik dat dat misschien een toepassing kon zijn. Want die waterpolo foto's krijg je nooit echt scherp.En ik wil ze vlijmscherp. Tomaatscherp zeg maar. Desnoods met dit stukje software.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog