Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

349 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 06:36:27

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Icoontje hier, icoontje daar ...  (gelezen 12673 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Icoontje hier, icoontje daar ...
« Gepost op: 10 januari 2010, 10:13:54 »
Goedemorgen,

Met al die sneeuw en afgelaste evenementen dan maar gezellig achter de PC, nietwaar? Ik ben trouwens wel van plan me nog stevig aangekleed buiten te wagen met foto-camera en al voor een mooi winters plaatje. Na al die dagen binnen bij de warme kachel begin ik zo langzamerhand de sauna toestanden van de mensen in Skandinavië te snappen.

In de fotowinkel heb je complete sets speciale (en dure) kleding voor het buitenwerk. Ik pak gewoon mijn motorpak. Dat is kwalitatief nog stukken beter. Ik zal dan wel een speciale zak voor een 200 mm telelensje missen ofzo, maar die lens heb ik om te beginnen toch al niet  8)

In deze tijd van het jaar ben ik als clubsecretaris niet verlegen om wat huiskamer-activiteiten. Een bijgewerkte ledenlijst 2010, nieuwe wedstrijdlicenties, uitnodigingen voor de jaarlijkse ledenvergadering, dat soort dingen.

Al doende besloot ik een snelkoppeling op mijn bureaublad te zetten naar de map met clubbestanden. Ik hou niet van een overvol bureaublad. Maar gemak dient de mens.

Nou heeft een Gnome blad iconen met emblemen. Ik gebruik Ubuntu en die heeft Gnome als "Window(s)". Dat embleem maakt het overzicht een stuk eenvoudiger. En wat is dan logischer dan een icoon voor mijn club-map met een club-embleempje?

Een icoontje maken voor een Windows machine is de kunst ook niet zozeer. Maar voor deze Linux machine met zijn gemeenschaps-inslag lag het wel erg simpel. :-*

De iconen zijn te vinden in de map /usr/share/icons/Human. Binnen die map heb je dan de map scalable met de basis bestanden in svg formaat. Scalable vector graphics. Daar haalde ik me dus het basis icoon voor een map. Voor svg bestanden gebruik ik graag Inkscape, een open source tegenhanger van het vermaarde Adobe Illustrator tekenpakket (dat draait ook onder Windows, hoor). Vervolgens rechtsonderin ons clublogo geïmporteerd als embleem. Dat is een rond logo. Dat kwam mooi uit.

Alleen was dat logo een zwarte tekening met transparante achtergrond. Vanwege de clubkleur blauw en de wens naar een goed herkenbaar onderscheid zette ik een cirkel met blauwe vulling achter. Daarmee veranderde de achtergrond naar blauw.

Vervolgens van het geheel een export bitmap gemaakt via Bestand | Bitmap exporteren. Dat wordt dan een png formaat, wat weer naadloos past bij de andere iconen. Die zijn ook in png formaat. Even spieken naar de afmetingen in pixels en ik had de boel redelijk pas.

Ik heb er wel schik in met dat club-icoon als startpunt. Goed functioneel ook. Ik begin zelfs zin te krijgen in een tweede editie, die dan wat meer moet gaan passen in de stijl van die "Human" iconen reeks, want dat blauw vloekt een beetje. Het volledige club icoon is ook te gedetailleerd. Waarschijnlijk is het beter alleen het rijders-figuur te gebruiken.

Je ziet het, ideeen genoeg. Ik doe het resultaat hierbij in een extra grote export png plus de linkerbovenhoek van mijn bureaublad met het "echte" icoon voor mijn thuismap (Home) met het bijbehorende embleem.



« Laatst bewerkt op: 10 januari 2010, 14:59:59 door Ronald »
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers