Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

216 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 00:00:34

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Printen via het Windows thuisnetwerk met Ubuntu  (gelezen 15741 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Printen via het Windows thuisnetwerk met Ubuntu
« Gepost op: 3 december 2009, 17:23:15 »
Goedemiddag!

Gisteravond ben ik met mijn laptop aan de huiskamertafel gaan zitten. In mijn vaste hoekje heb ik een eigen printer, maar aan die tafel niet. Maar dit keer moest ik even aan die tafel.

Nou wist ik wel dat het in Ubuntu gemakkelijk is een gedeelde printer in een Windows thuisnetwerk te gebruiken. Dat had ik alleen met mijn laptop op Ubuntu nog niet aangezet. Maar nu moest het maar even, dacht ik zo. Want in de huiskamer was een XP computer met printer. En alles hangt aan mijn router met een thuisnetwerk. Ik stuur nog weleens een bestandje over.

Via Beheer | Afdrukken een nieuwe printer installeren was een bekende stap. Dan een gedeelde Windows printer via SMB (Samba) kiezen is ook niet echt onlogisch. Maar al bladerend door het netwerk aangekomen bij vriend XP machine geen printer te zien.

"Raar ..", dacht ik. Nog eens opnieuw bij Beheer beginnen. Nee, alles klopt als een bus. Dan is zeker die printer niet gedeeld, dacht ik met ijzeren logica. Verhip ja, zeg. Delen aangezet onder de fraaie naam Ramp. Dit vanwege noeste pogingen een dergelijke printer ook onder Slackware te gebruiken. Dat is me namelijk nooit gelukt. En onder Ubuntu is het dus een eitje.

Terug naar mijn laptop was Ramp direct in beeld. Ik weet nog wel de eerste stappen van Ubuntu. Ja, zeiden ze. We zorgen dat alles gewoon werkt. En als er iets niet gewoon werkt, dan werken we er net zo lang aan tot het wél werkt. Nou, met veel poehaa gaat dat niet gepaard. Maar die stellingname hebben ze verdraaid nog toe echt waargemaakt.

Terug naar Ramp. Voor de driver stond nou net dat model printer niet in het lijstje. Ramp had weer eens stuipjes, dacht ik met een brede grijns en startte Firefox op. Google is je vriend als Linux gebruiker. En tot mijn verrassing leek het erop dat Canon een heuse driver had voor dit vrij moderne printertje.

Ik dus op naar de Canon site en daar vond ik inderdaad een tweetal pakketten. Nog Nederlandstalig ook. Eén was een Common driver, die dan ook als eerste moest worden geinstalleerd en het andere pakketje was voor dit type printer. Het waren .deb pakketten. Downloaden en dubbelklikken, klaar is kees.

Bij de Common driver werd gemeld dat er al een nieuwere versie geinstalleerd was. OK, die laten we dan zo. Toen de installatie van het tweede pakket. Tja, zoiets loopt snel en zonder sensatie of poehaa. Een beetje trompetgeschal zou eigenlijk wel wat zijn ... .

Tja, en toen stond er terug in Beheer | Afdrukken (ga maar door) wel het betrokken model in het lijstje en binnen de kortste keren rolde er een testpagina uit de printer bij vriend XP computer. Dat er iemand bijna van zijn stoel viel toen die printer er met wat kabaal een pagina uitspoog zonder iemand in de buurt leverde een uitbundige lachsalvo op van de andere aanwezigen.

Nadat de rust was weergekeerd printte ik die halve bladzijde, die ik nodig had. Onzin eigenlijk. Maar nu is de boel wel voor de toekomst gereed. Het was nog een leuke klus ook. ;D
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers