Goedenavond,
Een tijd geleden liep ik tegen een bericht aan via mijn RSS lezer, dat de verschillen tussen de aanbieders van mobiele telefonie wel heel erg uiteenliepen. Nou had ik een mobieltje met een Vodafone prepaid kaartje. Daar bel ik niet veel mee. Misschien dat ik 40 euro per jaar uitgaf.
Enig speurwerk op basis van dat bericht leerde me dat HEMA voor 14 cent per belminuut inplaats van de 35 cent van meneer Vodafone een prepaid kaartje leverde. Mijn mobieltje was bijna door de verplichte periode heen en toen heb ik hem met nummerbehoud simlock vrij laten maken. Niet zozeer voor die paar centen, al word ik niet graag afgezet. Maar ik wilde wat vaker mobiel bellen en zo blijft dat leuk.
Het liep prima. Er was wel een wachttijd van bijna twee weken en je bent je prepaid tegoed kwijt, maar dat valt allemaal redelijk te behappen. Tegoed bijvoorbeeld nagenoeg opgemaakt.
Ga je rekenen aan deze prijzen, dan kom je aan leuke conclusies. Iemand die prepaid voor een tientje per maand verbruikt geeft dus 120 euro per jaar uit. Bij HEMA is dat 72 euro minder. En dan praten we over een erg matig gebruik vermoed ik. En een periode van één jaar.
Simlock-vrije mobieltjes zijn er vanaf iets van 25 euro. Dat zal dan wellicht troep zijn, maar voor die 72 euro verschil heb je vast een heel aardig telefoontoestel.
Het lijkt me dat die gratis mobieltjes trojaanse paarden zijn. Eenmaal binnen de (jouw) poort slaat men toe. En hoe.
Oh ja, en mijn HEMA kaartje doet het puik. Het benut het KPN netwerk. Niks mis mee dus. Lieden met een andere provider moeten bij mij thuis naar de tuindeur voor voldoende dekking, maar ik niet.
Ik hoop dat dit verhaal zijn nut heeft. Ik zal wel hier en daar de een of andere factor over het hoofd zien, maar toch.