Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

169 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

24 april 2024, 14:39:01

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Ongewenste radio-ontvangst  (gelezen 13678 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Ongewenste radio-ontvangst
« Gepost op: 7 november 2009, 20:10:07 »
Bericht 1 van 6

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Hugo KornelisDatum:14-12-2004
 Aan:AllenMsgID:1761.1
 Onderwerp:Ongewenste radio-ontvangstForum:ws-nlcomputer
Hoi allemaal,
Ik heb er al geruime tijd last van, dat ik voortdurend een of ander radio-station hoor via de speakers van mijn computer. Het lijkt de laatste tijd zelfs steeds erger te worden (kan natuurlijk ook zijn dat ik me er meer en meer aan ga irriteren).
Door zelf een CD te draaien kan ik dit geluid wel redelijk "wegdrukken", maar het gaat niet helemaal weg en tijdens zachte passages komt die radio er dan stored tussendoor. En als ik probeer me te concentreren, dan kan het erg afleidend werken.
Is er een (liefst eenvoudige en goedkope) manier om dit euvel te verhelpen, zodat ik weer alléén de muziek hoor die ik zelf kies?
Alvast bedankt!
Groetjes, Hugo


Bericht 2 van 6

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:14-12-2004
 Aan:Hugo KornelisMsgID:1761.2
 Onderwerp:Ongewenste radio-ontvangstForum:ws-nlcomputer
Hugo,

Is er een (liefst eenvoudige en goedkope) manier om dit euvel te verhelpe

Oordoppen? Bivakmuts? Of zocht je wat geavanceerders?


--------------------
Aloha

Ton van Hest




Bericht 3 van 6

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Ruud (Sysop)Datum:14-12-2004
 Aan:Hugo KornelisMsgID:1761.3
 Onderwerp:Ongewenste radio-ontvangstForum:ws-nlcomputer
Hugo,

>>Ik heb er al geruime tijd last van, dat ik voortdurend een of ander radio-station hoor via de speakers van mijn computer.<<

Ik heb dat al eens vaker gehoord. Het schijnt dat sommige luidspeakerboxen niet goed gemaakt zijn en dan als een ontvanger van radiosignalen gaan functioneren. Ook schijnt dit voor te komen als je stereo-installatie te dicht bij de computer staat. Probeer, indien mogelijk, eerst eens een anders set speakers uit voordat je nieuwe koopt. Volgens mij ligt het daaraan.

---
Groeten,
Ruud de Wit



Bericht 4 van 6

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Tony de Jonge (Sysop)Datum:14-12-2004
 Aan:Ruud (Sysop)MsgID:1761.4
 Onderwerp:Ongewenste radio-ontvangstForum:ws-nlcomputer
Ruud (en Hugo),
>> zijn en dan als een ontvanger van radiosignalen gaan functioneren.
In dat geval zou inpakken in aluminium folie misschien kunnen helpen? Eventueel eens kijken waar alle draden langskomen, misschien pikken die wat op?
TdJ


Bericht 5 van 6

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:14-12-2004
 Aan:Hugo KornelisMsgID:1761.5
 Onderwerp:Ongewenste radio-ontvangstForum:ws-nlcomputer
Hoi Hugo,
De afscherming van een of meer draden lijkt mij niet in orde. De pc en bijbehorende randapparaten zijn goed geaard?
Die boxen hebben een versterkertje ingebouwd. Trek het plugje van die boxen eens uit de pc, en zet het volume van die boxen vrij hoog. Hoor je nu zonder dat er een aansluiting met de pc is nog steeds radio storing? Zo ja, dan vangt het signaalsnoer van de boxen die storing waarschijnlijk op. Eenvoudig te testen door dat snoer even op te rollen en in alufolie o.i.d. te doen. Is het dan weg, dan is het dat snoer. Is het niet weg, dan kan je beter uit gaan kijken naar echte boxen.
Is die zender echter van de boxen weg zodra je dat stekkertje hebt weggehaald, dan pikt er iets in (aan) de pc die storing op. Loop microfoonkabels e.d. eens langs en kontroleerd de aarding en afscherming van andere kabels.
Je kan ook aan de buren vragen of ze die 250Kw hobbyzender van hun uit willen zetten

Michel Uphoff (Sysop)
Homepagina


Bericht 6 van 6

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Ruud (Sysop)Datum:15-12-2004
 Aan:Tony de Jonge (Sysop)MsgID:1761.6
 Onderwerp:Ongewenste radio-ontvangstForum:ws-nlcomputer
Tony,

>>In dat geval zou inpakken in aluminium folie misschien kunnen helpen?<<

Het is inderdaad een probleem met de afscherming. Zoals Michel ook al schreef, kan het een aarde probleem zijn maar de stekkers van de geluidsboxen zijn meestal geen geaarde stekkers. Ik zou gewoon andere boxen proberen.

---
Groeten,
Ruud de Wit