Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

147 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

23 april 2024, 21:50:06

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Als het er niet meer is, zou ik het missen?  (gelezen 12169 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Als het er niet meer is, zou ik het missen?
« Gepost op: 11 februari 2010, 17:21:37 »
Met moderne systemen en moderne software komen heel wat voorzieningen mee. Ik heb laatst een oude PC voorzien van Windows 98. We hadden een oud maar erg leuk spel. Dat was alleen niet op Windows XP aan de gang te krijgen.

Ik had die oude PC toch al. Een aparte computer voor dat spel was eigenlijk wel zo handig. Dus CD erin en vooruit met de geit.

Het was opvallend hoe vlot dat oude Windows 98 nog was. En om nou te zeggen dat we zoveel mistten? Nee. Behalve dan het gemak van een USB stick erin kunnen steken zonder eerst drivers te moeten laden. Want nou moesten we voor de extra drivers en andere software eerst een CD branden om dat op het ouwetje te laden. En die had al wel twee USB poortjes.

Een dag later was ik bezig met mijn Linux laptop. Vanaf april 2009 komt Ubuntu met een cloud, Ubuntu One genaamd. Op mijn laptop is dat gewoon een map. Alles wat ik in die map kieper wordt gesynchroneerd met een 2 GB grote ruimte op een Internet server van Ubuntu.

Zo had ik een leuke foto. Die mikte ik in mijn cloud (in dat mapje dus) en na een korte poos kwam de melding dat de boel was bijgewerkt. Dan kan ik er onderweg nu gewoon bij door naar http://one.ubuntu.com te gaan en in te loggen. Er zijn van verschillende kanten wel bedenkingen geuit inzake de veiligheid van dit soort opslagsystemen. Maar voor privé gebruik en dingen als de gebruikelijke foto's zie ik er weinig problemen in.

Na de ervaring dat USB sticks toch wel iets was wat ik hevig mistte in dat oude Windows 98 borrelde bij me de vraag op of ik de cloud ooit zou gaan missen. Zo na een eerste aanloop, ja. Ik geloof toch van wel.

Vanavond ga ik op bezoek bij een oude kennis. Ik mik maar even een paar foto's in de cloud. Makkelijker dan op mijn USB stick zetten. Gemak dient de mens. De floppy drive is uit beeld verdwenen door de USB stick. Gaat de USB stick straks dezelfde weg als de floppy vanwege de cloud?

Is alles nou koek en ei met de cloud van Ubuntu? Nee, niet helemaal. Dat updaten van de bestanden gaat wat stroef zo nu en dan. En ik kan er met Internet Explorer niet goed bij. Daar lig ik wel niet wakker van als Linux mens, maar als ik straks eventueel mijn kennis een foto wil laten zien misschien wel. Als hij Firefox heeft draaien is er geen probleem, maar anders?

Ik ben reuze benieuwd hoe zich de cloud verder gaat ontwikkelen! En die veiligheid? Ach, je moet USB sticks ook niet in een huurauto laten liggen als je bij bepaalde werkgevers je brood verdient ... . Een gewaarschuwd mens telt voor twee, dat wel.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers