Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

219 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 20:14:06

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Windows Vista upgraden naar Windows 7  (gelezen 23726 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Windows Vista upgraden naar Windows 7
« Gepost op: 5 januari 2010, 17:42:51 »
Michel, Peter (en geinteresseerden)
 
Eigenlijk jammer dat die laptop met het WMP 12 probleem voorlopig de deur uit is en we niet verder kunnen zoeken. Lijkt me voor jullie ook niet leuk als het plots afgekapt wordt. Ik loop de hele dag rond met een gevoel: ik mis iets. Dat zal die laptop zijn 8) 
Ik heb met dat gezoek wel een veel beter beeld gekregen van Windows 7. Dat geldt dus ook voor Windows Vista want W7 en Vista zijn natuurlijk twee-eiige tweelingen. Zeg maar Kaín en Abel. Waarbij we Kaín dan maar Vista noemen ;)
 
Mijn Toshiba L300 laptoppie is een jaar oud en daar draait Vista Basic op. Ik gebruik hem niet al te veel en heb dus ook weinig of geen problemen. Maar om toch bij de tijd te blijven en het beter te leren kennen wil ik W7 op de L300 installeren. We hebben met het WMP 12 probleem uit de andere thread geleerd dat een cleane installatie te prefereren valt boven een upgrade. Nu kan men Vista Basic sowieso niet upgraden naar W7 dus dat is al snel geregeld.
 
Een Toshiba L300 heeft standaard leuke Toshiba software geinstalleerd. Ik denk bijv. aan de gebruiksaanwijzing, DVD brander en player en meer zaken. Met een cleane installatie verlies ik die programma's allemaal. Nu kent iedere L300 twee partities: C en E. Op E staan standaard o.a. de map HDDRecovery. Hierin submappen zoals ODDFiles, OriSetenv en SWimg. Bevat dat ook de toegevoegde Toshiba software?

Kortom, kan men mij een steuntje in de rug geven hoe ik een cleane W7 installatie kan doen met behoud van de Toshiba bestanden en liefst ook de andere data. Mijn W7 DVD (8,5 Gbyte Dual layer want W7 past niet op een normale DVD)  is een kopie van de (imiddels gevalideerde) versie op de naar W7 geupgrade laptop. Ik neem aan dat de W7 kopie OK is en ik over een maand tegen betaling mijn W7 kan valideren?  Don

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Windows Vista upgraden naar Windows 7
« Reactie #1 Gepost op: 5 januari 2010, 23:31:33 »
Hoi Don,
 
Die toshiba zal wel voorzien zijn van alleen een recovery-image. Dus zonder Cd's / DvD's met drivers en additionele software. Dat betekent dan dat je wat meer voorbereidend werk en planning te doen hebt wil je naar een nette clean install van W7 toewerken:
 
1: Zorg voor een voldoende groot opslagmedium (usb-disk is ideaal)
2: Zorg voor een goed overzicht van de in het notebook aanwezige hardware. Een ideaal tooltje daarvoor is SIW, zie attachment. Kies voor file, en exporteer de complete analyse naar een html-bestand. Je hebt nu een zeer uitgebreid overzicht van alle hardware (en veel meer), voor als je later na installatie van Windows 7 nog additionele drivers nodig zou hebben.
3: Zorg dat je weet waar op de Toshiba site je drivers (en mogelijk ook wat extra software) kan downloaden voor deze machine.
4: Laat die noodherstelpartitie vooralsnog staan, kan je als het mis gaat altijd weer terug naar Vista.
5: Kopieer alles wat je lief is naar die externe harddisk, let ook op zaken als favorieten, adresboekjes, en dergelijke. Zorg er tevens voor dat je inlogwachtwoorden e.d. voor mail en zo ergens paraat hebt. Maak van de gelegenheid gebruik de gekopieerde bestanden eens even fijn uit te mesten.
6: Start op met de W7 dvd, kies aangepast, verwijder de Vista partitie, maak een nieuwe partitie in de lege ruimte, en installeer daarin W7.
7: Controleer na installatie eerst of je nog stuurprogramma's mist in apparaatbeheer. Haal deze desnoods op bij de Toshiba site. Zijn er geen W7 stuurprogramma's aanwezig, gebruik dan die voor Vista.
8: Update W7 volledig, controleer en controleer en check en check... Werkt alle basale functionaliteit nu zoals het hoort?
9: Voeg dan alleen die programma's toe die je echt nodig hebt en waarvan je inschat dat je ze jaren zal gebruiken en van onberispelijke (da's niet helemaal mogelijk, maar zo dicht mogelijk in de buurt dan maar) kwaliteit zijn.
10: Stel alle programma's goed af, richt de boel en menu's netjes in en dan weer een stevige ronde testen. Alles kits en naar de zin?
11: Zo ja dan zou ik W7 activeren.
12: Vervolgens een tool als DriveSnapshot pakken, en de recovery partitie wissen. Hierna zou ik een snapshot van de W7 partitie maken en die in de recovery partitie zetten. Heb je een mooie clean install voor noodgevallen.
13: Nu pas gebruikersbestanden terugplaatsen en fun-software installeren. (waarom staat dit nu precies op regel nummer 13..)
 
Terzijde: Die gebruiksaanwijzing is dat niet een doodnomale pdf? Die kan je dan up de usb disk zetten. Mogelijk is er nog ergens een map Toshiba, met daarin installatiefiles voor de extra software.
 
Zo, een startschot. Neem de tijd ervoor en vraag wat je wilt.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: Windows Vista upgraden naar Windows 7
« Reactie #2 Gepost op: 6 januari 2010, 00:56:12 »
Hoi Michel,
 
Citaat
(waarom staat dit nu precies op regel nummer 13..)
Omdat 13 al vele jaren een positieve stempel op mijn leven drukt en de installatie daarom niet fout kan gaan. Dat ik wat met 13 heb, wist je al dacht ik, nietwaar? Op vrijdag de 13de onder ladders doorlopen, zwarte katten zien, zout morsen enz. en ik voel me in mijn element!
 
Zeer bedankt voor de uitleg. Hopelijk zijn er meelezers die er ook wat aan hebben. Dan heb je meer eer van je werk ;)  Ik ga er spoedig mee aan de slag en laat je uiteraard de stand van zaken weten. Gr. Don

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Windows Vista upgraden naar Windows 7
« Reactie #3 Gepost op: 6 januari 2010, 11:49:11 »
Hoi Don,
 
>> Dat ik wat met 13 heb, wist je al dacht ik, nietwaar? <<
 
Jazeker, ik heb daar ook wat mee zoals je weet.
 
Hou me op de hoogte van je avonturen.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: Windows Vista upgraden naar Windows 7
« Reactie #4 Gepost op: 6 januari 2010, 13:14:11 »
Hoi Michel,
 
1. SIW heb ik op de externe HD geinstalleerd en heb inmiddels de analise als html weggeschreven in dezelfde map.
2. Ik ben momenteel alles van belang naar die externe HD aan het kopieren. Ik heb er onder een hoofdmap (backup laptop) twee submappen aangemaakt genaamd Vista C en Data E. Zo heten ze ook op de laptop.
3. In Vista C kopieer ik alles van belang vanuit de laptop naar de ehd en wat op Data E staat heb ik inmiddels ook naar de map Data E op de ehd gekopieerd.
 
Ik zit dus midden in het huiswerk maar heb alvast een vraag:
Ik had de W7 installatiedisk ook naar de ehd gekopieerd. Kan ik W7 ook vanuit de ehd installeren? Of is dat af te raden? Gr. Don

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Windows Vista upgraden naar Windows 7
« Reactie #5 Gepost op: 6 januari 2010, 15:07:51 »
Hoi Don,
 
>> Kan ik W7 ook vanuit de ehd installeren? Of is dat af te raden? <<
 
Bevat die externe disk dan een bootable Windows 7 Iso? Denk het niet.
Setup vanuit Vista opstarten is de bedoeling niet in dit geval.
Je moet echt booten van DvD anders kan je nooit een clean install doen.
Je moet immers de oude Windows partitie wissen, en dat gaat natuurlijk niet als die in gebruik is.
 
Heb je een Iso, dan kan je die eenvoudig op een DvD branden.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Windows Vista upgraden naar Windows 7
« Reactie #6 Gepost op: 6 januari 2010, 21:16:45 »
Hoi Michel en Don,

Ik heb lekker mee zitten lezen met mijn dank. Mijn eigen Toshiba laptop blijft op Ubuntu Linux, maar mijn dochter heeft er ook één en die draait nog op Vista. Die moet dus ook naar W7.

Even terzijde: het zou wel super zijn als je W7 vanaf een USB ding zou kunnen installeren. Dat is tien keer sneller dan vanaf CD of DVD. En er was toch een verhaal over W7 installeerbaar vanaf USB? Dan zou het toch ... ?? Dat om dat verhaal heen het daar ging om een gekraakte Chinese piratenversie van W7 is vers twee. Mij gaat het om de techniek.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Windows Vista upgraden naar Windows 7
« Reactie #7 Gepost op: 6 januari 2010, 22:49:58 »
Hoi Just,
 
>> En er was toch een verhaal over W7 installeerbaar vanaf USB? <<
 
Kan ook, maar dan moet je een bootable Usb-disk (of forse pen) maken die een ramdisk activeert. In de ramdisk wordt dan de ISO van een W7 cd gemount. Is even werk, maar dan heb je wel een mooi installatietooltje, vooral voor netbooks e.d. zonder DvD speler.
 
Ik heb zo XPonUSB gemaakt, waar ik nog steeds heel veel plezier van heb. Je moet wel voldoende ram beschikbaar hebben voor die ramdisk, want daarin wordt de complete ISO gemount. De Release Candidate van Windows 7 kan in een ISO van 2,5 GB dus met minder dan 2,5 GB Ram geheugen zal het op deze manier niet gaan. D'r is met een tool wel wat overbodigs uit die ISO te slopen maar de .WIM file is 2.2 GB, dus echt veel kan je er niet uit halen.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: Windows Vista upgraden naar Windows 7
« Reactie #8 Gepost op: 6 januari 2010, 22:55:43 »
Citaat
Je moet immers de oude Windows partitie wissen, en dat gaat natuurlijk niet als die in gebruik is.
OK, ik snap um.
Ik had al een kopie gebrand dus die stoppen we dan maar mooi in de slede.
 
Leuk dat je dochter er ook wat aan heeft Just.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Windows Vista upgraden naar Windows 7
« Reactie #9 Gepost op: 6 januari 2010, 23:10:33 »
Hoi Don,

Mijn dochter heeft eigenlijk aan dit verhaal niks. Want dat hele gebeuren zal ik moeten doen en zij heeft dan verder de lol van W7. Ik zou haar natuurlijk kunnen laten tobben, maar ik ken dat. Dat werkt puur in mijn nadeel :-\
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: Windows Vista upgraden naar Windows 7
« Reactie #10 Gepost op: 6 januari 2010, 23:15:41 »
Hoi Just,
 
Zo bedoelde ik het eigenlijk ook. Zij heeft er wat aan maar JIJ moet het doen 8)
 
Ik ga er morgen mee verder. Ik ben nu een phpBB forum aan het opzetten voor de family. Best leuk om met je eigen forumpje te spelen.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Windows Vista upgraden naar Windows 7
« Reactie #11 Gepost op: 7 januari 2010, 22:09:00 »
Hallo Don,

Mijn club heeft zo'n Forum. Dat draait heel prima. Ik heb geen idee van de werking zelf, hoor. Maar de leden kwekken er lekker op los en daar gaat het maar om.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: Windows Vista upgraden naar Windows 7
« Reactie #12 Gepost op: 7 januari 2010, 22:17:08 »
Just, op http://demo.phpbb3styles.net/ staan allerlei voorbeelden van styles. Ik heb prosilver maar wil het veranderen in 4posiumSEO_blue.
Ik ga morgen maar eens beginnen aan de W7 installatie. Ben jij er ook mee bezig? Don

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Windows Vista upgraden naar Windows 7
« Reactie #13 Gepost op: 7 januari 2010, 22:21:14 »
Ik ga morgen maar eens beginnen aan de W7 installatie. Ben jij er ook mee bezig?
Nee, voorlopig niet. Geloof ik, want zolang mijn dochter niks wil kijk ik eerst maar de kat uit de boom. ;)
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: Windows Vista upgraden naar Windows 7
« Reactie #14 Gepost op: 9 januari 2010, 12:52:30 »
Windows 7 Premium staat inmiddels op de laptop en het een en ander is bijgewerkt:

1. Tijdens installatie werd dus gevraagd om voor Upgrade of Aangepaste installatie te kiezen.
2. Omdat Vista Basic niet valt up te graden koos ik dus voor Aangepast.
3. Het blijkt daarna dat de Toshiba geen 2 maar 3 partities kent n.l. 0, 1 en 2.
4. Op 0 staan de Toshiba drivers en nog een paar zaken. Handig. Om drivers hoefde ik me dus niet te bekommeren.
5. Partitie 1 was station Vista (C) en reeds gemarkeerd dus enteren en de installatie begon.
6. Ik kan ervoor kiezen om updates tijdens de installatie direct mee te nemen maar moet er wel voor zorgen dat ik internetverbinding heb. Ik kies uiteraard voor die updates.
7. Als laatste handeling de product key invoeren en de installatie was na een klein uurtje rond.
8. Na de laatste herstart verschijnt een scherm waarin ik word aangeraden Explorer 8.0 te installeren. Die zit er eigenlijk al op maar ik kies toch maar voor JA. Het blijkt nu dat ik voor diverse opties kan kiezen die o.a. te maken hebben met verdere Microsoft producten zoals zoekmachine Bing, Windows Live enz. Kortom, Microsoft is bang dat je voor de concurrentie kiest.
 
Bevindingen:

1. Al tijdens de installatie merk ik dat het allemaal smooth verloopt. Ik hoef er nauwelijks bij te blijven. OK, uitiendelijk klok instellen maar restarten e.d. gaat allemaal vanzelf.
2. Na volledige installatie is de eerste aanblik een veel te grote windows logo op het bureaublad. Tevens een prullenbak en voor de rest een leeg blauw scherm. Ik ben fan van Webshots dus die achtergrond is al snel een mooi plaatje.
3. Het installeren en terugplaatsen van de favoriete zaken is routinewerk want ik stam nog uit de Window 3.0. tijd.
4. Het internettoegang-ikoontje rechts onder is veranderd in oplopende balkjes en met één klik erop zie ik de draadloze netwerken in de buurt. (handiger dan in Vista) De onbeveiligde verbinding van de buurman zou sterk genoeg zijn maar ik heb standaard toch maar mijn eigen verbinding ingesteld.  8)  Ik vind die oplopende balkjes wel leuk maar wat mij betreft had men de oude datatransferentiemonitortjes van XP mogen behouden. Die boden meer controle.
5. Anders dan in vista is de taakbalk en ook de bovenrand van de diverse vensters transparant geworden. Dat is best wel wennen want bij beeldvullende vensters lijkt het net alsof het venster een stukje te laag staat. Kunnen we dat ergens uitzetten?? Ik heb nog niet gezocht.
6.  Via Configuratiescherm / Beeldscherm en ik kan kiezen voor Laag -100% (standaard) of Normaal 125%. Dit beinvloedt o.a de tekstgrootte en vind ik een prima optie voor hen die anders met de neus op het scherm zouden moeten lezen. Uiteraard wordt hier de resolutie kleiner door.
7. Veel mannen houden van speelgoed dus ik vind die gadgets ook wel leuk  :)  Rechter muisklik op bureaublad en via Gadgets krijg ik een aantal features die na dubbelklik rechts op het bureaublad verschijnen. Onder 'Meer gadgets downloaden' heb ik MiniTV geinstalleerd en kijk bijv. LIFE naar een van de regionale TV zenders. Het zal hier 'Free to air zenders' betreffen. Er zit wat TV Limburg betreft 20 seconden verschil tussen de kabelontvangst en Internet maar dat mag hem de pret niet drukken.  De beeldkwaliteit is beeldvullend zeer matig. RTV Utrecht bijv. is weer veel beter.
8. Ik zal nog wel meer nieuwigheden ontdekken maar voorlopig ben ik onder pannen. Leuke bezigheid met het huidge winterweer :D