Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

212 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 16:35:14

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Als hij warm werd trok hij krom. In het vriesvak met die CD ... .  (gelezen 17087 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline TdJ

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 218
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf
Re: Als hij warm werd trok hij krom. In het vriesvak met die CD ... .
« Reactie #15 Gepost op: 25 december 2009, 00:19:04 »
Michel,
 
Ik ken de "wat mindere verhalen" van de NAS, alleen deze was destijds niet duur dus ik dacht, laten we een poging doen... Zoals al aangegeven ben ik zeer benieuwd naar de service van LaCie die ik mag ervaren, de eerste kennismaking was in elk geval positief, binnen twee dagen reactie op m'n eerste melding en op m'n vervolgvraag nog dezelfde dag een factsoenlijk antwoord. Nu afwachten hoe de vervanging/reparatie gaat lopen.
 
TdJ
« Laatst bewerkt op: 25 december 2009, 00:24:57 door TdJ »

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Als hij warm werd trok hij krom. In het vriesvak met die CD ... .
« Reactie #16 Gepost op: 11 januari 2010, 22:49:34 »
Hoi Tony,
 
Citaat
Nu afwachten hoe de vervanging/reparatie gaat lopen.
Is er al wat bekend?
Michel Uphoff
Homepage

Offline TdJ

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 218
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf
Re: Als hij warm werd trok hij krom. In het vriesvak met die CD ... .
« Reactie #17 Gepost op: 12 januari 2010, 00:29:53 »
Hi Michel,
 
Weinig nieuws, behalve dat het opsturen door een flinke verkoudheid even op zich heeft laten wachten, dus ook het resultaat zal nog wel even op zich laten wachten
 
Groeten,
 
TdJ

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Als hij warm werd trok hij krom. In het vriesvak met die CD ... .
« Reactie #18 Gepost op: 3 februari 2010, 23:35:20 »
Hoi Tony,
 
Uitgehoest en weer beter?
 
Nasje ook weer beter?
Michel Uphoff
Homepage

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: Als hij warm werd trok hij krom. In het vriesvak met die CD ... .
« Reactie #19 Gepost op: 5 februari 2010, 01:08:28 »
Het zijn geweldige apparaten. Ik heb al een jaar hier een Cisco Media hub draaien. Hij staat achter de bank en is met een draad aangesloten op de router. Streamt video en muziek prima in ons netwerk. En alle backups staan er op. Ik wil nog eens een keer kijken hoe de web- en ftp server ingesteld moet worden.

Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline TdJ

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 218
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf
Re: Als hij warm werd trok hij krom. In het vriesvak met die CD ... .
« Reactie #20 Gepost op: 5 februari 2010, 01:35:01 »
Michel,
 
Citaat

 Uitgehoest en weer beter?

Min of meer, maar ik denk dat het eerst zomer moet wordene voor het echt over zal zijn...
 
Citaat

 Nasje ook weer beter?

Helaas, is al weer retour reparateur. En dat is niet omdat LaCie z'n werk niet heeft gedaan, maar omdat de partij waar OfficeCentre al zo'n spul standaard laat repareren cq. naar opstuurt gewoon NIETS hefet gedaan, behalve dan het ding 3 weken laten staan. De firma ETC uit Bodegraven die de reparatie zou hebben gedaan en niets heeft kunnen constateren heeft volgens mij gewoon niets gedaan. De storing was namelijk al in het eerste configuratiescherm zichtbaar, maar ook alle wachtwoorden waren nog aanwezig, de fixed IP's waren niet aangepast etc. Oftewel, ze hadden er volgens mij geen <^%$^#> aan gedaan. Dit werd ook door de helpdesk van LaCie bevestigd. Het apparaat was daar namelijk niet geweest terwijl ze duidelijk hadden aangegeven dat het controller board waarschijnlijk defect was en dat ze dat zelf moesten vervangen, en van die e-mail conversatie had ik er een uitdraai bijgedaan. Maar dan nog weet ETC te verklaren dat er niets mis is! (volgens mij weten ze daar niet eens wat een stekker is, laat staan een netwerk of pc...)
 
TdJ
 
(Inderdaad, een beetje boos...)

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Als hij warm werd trok hij krom. In het vriesvak met die CD ... .
« Reactie #21 Gepost op: 7 februari 2010, 14:36:20 »
Hoi Ruud,
 
Citaat
Ik wil nog eens een keer kijken hoe de web- en ftp server ingesteld moet worden.
In principe is dat heel eenvoudig. Het enige dat je (naast activeren van de web- en/of Ftp server in de Nas) moet doen is poortjes in de router forwarden.
 
Nu hebben de routerfabrikanten de onhebbelijke eigenschap los van elkaar het wiel uit te vinden, en het allemaal anders te noemen. Maar als je in de webconfigurator van de router zoekt, moet je iets tegenkomen dat NAT, NAPT, Port Forwarding of Virtual Server heet.
 
Daar stel je in dat de FTP-poort (21) doorgestuurd moet worden naar het vaste IP adres van de Nas. Sommige routers doen dat op basis van het Mac adres (zodat je uit een lijst met aangesloten netwerkapparaten die Nas moet kiezen, ipv een IP adres).
 
Sommige routers, zoals een aantal Speedtouch modellen, werken iets anders; Daar stel je eerst een applicatie in (naam app. poortnummer voor gebruik), en vervolgens koppel je die applicatie aan een netwerkapparaat (bij jou de Nas).
 
Natuurlijk in de NAS wel een prima wachtwoord zetten. Voor webservergebruik forward je op deze manier poort 80. Je zou zelfs ook je eigen poortnummers kunnen gaan gebruiken door in de Nas een andere poort voor Ftp te gebruiken dan de standaard 21, of een andere www poort dan 80. Dat geeft een stukje extra veiligheid, hoewel het natuurlijk "security trough obscurity" is, en je niet op de Ftp/Www server komt zonder die poortnummers te kennen.
« Laatst bewerkt op: 7 februari 2010, 14:43:17 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Als hij warm werd trok hij krom. In het vriesvak met die CD ... .
« Reactie #22 Gepost op: 7 februari 2010, 15:00:51 »
Hoi Tony,
Citaat
Maar dan nog weet ETC te verklaren dat er niets mis is!
Da's lekker zeg, geef mij ook zo'n reparatie'service'. Hopelijk krijg je hem snel en dan wel gerepareerd terug.
Michel Uphoff
Homepage

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: Als hij warm werd trok hij krom. In het vriesvak met die CD ... .
« Reactie #23 Gepost op: 8 februari 2010, 23:15:14 »
Hallo Michel,
Citaat
Het enige dat je (naast activeren van de web- en/of Ftp server in de Nas) moet doen is poortjes in de router forwarden.
Bedankt voor je uitleg. In de router heb ik die optie NAT al gevonden, ga dat uitproberen.
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline TdJ

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 218
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf
Re: Als hij warm werd trok hij krom. In het vriesvak met die CD ... .
« Reactie #24 Gepost op: 26 maart 2010, 20:15:51 »
Michel (e.a.),
 
Het verhaal is eindelijk ten einde, nadat ik aangegeven had na 3 maanden  (en 3x opsturen) nu toch wel een echte oplossing wilde hebben was het apparaat ineens verdwenen, foetsie, weg... ??? .
 
Het positieve eraan is dat ik nu een andere NAS heb, een LG N2R1
 
Groeten,
 
Tony
 

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Als hij warm werd trok hij krom. In het vriesvak met die CD ... .
« Reactie #25 Gepost op: 26 maart 2010, 20:42:59 »
Hoi Tony,
 
Schrale troost: Je bent de enige niet met dit soort ervaringen. Lacie heeft bij mij zoals ik schreef al een paar jaar geleden afgedaan.
 
Citaat
Het positieve eraan is dat ik nu een andere NAS heb, een LG N2R1
Hebben ze doe in de plaats gegeven van die verdwenen Lacie? Zo ja: Nou, dan ben je er toch mooi een heel stuk op vooruit gegaan! Die LG is een heel veelzijdig ding en ook nog aardig degelijk.
 
Hij heeft toch een writer aan boord en via zo'n behulpzaam lcd schermpje kan je eenvoudig ISO files maken van DvD's enzo?
Michel Uphoff
Homepage

Offline TdJ

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 218
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf
Re: Als hij warm werd trok hij krom. In het vriesvak met die CD ... .
« Reactie #26 Gepost op: 27 maart 2010, 13:57:18 »
Michel,
 
Of Lacie "de dader" is weet ik niet, de externe reparateur heeft het apparaat nooit naar Lacie gestuurd (want ik heb beiden zelf gesproken, en dat hebben ze ook toegegeven terwijl ze bij Lacie het apparaat zelf wilde hebben om te repareren) en zijn het apparaat naar ik begreep nu kwijt (dat heeft overigens niemand durven bevestigen)
 
Die vervanger kreeg ik ook niet "zomaar", ik kreeg eerst een Iomega ix2 aangeboden, maar bij een klant had ik ervaren dat een iomega nas ontzettend traag was, en daar zat ik niet op te wachten (zeker nu niet meer). De LG heb ik na wat gezeur ("zorg dan maar dat ik maandag die lacie weer heb, gerepareerd!") met bijbetaling van een paar euro (het ging toen alleen nog om het principe;-) gekregen.
 
Dat ding is dus lekker snel, een PC met een 100Mbit netwerkschijf pompt de data daarheen met een doorvoer van rond de 96% a 98%, effectief als ik even snel reken meer dan 10 MByte per sec (en veel meer krijg je denk ik niet over die verbinding), die LaCie haalde nog niet de helft... En aangezien ik geen Gb switch heb is dit even het hoogst haalbare.
 
En inderdaad, nog wat extra toetsers en bellen die ik verder nog niet bekeken heb, maar een netwerk CD speler is best handig aangezien m'n netboek geen cd-speler heeft.
 
TdJ