Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

221 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 22:03:13

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: CD-ReWriter alleen 16x  (gelezen 11283 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
CD-ReWriter alleen 16x
« Gepost op: 7 november 2009, 19:09:19 »
Bericht 1 van 20

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:07-06-2004
 Aan:AllMsgID:1101.1
 Onderwerp:CD-ReWriter alleen 16xForum:ws-nlcomputer
Hoi,

Facts:

+ CD-ReWriter van Plextor (40/12/40)
+ CD-R schijven 48x (merk: Memorex)
+ Software: Nero Express 6.3

Onlangs wilde ik een aantal MP3-bestanden branden op een CD-R om zo een normale Audio-CD te maken voor gebruik in de auto. Op zich ging dat wel, mits ik in eerste instantie de schrijfsnelheid op 4x instelde. Hij kan echter ook op 40x branden. Nu brand ik meestal een tandje lager dan wat de CD-ReWriter maximaal aankan, namelijk 32x.

Als ik echter op 32x brandt dan volgt er gegarandeerd een brandfout. Zo zijn er meerdere CD's verknald waar ik niks meer aan heb.

Hoe is dat mogelijk?
Ligt dat soms op de manier van branden? (via Nero Express --> Audio-CD).
Moeten de MP3-bestanden eerst nog geconverteerd worden naar CDA om dit probleem te voorkomen?
Kunnen er in deze writer geen 48x schijven gebruikt worden? Wel toch?

Groetjes
Stefan

http://tinyurl.com/yuojv



Bericht 2 van 20

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:07-06-2004
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:1101.2
 Onderwerp:CD-ReWriter alleen 16xForum:ws-nlcomputer
Stefan,

>> Moeten de MP3-bestanden eerst nog geconverteerd worden naar CDA om dit probleem te voorkomen? <<

Als je niet converteerd dan krijg je inderdaad geen normalde audio CD. De nieuwste versie van Nero doen dit automatisch (moet je wel opgeven), de oude doen dit niet en dan eindig je met een CD vol met MP3's.

Nero Express is het handigst, hier krijg je een duidelijke keus welk soort CD je wilt branden.

Groeten
Ton van Hest



Bericht 3 van 20

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:08-06-2004
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:1101.3
 Onderwerp:CD-ReWriter alleen 16xForum:ws-nlcomputer
Hoi Stefan,

Open eens met de Windows Media Player een handje MP3's en kies kopiren naar CD.
Vermits de brandfunctie van XP niet om kroosjes is gebracht, zal de Media Player de MP3's auto omzetten in CDA tracks. Kijk nu eens of de CD nog steeds fouten bevat bij een wat hogere brandsnelheid.

Michel Uphoff
(Sysop)



Bericht 4 van 20

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:DronkendropDatum:09-06-2004
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:1101.4
 Onderwerp:CD-ReWriter alleen 16xForum:ws-nlcomputer
Stefan,

Kunnen verschillende dingen zijn.... Een buffer-underrun lijk me onwaarschijnlijk, omdat deze brander (was te lui om het na te kijken) 'burnproof' is.
Zit de brander misschien op een RAID controller?

Drop.


Bericht 5 van 20

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:10-06-2004
 Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:1101.5
 Onderwerp:CD-ReWriter alleen 16xForum:ws-nlcomputer
Hoi Ton,

>> Nero Express is het handigst,
Ja, dat weet ik en die gebruik ik dus ook altijd. Ik kies daar voor "Muziek --> Audio CD". Dat is immers wat ik wil.

Weet je wat het ook is; als ik daadwerkelijk begin met branden (via Nero Express dus), dan gaat de Lead-In meestal goed (op hoge snelheid), maar zodra de eerste track gebrand wordt dan blijft hij lang "hangen" op 1 plek op de progressiebalk, waarna de buffer op een gegeven moment ook leeg raakt. De buffer wordt ook niet meer aangevuld!

De writer zou buffer underruns moeten kunnen onderscheppen en voorkomen.

SdB >> Moeten de MP3-bestanden eerst nog geconverteerd worden naar CDA
TvH >> Als je niet converteerd dan krijg je inderdaad geen normalde audio CD.

Ik heb dus Nero Express 6.3 en dit is de nieuwste (of bijna) dus die zou de MP3's automatisch moeten converteren. Dat doet ie ook want ik kan wl normaal branden op 4-speed. Echter schiet dat niet op. Maar eerst handmatig converteren en dan branden naar CD hoeft dus niet? Mijn gedachte hierachter is dat je Nero tijdens het feitelijke branden het converteren dan uit handen neemt en daardoor e.e.a. beter 'bij kan houden'.

Dat converteren doet Nero dat 'on-the-fly'?

Groetjes
Stefan

http://tinyurl.com/yuojv



Bericht 6 van 20

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:10-06-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1101.6
 Onderwerp:CD-ReWriter alleen 16xForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,

>> Open eens met de Windows Media Player een handje MP3's en kies kopiren naar CD.
>> Kijk nu eens of de CD nog steeds fouten bevat bij een wat hogere brandsnelheid.

He, kijk eens aan! Hoewel ik niet vantevoren wist op welke snelheid WMP brandde is het gelukt om 14 MP3's zonder fouten te branden n in 1 keer. :-) Achteraf bleek de brandsnelheid op 32x te staan. Moeten we de fout nu zoeken in Nero? Het enige wat ik in Nero heb veranderd is de Ultra-buffergrootte naar 80 MB, juist omdat ik aldoor een brandfout kreeg (stond op 40 MB geloof ik).

Groetjes
Stefan

http://tinyurl.com/yuojv



Bericht 7 van 20

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:10-06-2004
 Aan:DronkendropMsgID:1101.7
 Onderwerp:CD-ReWriter alleen 16xForum:ws-nlcomputer
Drop,

De rewriter is inderdaad eentje met burnproof. Verder zit de rewriter niet op een RAID-controller geprikt, maar gewoon op de IDE-aansluiting op het MoBo.

Groetjes
Stefan

http://tinyurl.com/yuojv



Bericht 8 van 20

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:DronkendropDatum:10-06-2004
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:1101.8
 Onderwerp:CD-ReWriter alleen 16xForum:ws-nlcomputer
Stefan...

Hmmmm..... en het vinkje burnproof staat aan in nero neem ik aan, dat is vreemd. Het kan zoveel zijn dan :-)
Het 'real-time' converteren neemt te veel tijd in beslag.
BIOS van MB.
BIOS instellingen IDE
IDE instellingen van Windows xx
BIOS van de brander.
Toch het type cd-r.
Heb je INF_UPDATE nodig voor je chipset?

Wordt een lastige voor je

Success,

Wim


Bericht 9 van 20

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:11-06-2004
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:1101.9
 Onderwerp:CD-ReWriter alleen 16xForum:ws-nlcomputer
>> dus die zou de MP3's automatisch moeten converteren. Dat doet ie ook want ik kan wl normaal branden op 4-speed. Echter schiet dat niet op <<
+
>> waarna de buffer op een gegeven moment ook leeg raakt. De buffer wordt ook niet meer aangevuld! <<

Dan moet er toch iets handmatigs met je brander mis zijn. Overigens, gezien je andere opmerking, je werkt toch niet op een antiek traag systeem?

>> Mijn gedachte hierachter is dat je Nero tijdens het feitelijke branden het converteren dan uit handen neemt en daardoor e.e.a. beter 'bij kan houden'. <<

Beetje PC moet dat met gemak kunnen. Zelfs op m'n iBook (miezerige 800 Mhz) kan ik branden en omzetten tegelijkertijd.

>> Dat converteren doet Nero dat 'on-the-fly'? <<

Denk ik wel anders zou hij dat moeten doen als jij de finale OK voor het branden klikt en een hele CD omzetten kost toch wel enkele seconden. Volgens mij start Nero gewoon meerdere processen waardoor branden, vullen buffer en omzetten tegelijkertijd gebeuren.

Groeten
Ton van Hest



Bericht 10 van 20

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:11-06-2004
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:1101.10
 Onderwerp:CD-ReWriter alleen 16xForum:ws-nlcomputer
>> Moeten we de fout nu zoeken in Nero? <<

Dag Stefan,

Tja, als de ingebouwde brandfunctie prima werkt, en Nero niet, dan zal je het toch bij de laatste moeten zoeken. Zelf gebruik ik, op CloneCd en de ingebouwde XP brandfunctie na, geen brandprogramma want ik heb daar nooit de noodzaak toe gevoeld. Dus inzicht in de exacte in's en out's van Nero heb ik niet.

Misschien dat volledig de- en herinstalleren iets oplevert?

(Aan de naam te oordelen is het een goed fout programma <gggg>)

Michel Uphoff
(Sysop)



Bericht 11 van 20

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:11-06-2004
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:1101.11
 Onderwerp:CD-ReWriter alleen 16xForum:ws-nlcomputer
Hoi Stefan,

Lijkt het probleem hier op? :

Q5. Why does Nero/Nero Express always stop to burn at about 2%-3% during the writing process? The Nero Error log shows a Power Calibration Error, or Power Calibration Error Full Error Message.
A5. Power Calibration is controlled by the recorder. Before any write operation, all recorders must do a 15 step power test to determine the optimum power for writing to the CD; this is called "Optimum Power Calibration"(OPC). And during the write, it continues to do this test to get the best write throughout the whole CD; this is called "Running Optimum Power Calibration" (ROPC). This whole process is controlled by the recorder, though initiated by programs such as Nero. There is an area on the inner part of the CD for the test and test data info to be stored. You can use this area up to 999 times. So, when you receive the "Power Calibration Error" or "Power Calibration Area full" error message, then the cause will be either poor media, poor Power, or a defective Recorder.
POSSIBLE SOLUTIONS:

A Firmware Update might enable the OPC on this medium
Try another brand of CDR or CDRW media.
Some of these symptoms can also be caused by poor power or power fluctuations. So try different power connectors, and for recorders, do not share power with other devices. It needs its own power connector. If this occurs with an External recorder, the power source in the chassis could be the cause. Take the recorder out of the external chassis, and make into an internal, as a test.
Try different configurations, such as taking the CDROM to the Primary IDE bus as Slave, and have only the recorder connected to the Secondary IDE bus as Master.
Send the recorder in for Service.

Q15. I have a 40x recorder, but I am only able to write at a maximum speed of 32x, or sometimes only 16x write speeds. The 40x write speed is not even an option, and yet I know my recorder supports it. I have the latest Nero/Nero Express installed. Why can I not write at 40x speeds?
A15. If you do not place any media in the recorder till Nero asks you to, are you then able to select the Max write speed? But once you insert the CDR media, the write speed drops down? If yes, then this is caused by the recorder determining that the media does not support this write speed, and so forces a slower write speed.
Ahead works with the Recorder drive manufacturers very closely, and they requested this feature so they can insure good quality writes. If other programs still allow the Full write speed, it's because they override the Recorders wishes, and this can cause poor or defective writes.

To resolve this issue, you will need to have upgrade Recorder manufacturers firmware for support this media at high-speeds, or obtain another brand of CDR media that the recorder does support at high speeds.




Michel Uphoff
(Sysop)



Bericht 12 van 20

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:12-06-2004
 Aan:DronkendropMsgID:1101.12
 Onderwerp:CD-ReWriter alleen 16xForum:ws-nlcomputer
Hoi Wim,

Ik weet niet of je Michel's bericht hebt gezien, maar branden m.b.v. Win Media Player gaat dus wel goed. Ik heb nu Nero ge-deinstalleerd. Zal 'm nu weer installeren om te kijken of het probleem dan nog steeds aanwezig is. Binnenkort heb ik weer een CD'tje te branden. Wordt vervolgd...

Groetjes
Stefan

http://tinyurl.com/yuojv



Bericht 13 van 20

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:12-06-2004
 Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:1101.13
 Onderwerp:CD-ReWriter alleen 16xForum:ws-nlcomputer
Hoi Ton,

>> je werkt toch niet op een antiek traag systeem?
Tja, wat is een antiek traag systeem... Abit BE6, AMD 1800+ (1,5 Ghz), 256 MB (DDR333), 11 ms 40 GB HD etc.

WMP was trouwens ongeveer een minuut bezig om de MP3's te converteren naar CDA-formaat. Dit werd ook duidelijk aangegeven. Met Nero weet je het niet zeker. Hij doet eerst een Lead-in, dan volgen de tracks maar meer wordt er niet aangegeven.

Groetjes
Stefan

http://tinyurl.com/yuojv



Bericht 14 van 20

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:12-06-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1101.14
 Onderwerp:CD-ReWriter alleen 16xForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,

>> Misschien dat volledig de- en herinstalleren iets oplevert?
Misschien. Zal ik eens doen. Ik heb binnenkort weer een CD'tje te branden, dus wordt vervolgd.

>> (Aan de naam te oordelen is het een goed fout programma <gggg>) <<
Komt anders van die FTP-server vandaan, hoor. ;-)

Groetjes
Stefan

http://tinyurl.com/yuojv



Bericht 15 van 20

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:12-06-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1101.15
 Onderwerp:CD-ReWriter alleen 16xForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,

>> Lijkt het probleem hier op? :
De vraagstelling wel ja. V.w.b. Q15; gedeeltelijk. Maar ik moet toch de computer openschroeven i.v.m. de CD-ROM-speler. Ik zal dan gelijk een aantal van de suggesties proberen. Wordt vervolgd...

Groetjes
Stefan

http://tinyurl.com/yuojv



Bericht 16 van 20

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:30-06-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1101.16
 Onderwerp:CD-ReWriter alleen 16xForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,

Ik heb goed nieuws: hij doet-ut weer! :-) Niet dat snel sluiten van de CD-speler (da's een andere thread ;-), maar betreft het branden m.b.v. Nero en de CD-RW. Ik heb twee dingen gedaan:

Ik had dus eerst Nero gedenstalleerd zoals jij ook al een keer voorstelde. Daarna heb ik eerst gekeken of er een nieuwe firmware voor de CD-RW beschikbaar was. Dit was inderdaad het geval (2 of 3 revisies hoger dan wat ik had) en is met succes genstalleerd. In deze update is er meer ondersteuning voor diverse media.

Daarna heb ik Nero weer netjes opnieuw genstalleerd en geprobeerd een CD-tje te branden. Dit ging dus prima. De buffer bleef netjes vol, bleef niet 'hangen' enzo. Toppie! Ik heb dus het sterke vermoeden dat het toch aan de media lag (Memorex CD's) aangezien de nieuwste firmware ook meer media ondersteund.

Het enige wat me nog opviel is dat er niet gebrandt wordt op de ingestelde snelheid (32x), maar dat "PowerRec" het blijkbaar verlaagd heeft naar 16x. Dat vind ik echter niet zo spannend, zolang de CD maar goed gebrand wordt.

Groetjes
Stefan

http://tinyurl.com/yuojv



Bericht 17 van 20

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:30-06-2004
 Aan:DronkendropMsgID:1101.17
 Onderwerp:CD-ReWriter alleen 16xForum:ws-nlcomputer
Hoi Wim,

>> BIOS van de brander. <<

JA, dat was 'm dus.......hoogstwaarschijnlijk.

Groetjes
Stefan

>http://tinyurl.com/yuojv



Bericht 18 van 20

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:DronkendropDatum:30-06-2004
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:1101.18
 Onderwerp:CD-ReWriter alleen 16xForum:ws-nlcomputer
Stefan,

Alles kan :-) Op een CD staat informatie over de CD: snelheid, maker van cd etc. Waarschijnlijk bedenkt microsoft het zelf wel ofzo..

gr,

Wim


Bericht 19 van 20

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:01-07-2004
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:1101.19
 Onderwerp:CD-ReWriter alleen 16xForum:ws-nlcomputer
Stefan,

>> Het enige wat me nog opviel is dat er niet gebrandt wordt op de ingestelde snelheid (32x), maar dat "PowerRec" het blijkbaar verlaagd heeft naar 16x. Dat vind ik echter niet zo spannend, zolang de CD maar goed gebrand wordt. <<

Ik brand altijd bewust op een iets lagere snelheid, voorkomt problemen.

Groeten
Ton van Hest



Bericht 20 van 20

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:03-07-2004
 Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:1101.20
 Onderwerp:CD-ReWriter alleen 16xForum:ws-nlcomputer
Hoi Ton,

Ja, ik ook. Maar de maximale brandsnelheid is 40x, dus op een lagere snelheid branden deed ik al (branden doe ik op standaard op 32x).

Ik heb een document over PoweRec gevonden op http://www.plextor.be/technicalservices/technology/PlextorPoweRec.pdf. Het schijnt dat ook de gebruikte media een groot verschil kan uitmaken of de CD uiteindelijk op een lage of hoge snelheid wordt gebrandt.

Groetjes
Stefan

http://tinyurl.com/yuojv