Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

225 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 19:56:29

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Bluetooth. Het was een kleine puzzel, maar het werkt!  (gelezen 16661 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Bluetooth. Het was een kleine puzzel, maar het werkt!
« Gepost op: 22 februari 2010, 20:48:04 »
Ik had ooit een eigen ringtone gemaakt. Maar die was nou wel aan vervanging toe. In de muziek van mijn broer zat alleen nergens een geschikte passage. Dat moest anders. Daarvoor dan maar eens snuffelen in de gigantisch grote bak met geluidsfragmenten van ccMixter.

Daar vond ik wel wat geschikst. In ieder geval is het apart genoeg. Dat mp3-tje in Audacity geladen en met wat kopieren en plakken plus een nette fade-in en fade-out bakte ik er een aardige ringtone van.

Nu kwam echter de volgende horde: hoe krijg ik die ringtone, een mp3 bestand, in de telefoon? Dat had mijn vrouw ooit voor elkaar gekregen. Zelf ben ik qua telefoons niet zo'n held. Ik heb een forse hekel aan deze rustverstoorders met die piepkleine knopjes. Het is dat ze zo handig zijn ... .

Met vrouwlief even niet in de buurt besloot ik maar zelf aan de gang te gaan. In Windows, want daarin had ze dat voor elkaar gekregen. De Sitecom CN 512 USB Bluetooth module werd echter door Windows niet herkend. Ik de driver dan maar opgehaald bij Sitecom. Dat liep vlot. Ik ergerde me als gebruikelijk aan de bekende "opnieuw opstarten" boodschap en de boel draaide. Met de hulp van een inmiddels binnengekomen buurvrouw wist ik het "pairen" van de module en mijn telefoon voor elkaar te boksen. Zij snapte de onduidelijke schermen met de PIN kwestie tenminste, ik niet.

En zo had ik dus mijn eigen ringtoontje op de Motorola. Blij dus. Maar helemaal niet en ik die Sitecom maar eens in mijn Ubuntu Linux laptop geprakt. Wie weet werkt dat ook gewoon. Nou, niet dus. Nou is in Linux kwesties Google beslist je vriend. Dat leverde wel geen direkte succesverhalen, maar het bracht me wel op een idee.

De Synaptic pakketmanager ingedoken en als zoekwoord "blue" genomen. Ik wist al dat er een programma was met de naam Bluez. Bluetooth was teveel geweest. Er stond al wat aan van de Bluetooth programma's. Domweg de anderen ook allemaal aangezet. En warempel, met het inprikken van de Bluetooth module verscheen een Bluetooth pictogram op de Gnome taakbalk. En in het menu onder Hulpmiddelen was er een item "Bestanden delen met Bluetooth" Dat aangezet, een rechterklik op het Bluetooth pictogram en verbinden kiezen met mijn telefoon. Dan verschenen na het gedoe met de PIN code (die ik nu snapte - maar de schermen waren hier ook helderder al was het nog niet veel soeps) drie mappen in een verkenner-venster: audio, picture en video.

Daar kon ik de mp3 en jpgs in kwijt. Die jpgs in niet meer dan 640 bij 480 pixels. Dat is wel te begrijpen. Dus nu heb ik een eigen ringtone en een eigen wallpaper. En de foto's die ik bij gelegenheid maak kan ik weer van het





toestel afhalen.

Zojuist het telefoontje opnieuw gekoppeld. Dat werkte uit de kunst! Het was even een puzzeltje, maar dan heb je ook wat. Handig, want nou kan ik een fotootje schieten van iets wat ik onderweg tegenkom inplaats van het moeizaam opschrijven. Zoals bijgaand groen kadertje met links uit een fotoblad in de leeszaal van de bieb.
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2010, 21:18:41 door Just Vecht »
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Bluetooth. Het was een kleine puzzel, maar het werkt!
« Reactie #1 Gepost op: 2 mei 2010, 17:58:19 »
Hoi Just,

Leuk verhaal! Ik wil zelf ook nog steeds een keer een Bluetooth-iets installeren op m'n (desktop) computer. Alle laptops hebben dat tegenwoordig, maar voor een desktop moet je weer wat extra's aanschaffen! <g>

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence