Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

121 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

18 april 2024, 04:13:47

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Zelf je kalender maken  (gelezen 19468 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Zelf je kalender maken
« Gepost op: 14 november 2009, 21:41:49 »
Bericht 1 van 10

NL Computer Forum ~ Bits & Bytes
 Van:Just VechtDatum:02-12-2008
 Aan:AllenMsgID:4100.1
 Onderwerp:Zelf je kalender makenForum:ws-nlcomputer
Goedenavond! ,

Zelf een kalender maken in een kwaliteit, die nauwelijks van professioneel te onderscheiden is? Ja, dat kan met de hedendaagse software, printers en camera's.
Met Scribus, een goede inktjet printer van de sloop en minimaal een 4 megapixel compact camera kom je al heel ver. Een pak 240g glossy fotopapier van de Lidl a € 5.00 en een paar ge-hervulde inktpatronen. Hup, daar gaat hij.
Voor jullie hierbij een basis sjabloon voor 2009. Tekst op de voorpagina aanpassen naar wens. Foto's in het bovenste hoofdframe kieperen: rechterklik | Afbeelding verkrijgen. Haal  het eigenschappenmenu naar voren met F2 en zet de radioknop aan bij Afbeelding om de boel automatisch op grootte te krijgen.
De gebruikte fonts zijn van de Luxi Sans familie. Die ontbreken op een Windows PC, maar zijn standaard op Linux PC's met KDE. Je kan overigens prima een ander font gebruiken.Bijgaand ook één pagina uit mijn persoonlijke kalender als demo. Die is wel omwille van de bestandsgrootte op 100 dpi gezet voor de foto. Alleen goed voor het scherm, waardeloos voor het betere printwerk. Mijn hele kalender op 300 dpi is een 85 MB pdf. (Ik krijg die pdf trouwens niet gedownload vanaf dit Forum??)

[LATER] A3 versie van de kalender toegevoegd. Je moet natuurlijk een A3 printer tot je beschikking hebben, maar oh, wat is zo'n kalender dan super mooi! De afbeeldingen moeten ongeveer 2000 pixels in de breedte hebben voor een goed resultaat. Een beetje compactcamera van tegenwoordig schudt dat uit de mouw. De A3 versie print trouwens ook op A4 via Acrobat Reader. Die past de zaak aan.

Veel plezier ermee!!
 groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog

Bijlagen :

calendar2009-nl-basis.sla.zip
42KB

calendar2009-cs.pdf
710KB

calendar2009-nl-basis-A3.sla.zip
44KB


Bericht 2 van 10

NL Computer Forum ~ Bits & Bytes
 Van:Maurice (NLHelp)Datum:05-12-2008
 Aan:Just VechtMsgID:4100.2
 Onderwerp:Zelf je kalender makenForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,

Ziet er goed uit!

Groet,

Maurice


Bericht 3 van 10

NL Computer Forum ~ Bits & Bytes
 Van:Just VechtDatum:05-12-2008
 Aan:Maurice (NLHelp)MsgID:4100.3
 Onderwerp:Zelf je kalender makenForum:ws-nlcomputer
Hallo Maurice ,

>> Ziet er goed uit! <<

Dank  je wel!

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 4 van 10

NL Computer Forum ~ Bits & Bytes
 Van:Ruud (Sysop)Datum:11-12-2008
 Aan:Just VechtMsgID:4100.4
 Onderwerp:Zelf je kalender makenForum:ws-nlcomputer
Hallo Just,

Leuk je kalender. Ik heb nog niet veel gedaan met Scribus maar ga dat met jouw .zip eens doen. Bedankt voor je upload :)

Groeten,

Ruud
Sysop NL Computer Forum



Bericht 5 van 10

NL Computer Forum ~ Bits & Bytes
 Van:Ruud (Sysop)Datum:11-12-2008
 Aan:Just VechtMsgID:4100.5
 Onderwerp:Zelf je kalender makenForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,

Heb nu onder Linux je kalender geopend maar je gebruikte font zijn bij mij niet geinstalleerd. Klopt het ook dat je kalender helemaal leeg is, dus geen dagen en datums ingevuld? Met het toevoegen van foto's gaat het prima.

Groeten,

Ruud
Sysop NL Computer Forum



Bericht 6 van 10

NL Computer Forum ~ Bits & Bytes
 Van:Just VechtDatum:11-12-2008
 Aan:Ruud (Sysop)MsgID:4100.6
 Onderwerp:Zelf je kalender makenForum:ws-nlcomputer
Hallo Ruud,

>> dus geen dagen en datums ingevuld? <<

Dat klopt niet. Die horen er wel degelijk te zijn. Jij gebruikt Ubuntu, niet? Misschien dat Scribus onthoudt waar de fonts vandaan kwamen qua locatie op een machine. Dat is wellicht bij jou anders en nu laat Scribus niks meer zien. Die doet toch ook aan vervangende fonts??
Bij mij zijn de Luxi Sans fonts systeembreed geinstalleerd in de map: /usr/share/fonts/TTF

Brengt je dat verder?
groeten,
Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 7 van 10

NL Computer Forum ~ Bits & Bytes
 Van:Ruud (Sysop)Datum:14-12-2008
 Aan:Just VechtMsgID:4100.7
 Onderwerp:Zelf je kalender makenForum:ws-nlcomputer
Hallo Just,

Ja ik gebruik Ubuntu. ik ga er mee aan de slag maar zal ongetwijfeld bij je terugkomen. Heb het nu even te druk met andere zaken...

Groeten,

Ruud
Sysop NL Computer Forum



Bericht 8 van 10

NL Computer Forum ~ Bits & Bytes
 Van:Just VechtDatum:17-12-2008
 Aan:Ruud (Sysop)MsgID:4100.8
 Onderwerp:Zelf je kalender makenForum:ws-nlcomputer
Hallo Ruud,

>> Heb het nu even te druk met andere zaken... <<

Bekend probleem. Niks ernstigs, hoop ik?In ieder geval kan ik melden dat ik de kalender vanaf dit Forum in de Windows Vista werklaptop op de zaak heb geladen. Daar staat namelijk ook Scribus op. Scribus vraagt dan welke vervangend font en laadt vervolgens het bestand zonder problemen. Minder fraai was dat ik ook geen idee had welk font dan wel te kiezen.

Ik greep maar naar Arial. Doet het altijd. Oh, wat lelijk was dat. Met Calibri ging het er stukken op vooruit.

Dus die kalender doet het zo te zien op een totaal ander systeem ook goed. Het is gemaakt in Linux.

Dan verder heb ik een A3 versie van de kalender gemaakt. Nou wordt het pas echt leuk! Als het een beetje uitgerijpt is, stel ik hem hier weer ter beschikking.
groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 9 van 10

NL Computer Forum ~ Bits & Bytes
 Van:Ruud (Sysop)Datum:19-12-2008
 Aan:Just VechtMsgID:4100.9
 Onderwerp:Zelf je kalender makenForum:ws-nlcomputer
Hallo Just,

>>Niks ernstigs, hoop ik?<<

Mijn vrouwtje heeft eind november een zware operatie ondergaan en is nu weer thuis om te herstellen, dus met het zorgverlof de komende tijd het gezin een beetje sturen en beheren. Wist niet dat een huisvrouw zoveel werk had om het huishouden te runnen.

Maar alles gaat goed, elke dag herstelt ze weer wat meer. In Januari weer een hoop cursusdagen en daarna ga ik weer wat meer achter de computer zitten.

Groeten,

Ruud
Sysop NL Computer Forum



Bericht 10 van 10

NL Computer Forum ~ Bits & Bytes
 Van:Just VechtDatum:19-12-2008
 Aan:Ruud (Sysop)MsgID:4100.10
 Onderwerp:Zelf je kalender makenForum:ws-nlcomputer
Hallo Ruud,

>> een huisvrouw zoveel werk had om het huishouden te runnen <<

Ach, laten ze maar eens ONS werk doen. Maar je hebt gelijk. Het is nog een hoop alles bij elkaar. Als ik er nou niet bij hoef te werken is het best te doen. Maar dat is nou juist niet het geval.
Ik ben blij dat het de goede kant op gaat. Wens haar maar een voorspoedige voortzeting van het herstel. En de computers wachten dan maar even.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog