Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

363 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 14:15:40

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Jong geleerd, oud gedaan (dit gaat over een boekenlegger)  (gelezen 9718 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Jong geleerd, oud gedaan (dit gaat over een boekenlegger)
« Gepost op: 1 januari 2010, 21:42:56 »
Het is alweer een tijd geleden, dat het duidelijk werd dat mijn zoon niet zo'n kei was in lezen. Hij lag zelfs lelijk achter. Nog erger, hij had er daardoor ook helemaal geen zin meer in. Dat was wel te begrijpen.
Om een lang verhaal kort te maken, ik lees hem nog elke avond een paar mooie spannende bladzijden voor uit een leuk jongensboek. Zo nu en dan stop ik op een punt, waarbij het verhaal net goed op dreef komt en dan leest hij zelf verder. Dus dat komt goed.

En om het zover te krijgen heb ik voor hem ook een boekenlegger gemaakt. In Scribus is dat niet zoveel werk en het is nog leuk ook. Vanavond maakte ik er ook eentje voor iemand anders, die graag leest. Met een lettertype wat bij het thema past en op de kop een idem ditto plaatje. Dat plaatje steekt uit het boek. Dat is tenminste het idee.

Ik doe het Scribus bestand hierbij (even het zip bestand uitpakken a.u.b.). Bij het openen in een Windows machine wordt er een vervangend lettertype voorgesteld. Gewoon doen. Het zijn maar twee tekstvakken, die je via F2 | Eigenschappen | Tekst zo kan veranderen. Daar kan je ook de tekengrootte bijschaven als de boel uit het tekstvak loopt.

Ook de afbeelding heb je niet. Maar daar kan je alles voor nemen wat je wilt. Met F2 | Eigenschappen | Afbeelding kan je het op grootte zetten en positioneren.

Op één pagina passen vier leggers. Die plak ik rug aan rug op elkaar. Zo houd ik er twee dubbelzijdige exemplaren aan over. Nog even schoon afsnijden en je hebt wat moois.

Naast het Scribus bestand doe ik er ook een voorbeeld bij hoe het kan worden. Dat is een pdf. Scribus maakt van alles een hoge resolutie pdf. Je kan ook wel rechtstreek printen.
Uitsnijden met een breekmesje. Snijdt niet het papier helemaal door,stop voor de rand. Zo blijft de boel handelbaar. Op elkaar plakken. Spuitlijm van Action heeft inmiddels mijn hart gestolen en kost weinig. Dan nog even bijwerken/bijsnijden van de laatste randjes en je kan voor de dag komen.

Ook ideaal voor niet zo erg ter been zijnde oma's bijvoorbeeld, zit ik net te bedenken. Die lezen ook heel wat af.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers