Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

235 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 14:05:31

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: VPN-server en client opzetten.  (gelezen 19285 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Nilscollection
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 136
VPN-server en client opzetten.
« Gepost op: 29 januari 2010, 18:02:58 »
Hallo allemaal,

Ik zou graag een VPN-verbinding willen maken tussen een laptop (Windows 7 Home Premium - HP Pavilion Entertainment notebook) en een PC (Windows Vista Home Premium - Compaq Presario) zodat ik vanaf de laptop op mijn PC kan en andersom. Ik heb al het één en ander geprobeerd en opgezocht, maar ik word er niet echt wijzer van.

Heeft iemand hier verstand / een goede, duidelijke how-to van?  :)

Alvast bedankt!
Groetjes, Nils

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: VPN-server en client opzetten.
« Reactie #1 Gepost op: 29 januari 2010, 18:41:00 »
Hallo Nils,
Citaat
Ik zou graag een VPN-verbinding willen maken tussen een laptop (Windows 7 Home Premium - HP Pavilion Entertainment notebook) en een PC (Windows Vista Home Premium - Compaq Presario
Als je alleen bestanden wilt delen kun je dat gewoon via het netwerk instellen maar ik begrijp dat je vanaf 1 computer andere computers wilt beheren. Ik gebruik de gratis service van Team viewer waarmee ik elke computer, Mac en Windows, kan overnemen en beheren. Hier de website van Team Viewer en de uitleg daarover. 
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Nilscollection
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 136
Re: VPN-server en client opzetten.
« Reactie #2 Gepost op: 29 januari 2010, 18:46:44 »
Het probleem met bestanden delen tussen Windows Vista en Windows 7 is dat Windows Vista geen thuisgroep-functie heeft. Teamviewer lijkt veelbelovend, ik zal eens kijken.

In ieder geval al enorm bedankt!

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: VPN-server en client opzetten.
« Reactie #3 Gepost op: 29 januari 2010, 20:32:41 »
Dag Nils,
 
Ik denk dat je bedoelt dat je vanaf de ene pc bij de bestanden op de andere pc wilt komen, of dat je misschien wel af wilt afdrukken op de printer van de andere pc.
 
Daar is geen VPN (dat is een beveiligde verbinding over Internet) voor nodig, maar een heel gewoon thuisnetwerkje. En dat ondersteunen Visat en Windows7 allebei prima. Maar soms kan het instellen ervan (zeker als je van begin af aan verkeerde keuzes hebt gemaakt) wel eens lastig zijn.
 
De "Homegroups" van Windows 7 zijn vooralsnog waardeloos voor je, want die werken alleen met andere Windows 7 computers. Heb je dat dus ingesteld op de Windows 7 machine, dan zal je dat moeten aanpassen.
 
Je hebt de volgende instellingen gedaan en gecontroleerd?:
- Beide computers gebruiken dezelfde netwerknaam
- De naam van de Vista computer is bekend (in het voorbeeld heet hij Vista)
- Op de Vista computer is bestands- en printerdeling actief
- Op de Vista computer is daadwerkelijk een map of schijf of printer gedeeld met een eenvoudige naam (in het voorbeeld heet hij Share)
- Op de W7 computer kies je: Rechtsklik, netwerkverbinding maken, driveletter kiezen, in Map tik je in: \\Vista\Share, en je zorgt ervoor dat er een vinkje staat in "Opnieuw verbinding maken bij aanmelden"
 
Werkt het nu toch niet, dan kan je de volgende zaken nalopen:
- Tijdelijk de firewalls uitzetten indien actief
- W7 computer, configuratiescherm, netwerkcentrum. Kontroleer of bij actieve netwerken gekozen is voor thuisnetwerk
- Kontroleer als het nog steeds niet werkt de volgende instellingen: "Een thuisgroep en opties voor delen selecteren" > "Geavanceerde instellingen voor delen wijzigen" > Bolletje in "Netwerkdetectie inschakelen"
 
Let er op, dat je standaard meestal niet de Windows, de Program Files map en soms ook niet de map "Mijn Documenten" beschikbaar kan stellen over het netwerk. Het kan natuurlijk wel, maar daar moet je aparte instellingen voor doen.
 
Krijg je het nog niet aan de praat, geef dan eens nauwkeurig op wat je hebt ingesteld, hoe je probeert verbinding te krijgen, en welke foutmeldingen je eventueel krijgt.
 
Lees ook DIT artikeltje in dit forum even door, wellicht dat je er een probleem mee kan oplossen.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Nilscollection
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 136
Re: VPN-server en client opzetten.
« Reactie #4 Gepost op: 29 januari 2010, 22:07:29 »
Heel erg bedankt voor je tip, Michel, ik zal het zeker weten gaan proberen.
Ik zal morgen een poging wagen, dus dan laat ik jullie wel weten hoe het is gegaan!

Offline Nilscollection
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 136
Re: VPN-server en client opzetten.
« Reactie #5 Gepost op: 30 januari 2010, 18:16:54 »
Nou, bovenstaande wel gelukt maar aangezien ik overal op mijn PC wil kunnen komen heb ik maar LogMeIn gedownload, en dat werkt evengoed vlekkenloos.

Deze vraag is dan ook perfect beantwoordt, dus dank voor alle hulp! Aangezien vandaag weer een probleempje is komen aandraven met de andere Vista-PC hier ook maar meteen een vraag over stellen in een ander topic.