Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

362 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 11:35:13

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Problemen met printer op netwerk  (gelezen 14577 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hugo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
Problemen met printer op netwerk
« Gepost op: 22 november 2009, 14:57:35 »
Hoi allemaal,

Al sinds bijna een jaar geleden (sinterklaas) hebben wij thuis een laserprinter met ingebouwde netwerkkaart. Het is een HP Color LaserJet 3600n.

De configuratie bij is is nu als volgt. In de meterkast staat een ADSL modem en een router. Op diverse plekken in huis staan computers en laptops (de laatste niet altijd op dezelfde plek). En dan dus de printer. Dit alles aan elkaar verbonden via de mij ooit door Michel aangeraden (en ik heb er nooit spijt van gehad!) Devolo Homeplugs.

Nu hebben we vaak een probleem met het printen. Als iemand een printopdracht geeft gaat het soms goed - maar soms ook niet, dan blijft de opdracht gewoon in de queue staan en komt er niets uit de printer gerold. En in dat soort gevallen is het soms genoeg om de betreffende computer even opnieuw op te starten - maar soms helpt ook dat niet. Dus als dat ook niet helpt, dan moeten we het document op de mail of op een USB stick zetten en net zo lang vanaf andere computers proberen tot het wel lukt - wat dan ook altijd wel lukt, dus het is geen probleem met de printer zelf.

Nu hadden we deze printer juist gekocht om vanaf elke computer probleemloos te kunnen printen, dus we zijn behoorlijk teleurgesteld dat we daar nu toch weer tegen problemen aanlopen.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn? En vooral, hoe ik het kan verhelpen?

Alvast bedankt!

Groetjes, Hugo
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Problemen met printer op netwerk
« Reactie #1 Gepost op: 22 november 2009, 15:18:47 »
Hoi Hugo,
 
Heeft die printer wel een vast IP adres?
Dat kan je als ik het goed heb eenvoudig instellen via de web-interface van de printer.
Wat je ook zou kunnen doen is de router ingaan (ook via de web-interface), en zoeken naar de optie om de time-out van de DHCP-lease voor de printer op oneindig te zetten.
 
Mogelijk is een wisselend IP adres oorzaak van het probleem.
 
Als je de homeplug aan de printer even uit het stopcontact, en na een minuutje of zo weer terugplaatst, blijft dan het probleem?
 
In het algemeen los je problemen met homeplugverbindingen op door alles uit te schakelen: Router, pc's, printers, homeplugs er uit, even wachten. Dan (modem)router weer aan, 5 minuten wachten, homeplugs terug, printer aan, pc's aan.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Hugo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
Re: Problemen met printer op netwerk
« Reactie #2 Gepost op: 22 november 2009, 21:48:20 »
Hoi Michel,

Ik denk niet dat het een algemeen probleem met de routers of het netwerk is, want dan zou internet het ook niet moeten doen op het moment dat de printer niet werkt.

Dat vaste IP adres klinkt veelbelovend, daar ga ik me morgen eens in verdiepen. Bedankt voor de tip!

Het is zo'n vervelend "af en toe" probleem, dus als je een tijdje niks meer van me hoort ben ik nog aan het afwachten, maar als ik hier heel lang niet meer op terugkom heeft het geholpen!

Bedankt, en groetjes.

Hugo
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP

Offline Hugo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
Re: Problemen met printer op netwerk
« Reactie #3 Gepost op: 5 december 2009, 14:11:30 »
Oké, dat "morgen" heb ik dus bijzonder ruim geïnterpreteerd :D

Ik heb intussen het boekje van de printer gevonden en ik weet hoe ik met de knoppies op de printer een IP adres instel. Maar hoe kies ik nu een IP adres dat door mijn router "gezien" kan worden, maar niet in aanvaring komt met een ander IP adres in mijn netwerk? Tot nu toe stond altijd alles op dynamisch.
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP

Offline Hugo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
Re: Problemen met printer op netwerk
« Reactie #4 Gepost op: 5 december 2009, 14:24:35 »
Ik kan denk ik mijn eigen vraag beantwoorden.

Op mijn computer ben ik via configuratiescherm / netwerkverbindingen / LAN-verbinding in een venster gekomen met informatie over de verbinding; op het tabblad ondersteuning vond ik het IP adres dat op dit moment gebruikt wordt. En dan weet ik zelf nog wel dat ik alleen het laatste cijfer moet veranderen en dat het subnet masker 255.255.255.0 moet zijn. En vervolgens bleek dat de printer, toen ik van automatisch naar handmatig IP instellen overschakelde, de laatst gebruikte waarden als handmatige waarden had gekozen, dus die hoefde ik al niet eens te veranderen.

Behalve dan de standaard gateway. Op mijn computer was dat x.x.x.0 (met x.x.x gelijk aan de eerste drie cijfers van het IP adres). Op de printer was het x.x.x.1. Ik heb die 1 dus maar in 0 veranderd en een eerste testprint vanaf mijn eigen computer werkt. Ik heb nog niet vanaf andere computers kunnen testen.

Heb ik er goed aan gedaan om die 1 in een 0 te veranderen? Of had ik die nu juist moeten laten staan?
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Problemen met printer op netwerk
« Reactie #5 Gepost op: 5 december 2009, 16:39:13 »
Hoi Hugo,
 
>> Behalve dan de standaard gateway. <<
 
Daar vul je het LAN IP adres van de router in. Dat is de 'Gateway'.
 
Meestal iets in de geest van 192.168.1.xxx
 
De gateway kan je eenvoudig vinden in de computer: Rechtsklik op Mijn Netwerklocaties, eigenschappen, in het lijstje staat het netwerk, rechtsklik, status, tabblad ondersteuning, achter Standaard Gateway.......
Michel Uphoff
Homepage

Offline Hugo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
Re: Problemen met printer op netwerk
« Reactie #6 Gepost op: 5 december 2009, 16:49:33 »
Hoi Michel,

Ja, die instellingen had ik al gevonden. Ik meende al dat de printer en mijn computer dezelfde gateway moesten gebruiken; bedankt dat je dit bevestigt.

Nu heb ik toch nog steeds problemen met printen vanaf de laptop van mijn vrouw. Dit lijkt een time out probleem. Vaak verschijnt wel een deel van de print (soms ook een helemaal leeg blad), maar daarna stopt het printen en spuugt de printer nog een blaadje out met de tekst
Citaat
PCL XL Error
Subsystem: KERNEL
Error: MissingData
Operator: VendorUnique
Position: 9

Ik vermoed dat dit met een timeout te maken heeft en niet met het netwerk en ik ben ook al gaan zoeken naar waar ik die instelling kan vinden, maar vooralsnog heb ik niets kunnen vinden.
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Problemen met printer op netwerk
« Reactie #7 Gepost op: 5 december 2009, 17:30:31 »
Hugo,
 
>> Ik vermoed dat dit met een timeout te maken heeft <<
 
Zoiets ja. Het is een foutmelding die bij Pcl6 hoort als ik het goed heb. Deze fout komt nogal eens voor bij goedkope host based printers (waar de pc zich dus suf moet rekenen om het gebrek aan pk's in de printer zelf op te vangen). Als je voor die bepaalde printer (welke is het?) een Pcl-5 driver kan vinden zou ik dat zeker proberen.
 
Voorts kan je even uitzoeken of die laptop niet met van alles en nog wat bezig is, waardoor host-based printen in de verdrukking komt.
 
Ook kan je kijken of geavanceerde opties (zoals de meldingen dat het papier of de toner/inkt op is en dat soort werkelijk levensreddende mededelingen) uitschakelen in de printerdriver helpt. Soms heet dit tweerichtingsverkeer in de driver.
 
Helaas kan het ook liggen aan een slechte netwerkverbinding. Valt te testen door het notebook even direct op de printer aan te sluiten.
Michel Uphoff
Homepage