Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

216 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 18:18:33

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Heb je S-Video? Eh jaaa (heel aarzelend ...)  (gelezen 11805 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Heb je S-Video? Eh jaaa (heel aarzelend ...)
« Gepost op: 1 februari 2010, 15:58:10 »
Goedemiddag!

Ik klapte mijn oude trouwe Toshiba laptop open voor een diashow op een feestavond. "Hoi!" zei onze gastheer Herman, "We hebben een beamer ... " Wauw! "Heb je S-Video?" vervolgt Herman enthousiast.

Ja, die Toshiba heeft een S-video uitgang. Zo'n gele tulp-stekker toestand. Het oude ding heeft klasse, ja.

Eh ja, ehhhh, hij draait op Linux, borrelde bij me boven. Dat zal weer niet vanzelf gaan. Ik had laatst ook al pech met de VGA uitgang. Maar die biemert heeft alleen S-Video. Dat scheelt. Maar hij is niet aan de gang te branden.

Er staat zo'n jonge Whizzkid naast me. "Start hem dan eens opnieuw op!" zegt hij met een erg vervelend ondertoontje. Ik slik een gepikeerde reactie in en start het ding braaf opnieuw. Niks natuurlijk. "Is dat de nieuwe Windows?" vraagt de kid. "Jahoor," zeg ik. "Dat is Linux 9" "Goh, het gaat wel erg hard!" zegt hij "Kan je dat ook zo downloaden?" Een daverende lachsalvo van mijn clubleden volgde ... .

Ik weet nog goed dat ik een kennis aan de lijn had die een enorme berg gedonder had toen hij na twee succesvolle installaties van eenzelfde type draadloze kaartje de tanden brak op de derde, de PC van zijn vrouw. "Ik wil niet dat Windows van alles zelf installeert!!" brulde mijn kennis in de telefoon. Ik ken hem, hij is wat lawaaiig. Maar het is een geweldige vent. "Joh!" zeg ik. "Wat vervelend. Maar ik ken wel een systeem wat niet van alles vanzelf installeert." "Neehee" was het antwoord, een stuk kalmer al "Dat Linux mot ik niet!" Die PC hangt dus nog steeds aan een degelijke kabel.

Soms zit het mee en soms zit het tegen. Vooral bij Linux. Maar eens even geGoogled. Oh, je hebt randr. Aha. Resize and rotate betekent die rare naam. Er is het nodige over te vinden, maar ik krijg niks voor elkaar op de commandoregel (in een monitor).

Elders vind ik een stel "frontends" voor xrandr. In de softwarebeheerder van mijn Ubuntu vind ik gxrandr. Dat werkte puik. Inmiddels heb ik die VGA ingang al aan de gang op mijn nieuwe Toshiba. Donders, wat mooi die diashow op onze breedbeeld TV. Nou nog op de oude trouwe en ook de S-Video uitgang proberen.

Het programma staat trouwens op een wat onverwachte plek in het menu. In de rubriek Beheer. Wel logisch ergens.

"P**** Linux," schiet door mijn hoofd. "Windows dan toch maar?" Nee, dat wil ik niet.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Heb je S-Video? Eh jaaa (heel aarzelend ...)
« Reactie #1 Gepost op: 2 februari 2010, 13:40:16 »
[Vervolg]

Die oude trouwe vertikt het om zowel de VGA als de S-video uitgang te vinden. Het zou best eens zo kunnen zijn dat dat een kwestie is van wat aanpassingen aan Xorg.conf, maar om het alleen maar te zien werken is dat me teveel werk. Ik ken dat. Als je de goede aanwijzingen hebt is het zo voor elkaar. Maar dat is tegelijk ook het probleem, de goede aanwijzingen ... En die beamer kan overweg met een CD. Dus er is geen noodzaak.

Verder met de nieuwe, mijn Toshiba A100 laptop. Die heeft een moderne S-video uitgang met een ronde bus en vier pinnen. Even spitten op Internet. Oh, daar zijn adapters voor naar een tulp stekker. 5 euro? Ja, ummm, alleen voor mijn nieuwsgierigheid? Je kan ze ook zelf bouwen met de twee aansluitingen en een condensator.

Ik heb een enorme box met kabels. Graven dan maar. OK, daar is een S-video 4-pins naar 4-pin kabel. En ik heb ook een losse nieuwe tulpstekker. Als ik tijd heb zal ik daarmee een kabel in elkaar solderen.

[later] Hee, deze kleine TV bij de buren heeft een 4 pins ingang. Dus de laptop halen en eraan hangen met dat eerder gevonden kabeltje. En jawel, gxrandr toont nu een extra TV monitor in zijn overzicht. Dan de TV op S-video gezet en warempel, daar is het beeld van de laptop. Dat menuutje van die kleine TV is niet erg handig, maar dat is dan ook een goedkoop ding. Het werkt, en daar gaat het maar om.

Als ik bij gelegenheid een S-video-Tulp adapter te pakken kan krijgen doe ik dat. Ik heb nog een jaar de tijd tot de volgende feestavond bij Herman ... .
« Laatst bewerkt op: 3 februari 2010, 13:51:25 door Just Vecht »
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers