Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

221 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 22:35:41

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Néé, néé, niet ROOD!  (gelezen 16017 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Néé, néé, niet ROOD!
« Gepost op: 13 februari 2010, 15:55:16 »
Néé, néé, niet ROOD!

Het is weer de tijd van werkstukken. Eén van de kinderen uit de buurt kwam langs voor hulp. De kleur van de letters was rood.
Het was moeilijk te lezen. Hierbij voor alle schoolkinderen vijf tips voor een mooi werkstuk.

Mooi zie je niet!

De lezers merken het wel. Maar ze zeggen niet: mooi! Ze zeggen: mooi werkstuk! of: goed verhaal! Het mooi is verstopt. Net alsof de auto is gepoetst. Dezelfde auto en toch is hij beter.

Hou het bij zwart.

Speel niet met de kleur van de letters. Zwart is heel prima en wit (wit papier) is ook goed. Zwart is niet mooi. Het leest lekker. Daar gaat het om. En zwart op wit leest ook fijn.

Je wilt wat moois?

Je wilt toch wat moois? Gebruik dan een andere letter. Maar blijf bij een letter als Times New Roman. Die heeft een schreef (dwarspootjes). Een voor de vette koppen neem je een letter zonder schreef. Zoals Arial. Dat geeft wat meer onderscheid. Een letter met een schreef is prettig leesbaar. Ik gebruik zelf graag Gentium inplaats van Times New Roman. Dat Gentium is heel modern. Het is ook nog eens kostenloos te krijgen. Inplaats van Arial heb je nogal wat keuze. Omdat de koppen maar kleine stukjes tekst zijn maakt dat minder verschil.

Zoek het in de kleine beetjes.

Een moderne tekstverwerker heeft heel veel in huis. De letters rood maken is maar iets eenvoudigs. Als je al de kunstjes in je werkstuk stopt, wat krijg je dan? Een letter-circus. Je werkstuk verdwijnt in dat circus. En dat willen we toch niet? Een leuk likje mooie verf is altijd een goed idee. Dus stop gerust iets  leuks in je werk. Maar maak er geen Villa Kakelbont in. Gebruik ze niet allemaal.

Gooi alle komma's, "als", "dan", "en" en "dus" je tekst uit!

Ik doe het stukje van de tip hierboven nog even opnieuw met een boel van deze woordjes erin.

Een moderne tekstverwerker heeft heel veel in huis zoals zoiets simpel als de letters rood maken, als je al de kunstjes in je werkstuk stopt dan krijg je een letter-circus en je werkstuk verdwijnt in dat circus en dat willen we toch niet? Een leuk likje mooie verf is altijd een goed idee dus stop gerust iets  leuks in je werk maar maak er geen Villa Kakelbont in dus gebruik ze niet allemaal.

En? Leest dat nou zo fijn? Nee hè? Afkijken mag niet. Voordoen wel. In de bijlage vindt je deze tekst als pdf met alle  tips toegepast. Gemakkelijk om te printen. Je kan zelf zien of het wel werkt.

Vijf tips. Het maakt een heel verschil. Het is maar een kleine moeite!

Ik wens je heel veel succes met je werkstuk. Zet hem op, je kan het!

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline FOX Creation

  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 23
  • Geslacht: Man
    • FOX Creation :: Webdesign
Re: Néé, néé, niet ROOD!
« Reactie #1 Gepost op: 3 augustus 2010, 15:26:53 »
Just Vecht,
 
  een leuk artikel!
  Helemaal omdat ik ook anti rood ben in een verslag, verslagen moeten overzichtelijk zijn, maar mogen wel wat speels hebben..
 
  Ik had je punten nog niet genoemd, maar ben erg bezig geweest met 2007   te ontdekken toen ik voor de Universiteit een verslag moest maken aan   het einde van een project.
 
  Ik ben benieuwd wat jullie (vluchtige) reactie is ;)
  Hoe zouden jullie de data hebben verwerkt?
(PDF was 15MB dus het word doc maar genomen)
 
Reinier
FOX Creation :: Webdesign
www.fox-creation.nl

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Néé, néé, niet ROOD!
« Reactie #2 Gepost op: 3 augustus 2010, 16:17:50 »
Hallo Reinier,

voor de lof ... .


Dat hebben jullie heel netjes gedaan! Het project is mijn vakgebied niet. Ik hou er ook niet van inhoudelijk commentaar te geven op een stuk tekst. Er zijn nou eenmaal vele wegen die naar Rome leidden.

Op hoofdpunten ziet het document er prima uit voor het doel. Als Linux gebruiker open ik dit Word document in Open Office. Dat geeft altijd wat opmaakproblemen. Jammer dat een pdf zo groot werd. Vreemd trouwens. Zo'n groot document is het niet. Of zitten er een paar 10 MB plaatjes in?

Ik had zelf de titel meer voorop gezet ten opzichte van het plaatje op de voorkant qua balans. De titel zelf was leuk gevonden met die alliteratie (rijmende medeklinkers). Koppen moet springen. Die titel springt er niet echt uit. Die verdrinkt een beetje in het blauw.

Verder lekker korte zinnen. Weinig misbruik van koppelwoorden. Het stuk is heel leesbaar zo. De afbeeldingen zijn leuk speels. Ik had ze zelf wat meer in de serieuze hoek  gekozen.

Tja, eigenlijk heb je van de vijf tips alleen die van het andere lettertype niet gevolgd. Dat Calibri van Word 2007 is trouwens zo gek nog niet voor een document dat misschien alleen vanaf scherm wordt beoordeeld.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Néé, néé, niet ROOD!
« Reactie #3 Gepost op: 3 augustus 2010, 20:45:59 »
(PDF was 15MB dus het word doc maar genomen)

2,6 MB kwam er bij mij uitrollen (smallest filesize) :P

Verslag ziet er netjes uit, hier en daar wel wat verschillende lettertypes (maar dat kan komen, doordat ik bij Word2003 blijf steken en het docx bestand dus geconverteerd is ;) )

Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Néé, néé, niet ROOD!
« Reactie #4 Gepost op: 3 augustus 2010, 21:47:46 »
Hallo Ronald,

Verschillende lettertypes? Ik zie in de romptekst alleen Calibri. De koppen zijn Stencil en de koptekst is Cambria. Die drie heb ik ook niet hier in Ubuntu en voor de conversie tekende bij mij OpenOffice.
Microsoft lettertypes in mijn Linux bak?

"Als regel" rommel je niet met lettertypes in zo'n document. Die drie zijn een nette keuze voor de structuur en daar houd je het dan bij. Of je zelf kiest voor precies deze lettertypes doet er daarbij niet toe.

Dat Stencil vind ik trouwens best gaan.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers