Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

159 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

24 april 2024, 07:43:54

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Windows firewall  (gelezen 16743 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline toniecoba
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 22
  • Geslacht: Man
Windows firewall
« Gepost op: 19 januari 2010, 15:59:56 »
Firewall Windows.
Het volgende probleem deed zich bij mij voor: Ik gebruik Panda antivirus met firewall op mijn computer. Doordat op een gegeven moment de firewall uitviel en ik deze in eerste instantie niet meer kon configureren (begreep het niet en het was mij nog nooit eerder gebeurd) heb ik tijdelijk de vrije versie van Zone Alarm geïnstalleerd. Toen het wel weer lukte met Panda kwamen de problemen. Zone Alarm gedeïnstalleerd en Panda opnieuw geïnstalleerd (een Spaanse versie omdat het blokje met taalinstellen niet langskwam. Vervolgens een nieuwe Nederlandse versie van Panda 2010, nadat ik alles voorzover mogelijk had verwijderder, geïnstalleerd. Alles ging zoals het hoorde; de computer werd opnieuw opgestart na voltooiing. Hierna kwam het Panda icoontje niet in de lijst met software en werkte Panda niet; was nergens meer terug te vinden ook niet onder start- alle programma’s. IE kon niet opstarten terwijl  Firefox dat wel deed. Uiteindelijk heb ik Panda weer verwijderd en heb de vrije versie van Avira-Antivir geïnstalleerd samen met de Firewall van Windows. Mijn vraag is deze; is de firewall van Windows betrouwbaar? Avira is alleen in het Duits; daar moet ik wel aan wennen. Ik durf in elk geval Panda niet weer te installeren om problemen te voorkomen. Heb er de afgelopen dagen genoeg mee geworsteld.
Tonie.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Windows firewall
« Reactie #1 Gepost op: 19 januari 2010, 23:18:28 »
Dag Tonie,
 
Citaat
is de firewall van Windows betrouwbaar?
Kort antwoord: Ja.
 
Er is ook een langer antwoord:
 
Er zijn twee soorten firewalls, de ene houdt alle ongevraagde verkeer van buitenaf buiten de deur, dat doet de Windows firewall prima, de andere kontroleert ook verkeer naar buiten, en meldt eventuele problemen die veroorzaakt worden door virussen (malware eigenlijk) die naar buiten willen communiceren. De computer IS dan dus al besmet!
 
Mijn standpunt mbt firewalls is heel simpel:
 
- Als je een goede virusbescherming hebt, hoef je niet zo bang te zijn dat de pc geïnfecteerd raakt.
- Als je dus niet bang bent dat de pc geïnfecteerd raakt, hoef je ook niet bang te zijn dat een of ander virus probeert kontakt met de buitenwereld te zoeken. De inbrekers komen niet binnen, en angst hebben dat ze het huis verlaten hoeft dan ook niet
- Als je dus niet bang bent voor dat virusverkeer naar buiten toe, heb je geen uitgaande firewall nodig.
- Veel mensen denken wat te hebben aan zo'n uitgaande firewall, maar weten eigenlijk niet hoe ze op de alarmmeldingen moeten reageren. Vaak leidt het dan 'op de gok' wat blokkeren of juist toelaten tot meer problemen. Degenen die wel precies weten wat er aan de hand is, hebben zoveel verstand van computers dat ze het prima zonder uitgaande firewall kunnen stellen.
 
Ook over een alleen inkomende firewall heb ik zo'n eenvoudige redenatie:
- Verkeer dat NIET UITGENODIGD is, komt een pc met een inkomende firewall NIET binnen.
- Een router (en de meeste mensen hebben zo'n ding) kan ook geen ongenodigd inkomend verkeer doorlaten, en is daarmee een prima inkomende firewall. Uitstekend zelfs, want een virus of zo kan die firewall nooit uitzetten (en dat is het eerste wat een modern digitaal crimineeltje probeert).
- Eigenlijk heb je dus bij een goede virusbescherming achter een router helemaal geen firewall nodig.
- Uitzondering 1: Heb je een laptop (notebook) pc die ook elders wordt gebruikt, dan is het verstandig de Windows firewall aan te houden, omdat je dan mogelijk elders niet achter een router zit.
- Uitzondering 2: De computer maakt samen met een aantal andere computers deel uit van een netwerk, en die andere computers zijn minder goed beveiligd. Dan kan het zijn dat een besmette pc in het netwerk via het netwerk (en dus niet via de router-met-firewall) contact probeert te zoeken met andere pc's in het netwerk. Overigens is het slagen hiervan een zeldzaamheid, en - nogmaals -  als de virusbescherming op een pc OK is, dan hoef je niet zoveel te vrezen.
 
Sommige beveiligingsliefhebbers verklaren mij voor gek: Beter te veel dan te weinig bescherming. Helaas ben ik het daar grondig mee oneens. Het aantal problemen dat ik tegengekomen ben door niet/slecht/onbegrepen functionerende firewalls is heel veel groter dan het aantal problemen dat ik tegen gekomen ben door besmettingen van pc's die achter een router zaten en een goede virusbescherming aan boord hadden.
 
Van de pakweg 800 computers in mijn beheer is het aantal besmettingen in de afgelopen pakweg 10 jaar zeer laag, en ik ben nog geen probleem tegengekomen dat door een software uitgaande firewall tegen gehouden zou zijn. Wel heel veel problemen met slecht, traag, onduidelijk werkende computers door die software firewalls gezien en opgelost.
 
Antivir is een behoorlijk goede beveiliging (mits altijd up to date), en achter een router is het eigenlijk wel prima zo. Je kan de Windows firewall aanzetten als je je daarbij nog rustiger voelt.
 
Michel Uphoff
Homepage

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Windows firewall
« Reactie #2 Gepost op: 20 januari 2010, 08:38:35 »
Avira is alleen in het Duits; daar moet ik wel aan wennen.
Avira is er ook in het Engels, hoor.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline toniecoba
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 22
  • Geslacht: Man
Re: Windows firewall
« Reactie #3 Gepost op: 20 januari 2010, 14:39:51 »
Hoi Michel;
Bedankt voor de duidelijke uitleg omtrent de firewall. Ik ben nu een stuk geruster, temeer omdat ik toch wel gehecht was aan Panda. Ik denk dat ik als de licentie van Panda teneinde is ik de pro versie van Avira neem.
Dan heb ik nog een vraag; ik weet niet of dat in dit antwoord kan maar het volgende doet zich voor:
Als ik in het configuratiescherm Windows Firewall open, dan staat er onder geavanceerd een geel driehoekje( dat dus waarschuwing betekent) Er staat dan het volgende: "De instellingen van de netwerkverbinding zijn beschadigd. Klik op standaardinstellingen als u de instellingen wilt herstellen.Hierdoor worden al uw instellingen voor windows firewall verwijderd waardoor sommige programma's mogelijk niet meer werken". Als ik dan op herstellen klik wordt mij dat nogmaals medegeeld.
Ik heb namelijk de afgelopen tijd gezocht naar een oplossing voor het juist afsluiten van de computer; hij start na uitschakelen steeds weer op. Ik dacht misschien zit het wel in instellingen van de netwerkverbinding zoals boven omschreven (misschien blijkt uit deze vraag nu wel, dat ik een "leek" ben op computergebied alhoewel ik las ook op de homepagina, dat domme vragen niet bestaan. Ik ben benieuwd.

Hoi Just;
Voor wat betreft de taal van Antivir. Ik had ook gelezen dat er meerdere taaluitvoeringen waren, maar ik dacht Duits lukt mij ook wel (ik ben namelijk getogen in de grensstreek van Groningen en Duitsland; het Groningse dialect en Duits zijn aan elkaar verwant, und mit ein bisschen muhe (umlaut op de u) gelingt es mir auch die Deutsche version zu verstehen.

Tonie



Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Windows firewall
« Reactie #4 Gepost op: 25 januari 2010, 22:30:38 »
Dag Tonie,
 
Excuus, ik had over jouw vraag heen gelezen.
Als het Windows zelf niet meer lukt om corrupte netwerkinstellingen te herstellen, dan zal je het helaas een handje moeten helpen.
 
Doe het volgende:
 
1: Kies start, uitvoeren en type Services.msc (geef enter)
2: Zoek in de lange serviceslijst "Windows management Instrumentation" op.
3: Kijk of deze service op automatisch staat en of hij gestart is.
4: Zo nee, RECHTSklik dan op deze service, zet opstarttype op automatisch, en klik daarna op de knop starten
5: Klaar met de services, volgende hoofdstuk, opnieuw instellen belangrijke onderdelen:
 
Kies start, uitvoeren en kopieer en plak regel voor regel het volgende in uitvoeren (waarna je met enter afsluit). Het zijn dus 7 aparte opdrachten:
 
winmgmt /regserver
regsvr32 "%Windir%\system32\netshell.dll"
regsvr32 "%Windir%\System32\hnetcfg.dll"
regsvr32 "%Windir%\system32\wbem\wbemprox.dll"
regsvr32 "%Windir%\system32\wbem\wbemsvc.dll"
regsvr32 "%Windir%\system32\wbem\wbemcore.dll"
regsvr32 "%Windir%\system32\wbem\fastprox.dll"
Michel Uphoff
Homepage

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Windows firewall
« Reactie #5 Gepost op: 25 januari 2010, 23:02:04 »
mit ein bisschen muhe (umlaut op de u) gelingt es mir auch die Deutsche version zu verstehen.
;D Ja, en dan valt het tegen als het om computerkwesties gaat? Zo van "Speicher": Oh, wat is dat nu weer?
Zoiets? (volgens mij is dat dan de harde schijf)
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Windows firewall
« Reactie #6 Gepost op: 26 januari 2010, 14:14:58 »
;D Ja, en dan valt het tegen als het om computerkwesties gaat? Zo van "Speicher": Oh, wat is dat nu weer?
Zoiets? (volgens mij is dat dan de harde schijf)

Mijn favoriet: Der Rechner wird heruntergefahren...

(De computer wordt afgesloten) :D
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Windows firewall
« Reactie #7 Gepost op: 26 januari 2010, 14:41:56 »
Hallo Ronald,

In het Frans klinkt het ook zo vreemd in onze oren:

Elle interagit avec l'environnement grâce à des périphériques comme le moniteur, le clavier, la souris, l'imprimante, le modem, le lecteur de CD (liste non-exhaustive).

Ah ouiiiii ....

Just
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline toniecoba
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 22
  • Geslacht: Man
Re: Windows firewall
« Reactie #8 Gepost op: 26 januari 2010, 16:10:06 »
Hoi Michel;
Ik heb me meer gefixeerd op jouw antwoord dan op de lessen in buitenlandse talen, alhoewel ik er mij van bewust ben dat ik zelf de eerste aanzet heb gegeven.
Michel ik heb gedaan wat ze in jou bericht adviseerde. De Windows Man.Instr.-service stond op automtisch doch de status van der server stond op "gestopt". Ik heb geprobeerd het starten te activeren doch dat gelukte niet. In een blokje na starten stond vermeld "Kan de W.M. Instr.service op Lokale computer niet starten.
Fout 2: Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden.
Onder in het blokje moest ik OK drukken en kwam daarna vervolgens weer terug bij de services. Hoewel ik het starten niet kon activeren ben ik toch doorgegaan naar Uitvoeren, waar ik jouw 7 regels (winmgt en 6 dll's) heb geprobeerd in te voeren.
De 1e regserver lukte niet; aangegeven werd dat windows het bestand winmgmt niet kon vinden; de volgende twee dll's konden worden geinstalleerd en de vier volgende niet. Er werd steeds vermeld dat de opgegeven module niet kon worden gevonden.
Hierna heb ik geprobeerd Panda AV2010 weer op de computer te zetten, hetgeen gelukte. Panda heeft Avira verwijderd (ben ik dat Duits gelukkig weer kwijt) en gaf mij de keuze welke firewall ik wilde gebruiken. Gekozen voor Panda (tenslotte heb ik daarvoor betaald). De computer wil m.u.v. een enkele keer niet normaal afsluiten. Ik ben er al wel aan gewend. Het enige probleem is dat ik de computer dan niet voor een helstelbewerking naar een eerdere datum kan terugbrengen omdat dan vermeld wordt dat de computer niet juist is afgesloten. Gelukkig zit er op de computer nog een aan/uit knop. Met mijn beperkte computerverstand denk ik toch, dat het probleem van het niet juist kunnen afsluiten van de computer zit in bovenvermelde probleem wat geprobeerd is te herstellen maar niet lukte. Wat mij betreft laat ik het hierbij omdat de computer verder goed werkt; in elk geval bedankt voor je hulp
Gr. Tonie

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Windows firewall
« Reactie #9 Gepost op: 26 januari 2010, 16:49:32 »
Dag Tonie,
 
Citaat
- Kan de W.M. Instr.service op Lokale computer niet starten.
- Fout 2: Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden.
- windows het bestand winmgmt niet kon vinden
- de vier volgende niet. Er werd steeds vermeld dat de opgegeven module niet kon worden gevonden.
- De computer wil m.u.v. een enkele keer niet normaal afsluiten
Die computer heeft een dik probleem, dat zo te horen alleen met een schone installatie op te lossen valt.
Ik adviseer je van bestanden die je lief zijn regelmatig backups te maken, en verder maar af te wachten tot het ding echt de soep in draait, wat mogelijk nog wel even kan duren of morgen kan zijn.
 
Helaas heb ik geen leuker bericht, maar ik denk dat dit "van buitenaf" echt niet meer te herstellen valt.
Michel Uphoff
Homepage

Offline toniecoba
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 22
  • Geslacht: Man
Re: Windows firewall
« Reactie #10 Gepost op: 26 januari 2010, 17:37:35 »
Hoi Michel;
Had je mij niet een wat positiever bericht kunnen sturen? Maar goed; de belangrijke bestanden had ik al op een externe schijf. Nog even 1 vraag; je zegt twee dingen 1e in de soep draaien en 2e een schone installatie. Ik neem aan, dat als hij het begeeft(dus bv. niet meer opstart) ik klaar ben met een schone installatie of bedoel je dat ik beter nu of op korte termijn een nieuwe Windows installatie moet laten doen.
Gr. Tonie.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Windows firewall
« Reactie #11 Gepost op: 26 januari 2010, 20:49:46 »
Hoi Tonie,
 
Citaat
Had je mij niet een wat positiever bericht kunnen sturen?
Natuurlijk wel, maar daar had jij dan niks aan gehad. ;)
 
Citaat
of bedoel je dat ik beter nu of op korte termijn een nieuwe Windows installatie moet laten doen.
Ik zou het niet kunnen hebben als ik zo'n ziekige pc had, maar wat ik al schreef; voor hetzelfde geld doet het ding het nog een jaar goed. Ik denk dat het wel verstandig is een schone installatie te gaan voorbereiden. Dan kan je dat op je gemak bedenken, zorgen dat je alles daarvoor aanwezig hebt, en je een goed plannetje hebt.
 
Dat is veel beter dan dat je over een tijdje met een plots gecrashde pc zit, en dan halsoverkop van alles onder tijdsdruk moet gaan doen.
Michel Uphoff
Homepage

Offline toniecoba
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 22
  • Geslacht: Man
Re: Windows firewall
« Reactie #12 Gepost op: 26 januari 2010, 23:05:59 »
Hoi Michel;
Jouw bericht gelezen en ik zal jouw advies ter harte nemen; bedankt
Gr. Tonie.