Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

219 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 15:58:44

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: SQL Server Express installeren via webpagina  (gelezen 18834 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
SQL Server Express installeren via webpagina
« Gepost op: 8 december 2009, 23:07:08 »
Het onderstaande probleem is een voorbeeld van iets dat ik een keer *niet* via Google kon oplossen. Kennelijk is het probleem té specifiek voor Nederlandse gebruikers. Dus laat ik dan maar zelf de gevonden oplossing hier plaatsen, wie weet help ik er ooit nog iemand anders mee. ;)

Probleem/uitdaging was het installeren van SQL Server Express (de gratis databasetoepassing van Microsoft) via een lokaal geladen HTA-pagina (kan ook HTML zijn). Als je een 'met 1 druk op de knop' installatie wilt maken, moet je onder meer het Windows account meegeven waaronder SQL Server Express moet gaan draaien. Dit moest het zgn. LocalSystem account zijn. En de eerste grap (ahum) van Microsoft is al dat ze die soms wel, en soms niet hebben vertaald. Bijvoorbeeld:

In een Engelse versie van Windows heet het account: NT AUTHORITY\SYSTEM
In een Duitse versie van Windows heet het account: NT-AUTORITÄT\SYSTEM
In een Franse versie van Windows heet het account: AUTORITE NT\SYSTEM
In het Spaans, Italiaans, Russisch, Chinees en Japans het het account:  NT AUTHORITY\SYSTEM (dus hetzelfde als op een Engelse versie van Windows)

En op een Nederlandse versie? Ja, nu wordt ie pas echt leuk:

Op een Nederlandse Windows XP machine heet het account: NT AUTHORITY\SYSTEM
Op een Nederlandse Windows Vista machine heet het account: NT AUTHORITY\SYSTEEM  (dus met 2 E's)
Op een Nederlandse Windows 7 machine heet het account: NT AUTHORITY\SYSTEM (weer met 1 E)

Kortom: het is één grote puinhoop!  ???   Je ontkomt er niet aan om de naam van het LocalSystem account uit te lezen, en de gevonden naam in de installatie-opdracht te gebruiken.

In de 'head' van het HTA/HTML bestand heb ik daarvoor het volgende vbscript geplaatst:

<script type="text/vbscript">
 Sub InstallSQL (ByVal sLang)
 
 Dim LocalSystem
 Dim InstallString
 Dim SQLFileName
 Dim Answer
 
 Set objWMI = GetObject("winmgmts:rootcimv2")
 Set objSid = objWMI.Get("Win32_SID.SID='S-1-5-18'")
 Set shell = CreateObject("WScript.Shell")
 
 LocalSystem = objSid.ReferencedDomainName & "" & objSid.AccountName
 
 Select Case sLang
  Case "NL"
   SQLFileName = "SQLEXPR_NLA.EXE"
  Case "EN"
   SQLFileName = "SQLEXPR.EXE"
 End Select
 
 InstallString = Chr(34) & ".SQL Server 2005 Express" & SQLFileName & Chr(34) & " /qb /qb ADDLOCAL=ALL INSTANCENAME=WIHE SQLBROWSERACCOUNT=" & Chr(34) & LocalSystem & Chr(34) & " SQLBROWSERAUTOSTART=1 SQLACCOUNT=" & Chr(34) & LocalSystem & Chr(34) & " SQLAUTOSTART=1 ERRORREPORTING=0 SQMREPORTING=0 ENABLERANU=1 ADDUSERASADMI=1"
 
  shell.Run InstallString, 1, true
 
  Answer = MsgBox ("De installatie van SQL Server Express is voltooid!",vbInformation,"Setup")
 
 Set shell = Nothing
 Set objSid = Nothing
 Set objWMI = Nothing
 
End Sub
</script> 

En in de 'body' staat een knop:

<input style="width:100px; height:25px; margin-left:30px" type="Button" value="Installeren" onClick="InstallSQL('NL')"/>
<input style="width:100px; height:25px; margin-left:30px" type="Button" value="Installeren" onClick="InstallSQL('EN')"/>

NB De taal ('NL' of 'EN') slaat hier op de taal van de SQL Server Express programma bestanden, en heeft dus niets met het LocalSystem account te maken. Dit is dus nog een extraatje om de gebruiker te laten kiezen (dus als iemand per se de Engelse SQL Server Express programma bestanden wil gebruiken op een Nederlandse versie van Windows, dan kan dat ook).

Gaanmetdiebanaan!  8)
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: SQL Server Express installeren via webpagina
« Reactie #1 Gepost op: 10 december 2009, 00:01:55 »
Hoi Ronald,
 
>> Kortom: het is één grote puinhoop! <<
 
BreekMeDeBekNietOpen.. Ms en eenduidigheid sluiten elkaar nagenoeg uit.
 
Wat ik er zo beroerd aan vind is dat tienduizenden in de wereld weet ik veel hoeveel miljoenen uren hebben moeten zoeken, vechten en vloeken voordat ze uit dit soort ellende - die eenvoudig te voorkomen was geweest als MS niet telkens opnieuw een bijna rond wiel uitvond - kwamen. Je krijgt dan de behoefte ze de rekening op te sturen.
 
Maar je bent er uit, en dat is dan altijd wel weer een goed gevoel.
 
Michel Uphoff
Homepage

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: SQL Server Express installeren via webpagina
« Reactie #2 Gepost op: 10 december 2009, 22:35:02 »
Hier ging het al de verkeerde kant op, denk ik... :D

http://www.youtube.com/watch?v=GL4hyATkQ74#
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: SQL Server Express installeren via webpagina
« Reactie #3 Gepost op: 10 december 2009, 22:48:03 »
ROTFL!!!
Michel Uphoff
Homepage