Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

209 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 18:55:17

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: XP erg traag 1e minuut  (gelezen 13616 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
XP erg traag 1e minuut
« Gepost op: 15 november 2009, 00:28:20 »
Hallo,

Een pc met XP is erg traag en lijkt te hangen de 1e minuut na opstarten. het opstarten werkt normaal, het buroblad verschijnt, NOD32 wordt gestart. Als dan bijv. Windows Media Player gestart wordt, meldt ie in de titelbalk "Windows Media Player Reageert Niet". Als dan een minuut gewacht wordt gaat WMP gewoon verder. Start je andere programma's, dan "bevriezen" deze ook tijdelijk. Tijdens deze "vorstperiode" verschijnt even een ballon-popup van windows dat de Windows Firewall uit staat. Dat verdwijnt dan weer vanzelf. De Firewall staat gewoon aan.
Na de 1e minuut is met de computer gewoon te werken.

NOD32, Hijackthis, RootkitRevealer, MBAM, MemTest86 geven geen kick.
Iemand enig idee?

Bijgevoegd een screenshot van MSinfo32, wat me bevreemd is het lage vrije geheugen terwijl er geen programma's op het buroblad open staan.


groeten, Peter

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: XP erg traag 1e minuut
« Reactie #1 Gepost op: 15 november 2009, 11:48:07 »
Hoi Peter,
 
>> NOD32, Hijackthis, RootkitRevealer, MBAM, MemTest86 geven geen kick. <<
 
Deze tools zijn meer gericht op malware. Ik vermoed dat er ergens een proces blijft hangen, en veel ram eet.  De manier waarop ik op zoek ga naar mogelijke oorzaken is in dit soort gevallen meestal als volgt:
 
1: Analyse met taskmanager (Ctrl-Shift-Esc)
Het is verstandig om taakbeheer dan eerst even te configureren, ik zet stel het als volgt in:
Beeld, kolommen selecteren, vinkje in:
CPU-gebruik, CPU-tijd, Geheugengebruik, I/O gelezen bytes, Grootte virtueel geheugen, I/O Geschreven bytes.
 
Trek de kolommen zó breed dat alle data goed leesbaar is.
Kan je een screenshot van taakbeheer maken *tijdens* de pauze?
 
2: Analyse mbv de Windows logboeken
Start Systeembeheer, logboeken, toepassingen, kies actie, kies alle gebeurtenissen wissen
kies onderdeel systeem,  kies actie, kies alle gebeurtenissen wissen
Herstart de computer.
Na een minuut of wat start je de logboeken, en lees je de foutmeldingen en waarschuwingen
 
Kan je een screenshot of export tekstje maken van beide logboeken na deze herstart?
Als de log-lijsten te lang zijn, kan je ze ook inkorten door alleen fouten en waarschuwingen weer te laten geven: Actie, eigenschappen, tab filter, vinkjes weg bij informatie en controleren op geslaagde pogingen.
 
3: Analyse van autostarts en drivers met autoruns (zie attachment)
Start autoruns en loop alle automatisch gestartte processen door.
Ben je ervan overtuigd, dat de Microsoft onderdelen niet de oorzaak kunnen zijn, dan kan je bij options kiezen voor "Hide Microsoft Entries" en daarna het beeld laten vernieuwen. Dat maakt de lijst heel wat korter.
Wil je dat ik meekijk, kies dan voor file, save as, en stuur het resulterende .txt bestandje op
 
Wat schoten voor de boeg om te kijken of we een oplossingsrichting kunnen vinden:
- schakel de netwerkadapters tijdelijk uit, herstart en test opnieuw. Helpt dit?
- trek alle niet relevante usb-apparaten uit de pc en herstart. Helpt dit?
- deïnstalleer Nod32 tijdelijk (je hebt de licentiegegevens nog paraat?) herstart. Helpt dit?
- schakel met MsConfig tijdelijk alle opstarts uit, en herstart. Helpt dit?
- is er recent iets veranderd aan de computer (hardware, software) zo ja wat?
Michel Uphoff
Homepage

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: XP erg traag 1e minuut
« Reactie #2 Gepost op: 15 november 2009, 22:36:30 »
Hoi Michel,

Het probleem is inmiddels opgelost, er stonden 2 HP drivers in de lijst met services die ook in de eventviewer met een rood kruis gelogt waren, nl:
hpqcxs08
HP Cue Device Discovery Service


groeten, Peter

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: XP erg traag 1e minuut
« Reactie #3 Gepost op: 15 november 2009, 22:41:24 »
>> er stonden 2 HP drivers in de lijst met services <<

HP.. tja, wat zal ik daar nu eens op zeggen  :D

Ik geloof dat ik daar in het verleden al diverse keren erg duidelijk over geweest ben. Om het kort te zeggen: Het bedrijf is m.i. schizofreen; het maakt uitstekende professionele hardware met eenvoudige en goed werkende drivers, en de meest vreselijke consumenten shit als het op de software-ondersteuning aankomt.

Maar het probleem is weg en stond in de logboeken. Mooi!
Michel Uphoff
Homepage