Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

140 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

23 april 2024, 13:46:44

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Muismat maken  (gelezen 18439 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Muismat maken
« Gepost op: 14 november 2009, 21:46:33 »
Bericht 1 van 3

NL Computer Forum ~ Bits & Bytes
 Van:Just VechtDatum:15-07-2009
 Aan:AllenMsgID:4331.1
 Onderwerp:Muismat makenForum:ws-nlcomputer
Goedemiddag! ,

In een creatieve vlaag kwam ik op het idee dat er misschien speciale lamineerhoezen zijn om muismatjes mee te maken. Een zoekpartijtje in Google leverde niks op, behalve de opmerking ergens dat de lamineer techniek handig was voor muismatten en placemats. Ik heb het aardig voor elkaar een oude muismat open te snijden en een andere plaatje erin te zetten. Maar de oude muismatten zijn op geraakt.

OK! Ik dus op zoek naar ons lamineerapparaat en de hoezen. Na een stevige zoektocht had ik het spul gevonden. Toen op zoek naar een geschikte foto. Dat werd een mooie wipmolen bij Zoeterwoude. Daar had ik een foto van geschoten ten tijde van de Nationale Molendag.
Nu is een muismat nogal vierkant. De foto werd dus met GIMP bijgeknipt tot  een verhouding van 22 bij 18 cm. Dan vervolgens stak die molen nogal in de heldere lucht. Dat leverde een groot verschil op tussen de luchtpartij en de voorgrond met gras plus paard. Dat bracht ik in gareel met de grijsfilter techniek.
Dan vervolgens lagen er een paar paarden slordig te liggen in het gras. Dat kan niet. Paarden horen te staan. Ook de achtergrond naast de molen stond vol met palentroep. Met het clone gereedschap heb ik de liggende paarden en die lantaarnpalen weggepoetst. Dat clone gereedschap is een erg handig gereedschap. Je klikt eerst met CTRL ingedrukt een basispunt aan en dan vervolgens poets je op de gewenste plek de rommel weg. Daarbij wordt het beeldmateriaal uitgaande van je basispunt overgekopieerd.
Zo werd mijn foto haast een echte ansichtkaart.

Vervolgens de foto geprint, uitgesneden op maat en de hoeken netjes afgerond. Dan in een lamineerhoes geschoven met rondom wat vrije ruimte en door het apparaat laten lopen. Na bijsnijden zag het er best aardig uit. Het materiaal bobbelde wel wat meer dan me zinde. De optische muis voelde zich er echter prima bij. Mijn dunne matje gleed alle kanten op. Een stroef onderlaagje is noodzakelijk.
Omdat gezien de bobbels dit eerste matje duidelijk als een prototype moest worden gezien plakte ik er met het onvolprezen 3M Photo Mount (duur, maar gaat lang mee en is steengoed) een stukje karton onder. Dat was al voldoende stroef. Het grijze karton is niet echt een fraai gezicht, maar voor het krijgen van een eerste impressie volstond het.
Het eindresultaat beviel me wel. Dit was leuk, al was het zeker nog niet volmaakt. Ik ga eens kijken of ik die bobbels wegkrijg. Verder moet ik er een stroef onderlaagje onder plakken. Iets van dun rubberachtig materiaal. Misschien even rondneuzen in de keukenhoek. Zo kan je wellicht ook onderzettertjes maken. Of het als onderlegger ook goed gaat met de warmte van een hete pan aardappels of soep erop zal de praktijk moeten uitwijzen.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog

Bijlagen :

Nat-Molendag_10-5-2009_IMG_3745-mm-s.jpg
145KB


Bericht 2 van 3

NL Computer Forum ~ Bits & Bytes
 Van:Just VechtDatum:16-07-2009
 Aan:AllenMsgID:4331.2
 Onderwerp:Muismat makenForum:ws-nlcomputer
Goedenavond,

>> Ik ga eens kijken of ik die bobbels wegkrijg <<

Dat is vanavond prima gelukt. Ik heb 240 grams Agfaphoto papier gebruikt. Dat heb ik ooit eens in de aanbieding bij de Lidl gekocht en heel veel plezier van.
Dan heb ik de hoes voor ik het papier met hoes in de laminator duwde nog eens met wat wrijven de lucht tussen de hoes en het papier weggepoets. Toen bij het invoeren de boel licht tegen (en dus ook strak) gehouden. Het resultaat was prima.
Dan had ik op de zaak dun plasticschuim ontdekt, waarin een plastic wandklok zat verpakt. Dat was over en het leek me het ideale spul als antislip laag. De randen van de laminaathoes op een randje na weggesneden. Daarna heb ik hem nogmaals door de laminator gevoerd, want hij was wat krom getrokken.
Toen met 3M Photo Mount het matje ingespoten en het schuimrubber aangebracht. Aanwrijven, overtollig rubber wegsnijden en ik was klaar.
Eigen roem stinkt, maar ik heb er een boel schik van. Een eigen foto en een hoogst persoonlijk gemaakte muismat. Overduidelijk niet uit de winkel. Wat leuk is is dat die foto nou voor mij meer gaat leven als muismat. Meer nog dan als bureaublad achtergrond.
Een overzichtsfoto van de spullen en het eindresultaat (zie ook de bestandensectie):



groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog


Bericht 3 van 3

NL Computer Forum ~ Bits & Bytes
 Van:Just VechtDatum:19-07-2009
 Aan:AllenMsgID:4331.3
 Onderwerp:Muismat makenForum:ws-nlcomputer
Goedenavond,

>> Het resultaat was prima <<

Niet  helemaal toch. Ik heb een optische muis. Wereld ding! Maar van spiegelende oppervlakken houden ze niet. Het valt wel mee bij mijn matje.
Ik heb gezien dat je ook matte lamineerhoezen kan krijgen. Ik zal hem maar eerst eens netjes licht opschuren om te kijken wat er gebeurt.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog