Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

220 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 09:49:47

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Nieuw logo als Adobe Illustrator bestand  (gelezen 14621 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Nieuw logo als Adobe Illustrator bestand
« Gepost op: 19 februari 2010, 21:13:40 »
De landelijke bond van mijn club heeft een nieuw logo. Zodoende kregen we dat logo toegemaild in het formaat jpg en ook met de extensie ai. Dat is een Adobe Illustrator bestand.

Nou zijn we als club al heel content met die jpg, want we zijn geen vereniging van DTP artiesten. Maar in het persoonlijke vlak wilde ik als Linux gebruiker en Open Source voorvechter weten of mijn machine iets kon met dat .ai bestand. Ik zou zelf kiezen om het beschikbaar te stellen in het svg formaat. Dat is niet gebonden aan een specifiek programma van een bepaald bedrijf.

Ik las laatst dat in 60% Photoshop gebruikers geen legaal exemplaar hebben. Dat is toch wel héél erg veel. Maar ik weet ook wel zeker dat bij professionele gebruikers het wel legale software is. Die mannen gaan echt niet tobben.
Ik snap dat wel. Photoshop heeft een magische klank. Ook ik praat tegenwoordig altijd over Photoshoppen, ook al doe ik het allemaal met GIMP.

Maar nu dat ai bestand. De clou is, dat als je het bestand kan openen, je alle elementjes separaat kan bewerken. En je kan naar believen verkleinen en vergroten zonder dat je aan scherpte inboet.

Mijn favoriete programma in Linux is Inkscape. Eén van het drietal wat ik voor DTP werk gebruik: Inkscape, GIMP en Scribus. Alle drie tegenwoordig ook in Windows/MacOSX beschikbaar! Het bestand openen in Inkscape bleek geen probleem. Na de groepering te hebben opgeheven was ook een enkel element selecteerbaar.



Openen in GIMP bleek ook geen probleem. Maar in Scribus wilde het niet. Dat wordt dus omzetten, maar dat is een fluitje van een cent.

Wel, dat valt niks niet tegen!
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: Nieuw logo als Adobe Illustrator bestand
« Reactie #1 Gepost op: 20 februari 2010, 01:22:29 »
Hallo Just,
Citaat
Ik snap dat wel. Photoshop heeft een magische klank. Ook ik praat tegenwoordig altijd over Photoshoppen, ook al doe ik het allemaal met GIMP.
Het ligt niet zozeer aan de magische klank maar aan het grote aanbod van gratis te verkrijgen aanvullingen zoals o.a penselen, filters, workshops en de uitgebreide video workshops die ook in de nieuwsgroepen overdadig worden aangeboden.

Omdat Gimp, Scribuse en Inkscape open source is ben je afhankelijk van de gebruikers zelf. Ik heb de 3 programma's onder Linux en op mijn Mac ook draaien en vindt het vooral leuk om uit te zoeken hoe je er mee kunt werken.
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Nieuw logo als Adobe Illustrator bestand
« Reactie #2 Gepost op: 20 februari 2010, 10:03:53 »
Wat betreft workshops en filters heb ik persoonlijk bij GIMP niks te klagen. Heel veel werkt prima in GIMP en die workshops zijn in GIMP ook toepasbaar.

Ach, weet je, heel veel van dat spul valt onder het hoofdstuk "Ohhh, leukkk ... ". Het wordt maar één keer bekeken, misschien alleen het verhaal of slechts de resultaten. Als je een week of wat later de techniek nog eens wilt doen lukt het niet meer. De enorme veelheid van mogelijkheden wordt dan een handicap en men laat het erbij.

Ik weet nog wel hoe ik de geweldige techniek van het graduele grijsfilter ontdekte. Daarmee kun je een donkere voorgrond tegen een heldere hemel opliften. Het is doodsimpel. Maar toch heb ik in het begin nog een keer of vijf weer terug moeten pakken naar de workshop op GIMPguru. (Hij is de website aan het overzetten naar een Blog, klik hier) Overigens zegt die guru dat hij deze techniek uit een Photoshop workshop heeft overgezet.

Ik vind GIMP, Inkscape en Scribus programma's waar je als amateur vooral wat mee kán. Ik heb net een foto bewerkt zodat de persoon helemaal vrijstaat van de achtergrond in GIMP. Dat is nog best een lastige klus, maar ik wordt er steeds handiger in. Het rolde zojuist hier uit de printer en men is er erg tevreden over. En in Scribus maakte ik vorig jaar posters voor mijn werk. Infographics noemt men dat soort posters. Ze zijn nu publiekelijk te downloaden.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers