Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

209 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 20:32:28

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Pen- USB flash memory  (gelezen 12339 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Pen- USB flash memory
« Gepost op: 7 november 2009, 19:26:24 »
Bericht 1 van 8

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:LoekDatum:21-11-2004
 Aan:AllenMsgID:1141.1
 Onderwerp:Pen- USB flash memoryForum:ws-nlcomputer
Hallo,
Recentely heb ik een "pen-sized USB 2.0
Flash Memory disk" gekocht van 256MB.
Echter in de praktijk blijkt bij mij deze Flash drive slechts een capaciteit te hebben van 476kB.
Deze laat zich bij mij alleen opnieuw formatteren voor deze 476 kB. Het file system is FAT.
Ik heb een redelijk moderne laptop met windows XP, pentium IV.

Windows XP installeerde na herkenning
deze pen zelf en er was geen aparte software meegeleverd.

Herkent iemand dit probleem? Is het een kwestie van instellen of is deze
pen mogelijk stuk?
Groeten, Loek.


Bericht 2 van 8

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:21-11-2004
 Aan:LoekMsgID:1141.2
 Onderwerp:Pen- USB flash memoryForum:ws-nlcomputer
Dag Loek,

Het is toch niet een pen met twee partities, een bootable partitie (die 476KB) en een tweede (opslag) partitie? Kijk eens bij:

Start, instellingen, configuratiescherm, systeembeheer, computerbeheer, schijfbeheer.

Daar zie je in het rechterdeel alle opslag partities, met mogelijk die grote onvindbare partitie. Wellicht is er aan die partitie een driveletter toegewezen die al in gebruik is. Is dat het geval, verander de driveletter van die grote partitie dan in een ongebruikte letter. Mogelijk is de resterende ruimte op die pen geheel niet ingericht als een partitie, je ziet hem dan als vrije ruimte staan. Als schijfbeheer echter ook niets anders dan die halve megabyte laat zien, dan is de pen waarschijnlijk gewoon defect.

Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp



Bericht 3 van 8

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:LoekDatum:23-11-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1141.3
 Onderwerp:Pen- USB flash memoryForum:ws-nlcomputer
Hallo Michel, bedankt.
Schijfbeheer laat mij geen aparte partitie zien bij deze pen.
De drive-letter is "F" hetgeen wel kan kloppen. Voor opsgacapaciteit laat
schijfbeheer hier 245 Mb zien ipv de
verwachte 256 Mb.
Echter in de praktijk heb ik slechts
die 476 Kb.
Groeten, Loek.


Bericht 4 van 8

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:24-11-2004
 Aan:LoekMsgID:1141.4
 Onderwerp:Pen- USB flash memoryForum:ws-nlcomputer
Dag Loek,

>> Voor opsgacapaciteit laat schijfbeheer hier 245 Mb zien ipv de verwachte 256 Mb. <<

Staat daar ook onder bestandssysteem een melding (Fat32 of Ntfs), en wat staat er onder Status bij die pen, en wat bij vrije ruimte? Trek je niet teveel aan van het verschil tussen 256 en 245 MB, dat is maar een kwestie van definitie hoe groot een MB eigenlijk is (1000*1000 of 1024*1024).

Je zou al kunnen proberen het zelf op te lossen als volgt: Rechtsklikken op die F: pen, en kiezen voor "formatteren". Mocht dat niet kunnen, dan kan je eerst kiezen voor "Partitie verwijderen", daarna voor partitie maken, en weer daarna voor formatteren. Hierna zou toch die 245 MB beschikbaar moeten zijn.

Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp



Bericht 5 van 8

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:LoekDatum:03-12-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1141.5
 Onderwerp:Pen- USB flash memoryForum:ws-nlcomputer
Hallo Michel, bedankt voor de respons!
Wat mij opvalt is dat ik de ene keer een File system FAT  kan zien met die 496 KB dan, en de andere keer een File system FAT 32 met de gewenste  244 Mb.
De ene keer krijg 496 KB de andere keer 244MB.  Ik begrijp niet waarom.
Het is mij niet gelukt om aparte partities van deze Pen-memory zichtbaar te maken.  Hoe gaat dat in zijn werk?
 
Bij status kon ik zien online.
Bij vrije ruimte 244MB.
Partitie type:  Master Boot Record  (MBR).
 
Hoe zou ik constant die 244 MB kunnen krijgen om mee te werken?
VG   Loek.


Bericht 6 van 8

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:03-12-2004
 Aan:LoekMsgID:1141.6
 Onderwerp:Pen- USB flash memoryForum:ws-nlcomputer
>> Partitie type:  Master Boot Record  (MBR). <<
Dag Loek,
Ach so! Je zit in het opstartrecord te kijken van die pen, en de "echte" Fat32 partitie is kennelijk slechts af en toe te zien. Nu kan dat een aantal oorzaken hebben, een fout in de usb-drivers in jouw pc, een fout in de indeling van die pen, een hardwareprobleem met de USB poort of de pen. Voorlasnog houd ik het op een fout in de indeling.
Ik zou die partities gewoon dus gewoon wissen, en nieuwe aanmaken + formatteren, zoals ik in mijn vorige bericht schreef. Blijft het probleem, dan kan je toch het beste die pen op een andere pc eens bekijken, en hem omruilen als ook op die tweede pc de boel er niet uitziet zoals het hoort.

Michel Uphoff (Sysop)
Homepagina


Bericht 7 van 8

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:LoekDatum:04-12-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1141.7
 Onderwerp:Pen- USB flash memoryForum:ws-nlcomputer
Hallo Michel, bedankt.
Plaats ik de pen in de USB poort en voer ik het paspoort in, dan krijg ik de kleine partitie (FAT). Trek  ik vervolgens de pen weer uit en steek deze weer in de USB poort, dan krijg ik die FAT32 partitie. Dit gebeurde ok op een ander laptop.
Wat zijn de stappen om die partities te wissen, en vervolgens nieuwe aan te maken?
VG   Loek.


Bericht 8 van 8

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:04-12-2004
 Aan:LoekMsgID:1141.8
 Onderwerp:Pen- USB flash memoryForum:ws-nlcomputer
Dag Loek,
>> Wat zijn de stappen om die partities te wissen, en vervolgens nieuwe aan te maken? <<
Ik zou het als volgt doen (je verliest er wel de wachtwoord mogelijkheid mee!):
1: Zorg dat je door opnieuw insteken die grote partitie in beeld hebt, en vervolgens in schijfbeheer rechtsklik je op die partitie en kies je "partitie verwijderen".
2: Zorg ervoor dat je die kleine partitie in beeld hebt, en vervolgens wis je op dezelfde manier deze partitie. De pen is nu geheel leeg
3: Als alles goed is krijg je nu in schijfbeheer te zien dat er een legen ongepartitioneerde ruimte is ter grootte van de pen. Rechtsklik er op en kies partitie aanmaken. Kies voor alle ruimte gebruiken. Vervolgens kies je na aanmaken met een rechtsklik op die nieuwe lege partitie voor formatteren.
Hierna is de partitie naar ik hoop wel altijd direct bereikbaar.

Michel Uphoff (Sysop)
Homepagina