Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

212 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 14:37:48

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Windows 7  (gelezen 14233 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline meaurouge
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 5
Windows 7
« Gepost op: 8 december 2009, 13:41:20 »
Beste allemaal,

Een vriendin van mij wil een nieuwe laptop aanschaffen, ze gaat het alleen voor wat internetten en fotootjes kijken gebruiken.
Naar wat ik gelezen heb is Windows 7 een verbetering van Windows Vista, ben dus van plan om haar aan te raden om een laptop met Windows 7 te kopen en geen Vista.
Is dat over het algemeent een goed advies?

Groet,
Jetty.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Windows 7
« Reactie #1 Gepost op: 8 december 2009, 21:36:13 »
Hoi Jetty,
 
Windows 7 is zeker een betere versie dan Vista, dat nu al op zijn retour is (en terecht).
 
Als ze alleen wil mailen, Oficce, Internet enzo kortom naar hedendaagse begrippen licht werk, dan is een netbook misschien wat voor haar. Die dingen zijn extreem portable, gaan - afhankelijk van model - erg lang mee op een accu en zijn erg compleet. Een heel fijn netbook is de Asus Eee PC 1101HA met een aardig volwassen scherm, en - op een dvd speler na - zo'n beetje alles aan boord dat je maar wensen kan. Onder XP draait het ding 8-11 uiur op de accu, onder Windows 7 mogelijk wat korter. Sedert een paar weken worden deze dingen geleverd met Windows 7 maar ze zijn ook nog met XP te krijgen.
Michel Uphoff
Homepage

Offline meaurouge
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 5
Re: Windows 7
« Reactie #2 Gepost op: 10 december 2009, 08:03:14 »
Hoi Michel,

Dank je wel, ik zal het aan haar doorgeven.

Groet,
Jetty.

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: Windows 7
« Reactie #3 Gepost op: 10 december 2009, 11:52:23 »
Hoi Michel,
 
Dat Vista op zijn retour is mag wezen maar in de interessant geprijsde laptops zit natuurlijk altijd nog Vista. Basic of Premium. Zo ook mijn eigen Toshiba L300 laptop (Basic) en de recent door vrienden aangeschafte laptop (Premium) waar we in een andere draad over bezig zijn. Stel, ik wil Vista opgraden naar Windows 7. Ik google erover en lees bijv. dat IE 8 eerst verwijderd dient te worden alvorens men 7 kan installeren. Klopt dat nog? Mijn laptop functioneert prima met Vista Basic dus ik weet nog niet wat ik wil. Maar heb jij hints om problemen vóór te zijn als ik toch tot W7 zou besluiten? Don

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Windows 7
« Reactie #4 Gepost op: 10 december 2009, 12:15:18 »
Hallo Don,

Mijn dochter heeft een Toshiba met Vista Home Premium. Ook alleen maar omdat daar later een gratis update naar Windows 7 bij zou komen.

Nou, gratis is anders. Het kost nog 30 euro en een hoop gedoe. Voor een studente een boel geld en verder kan ze via Surfspot voor maar een beetje meer geld aan 7 Ultimate komen.

Ik heb inmiddels begrepen dat Vista Basic niet is te upgraden en Home Premium gelukkig voor haar weer wel.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: Windows 7
« Reactie #5 Gepost op: 10 december 2009, 12:29:37 »
Hoi Just,
 
Bedankt voor de info. Basic is niet te upgraden? Hmm, da's dan pech voor mij want voor 30 flappen wordt mijn nieuwsgierigheid naar W7 wel gewekt. En het zal ook vooral die nieuwsgiergheid zijn die me er uiteindelijk toe zal bewegen om over te gaan op W7. Hoe gaat dat trouwens in zijn werk als een Toshiba Premium-bezitter wilt upgraden naar 7? Kan dat bij iedere Toshibadealer gekocht worden?  Of online? Ik ga er eens over googelen. Groetjes, Don
 
P.S. Ik ben inmiddels een stuk wijzer. Men kan tot 31 januari 2010 bij Toshiba NL voor 29,95 een upgrade bestellen en zoals je zegt alleen voor Premium of hoger.
« Laatst bewerkt op: 10 december 2009, 12:40:36 door Don »

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Windows 7
« Reactie #6 Gepost op: 10 december 2009, 19:32:02 »
Hoi Don,

Sommige bedrijven leveren rechtstreeks de upgrade en bij anderen loopt dat via de fabrikant. Daarbij is Toshiba wel zo'n beetje de duurste en dat vind ik minnetjes. Want dat komt dus pas achteraf naar voren.

Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Windows 7
« Reactie #7 Gepost op: 10 december 2009, 21:53:31 »
Hoi Don,
 
>> Mijn laptop functioneert prima met Vista Basic <<
 
Dan zou ik er niet aankomen. Upgraden naar W7 kan -zoals Just al aangaf- niet vanaf Vista Basic. Overigens, als je ooit gaat upgraden, doe dat dan via een clean install (laat W7 setup de systeempartitie wissen en alles opnieuw installeren).
Michel Uphoff
Homepage

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: Windows 7
« Reactie #8 Gepost op: 10 december 2009, 22:06:49 »
>>Overigens, als je ooit gaat upgraden, doe dat dan via een clean install (laat W7 setup de systeempartitie wissen en alles opnieuw installeren).<<
Ik neem aan dat dit geldt voor een computer met Vista Basic? Of bedoel je dit ook voor een laptop met Vista Premium? Don

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Windows 7
« Reactie #9 Gepost op: 10 december 2009, 22:09:47 »
P.S. Ik ben inmiddels een stuk wijzer. Men kan tot 31 januari 2010 bij Toshiba NL voor 29,95 een upgrade bestellen en zoals je zegt alleen voor Premium of hoger.

Afzetters! ;)

Bij een nieuwe Acer laptop was het iets van 19,95 euro. En de OEM-versie van Vista die ik zelf los had gekocht, kon ik voor 0,00 euro bij Microsoft inwisselen voor Windows 7 OEM.

En uiteindelijk kreeg ik nog een gratis W7 Ultimate versie op de lancering van W7 in Nederland (met Steve Ballmer). :D
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Windows 7
« Reactie #10 Gepost op: 10 december 2009, 22:45:03 »
Hoi Don,
 
>> Of bedoel je dit ook voor een laptop met Vista Premium? <<
 
In het algemeen. Upgraden van Vista naar W7 is geen echt goed plan, je neemt veel troep (en mogelijk verborgen problemen) van Vista mee naar W7. Met een upgrade dvd kan je ook een clean install utvoeren, wat altijd de voorkeur heeft.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: Windows 7
« Reactie #11 Gepost op: 10 december 2009, 22:57:26 »
Hoi Michel,
 
OK, maar dan zou ik met een Upgrade CD ook Windows 7 kunnen zetten op een laptop met Vista Basic als ik voor een cleane installatie kies??
Don

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Windows 7
« Reactie #12 Gepost op: 10 december 2009, 23:48:02 »
maar dan zou ik met een Upgrade CD ook Windows 7 kunnen zetten op een laptop met Vista Basic als ik voor een cleane installatie kies??

Start van de W7 cd, en kies aangepaste installatie. Wis de oude partitie, maak hem opnieuw en installeer W7, haal het vinkje bij automatisch activeren weg. Na de installatie W7 activeren.
 
Er is een wereld van zaken die kunnen, en een van zaken die mogen. Het mag niet, want jouw Vista versie is geen legale basis voor een upgrade, dus ook niet voor een clean install van W7.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: Windows 7
« Reactie #13 Gepost op: 10 december 2009, 23:56:45 »
En kan dat met dezelfde DVD op de Basic laptop als op de Premium laptop waar de DVD voor besteld wordt? Ik neem aan dat de upgrade W7 toch ook gevalideerd moet worden en geen eigen leven kan gaan leiden, nietwaar? Dus m.i. zou ik twee DVD's moeten hebben om beide laptops te upgraden, correct?  Don

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Windows 7
« Reactie #14 Gepost op: 11 december 2009, 00:02:12 »
>> Dus m.i. zou ik twee DVD's moeten hebben om beide laptops te upgraden, correct? <<
 
Correct zou ik zeggen. Of het ook anders kán (niet mág..) weet ik niet bij W7.
 
Met XP was dat geen enkel technisch probleem als je drie maanden geduld opbracht. Na 3 maanden wiste de server die de geactiveerde sleutels onthield de oude gegevens, zodat je met dezelfde product-key opnieuw een pc kon installeren, wat natuurlijk misbruik is.
Michel Uphoff
Homepage