Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

146 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

19 april 2024, 00:20:45

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Mijn eerste fotoshoot - dat was me een circus, maar gelachen dat we hebben ...  (gelezen 13937 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Goedemiddag,

Een stel dames in de kennissenkring hadden zich met naald en draad geworpen op de creatie van een speciale jurk. Dat is ze erg goed gelukt. Dus moest die jurk op de foto met uiteraard de draagster er ook bij. En daarvoor klampten ze mij weer aan. ???

Nou weet ik donders goed dat het maken van een foto en het maken van een mooie foto bij dit soort gelegenheden nog iets heel anders is dan het schieten van een kiekje. Maar wie niet waagt, die niet wint. Alternatieven waren er niet. En daar gingen we dan.

Toevallig liep ik tegen een verhaal aan hoe de beroemde Pirelli kalender werd gemaakt. 8)

Er was een mooi stukje vrije muur. De vloer ter plekke was laminaat. Dat was minder ideaal dan een mooi verlopende achtergrond. Gezien de stevige prijzen van een beetje achtergrond doek heb ik zoiets (nog) niet. Niet zeuren en schieten maar.

Om aan de benodigde afstand te komen moest ik vervolgens de gangdeur door. Ik daarheen. Dat gaf vervolgens gedonder met de flitser, die op 45 graden omhoog richting het plafond gericht was voor een egale verlichting. Na enig geschuif was de ideale positie gevonden zonder rare slagschaduwen.

En nu was het de beurt aan ons fotomodel. Achteraf gezien kan ik je wel vertellen dat je beter af bent achter de camera dan ervoor. In een nette pose gaan staan is nog wel te doen. Maar of je kijkt dan of gestressed in de lens of je ligt in een deuk vanwege een stel rake opmerkingen. Een leuke glimlach trekken is dan topsport.

Je moet niet vergeten dat er een idioot constant in je snufferd staat te flitsen! (die rare idioot was ik dus)

De stemming was trouwens opperbest, want iedereen had er lol in. De nogal frequente bloopers leverden de ene na de andere lachsalvo op, geholpen door een gezonde doos humor ... . Alleen al om de bloopers kan ik je beslist aanraden eens een fotoshoot te proberen.

Door de 200+ foto's bladerend zaten er toch wel wat leuke opnamen bij, vonden we gezamenlijk. Tenslotte hadden we er maar één nodig, toch?

Ik heb één van de foto's de "Glamour" bewerking gegeven. Kleine onregelmatigheidjes weggepoetsen met het kloon gereedschap, smeer gereedschap plus het vervagen gereedschap doet al wonderen. En dan in dit geval de verhouding van de uiteindelijke uitsnede een kleine beetje aangepast, want ons fotomodel heeft een wat normalere bouw dan een echt model.

De belangrijkste regel bij dit retoucheren is hier: maak het beslist niet te gek. Als je het niet zeker weet, doe dan niks. De mensen die later de foto zien moeten het niet merken. Die vinden het een mooie foto, maar het waarom ontgaat ze.

Inmiddels is gemeenschappelijk besloten dat we het nog eens dunnetjes over gaan doen. Een fotoshoot als sociaal gebeuren, jaja! ;D

Ach ach, wat heb ik gelachen! Auw auw ... . Gebruik beslist een statief, mensen. Wat in een beetje lachsalvo is de apparatuur echt niet veilig!



Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Mijn eerste fotoshoot - dat was me een circus, maar gelachen dat we hebben ...
« Reactie #1 Gepost op: 29 november 2009, 22:14:57 »
Hoi Just,

Mooi verhaal! Kunnen we de mooiste foto straks nog ergens bewonderen, of...? ;)

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Mijn eerste fotoshoot - dat was me een circus, maar gelachen dat we hebben ...
« Reactie #2 Gepost op: 29 november 2009, 22:28:08 »
Hallo Ronald,

Ik zal het na de tweede shoot met een voorzichtige inleiding het model voorleggen  ;) ... .
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Mijn eerste fotoshoot - dat was me een circus, maar gelachen dat we hebben ...
« Reactie #3 Gepost op: 29 november 2009, 22:42:06 »
Hoi Just,

Anders mag een zwart balkje ook hoor... :D

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Mijn eerste fotoshoot - dat was me een circus, maar gelachen dat we hebben ...
« Reactie #4 Gepost op: 29 november 2009, 22:51:07 »
Hallo Ronald,

Het is een nette jurk, hoor! En nog erg zwart ook. Dat maakte het qua belichting een extra uitdaging. Dat zwart loopt op een foto erg gauw "dicht". Daaraan moet ik nog driftig werken met extra lichtbronnnen, reflectors en meer van dat fraais.

Ik denk dat ik die jurk gewoon even ophang met een ballon eronder voor wat volume. Want tegen de tijd dat ik er achter ben hoe ik alle belichting een beetje goed heb is het model beslist met jurk en al afgehaakt. Droog oefenen dus.

Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers