Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

212 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 23:19:44

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Als hij warm werd trok hij krom. In het vriesvak met die CD ... .  (gelezen 17088 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Als hij warm werd trok hij krom. In het vriesvak met die CD ... .
« Gepost op: 21 december 2009, 17:25:13 »
Ik heb mijn digitale foto's verzameld en er een backup van gemaakt. Eén CD  wilde echter niet. Die gaf allerlei rare schuurgeluiden en toch was er weinig aan te zien.

Ik haalde daarom maar ddrescue op,dat in Ubuntu in de versie gddrescue te vinden is. Dat draaide prima,maar toch begon de boel weer schuurgeluiden te maken en de drive kwam zelfs tot stilstand. Dus nee, het moest iets mechanisch zijn.


Nu was dit een CD-rom waarop destijds een sticker was geplakt met een afbeelding. Dat was tien jaar geleden in de mode. Maar die sticker zat goed  vast, zelfs nadat ik hem met een föhn warm had gemaakt.


Toen  viel het kwartje. Deze CD-rom trok krom als hij warm werd. En warm worden deed hij wel in mijn moderne DVD drive. Ik stopte dus de CD-rom in het vriesvak. En jahoor, met  een koude start kwam het kopieerproces een stuk verder.


OK, mapje voor mapje dan maar kopieren. Tussendoor telkens afkoelen. En zo kreeg ik toch de hele CD-rom gekopieerd. Waarvan akte ... .
 
Die moderne DVD drives warmen blijkbaar de schijven meer op dan vroeger. Of zou die CD sticker na jaren zo geweldig vast zijn gaan zitten dat hij niet  meer met het uitzetten van de schijf meeging? Want het was duidelijk zichtbaar dat die schijf eenmaal warm niet meer vlak was. Het was een heel klein beetje een schoteltje geworden.  :)
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Als hij warm werd trok hij krom. In het vriesvak met die CD ... .
« Reactie #1 Gepost op: 21 december 2009, 21:23:15 »
Citaat
Het was een heel klein beetje een schoteltje geworden.

Bekend probleem met die stickers, ik had in het verleden ook wat ondiepe soepkommetjes. Vooral lekker in een notebook met zo'n ultra platte cd speler; ze liepen tegen de bovenkant vast, takkeherrie.  :-X
 
Michel Uphoff
Homepage

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Als hij warm werd trok hij krom. In het vriesvak met die CD ... .
« Reactie #2 Gepost op: 21 december 2009, 21:47:48 »
  ze liepen tegen de bovenkant vast, takkeherrie.
Ja nou! Daar schrok ik wel van. Bij een laptop is de DVD drive vervangen een dure zaak. Bij Desktops ben je voor twee tientjes al een heel eind.

Dan ga je je toch afvragen in hoeverre je ook enig vertrouwen moet hebben in de bekende viltstiftjes voor CD's. Ze zéggen wel dat ze veilig zijn. Maar zeggen is over een paar jaar  een erg vage zaak.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Leon

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
Re: Als hij warm werd trok hij krom. In het vriesvak met die CD ... .
« Reactie #3 Gepost op: 21 december 2009, 22:56:04 »
Just,

Als je bang bent voor te oplossende inkt.

Ik plak er meestal gewoon zo'n stikkertje van een letter apparaat op (dymo / brother enz.. merken).
Die blijven goed zitten.
En dat kleine beetje onbalans wat het te weeg kan brengen.
Ik heb het nog niet gemerkt.

Net als het krom trekken, nog nooit meegemaakt.

Wat je eventueel kunt doen, is een schijfje niet helemaal vol branden.
Dan hou je aan de zijde waar de laser zit, een buiten-randje over waar je met een stift nog iets kunt schrijven. :)


Groeten, Leon
Life is like a roller coaster. It's always a different thrill each day.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Als hij warm werd trok hij krom. In het vriesvak met die CD ... .
« Reactie #4 Gepost op: 21 december 2009, 23:06:18 »
En dat kleine beetje onbalans wat het te weeg kan brengen.
Ik heb het nog niet gemerkt.
Joh! Die dingen draaien een erg hoog toerental. Dat je dat dan niet merkt.

Wat betreft die stiften: je weet van tevoren niet wat het effect kan zijn en dat maakt het moeilijk. Wat is nou een veilige manier om je data op te slaan? Foto's bijvoorbeeld.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Als hij warm werd trok hij krom. In het vriesvak met die CD ... .
« Reactie #5 Gepost op: 21 december 2009, 23:50:06 »
Hoi Just,
 
Citaat
Wat is nou een veilige manier om je data op te slaan? Foto's bijvoorbeeld.

Daarvoor vertrouw ik niet meer op cd's en dvd's. Ik heb er ettelijke weg moeten mikken omdat ze na een jaar of twee al onbruikbaar waren. En dan lagen ze niet in de zon of zo, maar netjes in een doosje tussen de boeken. Er zijn er ook wel bij die nu na 4 jaar nog steeds prima leesbaar zijn, maar het is mij al met al een veel te grote gok, omdat je op de houdbaarheid zelf kennelijk heel weinig invloed hebt.
 
Het is dus niet zo van: Langzaam branden, kwaliteitsmerk nemen, donker en koel bewaren en dan gaan ze met zekerheid xx jaar mee. Die garantie is er gewoon niet, het is een tombola.
 
Dus heb ik - na een paar jaar backups op harddisk in de pc gemaakt te hebben wat wél betrouwbaar bleek - sedert kort een nas met twee gespiegelde (Raid 1) 1.5 TB schijven. Daarop kan het equivalent van ruim 300 DvD's. Mocht een schijf overlijden dan is er niets aan de hand. Wel natuurlijk snel de defecte schijf vervangen, of allebei als het een ouderdomsprobleem blijkt. Mocht de Nas zelf overlijden, dan is er geen probleem want met een tooltje (of een Linux cdtje) kan ik ze inlezen en overzetten als dat nodig mocht zijn.
 
Zo'n Nas is tegenwoordig helemaal niet meer zo duur. De D-Link 323 kost inclusief 2 1 TB disks ongeveer 300,- (150 voor de Nas en 150 voor beide Sata disks). Je krijgt er een gratis Ftp server, Itunes server, upnp server, print-server (usb) en met wachtwoorden beveiligde multi-user toegang bij.
 
Ik vind het een ideaal ding, ergens in een hoekje aan het netwerk prikken, configureren (eenvoudig via een web-interface) en je hebt veel betrouwbare opslag zonder gedoe.
 
Linux fans kunnen hun lol op want het ding schijnt ook nog aardig uitbreidbaar te zijn.
 
Aardige review: HIER
Michel Uphoff
Homepage

Offline TdJ

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 218
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf
Re: Als hij warm werd trok hij krom. In het vriesvak met die CD ... .
« Reactie #6 Gepost op: 22 december 2009, 00:05:33 »
Michel,

Een NAS is heel erg leuk, totdat die dus de geest geeft ... Ik heb zelf sinds ruim een jaar een 750 GB RAID1 (dus 2 x 750) waarvan 1 schijf zicht "ziek" melde. Ik heb vervolgens eerst maar (nee, niet even) een copy op een andere schijf gemaakt. Vervolgens verder gekeken en het geheel is inmiddels zo ziek dat de beide schijven de geest lijken te hebben gegeven, en dat na pakweg 14 maanden...!

Ik ziet nu te wachten op de reactie van de leverancier.

TdJ

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Als hij warm werd trok hij krom. In het vriesvak met die CD ... .
« Reactie #7 Gepost op: 22 december 2009, 09:57:08 »
beide schijven de geest lijken te hebben gegeven, en dat na pakweg 14 maanden
Zo! Dat is beslist niet fraai. Op los gekochte schijven zit bij mijn weten meest een garantie van drie jaar, maar bij kant en klare apparaten wil men je graag afschepen met een jaartje. En dat terwijl er een EU richtlijn ligt van twee jaar en een redelijke gebruikstermijn. Ik ben benieuwd wat de leverancier doet. Laat je het ons weten als men moeilijk doet?

Nou heb ik wel eens een slechte schijf ingezonden voor garantie. Voor je hem terughebt duurt wel even. Dat soort garantie is ook niet echt klantvriendelijk, want je koopt alsnog een nieuwe schijf en zit er dus naderhand met twee.

Aan de andere kant staat dan dat schijven in de dagelijkse praktijk minstens vijf/zes jaar meegaan met een enkel gevalletje eerder. Sinds XP moet ik in de vriendenkring wel eens een andere schijf inbouwen, maar dat is op de vingers van één hand te tellen.

Plus dan dat dat er voor het terughalen van gegevens van zieke schijven erg goede tools zijn, die ik ook nog eens met succes wist te gebruiken (zie mijn Data-terug Blog).

Ik zet mijn data al op een externe harde schijf. En daarnaast maak ik dan maar een backup op een tweede, die ik bovendien buitenshuis bewaar. Dan heb ik wel niet het gemak van een NAS, die ik over het netwerk kan benaderen. Maar daar kan dan ook niet iemand anders bij, die het niet helemaal snapt. Dat is voor mij een groot voordeel.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Als hij warm werd trok hij krom. In het vriesvak met die CD ... .
« Reactie #8 Gepost op: 22 december 2009, 21:34:26 »
Hoi Tony,
 
Citaat
en dat na pakweg 14 maanden...!

Da's flink pech hebben. Is die Nas zelf niet verrot, waardoor de schijven ziek lijken?
 
Op mijn werk heb ik er twee die al weer een jaar of 3 meegaan (ook die D-links), doen het perfect.
 
Citaat
nee, niet even

750 Gig duurt met een goede pc en een goede kloontool inderdaad wel een tijd (een uur of vier), maar je hoeft er gelukkig niet bij te blijven, dus het is weinig moeite.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Als hij warm werd trok hij krom. In het vriesvak met die CD ... .
« Reactie #9 Gepost op: 22 december 2009, 21:42:54 »
Hoi Just,
 
Citaat
Maar daar kan dan ook niet iemand anders bij, die het niet helemaal snapt. Dat is voor mij een groot voordeel.

Dat kan op een Nas natuurlijk ook, kwestie van rechten aan de gebruikers toekennen. Die Nas van het bericht is daar redelijk fijnmazig in: groeps- en individuele rechten op volume of mapniveau en zelfs quota per groep of gebruiker worden ondersteund.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Als hij warm werd trok hij krom. In het vriesvak met die CD ... .
« Reactie #10 Gepost op: 22 december 2009, 21:58:32 »
Die Nas van het bericht is daar redelijk fijnmazig in: groeps- en individuele rechten op volume of mapniveau en zelfs quota per groep of gebruiker worden ondersteund.
Dat is wel mooi van zo'n ding!
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline TdJ

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 218
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf
Re: Als hij warm werd trok hij krom. In het vriesvak met die CD ... .
« Reactie #11 Gepost op: 23 december 2009, 00:37:50 »
Michel,
 
Citaat

 Is die Nas zelf niet verrot, waardoor de schijven ziek lijken?

Dat zou natuurlijk ook kunnen. Het begon met een schijf die aangaf niet meer in orde te zijn, ik ontdekte dat bij toeval want dat ding staat in de meterkast naast m'n ADSL modem en daar kom ik niet dagelijks (is een Lacie, die geeft met ledjes aan of het goed/fout gaat). Toe ik probeerde de RAID te herstellen ging het mis, toen nog nieuwe firmware geupload want daar zou ook iets mis mee kunnen zijn werd me aangegeven, maar dat gaf ook geen oplossing. Ik schat zo in dat ik straks de garantie maar ga aanspreken, die is namelijk 3 jaar. Eerst maar even de reactie van support afwachten.
 
TdJ

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Als hij warm werd trok hij krom. In het vriesvak met die CD ... .
« Reactie #12 Gepost op: 24 december 2009, 14:45:19 »
Hoi Tony,
 
Citaat
Het begon met een schijf die aangaf niet meer in orde te zijn

Ik denk dat de Nas aangaf dat de schijf niet in orde was. Mogelijk geeft de Nas door een gebrek een verkeerde storingsmelding?
 
Zeker een LaCie 2Big?
Michel Uphoff
Homepage

Offline TdJ

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 218
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf
Re: Als hij warm werd trok hij krom. In het vriesvak met die CD ... .
« Reactie #13 Gepost op: 24 december 2009, 15:58:00 »
Michel,
 
Citaat

 Zeker een LaCie 2Big?

Yep, maar die vraag geeft bij mij het idee dat je er wat mindere ervaring mee hebt...? Inmiddels van LaCie te horen gekregen dat het waarschijnlijk de controller is (bekend probleem?) en dat ik het ding onder garantie kan opsturen.
 
TdJ

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Als hij warm werd trok hij krom. In het vriesvak met die CD ... .
« Reactie #14 Gepost op: 24 december 2009, 21:53:35 »
Hoi Tony,
 
Citaat
je er wat mindere ervaring mee hebt...?
Persoonlijk heb ik er geen ervaring met dat ding zelf, maar er waren wel redenen voor mij het niet te kopen, gezien mijn ervaringen met andere apparaten van LaCie: Teveel design bombarie, en te weinig kwaliteit voor een te hoge prijs.
 
Zo had ik een micro harddiskje met Usb aansluiting van Lacie "designed by Porche!" of zo iets, een trendy blauw kunststof kastje. Het ding kostte destijds 180,-. Het kunsttof werd na een paar maanden al zo hard dat er stukken vanaf braken, en het ding crashte na een dik jaar volledig.
 
Dus het kastje toen maar eens open gemaakt, wat een prut.
 
Een blauw plastic kassie, met daarin gewoon een alledaags "made in China" usb to Ide convertjer chippie en een diskje van 55 euro en een stukje schuimplastic om de zaak niet te laten rammelen, dat was alles.  Als er alles bij elkaar voor twee tientjes aan dat diskje toegevoegd is, is het veel. Ik heb gewoon ruim 100 euro voor "Design"  en niet voor kwaliteit betaald. Met het Hitachi diskje zelf was niets aan de hand zo bleek, en nadat ik dat dingetje aan een ide-usb convertertje van .... € 7,50 had gehangen kon ik de data veiligstellen.
 
Ik heb die behuizing hier (zodat ik mij af en toe kan schamen) nog in een la liggen en zal een fotootje attachen, kan je zien waarvoor ik destijds pakweg 100,- teveel heb betaald.
 
Sedertdien gebruik ik Freecom Usb drives. Die zijn dan wel geen "Design" maar stukken steviger beter gebouwd en veel goedkoper. En ik vind ze ook niet lelijker.
 
Zelfde ervaring van een klant met een LaCie externe harddiskbehuizing "Designed by Poulton". Dat glimmende black box ding gaf binnen een jaar de geest, en de klant heeft maanden moeten wachten op een vervanging, die ook weer snel overleed. Toen heb ik er even naar gekeken, en de Samsung disk die er in zat was nog prima. Dus die maar in zijn pc gebouwd, en dat "Its full of stars!" Space Odyssey trendy zwarte glimkassie in de kliko gekiept.
 
Dus toen ik op zoek ging naar een Nas en die LaCie tegenkwam heb ik eens wat gegoogled (ik lees de standaard reviews én Google ook altijd "merknaam sucks", om ook de negatieve ervaringen van een product te vinden) en kwam toen een hele rits negatieve ervaringen tegen met die nas én met LaCie zelf. Dat deed voor mij de deur dicht.
 
Heb die thread weer eens voor je opgezocht. Ben bang dat je er niet echt vrolijk van wordt: KLIK
 
Er schijnt ergerlijk vaak wat met LaCie voedingen voor de externe harddisk en Nas aan de hand te zijn. Een gezellige "rant" hierover: HIER, en HIER een niet bepaald flatteuze reeks responses.
 
Sedertdien voor mij geen LaCie meer.
« Laatst bewerkt op: 24 december 2009, 22:01:57 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage