Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

321 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

19 april 2024, 20:57:58

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Opstartbare USB stick  (gelezen 16467 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Opstartbare USB stick
« Gepost op: 14 november 2009, 21:44:16 »
Bericht 1 van 12

NL Computer Forum ~ Bits & Bytes
 Van:hjasseltDatum:10-03-2009
 Aan:AllenMsgID:4190.1
 Onderwerp:Opstartbare USB stickForum:ws-nlcomputer
Hallo,
Ik heb een USB stick "Cruzer micro 4GB". Deze stick bevat 2 partitities. De eerste partitie is een virtuele cd-rom met U3 software. Het overige gedeelte als een harde schijf. Ik zou graag de PC met deze stick willen opstarten, dusdanig dat ik na booten in de DOS mode kom en daar Ghost 2003 kan opstarten.
Systeem:
XP home
1 IDE drive (XP home)
1 SATA schijf 1TB (2x 500 in RAID)
1 DVD speler met SATA aansluiting. Hierdoor kan ik niet vanaf dit station booten met een bootable cd. Dit kan wel als ik een speler gebruik met IDE aansluiting (hoort in een andere PC).
Het BIOS ondersteund "LEGACY SUPPORT FOR USB".
 
Groetjes
Henk van Asselt


Bericht 2 van 12

NL Computer Forum ~ Bits & Bytes
 Van:-> Michel Uphoff (Sysop)Datum:11-03-2009
 Aan:hjasseltMsgID:4190.2
 Onderwerp:Opstartbare USB stickForum:ws-nlcomputer
Dag Henk,
Daar heb ik een mieters tooltje voor dat niet alleen een stick écht geheel formatteert (die U3 partitie gaat er dan dus aan), maar ook bootable maakt. Zie attachement.
Start usbformatter.exe
Kies in dit tooltje de usb-stick
Kies Fat of Fat32 (windows 98 dos systeem)
Kies Dos Opstartdisk maken
Kies de bladeren knop en ga naar naar de map met Dos systeem files (*1)
Laat de stick nu formatteren en de bootbestanden overzetten.

(*1) De dos systeemfiles zijn:

Command.com
IO.sys
Msdos.sys

Later kan je op de stick nog een nette autoexec.bat, config.sys en ghost.exe plaatsen, en eventuele andere dos tools of cd-drivers. Deze bestanden kan je allemaal onder Windows eenvoudig naar de stick kopiëren. Vergeet niet bij Sata drive's ghost -noide te gebruiken.
Overigens, je kan met dit tooltje dus ook bijvoorbeeld Ntfs-disks maken met ingebouwde compressie.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Gewijzigd 10/03/2009 18:48 CET door Michel Uphoff (Sysop)
Bijlagen :

UsbFormatter.EXE
432KB


Bericht 3 van 12

NL Computer Forum ~ Bits & Bytes
 Van:hjasseltDatum:11-03-2009
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4190.3
 Onderwerp:Opstartbare USB stickForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
Bedankt voor je reactie.
>>een stick écht geheel formatteert (die U3 partitie gaat er dan dus aan),<<
Die U3 partitie is een virtuele DVD drive en heeft het kenmerk alleen lezen. Alle bestanden hierop kan ik niet aanpassen, verwijderen of nieuwe toevoegen.
Het tooltje werkt prima, maar ik kan alleen de 2e partitie formateren. Ik kan in de bios diverse schijven zien en kiezen welke schijf als eerste geprobeerd moet worden om te booten. Ook kan ik beide partities van de stick, forceren als een floppy, harde schijf of cd-rom.
Ik heb het echter nog niet voor elkaar kunnen krijgen om van de stick te kunnen booten.
Heb je nog enig idee hoe ik het wel voor elkaar kan krijgen?
 
Groetjes
Henk van Asselt


Bericht 4 van 12

NL Computer Forum ~ Bits & Bytes
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:11-03-2009
 Aan:hjasseltMsgID:4190.4
 Onderwerp:Opstartbare USB stickForum:ws-nlcomputer
Dag Henk,
De gegeven instructies moeten werken. Mogelijk kan je die U3 partitie alleen maar verwijderen met een U3 uninstaller. Daarna de hele stick formatteren. Attached zo'n uninstaller.
Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage

Bijlagen :

U3Uninstall.exe
3412KB (4MB)


Bericht 5 van 12

NL Computer Forum ~ Bits & Bytes
 Van:hjasseltDatum:13-03-2009
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4190.5
 Onderwerp:Opstartbare USB stickForum:ws-nlcomputer
Hallo Michel.
Het is inmiddels gelukt. Ik kan nu met ghost een image maken.
>>een nette autoexec.bat, config.sys en eventuele andere dos tools of cd-drivers<<
Wat moet daar allemaal in staan? Ik heb ooit van jou een image (W98seEnGhostBootflop) gekregen en op een cd gebrand. Ik kon het systeem vanaf deze cd opstarten vanaf een IDE station, waarna een keuze menu in beeld kwam. Ik kreeg hierbij geen foutmeldingen.
Ik heb een autoexec.bat, config.sys, Highmem.sys, mscdex en nog wat op de stick. Maar tijdens het booten zie ik een foutmelding betreffende Highmem.sys en cd drivers (oakcdrom.sys).
 
Groetjes
Henk van Asselt


Bericht 6 van 12

NL Computer Forum ~ Bits & Bytes
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:13-03-2009
 Aan:hjasseltMsgID:4190.6
 Onderwerp:Opstartbare USB stickForum:ws-nlcomputer
Dag Henk,
>> Het is inmiddels gelukt. <<
Mooi. Handig hè, zo'n bootable stickje.
>> Ik heb een autoexec.bat, config.sys, Highmem.sys, mscdex en nog wat op de stick. Maar tijdens het booten zie ik een foutmelding betreffende Highmem.sys en cd drivers (oakcdrom.sys). <<
Himem.sys is niet nodig. Wat is de preciese foutmelding, wat is de inhoud van de config.sys en de autoexec.bat (met notepad openen) en wat staat er precies op de stick (volledige en correct gespelde namen).
Aan de hand van de exacte info moeten we er wel uit kunnen komen.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 7 van 12

NL Computer Forum ~ Bits & Bytes
 Van:hjasseltDatum:19-03-2009
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4190.7
 Onderwerp:Opstartbare USB stickForum:ws-nlcomputer
Hallo Michel
>>wat is de inhoud van de config.sys en de autoexec.bat (met notepad openen) en wat staat er precies op de stick (volledige en correct gespelde namen).<<
Zie de bijlage.
 
Groetjes
Henk van Asselt
Bijlagen :

USB-Stick.doc
99KB


Bericht 8 van 12

NL Computer Forum ~ Bits & Bytes
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:19-03-2009
 Aan:hjasseltMsgID:4190.8
 Onderwerp:Opstartbare USB stickForum:ws-nlcomputer
Dag Henk,
Ik neem aan dat de usb pen zich als C: meldt na opstarten. Tevens neem ik aan dat als je van Usb-pen start er geen cd-rom in de speler zit. In dat geval kan je de volgende A.bat en C.sys even proberen:
A.bat:
@echo off
cls
path=c:\
echo u ziet nu de inhoud van Usb-pen c

C.sys:
files=40
lastdrive=z

Je zou nu geen foutmeldingen meer moeten krijgen. Wil je dat Ghost automatisch wordt gestart, dan kan je op het einde van de A.bat de regel echo.. vervangen door: Ghost.exe
Bij moderne computers met sata disks moet dit waarschijnlijk worden: Ghost.exe -noide
Kort gezegd: Je kan de hele cd-rom ondersteuning laten vallen, omdat die niet gebruikt wordt. Je boot immers van een pen.
Natuurlijk kan je de A.bat nog verregaand uitbreiden met allerlei vooringestelde Ghost opdrachten en een keuzemenuutje. Mar deze basis zou als eerste coorect moeten werken.
Op de stick staan dan ook een paar overbodige bestanden welke je zonder gevolgen kan verwijderen:
boolog.prv, bootlog.txt, mouse.com, mouse.ini, mscdex.exe, oakcdrom.sys.
In principe heb je onder Dos ook niets aan ghost_guide.pdf, Ghostexp.chm en Ghostexp.exe. Maar je kan overwegen die te laten staan, zodat je onder Windows de explorer en de helpfiles van Ghost direct vanaf die pen kan gebruiken.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Bericht 9 van 12

NL Computer Forum ~ Bits & Bytes
 Van:hjasseltDatum:26-03-2009
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4190.9
 Onderwerp:Opstartbare USB stickForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
Ik de USB stick een keer in een andere PC gedaan om die te proberen opstarten, maar dat ging niet. Tevens heb ik een aantal mappen en bestanden er opgezet en er weer afgehaald. Ook heb ik jou aanwijzingen opgevolgd mbt de foutmelding tijdens het opstarten en de onnodige bestanden.
PROBLEEM!!!
De PC wil nu niet booten vanaf de stick. In de bios staat de stick netjes als bootable harddisk en de andere disks heb ik uitgeschakeld. Tijdens het booten komt na verloop van de tijd de melding "Checking Nvram" en blijft de pc hierop hangen. Waarom dit gebeurd weet ik niet.
Dit zelfde gebeurde ook toen de U3 partitie er nog opstond. Na wat aanwijzingen van jou werkte het (zie voorgaande berichten). Een collega van me heeft ook een keer het zelfde probleem ondervonden.
Hoe los ik dit op?
 
Groetjes
Henk van Asselt


Bericht 10 van 12

NL Computer Forum ~ Bits & Bytes
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:26-03-2009
 Aan:hjasseltMsgID:4190.10
 Onderwerp:Opstartbare USB stickForum:ws-nlcomputer
Dag Henk,
>> "Checking Nvram"  <<
Dat is een Bios melding, en wel een van de allereerste. Om de een of andere reden wil de computer niet beginnen met starten (en is dus nog helemaal niet aan het gebruik van de stick toegekomen).
Misschien kan het bios er niet tegen als alle harddisks uitgeschakeld staan en er geboot moet worden van Usb. Andere mogelijkheid is, dat de usb overbelast is (ALLE andere usb apparaten even verwijderen).
Als de stick niet in de pc zit, krijg je die fout dan ook nog?
Let er op dat met name bij wat oudere computers het booten vana een stick oid soms ergelijk buggy geprogrammeerd is in het Bios.
Zet als bovenstaande niet helpt het bios eens terug naar de fabrieksinstellingen, en start de computer. Als deze normaal opstart, uitzetten, stick er in en opstarten (er wordt nu niet van die stick gestart), nog steeds geen foutmeldingen, mooi. Herstarten met aangesloten stich, Bios ingaan en stel dan de opstartvolgorde in op Usb eerst, en verder verander je niets. Start nu eens op. Zelfde foutmelding?

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 11 van 12

NL Computer Forum ~ Bits & Bytes
 Van:hjasseltDatum:27-03-2009
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4190.11
 Onderwerp:Opstartbare USB stickForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel.
>>Andere mogelijkheid is, dat de usb overbelast is (ALLE andere usb apparaten even verwijderen).<<
Zal ik even proberen.
>>Als de stick niet in de pc zit, krijg je die fout dan ook nog?<<
nee.
>>oudere computers het booten vana een stick oid soms ergelijk buggy geprogrammeerd is in het Bios.<<
Pc is in oktober 2008 gekocht.
>>Zet als bovenstaande niet helpt het bios eens terug naar de fabrieksinstellingen, en start de computer. Als deze normaal opstart, uitzetten, stick er in en opstarten (er wordt nu niet van die stick gestart), nog steeds geen foutmeldingen, mooi. Herstarten met aangesloten stich, Bios ingaan en stel dan de opstartvolgorde in op Usb eerst, en verder verander je niets. Start nu eens op. Zelfde foutmelding? <<
Zal ik gaan proberen. Ik laat het even weten of het lukt.
 
Groetjes
Henk van Asselt


Bericht 12 van 12

NL Computer Forum ~ Bits & Bytes
 Van:hjasseltDatum:02-04-2009
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4190.12
 Onderwerp:Opstartbare USB stickForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel
Ik heb nog geen gelegenheid gehad om de mogelijkheden te proberen. Zodra ik wat meer weet laat ik het je horen.
 
Groetjes
Henk van Asselt