Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

354 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 11:03:58

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Toetsenbord  (gelezen 10240 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Toetsenbord
« Gepost op: 7 november 2009, 20:12:59 »
Bericht 1 van 9

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:GAEANLDatum:28-12-2004
 Aan:AllenMsgID:1825.1
 Onderwerp:toetsenbordForum:ws-nlcomputer
<P>Ik heb Windows XP professional Nederlands. Landinstelling is Engels UK, maar schijnt niets uit te maken. Computer is Fujitso Siemens Amilo laptop. Toetsenbord instelling (driver) is PC/AT-uitgebreid PS/2-toetsenbord(101/102), maar ik heb zo'n 89 toetsen. ook dat is waarschijnlijk niet het probleem.</P>
<P>Het probleem is dat als ik de aanhalingstekens gebruik, " niet verschijnt, maar pas als ik daarna de spatiebalk indruk. Hetzelfde met de enkele quote, die op dezelfde toets zit. Erg lastig! Heb in de Windows help gezocht, maar tevergeefs. Wie kan mij helpen?</P>
<P>Rien Nederlof</P>










Bericht 2 van 9

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Hans VerbeekDatum:28-12-2004
 Aan:GAEANLMsgID:1825.2
 Onderwerp:toetsenbordForum:ws-nlcomputer
Rien, Het probleem is dat als ik de aanhalingstekens gebruik, " niet verschijnt, maar pas als ik daarna de spatiebalk indruk. Hetzelfde met de enkele quote, die op dezelfde toets zit. Erg lastig! Heb in de Windows help gezocht, maar tevergeefs. Wie kan mij helpen? Her voordeel zo is dat je de dubbele quote kunt gebruihen voor trema, etc. Wil je er echt wel vanaf? Dan moet je puur UK/US instellingen hebben. Groeten, Hans. (e-mail, homepage)


Bericht 3 van 9

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:28-12-2004
 Aan:GAEANLMsgID:1825.3
 Onderwerp:toetsenbordForum:ws-nlcomputer
Dag Rien,
>> Het probleem is dat als ik de aanhalingstekens gebruik, " niet verschijnt, maar pas als ik daarna de spatiebalk indruk. Hetzelfde met de enkele quote, die op dezelfde toets zit. Erg lastig! <<
Voordat je het uitzet (zie verderop), even kort de uitleg van dit ogenschijnlijk vreemde fenomeen:
Stel je wilt tekens als ëäöüïÿ, áéíóúý, âêîôû, àèìòù, çñ maken, dan komt dat gedoe met die aanhalingtekens wel heel goed van pas. Het heet Keyboard International en het werkt als volgt:
" en a geeft ä (en zo ook voor de andere klinkers, ook in hoofdletters)
' en e geeft é (idem)
^ en u geeft û (idem)
` en o geeft ò (idem)
~ en n geeft ñ
M.a.w. er zijn 5 "dode" toetsen, de ' " ` ~ en de ^
Als je een dode toets indrukt gebeurt er niets, maar onder de oppervlakte wordt dat wel degelijk onthouden. Zodra je nu een klinker tikt, wordt die klinker met het diacritische teken dat het meest op die dode toets leek samengesteld. Probeer bovenstaande maar eens uit.
"en R bijvoorbeeld geeft gewoon "R, R is immers geen klinker.
" alleen (en de andere 4 dode toetsen) geeft niets totdat:
    Je op de spatie drukt een medeklinker tikt "p een klinker tikt ô[/list]Je zet deze optie uit door te kiezen: start, instellingen, configuratiescherm , landinstellingen, tabblad talen, knop details, en daar voeg je toe bij Toetsenbord indeling: Verenigde staten (ZONDER internationaal). Vervolgens kan je de indeling Verenigde Staten (internationaal) verwijderen. Dan doet de " zoals jij het wilt, maar wordt het dus wel flink zoeken bij diacritische tekens.


    Michel Uphoff (Sysop)
    Homepagina[/color]

    Gewijzigd 28/12/2004 7:13 ET CET door Michel Uphoff (sysop)


    Bericht 4 van 9

    NL Computer Forum ~ Computer hardware
     Van:GAEANLDatum:28-12-2004
     Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1825.4
     Onderwerp:toetsenbordForum:ws-nlcomputer
    Zeer bedankt. Engels UK taal en US toetsenbord deed het. Alleen, waar zou ik die oplossing moeten vinden in Windows Help???
    Rien Nederlof


    Bericht 5 van 9

    NL Computer Forum ~ Computer hardware
     Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:28-12-2004
     Aan:GAEANLMsgID:1825.5
     Onderwerp:toetsenbordForum:ws-nlcomputer
    Dag Rien,
    >> Alleen, waar zou ik die oplossing moeten vinden in Windows Help??? <<
    Dat help geval is wel aardig, maar alleen voor oppervlakkige dingen geschikt. Google is een betere optie.

    Michel Uphoff (Sysop)
    Homepagina


    Bericht 6 van 9

    NL Computer Forum ~ Computer hardware
     Van:GAEANLDatum:28-12-2004
     Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1825.6
     Onderwerp:toetsenbordForum:ws-nlcomputer
    Ook een goede tip,
    maar dat zou ook in de Windows Help gesuggereerd moeten worden als MS het laat afweten. Ik ga dus Google voortaan proberen.
    Ik klink misschien geirriteerd over MS, maar ben net aan het overgaan van VB5 op Visual Studio.net (VB.net) en heb het moeilijk...
    Rien Nederlof


    Bericht 7 van 9

    NL Computer Forum ~ Computer hardware
     Van:PimmetjeDatum:29-12-2004
     Aan:GAEANLMsgID:1825.7
     Onderwerp:toetsenbordForum:ws-nlcomputer
    Hi Rien,

    >>ben net aan het overgaan van VB5 op Visual Studio.net (VB.net) en heb het moeilijk...<<
    We wensen je sterkte <g>.

    Groetjes

    Pim




    Bericht 8 van 9

    NL Computer Forum ~ Computer hardware
     Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:29-12-2004
     Aan:GAEANLMsgID:1825.8
     Onderwerp:toetsenbordForum:ws-nlcomputer
    >> maar ben net aan het overgaan van VB5 op Visual Studio.net (VB.net) en heb het moeilijk <<
    Dag Rien,
    Daar kan ik mij het nodige bij voorstellen. Ik houd het nog even op VB6, bevalt mij prima. Maar ik ben bang dat ook ik het in de toekomst "moeilijk" ga krijgen. Wellicht met de opvolger van VB.Net, want ik heb de gewoonte niet achter iedere nieuwe programmeeromgeving/office applicatie/OS van MS aan te sjokken. Sla er zo af en toe weloverwogen een over, en dat scheelt mij bakken tijd, geld en frustratie.

    Michel Uphoff (Sysop)
    Homepagina


    Bericht 9 van 9

    NL Computer Forum ~ Computer hardware
     Van:GAEANLDatum:30-12-2004
     Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1825.9
     Onderwerp:toetsenbordForum:ws-nlcomputer
    Michel,
    ik voel helemaal met je mee.
    Gelukkig 2005,
    Rien