Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

355 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 12:57:25

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Bammm!! - binnen en graaien maar ... .  (gelezen 10540 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Bammm!! - binnen en graaien maar ... .
« Gepost op: 16 januari 2010, 10:35:59 »
Goedemorgen,

Het is al een tijd onrustig met berichten over Google, China en hackers. Delen van het verhaal komen wel helder naar buiten, maar wat er nu precies aan de hand is zegt niemand. Natuurlijk niet. Wie hangt nu de grote was buiten?

Uit dit bericht van Microsoft zelf blijkt een gat in IE6, 7 en 8 te zitten, wat door die hackers werd misbruikt. En dan werd de aanval op Google via IE6 gedaan. Google, Internet Explorer 6? Gaan die lui niet mee met de tijd dan? IE 7 is al oud.

En dan - begrijp ik - moest het "slachtoffer" via een link naar een e-mail naar een website worden verleid, waar wederom een bestand moest worden gedownload. En pas die opende de poort naar de virtuele deuren van Google.

Google is daarom dus zo p****. En wat hebben ze dan gestolen? Intellectueel eigendom? Heu? Watisdatdan? Ik lees ook iets over Gmail accounts. Hebben die hackers soms wachtwoorden achterhaald? Van die Chinese activisten bijvoorbeeld, waar in de pers sprake van is?

Ja, DAT hangt Google natuurlijk niet graag aan de grote klok. Is het soms daarom dat Microsoft een heel circusfestijn opzet om de werkelijkheid bij vriend Google om zakelijke redenen te verhullen? Ze hebben het er zelfs over zonodig een urgente update via Windows Update te starten buiten hun maandelijkse ronde.

Ik heb geen idee en ik wil het eigenlijk ook niet weten. Maar lekker zit het weer eens niet en dat zit me niet lekker. Een kleinigheidje hou je altijd, roept een kennis van me dan. De gevolgen lijken inderdaad beperkt, maar dat kan ook wel eens anders uitpakken misschien?

In dit licht bezien krijgt de discussie over de cloud elders in ons Forum ook een ander randje ... .

[LATER] Verdraaid zeg. Ik zie nu een bericht dat de broncode van die aanval afgelopen donderdag op Internet is gepubliceerd en dat er gelijk al minstens ééń nieuwe aanval zou zijn geweest.

Het bericht is ook specifieker en meer gedetailleerd. De aanval draait betrouwbaar op IE6 onder Windows XP. Vista en W7 zijn moeilijker. Dat klinkt weer wat anders.
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2010, 11:32:18 door Just Vecht »
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers