Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

159 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

23 april 2024, 15:45:01

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Windows 7 een eerste indruk  (gelezen 9289 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Windows 7 een eerste indruk
« Gepost op: 11 november 2009, 14:43:14 »
Hoi,
Zojuist
Windows 7 ultimate Bèta geinstalleerd. Een eerste indruk:
Gebruikte computer is een Dell Vostro, met Intel dual core E6400 CPU, 3GB Ram geheugen, een Ati Radeon 3600 videokaart, en 2 500GB sata harddisks.
14:00 Start download van 2.6 GB Iso. Shadow Protect maakt ondertussen een image van Vista op de tweede disk van mijn testcomputer.
14:28 Download gereed, zal wel op de Xs4all proxy gestaan hebben gezien dit tempo (1,5 MByte per seconde is netjes).
14:30 Brand Iso op DvD
14:38 Start installatie W7
14:42 Kies voor custom (advanced, dus geen upgrade), klik op Next en er komt een melding dat er al een besturingssysteem op staat, dus rechtonder gekozen drive options (advanced), formatteren c:
14:43 Install start...
14:51 Eerste fase installatie klaar, W7 setup herstart de testcomputer...
14:52 Melding Completing installation...
14:56 W7 herstart de computer voor de 2e keer, enmeldt dat de pc voorbereid wordt voor de eerste sessie
14:57 Er wordt een gebruikersnaam en een pc naam gevraagd. W7 weigert spaties en andere vreemde tekens, netjes. Next..
14:58 Product key wordt gevraagd, gelukkig aan het einde. Vinkje dat W7 automatisch geactiveerd wordt staat aan. Next...
15:01 Keuze voor de keuze van automatische updates verschijnt, ik klik op volledig auto (bovenste), datum en tijd en landinstellingen zijn correct, next...
15:02 Keuze netwerk verschijnt, ik kies Home Network...
15:03 Dit is het eerste nieuwe dat ik tegenkom, er wordt gevraagd of ik een Homegroup wil maken. Aangezien dit zo te zien alleen werkt met andere W7 machines kies ik voor skip, ook al omdat de bijbehorende help een leeg scherm is.
15:04 Preparing your desktop verschijnt, en na luttele seconden verschijnt de desktop met een visje.

De eerste kennismaking met een W7 installatie valt niet tegen. In 26 minuten staat alles er op, geen nare meldingen, geen vastlopers of onverwachte zaken, en W7 lijkt te werken.
Rechtsonder verschijnt een ballonnetje dat mij verzoekt het Action Center te openen om de belangrijkste meldingen te lezen. Natuurlijk wordt het gemis van een virusscanner gemeld, en de suggestie gedaan online naar leveranciers te gaan kijken. Tegen beter weten in ga ik dat deze keer doen, en Kaspersky, AVG en Norton verschijnen prominent op de installatie pagina van Microsoft.
Niets over andere providers, waarmee de suggestie wordt gewekt dat alleen deze drie een W7 compatible scanner hebben (of M$ eerder betaald hebben vermoed ik zomaar). Eigenwijs als ik ben start ik de installatie van Eset Nod32 vanaf internet. Ja hoor.. daar popt UAC alweer op, of ik het boeltje wel vertrouw. Natuurlijk doe ik dat, stom ding.. Nod32 installeert als een zonnetje en is na een minuutje al gereed en updated. Als ik het niet dacht..

Alleen mis ik na een paar seconden al het vertrouwde Nod32 ikoontje rechtsonder. Blijkt dat Windows direct kiekeboe speelt en zogenaamd ongebruikte ikoontjes nog steeds verbergt. Nog steeds dom vind ik, dus dat verbergen snel uitgezet.
De interface voor de systray is nieuw en heeft meer mogelijkheden. Een eindgebruiker zal er denk ik niet achter komen waar en hoe je dat allemaal in kan stellen, dus mijn kritiek op dat verbergen blijft overeind.
De taakbalk onderin is zo te zien geheel in ere hersteld, hij staat eindelijk default aan. Hier is kennelijk naar de gebruikers geluisterd die MS voor gek verklaarden een van de handigste features standaard uit te zetten. Rechtsonder (in de zogenaamde Systray) een nieuw ikoontje; een vlaggetje. Het is het Action Center, dat mij waarschuwt dat Windows Defender zijn scan moet draaien, nu al? Kan later... (als ik het hele ding niet dump, want het nut is zeer beperkt met een goede scanner aan boord)
Ik kan de verleiding bijna niet weerstaan, maar ga de instellingen niet direct op Classic zetten. Eerst eens zien hoe W7 out-of-the-box in elkaar steekt. En gelukkig valt het deze keer mee met de toeters en bellen. Geen "sidebar" met nutteloze zooi, geef Flip 3-d onzin actief, en een eenvoudig clean thema als standaard. Zouden ze daar dan toch geluisterd hebben? Alhoewel, het is slechts een bèta en wat niet is kan nog komen vrees ik. Vooralsnog een pluspunt voor de schone desktop, wel gaan bij mij direct de icoontjes "Deze Computer" en "Netwerk" aan.
Techneut als ik ben, direct naar apparaatbeheer toe. Wat heeft W7 allemaal vanzelf herkend en geïnstalleerd op deze 6 maanden oude machine? Ook dat valt lang niet tegen. Alleen een SM-bus controller moet een driver ontberen, en de rest lijkt zomaar in een keer te werken.
Lang niet gek, hoewel het wel vreemd is dat die bus controller niet geïnstalleerd is, dat ding is van Intel en al jaren in gebruik. Zoals gebruikelijk heeft het online zoeken naar een driver voor die kontroller geen enkele zin, dus dan maar de cd met Vista drivers proberen. Oh nee, dat gaat niet dit is een Dell Vostro, en de drivers worden niet apart geleverd, heel fijn zo'n herstel cd, ze moesten verbóóden worden.
Dan IE8 (bèta 2) maar gestart (oef..daar is wel wat aan af te stellen, maar dat komt later wel), en naar de Dell site. Ik installeer zonder dralen de Vista drivers voor de Intel chipset, en krijg de melding dat dit besturingssysteem niet wordt ondersteund. Bummer! Toch even doorduwen dan maar. Via apparaatbeheer zelf laten zoeken naar drivers, en na het aanwijzen van de map waar ik die Dell Chipset drivers heb neergezet wordt de buscontroller zonder dralen en succesvol geïnstalleerd. "Dacht ik het niet..."
 
De hardware installatie lijkt gereed, de virusscanner werkt en Windows 7 draait. Windows 7 sluit in 10 seconden af en start in 34 seconden op. Niet gek voor een ongetweakte versie.
Ik mis wat... ik mis het ergerlijke gereutel van de harddisk dat je na de installatie van Vista urenlang kon horen. Dat 'optimaliseren', dat 'indexeren'. Mijn schijf blijft rustig. Ben benieuwd wat daar achter steekt.

Mijn eerste indruk is niet negatief.

Windows 7 lijkt soepeler en sneller te werken dan Vista, UAC zit mij niet konstant te pesten en Vista drivers en software installeren lijkt vooralsnog prima te gaan. De computer lijkt niet continue bezig te zijn met zaken waarvan de eindgebruiker geen weet schijnt te mogen hebben. Het geheugengebruik wijkt niet echt af van dat van Vista, het ligt wellicht zelfs een tikkie lager. Out of the box zo rond de 520 MB. Maar ook dat kan straks veranderen, wie weet wat er bij de Golden release allemaal in het OS wordt geprakt.
Het is nog te vroeg voor een eindoordeel. Enerzijds is dit een allereerste en oppervlakkige ontmoeting, en kunnen er nog allerlei onvermoedde zaken opdoemen, en ten tweede is ongewist wat Microsoft tussen nu en de Golden release nog gaat aanpassen. Maar een shot voor de boeg zou wat mij betreft zijn:

Windows 7 is meer Vista Service Pack 2, dan een nieuwe versie en lijkt een verbetering t.o.v. Vista.
Of ik er beter mee kan leven dan dat vermaledijde Vista is echter nog de vraag. In deel 2 ga ik het besturingssysteem verkennen, wie weet wat ik tegen ga komen.


wordt vervolgd
« Laatst bewerkt op: 18 november 2009, 14:52:42 door Michel Uphoff »

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Windows 7 een eerste indruk
« Reactie #1 Gepost op: 18 november 2009, 14:54:34 »
Windows 7 vervolg:
 
De eerste close encounters met het besturingssysteem Windows 7 bestonden uit het installeren van de laatste hardware (TV en printer) en het gereed maken van een eenvoudig netwerkje.
Installatie TV software:
W7 Ultimate wordt geleverd met het Media Center, niet een van mijn favorieten, maar ik wil dit ding een nieuwe kans geven en loop dus dociel door de Wizard TV setup heen. Na flink wat klikwerk verschijnt: "Downloading TV Setup Data", en ik wacht. En wacht.. Ergerlijk traag schuift een voortgangsbalkje vol, om op pakweg 75% mij na tien minuten te verrassen met de melding dat de data niet gedownload kon worden. USA only wellicht? Of ligt het aan de bèta?

Onverdroten klik ik verder door het media setup moeras en Media Center begint zowaar TV kanalen te scannen. Tenmiste.. dat hoop ik want beeld zie ik nog niet. Na 3 minuten verschijnt "Nederland 1" in de lijst. O jee Er lijkt zowaar wat te gaan gebeuren want ook andere vertrouwde kanalen worden aan de lijst toegevoegd. Na tien minuten zijn er 34 kanalen gevonden, next..

Fase twee, "Optimize how Windows Media Center looks on my display" wordt aangevinkt. Weer een forse kliksessie, met veel scherminstellingen. Ik geef aan dat ik een breedbeeld TfT scherm heb, en vervolgens vraagt Media Center mij of ik de centreer instellingen en de beeldgrootte via de knoppen van de monitor op de juiste hoogte, bredte en centrering wil zetten. Domdomdom MS, dat kan helemaal niet bij een TfT scherm.
De rest van de instelling sla ik dus maar wijselijk over, en "Mijn Media Bibliotheken instellen" laat ik lekker zitten. Ik wil TV en niets anders.
Na nog wat klikwerk: Hij doet het!

Vervolgens direct maar gekeken hoe het met het afspelen van DvD's zit, welnu ook daarvoor hoeft niets geïnstalleerd te worden. TV en DvD en dat zonder dat ik een drivertje of codec heb hoeven te installeren.
Netjes hoor, zeker voor een beta.
Maar..
Als ik overschakel tussen bijna volledig scherm en venster, ben ik 6 seconden beeld en geluid kwijt zowel bij TV als DvD. Volgende zender kiezen duurt 4 seconden, en opstarten van de boel kost 13 seconden. Op mijn oude XP bak, waar deze snelle machine met twee vingers in zijn neus op een been rondjes omheen draait, is het allemaal onmiddellijk in beeld.
We zijn inmiddels 8 jaar ontwikkelingsarbeid verder dus gaat het allemaal flink wat trager? De 300 MB ram die dat MC gebruikt is ook niet misselijk en 25% CPU belasting voor een eenvoudig TV beeld is eigenlijk van de gekke. Duidelijk minpunt.
Ik denk dat ik Media Center nog steeds kan missen als kiespijn, en zal later ChrisTV en Windows Media Player Classic installeren.

Netwerkje opzetten:
W7 ondersteunt nu Homegroups. Als dit opgezet is, kan je vrij eenvoudig media, bepaalde bestandstypes, printers schijven en mappen al dan niet voorzien van wachtwoord delen over het netwerk. Nadeel is dat dit alleen werkt met andere W7 computers. Dus hier hebben we voorlopig even helemaal niets aan.

Wat ik share is bepaald niet for your eyes only, topsecret enzo. Ik wil gewoon vanaf een andere pc in het netwerk naar een map op deze W7 bak kunnen, en iedereen hier mag die map zien.
Allereerst in het netwerkcentrum dus maar een paar aanpassingen gedaan: Control Panel > Network and Internet > Homegroup (je moet er dus wel langs, ook al gebruik je hem nog niet), klik op "change advanced sharing settings", en een redelijke waslijst aan opties opent zich.
Ze zijn verdeeld in twee groepen: Home or Work (current profile) en Public. Van de public settings blijf ik af, zó open hoeft deze computer niet te staan...
In Home or Work (ook mijn keuze bij de installatie van W7) vink ik aan: "Turn on netwerk discovery", "turn on File and printer sharing", "turn off password protected sharing", en de rest (homegroup, openbare mappen en media sharen) laat ik ongemoeid.

Na het wijzigen van de netwerknaam, en een reboot wil ik schijf D: (mijn archief) delen. De keuzes zijn wat anders dan ik gewend ben:

- Share with nobody (tsss..)
- Homegroup (read)
- Homegroup (read/write)
- Specific people

Omdat de eerste drie niet kunnen werken, kies ik voor de laatste. Het knopje Share is uitgegrijsd.. Dan maar op de knop Advanced geklikt. á propos Microsoft, hoe advanced moet een eenvoudige gebruiker tegenwoordig wel niet zijn om gewoon een mappie te sharen?
Gelukkig.. hier vind ik wat ik zoek: Ik plaats het vinkje in "Share this folder", en klik op de knop "Permissions", kies voor "Everyone" en vink "Full Control" aan. Dat zou toch voldoende moeten zijn?
En dat is het ook.

Mijn XP computer vindt na ingeven van  in de adresbalk moeiteloos de gedeelde map. Nu de netwerknaam correct is, kan ik ook de shares van de andere computers hier zonder moeite benaderen.
Nu nog mijn printer op de XP bak vinden en installeren en ik start Control Panel.. Verdraaid ziet er al weer heel anders uit, was dat nu nodig?
MS vindt het fijn om bij ieder OS de boel weer een helemaal en nu nog véél logischer te gaan verbouwen. Dat door al die verhuizingen menigeen de draad inmiddels volledig kwijt is, ach, da's de prijs van de vooruitgang, toch?
Dus W7 gebruiker: Als het niet in het medicijkastje te vinden is, kijk dan eens in het schoenpoetsmandje.

Ik klik op "All Control Panel Items", omdat ik geen printers en faxapparaten oid in de standaard "U bent waarschijnlijk te dom" keuzes tegenkom. 52 ikoontjes lachen mij toe, en de meesten hebben een andere naam (men is wél consequent). Uiteindelijk vind ik de printers bij "Devices and Printers" en helemaal bovenin het apparaten en printersscherm met reuze ikonen vind ik in piepkleine letters "add a printer".
De keuze voor "add a network printer" is snel gemaakt, en onmiddellijk zie ik mijn HP kleurenprinter die aan mijn XP bak hangt weergegeven. Maar om de een of andere reden zoekt W7 zich eerst nog even een minuutje of vijf blauw, alvorens tot de conclusie te komen dat die printer de enige is, en dan pas wordt de printer gemarkeerd.
Next please.. De printer wordt gedetecteerd. "Do you trust this printer?" wat een idiote vraag eigenlijk. Uit de uitleg blijkt dat W7 een driver van mijn XP bak op wil halen om die printer te gebruiken. Een XP driver? Zal mij benieuwen..
't is OK hoor 'seven of M', haal maar op dat spul meid. En inderdaad worden de HP dll's enzo opgehaald. Ze zijn wel van pakweg 2002... maar W7 vind het bést.

Helaas geeft W7 een belachelijk lange naam aan de printer, en zo te zien is er geen mogelijkheid die aan te passen, althans niet hier en nu. De testpagina komt er keurig uit en feliciteert mij hartelijk met mijn correcte installatie en de stokoude dll's.

De printereigenschappen tonen een verrassing: W7 heeft deze printer zelf ook geshared zo lijkt het. Of niet soms? Verwarrend. Ik zie dat er hier geshared is onder de naam HPcolor. Dat is typisch zo'n non-MS non-HP naam die ik zelf zou bedenken. Het lijkt wel of ik naar de eigenschappen van de printer, zoals deze ingesteld staan op mijn XP machine sta te kijken. Nee, ik weet het wel zeker.
Zou dat betekenen, dat ik het Share vinkje kan verwijderen? Eens testen wat er dan gebeurt, altijd leuk. Verdraaid, inderdaad Ik kan vanaf de W7 machine de sharing op mijn XP machine gewoon via de printereigenschappen aan- en uitzetten!
Het kan nooit de bedoeling zijn dat iemand op een netwerk zo eenvoudig een share uit kan zetten op een 'server' en het zo anderen onmogelijk maakt te printen, lijkt mij. Wat een rare bug, en het geeft mij ook niet direct een warm gevoel t.a.v. de veiligheid, want als dit ook met andere share's kan.. Ik zoek dat nog wel eens verder uit.
Ok, tot nu toe valt het allemaal best mee, hoewel ik tussendoor wel enorm heb zitten mopperen op de Verkenner die wederom veherveherverbouwd lijkt te zijn, en op het gezoek naar alle verplaatste onderdelen... wa's da nu echt nodig? Iedere keer is het "Logischer" en iedere keer zoekt de wereld zich weer meer suf..
Wederom valt mij op dat dat UAC (gebruikersaccountbeheer) mij niet zo vaak lastig valt dat ik het direct naar de bittenhemel schiet. Nee hier is duidelijk wat in verbeterd.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Windows 7 een eerste indruk
« Reactie #2 Gepost op: 18 november 2009, 15:13:29 »
Windows 7 standaard toepassingen
Al jaren is er aan de standaard applicatie van Windows weinig veranderd. Met Windows 7 verandert dit gedeeltelijk. Een aantal applicaties zijn volledig herschreven en bieden een veel uitgebreider functionaliteit. Andere zijn nauwelijks functioneel veranderd. Hieronder ga ik kort en oppervlakkig in op de meest opvallende toepassingen:

Calc (rekenmachine)
Dit programma is zeer sterk uitgebreid. Behalve de al bekende eenvoudige en wetenschappelijke weergave is er nu ook een programmeer calculator, en een statische calculator ingebouwd. Verder is het ding voorzien van een vrij uitgebreide unit conversion, zoals Watt naar PK, Joule naar calorie, mijl naar meter en, fahrenheit naar celcius en een hele polonaise aan unit conversies meer. Een datumverschil calculator is aanwezig, en er kunnen leningen en brandstofgebruik mee berekend worden. Heel fijn is dat er eindelijk een historie van berekeningen kan worden opgevraagd en de getallen uit die historie weer gebruikt kunnen worden.

Paint
Paint is wat uitgebreid, en in feite een eenvoudig teken- en beeldbewerkingsprogramma geworden. Er zijn grid en lineaal opties, shapes, brushes, full screen preview, crop, rotate en resize functies, een color picker, effecten en een betere selectie tool aan toegevoegd. Het kan natuurlijk niet in de schaduw staan van de grote jongens als Adobe of Paint Shop, maar menigeen zal met dit programma al heel veel kunnen.

Wordpad
Eveneens verbeterd en uitgebreid. In feite kunnen veel mensen die zo af en toe eens een documentje maken met dit programma al heel aardig uit de voeten. Toegevoegd zijn functies als paragrafen, tabstops, invoegen van tekeningen, opstarten van paint, bullets, super- en subscript, datum en tijd, uitgebreider regeloverslag, voor- en achtergrond kleuren en nog wat zaken meer.

Stickey Notes
Die 'handige' geeltjes (of groentjes, kleuren zijn aan te passen) die je op je bureaublad kan laten slingeren om de desktop nog voller te maken dan hij al was.

Desktop Gadgets
Mini programmaatjes die samen met de geeltjes, de achtergrondfoto en de snelkoppelingen de desktop zo heerlijk chaotisch kunnen maken. Gewoon ergens op het bureaublad laten neerploffen en klaar. Puzzeltje, klokje, kalendertje, het weer enzo. Wel leuk maar ik vind het de ruimte meestal niet waard. Wellicht dat er nog echt nuttige gadgets komen, want het idee is leuk en natuurlijk niet nieuw want ook in Vista aanwezig.

DvD Maker
Een tool waarmee foto's en films op een DvD gezet kunnen worden, zowel in 3:4 als breedbeeld formaat, inclusief menu builder en diashow. Erg beperkt allemaal, maar voor iemand die niet geïnteresseerd is in uitgebreide video editing misschien voldoende.

Windows Fax and Scan
Een programma voor het maken van faxen (waarbij er dus wel van uit gegaan wordt dat er een telefoonmodem of een faxserver aanwezig is), en voor het maken van wel erg eenvoudige scan's. Ik denk niet dat dit programma in ons land ook maar het begin van een poot aan de grond krijgt. In de Usa bijvoorbeeld, waar dial-up nog heel gewoon is in dun bevolkte gebieden is het wellicht meer waardevol.

Defrag
De disk defragger kan nu eenvoudig in de taakplanner worden gezet op zelf te bepalen tijden, en heeft ten minste iets van een voortgangsindicatie (defragmentatiefase en percentage compleet worden weergegeven).

Resource monitor
Laat tot in vrij diep detail zien wat er zoal in de computer gebeurt. CPU-belasting, gebruik harddisk, netwerkverkeer, geheugengebruik, kompleet met details per bestand en grafiekjes. Handig bij troubleshooten.
Natuurlijk zullen in de verschillende versies van W7 onderdelen kunnen ontbreken, en zal Microsoft voor de Golden release vast nog het een en ander aanpassen. Alles bij elkaar ziet het er redelijk compleet en op een aantal punten een stuk bruikbaarder uit.

>> Ik kan de verleiding bijna niet weerstaan, maar ga de instellingen niet direct op Classic zetten. <<
Schreef ik in het eerste bericht. Welnu, ik kan mij de moeite bespraren. Er is geen classic start menu meer, en ook de klassieke mappenweergave is verdwenen. Er is nog wel een classic thema.
Ik ben hier niet blij mee.
Natuurlijk zullen heel veel eindgebruikers prima overweg kunnen met dat zelfdenkende startmenu, dat automatisch de meest gebruikte toepassingen in de keuzelijst plaatst.
Maar voor helpdesks, systeembeheerders en bedrijven is het tamelijk rampzalig: Probeer nu nog maar eens iemand te helpen met "Klik op start, en kies uit het menu.." of "Kies het ikoontje xx op de snelstartbalk". Afhankelijk van het gebruik en de gebruiker zullen daar nu immers telkens andere ikoontjes staan.
Zeker bij computers die door meerderen onder dezelfde user account worden gebruikt, wordt dit een bende.

Dit geldt ook voor de snelstartbalk, ook deze zal een ikoontjesdans te zien geven als het automatisch toevoegen van veelgebruikte applicaties niet tevoren wordt uitgezet. Ik heb een hekel aan menu's die kiekeboe spelen met de gebruikers.
Voor mensen -ze zijn er nog steeds- die zelf graag uitmaken hoe ze hun menu's ingedelen is dit een tegenslag.
 
Ik begrijp die arrogantie van Microsoft niet: Dat je mening over indelingen verschilt dan die van een ander is prima, maar je ontneemt anderen de mogelijkheid toch niet zaken in te richten zoals het die gebruiker goeddunkt en legt hem zo jouw voorkeur op?
Natuurlijk is er wel een mouw aan te passen door tevoren de "Bedrijfsapplicaties" zelf in het startmenu te hangen, en vervolgens het automatisch aanpassen van het starmenu uit te schakelen (en vervolgens middels een policy het weer activeren van die kiekeboe automaat uit te zetten), maar het blijft behelpen.

De kritiek van professionals, power users en beheerders is dan ook niet van de lucht. Dit is GEEN vooruitgang voor de professionals en dit is domweg door de strot drukken. Misschien komt MS nog terug op dit besluit, ik vermoed echter van niet. Het zal -net zoals dat met Vista al het geval is (*)- er zeker niet toe bijdragen dat W7 sneller door bedrijven wordt ingezet.
(*) Vista heeft nu een marktaandeel van ongeveer 16%, wat bedroevend weinig is voor een besturingssysteem dat nu ruim 2 jaar op de markt is. XP bereikte na de eerste twee jaar al ruim 44%
 
Windows 7 leunt zwaar op de indexing service. Dat is dat onderdeel dat voor het schijfgereutel zorgt na opstarten, als er weer bestandsnamen en -inhoud aan de database wordt toegevoegd.

Start-uitvoeren is niet aanwezig, evenals start-zoeken. Beide zijn vervangen door de al van Vista bekende gecombineerde start/zoek opdracht die gebruik maakt van deze indexering.

Op zich werkt het prima, de eindgebruiker hoeft niet meer te weten waar wat staat, en of dat nu een verbetering inhoudt laat ik maar in het midden. Gelukkig is ook de oude Run... wel te activeren en men kan er zelfs een snelkoppeling voor maken.

De rest van het startmenu is aardig te tweaken. Het aantal voorkeurprogramma's in de snelstartlijst kan worden uitgebreid tot 30 en veel van de standaardkeuze's (die wel sterk op de home-gebruiker zijn gericht, wellicht is dit in de toekomstige business versie anders) kunnen worden uitgezet. Handig is de mogelijkheid om een aantal submenu's zoals bijvoorbeeld "Deze Computer" in een apart venster, of in een menulijst te tonen.

De snelstartbalk heeft wat extra functionaliteit gekregen. Zoals gezegd worden ook hieraan automatisch veelgebruikte programma's toegevoegd, en ze bieden nu ook previews van geminimaliseerde programma's als je de muis even boven het item laat rusten. Ik heb daar niks mee, dit valt bij mij onder het hoofdstukje "Eye Candy".
Misschien dat echte chaoten die geen idee hebben wat ze ook al weer allemaal geminimaliseerd op die balk actief hebben er iets aan hebben, maar eigenlijk betwijfel ik dat ook al.

Het viel mij op, dat de Windows Media player op dit moment niet geminimaliseerd als micro applicatie in de taakbalk te integreren valt.

Tijdens het testen liep ik waarschijnlijk tegen een Bèta-bug aan: Kopiëren van bestanden van een netwerk pc naar de Windows 7 machine lieo vast. Cancelen werkte ook niet, en alleen met taakbeheer viel de vastgelopen kopieeractie nog te stoppen. Mogelijk gaat het hier om bestanden die in gebruik zijn door het OS, de bijbehorende melding verschijnt echter niet. Instellingen, Configuratiescherm en Prestaties

Veel opties die onder XP en Vista in de explorer menu's verborgen waren, zijn nu verplaatst naar het configuratiescherm, dat druk bezet is met allerlei nieuw ikoontjes. De meest opvallende zaken passeren hier de revue:

Backup en Restore, spreekt voor zich. Alleen begrijp ik niet waarom men onder deze groep het Systeemherstel is weggelaten, dat nu nog een eigen ikoontje heeft.

Clear type tuner. Het tooltje dat al jaren gratis kon worden opgehaald bij Microsoft heefgt nu een vaste plaats in het systeem gekregen. In een aantal gevallen zijn hier zeer merkbare verbeteringen van de weergave van schermletterstypen mee te bereiken.

Color management. Is weggehaald bij de rechtsklik, geavanceerd van het beeldscherm en heeft nu dus zijn plaats in het configuratiescherm.

Folder Options. Extra, mapopties zal men tevergeefs zoeken in de menu's van de verkenner. Ze zijn nu hier onder gebracht.

Desktop gadgets. Die leukjes als het weer, een mini diaspeler, en dergelijke

Device manager (apparaatbeheer),

Printers en apparaten. Apparaten zijn hier bijvoorbeeld de muis en het toetsenbord. Curieus is het wel dat hier niets ingesteld kan worden, dat moet weer bij de onafhankelijke items Muis en Toetsenbord gebeuren,

Homegroup. Alleen bruikbaar in een netwerk met andere W7 stations voor het eenvoudig over een netwerk ter beschikking stellen van media en dergelijke.

Netwerk en sharen. Ik zou homegroup hier bij gezet hebben..

Notification Area options. Het systeemvak aka de systray met uitgebreider instellingsmogelijkheden

Pen and Touch (instellingen voor aanwijspennen en touchpanels), waarom hier de muis niet en als men het item invoerapparaten had genoemd ook het toetsenbord, spraakbesturing is bijgevoegd is mij onduidelijk

Programs and Features. De-installatie van software, aanpassen van Windows. "Laten we het voor de derde keer een andere naam geven" moet MS hebben gedacht.
Nog een veelheid aan andere mogelijkheden is via het configuratiescherm te bereiken, waarvan ik er een paar uitlicht omdat ze m.i. bijzonder zijn:

- Action Center Verschijnt ook in de system tray.
Dit is een uitgebreider versie van het Windows Beveiligingscentrum waarin de overdaad aan pop-up's, tekstbalonnetjes en waarschuwingen letterlijk onder een vlag zijn gebracht.
Het Action Center is de plaats waarin men alle beveiligingswaarschuwingen, update meldingen, Uac meldingen, Netwerktoegangsbeveiliging, probleemrappoten, backup meldingen en onderhoudstaken kan inzien en configureren.
Een hele verbetering ten opzichte van de rommelige structuur onder Vista en XP.

- Autoplay Een duidelijke verbetering t.o.v. voorgaande versies, waarbij het beheren van de auto afspelen opties van Video, Audio, Cd's en DvD's ergelijk klunzig was.
Hier zitten alle opties per bestandstype en soort medium netjes geordend bij elkaar. Men kan kiezen uit een aantal standaarden per medium/bestandstype: Niets doen, Openen met de Verkenner, Openen met Media speler, Importeren van afbeeldingen en video, of Windows het iedere keer aan de gebruiker laten vragen.

Zeer fijnmazig op deze manier, want met 15 groepen en 4 keuzes per groep heeft men 60 mogelijkheden. Opvallend is ook hier (zoals bij veel andere configuratiescherm items) de knop Reset, waarmee alle waarden naar de standaard instellingen terug gezet worden.

Dat 'reset' zal wel zo'n optie worden die systeembeheerders graag kwijt raken met een policy.

- Trouble Shooting Een verzameling Wizards die o.a. de Internet Explorer performance, het geluid, de internet verbinding, Windows Update en prestatieproblemen testen.

- Performance information and tools Natuurlijk krijgt men hier de Windows Experience Index te zien, de eigen (en veel bekritiseerde) prestatiescore van Microsoft. Maar interessanter zijn de extra regeltjes linksboven, die een snelle toegang bieden tot:

. De prestatieverbeterende instellingen van W7,
. De optie om de indexing service af te stellen,
. Het energiegebruik tot in detail in te regelen,

En een 'advanced tools' menu waarmee men weer een aantal dieper liggende zaken kan regelen zoals:

. De prestatieindex opnieuw laten berekenen (wat érg lang duurt..)
. De event logboeken inzien (ik vind die nieuwe logboeken die men ook al bij Vista introdureerde uitermate verwarrend)
. De systeem monitor
. Een systeemrapport kan laten genereren, met zeer uitgebreide informatie over zaken als falende apparaten, niet gestartte services, de belasting van componenten, de harddisk SMART informatie, en allerhande tellers die het aantal fouten weergeven van apparaten als USB, moederbord, geheugen, harddisk, netwerk en nog veel meer.

Al met al is er in dit deel van W7 t.o.v. Vista wel het nodige verbeterd, maar echt logisch vind ik het nog steeds niet.
Nog steeds zijn er per configuratiescherm-item diverse wegen om die instellingen te benaderen, soms zijn er wel drie wegen, soms een. Sommige zijn van hun vertrouwde locatie verdwenen, andere weer niet.
Het is m.i. nog steeds een hutspot van interfaces waarin men nu wat meer ordening in heeft getracht aan te brengen.

Van mij mochten ze veel verder gaan en iedere zijweg voor instellingen die niet voor eindgebruikers bedoeld zijn verwijderen en alleen via het configuratiescherm toegankelijk maken. Dat zou een beheerder ook veel liever hebben: Alles instellen volgens de bedrijfspolicy, en dan configuratiescherm ontoegankelijk maken. Nu blijven er veel te veel sluipwegen waarin wat is gesnoeid, waar wat in is geordend, maar een echt samenhangende indruk maakt het allemaal niet.

Dit geldt ook voor de vele testprocedures en Wizards, ze overlappen elkaar soms, en andere keren zijn ze weer onvolledig.
Het is nog steeds niet goed helder wat nu precies waarvoor ingezet moet worden, het hinken op twee of zelfs meer gedachten is ook in W7 nog goed zichtbaar. De eindgebruiker en de beheerder/professional zouden gebaat zijn bij een meer uniforme benadering van de vele duizenden instellingen van W7.

Prestaties en systeemeisen:
Wat snelheidstests die op dezelfde machine zijn gedaan (onder gelijke omstandigheden) tonen aan dat W7 inderdaad wat sneller is dan Vista.
Dit is ook op het gevoel het geval, en lijkt met name te komen door de snellere opstarttijd (28 seconden t.o.v. 62 voor Vista), terwijl ook het afsluiten wat sneller gaat.
Dat geeft een goede eerste indruk, waarbij het natuurlijk de vraag is wat MS bij de golden release nog alleemaal mee laat starten. Ik hoop dat ze het zo bescheiden houden (en het mag van mij persoonlijk nog wel een tik bescheidener).
De Passmark hardware snelheidstest laten voor W7 bescheiden prestatieverbeteringen t.o.v. Vista zien:

- 2-D grafisch, lijnen, 25% sneller
- 2-D grafisch, 2d vormen, 25% trager
- Geheugen, blokken vullen, 22% sneller
- Geheugen, schrijven 6% sneller

De overige waarden zijn ongeveer gelijk.
Omdat de (tamelijk onbelangrijke) 2-d waarden zo'n beetje tegen elkaar wegvallen, is alleen het geheugen onder W7 gemiddeld een kleine 16% sneller, geen waarde die je in de praktijk zal merken.

Geheugengebruik:
Windows 7 stelt vooralsnog ongeveer dezelfde eisen aan de hardware als Vista. Het geheugengebruik (na dezelfde tweaks als ik onder Vista heb toegepast) verschilt wel wat; Windows 7 gebruikt na een paar minuten 450MB ram en Vista 550MB. Ook hier geldt natuurlijk dat MS hier nog het nodige aan kan gaan 'verbeteren' met de Golden release ;-)

Michel Uphoff (NLcomputer)
« Laatst bewerkt op: 18 november 2009, 15:32:38 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Windows 7 een eerste indruk
« Reactie #3 Gepost op: 18 november 2009, 15:17:24 »
Windows 7 (slot)
En? Is Windows 7 nu de moeite waard of niet?
We moeten niet vergeten, dat dit de eerste publieke bèta is, en dat Microsoft er dus nog het nodige aan kan veranderen en mogelijk verbeteren. Met dit in het achterhoofd de


Positieve punten:
Een flink aantal zaken zit gewoon logischer in elkaar dan bij Vista. De ergernis die bij mij al snel optreedt als het besturingssysteem mij al te dominant haar wil oplegt, is minder dan bij Vista. Er zitten een aatal zinige uitbreidingen en verbeteringen in Windows 7.
De driver bibliotheek is prima in orde (wat vanzelfsprekend is omdat W7 volledig compatibel is met Vista). De installatie loopt snel en als een zonnetje. De desktop is ontdaan van overbodig visueel geweld. Het systeem lijkt wat sneller en voelt prettiger aan dan Vista. Het aantal tot op heden geconstateerde bugs is zeer gering.

 
De minpunten ten opzichte van Vista liggen vooral op het vlak van beheer. Het weglaten van klasieke menu's is voor veel beheerders professionals en power users gewoon achteruitgang, maar daar blijft het wel zo'n beetje bij.
Windows 7 wint dus van Vista, hetgeen gezien de niet aflatende stroom van kritiek op, en de langzame marktpenetratie van Vista niet mag verbazen.
Maar zijn we er wel met deze constatering? Ik denk het niet.
Zo'n wandeling door W7 is toch wel een Déja Vista. Hier en daar is er wat uitgebreid, het meubilair is verschoven en staat ten dele logischer, er zijn wat onhebbelijkheden van de al te opgedirkte Miss Vista weggetrimd, en ze heeft minder pancake op haar gezichtje gekregen.
Maar ik kan toch met de beste wil van de wereld Windows 7 geen nieuwe versie van het besturingssysteem noemen. Mijn eerste indruk dat W7 eigenlijk Vista Service Pack 2 is, blijft overeind. En wat is dan eigenlijk, ruim twee jaar na het verschijnen van Vista, de werkelijke vooruitgang? Wat kan er met W7 dat met Windows XP niet kan? Is W7 sneller, stabieler, beter te bedienen, beter te beheren, beter te gebruiken? Waar laat XP ons in de kou staan, en redt W7 ons? Waar is de werkelijke innovatie?
 
Natuurlijk zullen hier de meningen over verschillen, ik heb mijn persoonlijke mening im deze verkenning niet onder stoelen of banken gestoken, en jullie mogen het er van harte mee oneens zijn. Maar het feit dat nog zo weinig bedrijven overgestapt zijn, en dat het marktaandeel van Vista stukken trager groeit dan tijdens de overgang van Windows 98 naar XP (toen er wel degelijk sprake was van een nieuw besturingssysteem), geeft toch wel aan, dat de mensheid niet echt op Vista zat te wachten.
Het aantal en percentage mensen dat van Vista naar XP 'downgraded' heeft zou Microsoft moeten alarmeren. En Windows 7 brengt naar mijn mening te weinig verandering om er voor zorg te dragen dat de wereld het en masse gaat omarmen.
De driver bibliotheek is zondermeer een sterk punt. Ik kan mij voorstellen dat op een gegeven moment de hardwareleverancier ophoudt drivers voor XP te ontwikkelen. Dat zal de mensheid dan min of meer dwingen over te gaan op Vista of Windows 7. Maar dat kan nog wel even duren, zeker als het marktaandeel van XP zo traag blijft teruglopen als nu nog het geval is.
En met een stevige recessie in het vooruitzicht kan het zomaar gebeuren dat Microsoft -ondanks haar uiterst dominante marktpositie en enorme oorlogskas- ontdekt dat het schadelijk is de computergebruiker een systeem op te dringen dat voor velen gewoon te weinig extra biedt.

Time will tell.

Hopenlijk zorgt MS er nog voor de Golden Release van Windows 7 voor, dat er een flink aantal verbeteringen aangebracht worden, waarbij ze de professionals wel eens wat nadrukkelijker op het netvlies mag hebben dan nu het geval is.
Vrijwillig overstappen op Vista zou ik zelf nu laten. Ik wacht liever Windows 7 af, en sla Vista graag over. Maar het is zeker mogelijk dat ik tot aan 2014, het jaar waarin het licht waarschijnlijk uitgaat voor Windows XP, blijf werken met de meest volwassen versie van Windows tot op heden. En dat is dus niet Vista en ook (nog) niet Windows 7.
Mogelijk moeten we gewoon vaststellen, dat het wat innovatie betreft met de besturingssystemen voorlopig gedaan is, en dat Microsoft gewoon teveel vast zit aan beslissingen die in het verleden genomen zijn.
De werkelijk grote veranderingen zijn allemaal Internet gerelateerd: Google, Hyves, YouTube, Google Maps, Wikipedia, de Webshops en zoveel meer. Werkelijk belangrijke veranderingen die de muziek/film/boeken/atlas/communicatie wereld nimmer meer hetzelfde zullen laten zijn. En daar steekt een besturingssysteem dat in de kern niets meer kan of doet dan de voorganger XP dat stamt uit een tijd waarin van bovenstaande innovaties nauwelijks of geen sprake was, toch wel schril tegen af.




Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage
Michel Uphoff
Homepage