Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

152 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

23 april 2024, 08:44:22

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: PC valt telkens uit..  (gelezen 11590 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
PC valt telkens uit..
« Gepost op: 7 november 2009, 19:04:16 »
Bericht 1 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:01-06-2004
 Aan:AllenMsgID:1098.1
 Onderwerp:PC valt telkens uit..Forum:ws-nlcomputer
Beste mensen,

En van onze desktops valt telkens uit (na een uur, maar vaak blijft hij veel langer goed draaien). Het is geen Windows flauwte, want hij wil dan even echt helemaal niks meer. Zeg maar stroomloos.

Er komen me twee dingen als logisch voor:

- een lamme voeding (ding draait aardig wat uurtjes). Vrouwlief gaat altijd wat rommelen met de 220V voedingstekker die in de kast "gaat"en na een keer of wat doet hij het weer. Ik heb net maar eens een andere voedingskabel eraan gehangen, je weet maar nooit en dat is nou net de moeite niet <g>. Hij draait nu al weer een uurtje of wat.

- een overhitte processor ofzo en de beveiliging klapt erin. Die modernere MSI bordjes hebben zoiets, niet? Nou draait het ding geen superzware zaken, wel MP3 tjes en muziek en zo nu en dan een Harry Potter spel.

Wat is de goede aanpak? Op de gok een voeding halen is ook niet slim..

groetjes,

Just



Bericht 2 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:01-06-2004
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:1098.2
 Onderwerp:PC valt telkens uit..Forum:ws-nlcomputer
Hoi Just,

Niet om je ongerust te maken ofzo, maar dat heb ik dus ook een keer gehad. Mooi dat een maand later de voeding het begaf. Op zich is dat niet zo'n ramp, maar in mijn geval ging het MoBo, wat insteekkaarten, HD en geheugen ook naar de knoppen! Ik baal er nog steeds van als ik er aan denk.

Als je het met die nieuwe/andere voedingskabel ook nog hebt, dan zou ik toch gaan kijken naar die voeding. En wacht daar dan niet te lang mee.

>> processor --> Die modernere MSI bordjes hebben zoiets, niet?
Oh, dat zou ik niet weten, ik heb een echte Abit. Heb je geen diagnosetool voor je MoBo die ook de diverse spanningen laat zien n de toeren van de ventilator(s)?

Groetjes
Stefan

>http://tinyurl.com/yuojv



Bericht 3 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:01-06-2004
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:1098.3
 Onderwerp:PC valt telkens uit..Forum:ws-nlcomputer
Hoi Just,

Haal bij volgende gelegenheid de 230 volt even van die pc (stekker er uit), en wacht 20 seconden. Steek hem er dan weer in. Doet de pc het dan in een keer wel goed, dan heb je mogelijk een terminale voeding.
Andere -wat banale- mogelijkheid is, dat de eurostekker geen lekker contact maakt (maar dan zou je zo af en toe wat zacht geknetter moeten kunnen horen). Buig met een punttangetje dan de twee stroomvoerende pennen in de mannetjesconnector van het snoer een beetje naar binnen. (Eerst stekker uit stopcontact <ggg>).

Een hitteprobleem zou ook kunnen, haal die pc eens een tijdje uit zijn jas, en ontdoe hem van binnen in ieder geval van overdadig stof. Ik blaas ze gewoon uit met een compressor, manman wat kan er een shit uit zo'n pc komen zetten..

In het Bios kan je vinden of de pc zelf van een oververhittingsbescherming is voorzien, en of die aan staat.

Ook nog een mogelijkheid is, dat de spanningsregulatoren of de condensatoren van het moederbord aan het overlijden zijn (het beruchte Lelon-Elco verhaal). Een terminale condensator herken je aan een bolle- of gebarsten kap, soms een gebarsten voet met bruine drab daaruit gelekt. Is dat het geval, dan is het einde moederbord.

Onverhoeds een nieuwe voeding aanschaffen is inderdaad wel een fikse gok. Je kan de voeding niet verwisselen tussen de pc's? (Is maar een klein schroefklusje).

Michel Uphoff
(Sysop)



Bericht 4 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:PeterDatum:01-06-2004
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:1098.4
 Onderwerp:PC valt telkens uit..Forum:ws-nlcomputer
Hoi Just,

>>Vrouwlief gaat altijd wat rommelen met de 220V voedingstekker die in de kast "gaat"en na een keer of wat doet hij het weer.

Zoals Michel al aangaf, misschien is er iets mis met de wandcontactdoos; stroomvoerende pennen staan te ver open of iets afgebroken of draden los. Van zeer korte stroom onderbrekingen houdt een pc niet.
Probeer eens een ander stopcontact.

Groeten, Peter



Bericht 5 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:02-06-2004
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:1098.5
 Onderwerp:PC valt telkens uit..Forum:ws-nlcomputer
Just,

>> Op de gok een voeding halen is ook niet slim.. <<

Weet niet of Powerline nog net zo soepel is als vroeger. Maar toen kon je een voeding halen (pakweg 18 eurotjes) en binnen 7 dagen retourneren (geld terug).
Groeten
Ton van Hest



Bericht 6 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:02-06-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1098.6
 Onderwerp:PC valt telkens uit..Forum:ws-nlcomputer
Michel,

>> Buig met een punttangetje dan de twee stroomvoerende pennen in de mannetjesconnector van het snoer een beetje naar binnen. <<

Niet flauw bedoeld maar volgens mij zit er een vrouwtje aan de kant die de PC ingaat.

Het zijn namelijk altijd de vrouwtjes die stroomvoerend zijn, probeer maar eens met je stekkertje.<g>

Groeten
Ton van Hest



Bericht 7 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:02-06-2004
 Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:1098.7
 Onderwerp:PC valt telkens uit..Forum:ws-nlcomputer
Ha Stefan, Michel, Peter en Ton <gg>,

Bedankt voor de tips!

Het ding draaide gisteravond perfect met de nieuwe stroomkabel, maar anders wissel ik maar eens de voedingen om van de beide desktops.

Je moet wat. h?

groetjes,

Just


Bericht 8 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:02-06-2004
 Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:1098.8
 Onderwerp:PC valt telkens uit..Forum:ws-nlcomputer
>> Niet flauw bedoeld maar volgens mij zit er een vrouwtje aan de kant die de PC ingaat. <<

Hoi Ton, Je hebt gelijk.
De pennetjes zitten dan ook niet aan het snoer maar aan de voedingsunit.

Michel Uphoff
(Sysop)



Bericht 9 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:06-06-2004
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:1098.9
 Onderwerp:PC valt telkens uit..Forum:ws-nlcomputer
Ha allemaal,

Nou, na nog wat troubles de voedingen gewisseld en dat ging een dagje goed. Toen was hij helemaal dood en ik naar de dealer.

Aldaar werd het moederbord onder mijn ogen even nog eens getest en verdraaid, het ding deed het gewoon!

Ik dus met zeer kwade gedachten terug en de voedingen weer gewisseld. Jawel, die andere voeding was dus gesneuveld, hoe is het weer mogelijk.

Ik ga morgen maar een eens een wat zwaardere voeding halen. In het manual wordt dat ook aanbevolen, maar het ding in de kast blijft toch iets onder dat aangegeven minimum van 300 Watt.

groetjes,

Just <ach, je bent van de straat enzo>


Bericht 10 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:CoenDatum:11-12-2004
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:1098.10
 Onderwerp:PC valt telkens uit..Forum:ws-nlcomputer
Het probleem van de uitvallende PC is mij ook overkomen. Het bleek dat de geleidepasta tussen de koeling en de processor door de warmte was weggelopen. Nieuwe pasta erop en het ding draait als een tierelier. Succes


Bericht 11 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:12-12-2004
 Aan:AllenoenMsgID:1098.11
 Onderwerp:PC valt telkens uit..Forum:ws-nlcomputer
Hoi Coen,
Aha! Die was even nieuw voor me, maar met die moderne moederborden zit er een beveiliging tegen oververhitting in. Dat weet ik wel.
groetjes,