Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

37 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

19 maart 2024, 10:16:14

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Windows 7 met het klassieke Startmenu van Windows XP!  (gelezen 24592 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Windows 7 met het klassieke Startmenu van Windows XP!
« Gepost op: 22 februari 2010, 22:51:32 »
Over Windows 7 an sich heb ik weinig te klagen, maar dat nieuwe Startmenu... ik kan er maar moeilijk aan wennen. In Windows Vista kon je nog met 1 instelling terug naar het 'klassieke' startmenu, zoals dat van Windows XP bekend was. Maar bij Windows 7 is de optie er helemaal uitgesloopt.  :-\

Maar is er een oplossing: http://sourceforge.net/projects/classicshell/

Met Classic Shell krijg je het oude, vertrouwde startmenu weer terug! :)

Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Windows 7 met het klassieke Startmenu van Windows XP!
« Reactie #1 Gepost op: 23 februari 2010, 09:24:46 »
Hoi Ronald,

Aanpassingsmoeilijkheden? Of mistte je echte funktionaliteit? Leuk om te zien dat dit op Sourceforge te vinden is, waar zoveel van de programma's van mijn favoriete Linux hun thuishonk hebben.

Ik ben niet gek op die moderne bling-bling stijl van overvolle menubalken. Ik vind dat lint van Office 2007 bijvoorbeeld helemaal niks. Het werkt wel prima, maar een groot deel van de mogelijkheden zijn niet zichtbaar en je muist je suf om ze te vinden. Geef dan een knop "Geavanceerd" voor de bijzondere extra's, zit ik net te denken.
Die toverbal van Vista en Office 2007 was even wennen. Ik vind het ding foeilelijk en ik krijg telkens de neiging om eraan te likken (is dat nou de Pavlov reflex?). Maar daar is verder wel mee te werken.

Op kantoor hebben we Adobe Acrobat. Het complete pakket. Daarmee zetten we onder andere stempels in de documenten. Die stempelknop moet je standaard telkens aanklikken. Dus is die stempelarij een nare klik-polonaise. Je kan hem vastzetten (geselecteerd houden) met een vinkje in de Eigenschappenbalk. Dat weet niemand van de collega's te onthouden. Die balk is goed verborgen, zo je kunnen zeggen. Een goed voorbeeld "hoe het niet moet" dus.

Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Windows 7 met het klassieke Startmenu van Windows XP!
« Reactie #2 Gepost op: 28 februari 2010, 22:12:27 »
Hoi Ronald,
 
Ziet er goed uit!
 
Kan ik dat hooghartige "MS denkt voor u want u bent dom" menu de nek omdraaien. Handig dat er ook een klassieke verkennerschil bijzit!
 
Ik heb het in de bieb gezet KLIK want het mag vrij verspeid worden.
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2010, 22:18:47 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Windows 7 met het klassieke Startmenu van Windows XP!
« Reactie #3 Gepost op: 8 maart 2010, 15:19:41 »
Inmiddels is er een nieuwere versie (1.0.2.0 van 8/3/10) uit van het door mij (e.v.a.) hoog gewaardeerde Klassieke startmenu voor Windows 7. Belangrijkste aanpassingen:
  • Instelling toegevoegd om het W7 kruimelpad uit te zetten
  • Instelling toegevoegd om het pad in de titelbalk van de verkenner toe te voegen
  • Bugfix: resizen van het zoekvak was niet altijd correct
Het bestand in de bibliotheek is vervangen door de nieuwste versie die HIER op te halen is.
Voor de twijfelaars: Met shift-Klik is het Windows 7 startmenu zoals Microsoft "Zag dat het goed was voor de mensheid" weer op te roepen.
 
Als je het op zijn merites beoordeelt is dit toch eigenlijk wel een ergerlijk staaltje arrogantie van MS:
 
Honderden miljoenen mensen werkten al sedert Windows 95 met dat startmenu en er waren erg weinig klachten over. Toch meende een of andere interface ergonoom dat het beter kon, en heeft dat Vista zelfdenkende menu voor dummy's ontworpen. Niks mis mee, maar dan zou je toch kunnen vermoeden dat er een aantal mensen zijn (voornamelijk professionele gebruikers en power-users) die het nieuwe 'zelfdenkende' menu waarin je vrijwel niets echt kan ordenen en indelen en alles wat een beetje meer inzicht vereist naar de achtergrond is verschoven wel eens niet op prijs zouden stellen? Daar hoef je toch niet erg lang voor gestudeerd te hebben?
 
De eerste Bèta van W7 was koud openbaar, en de reeks klachten begon. Boze reacties, reviews (ook de mijne) die het als een groot gemis ervaarden, smeekbeden om tenminste iemand de mogelijkheid te geven zijn startmenu zó in te richten als hij/zij zelfs wenste, een grote poll waarin 34% van de respondenten het klassieke menu terug wilde, verhitte discussies op MS fora, het mocht allemaal niet baten.
 
"It's time to move on" was het klantvriendelijke antwoord.
 
Er zit daar ergens een stijfkoppige beslisser met een wat te gezwollen ego die een "Njet" uitgesproken heeft, en arrogant tienduizenden negeert. Dumpen die persoon, hij is niet goed voor het bedrijf en haar imago en niet goed voor de klant.
 
Tip voor MS: Doe waar jullie goed in zijn, en integreer handige vindingen van derden in jullie besturingssysteem. Ik heb een tip voor Service Pack 1. Het is goedkoop en snel te implementeren en W7 wordt er voor een belangrijk deel van de klanten beter van. 
 
« Laatst bewerkt op: 8 maart 2010, 16:07:58 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: Windows 7 met het klassieke Startmenu van Windows XP!
« Reactie #4 Gepost op: 8 maart 2010, 17:07:49 »
Hallo Michel,

Is er zo'n handig programma ook voor vista aanwezig?

Een dezer dagen komt een nieuwe computer waarop Windows 7 is geïnstalleerd. Deze is voor in de kamer waar mijn vrouw veel achter zit. De oude is helaas bijna overleden maar daar staat XP op. Ze gebruikt Outlook Express veel dus heel veel berichten en contact personen die ze eigenlijk wilt overzetten. Nou niet zij maar ik dus en ben nog niet zo bekend met versie 7. Ik had gelezen dat Outlook Express exit is in versie 7 ? Is er een mogelijkheid om de oude Outlook Express bestanden over te zetten, op de nieuwe PC wordt in iedergeval Outlook 2007 geïnstalleerd.
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Windows 7 met het klassieke Startmenu van Windows XP!
« Reactie #5 Gepost op: 8 maart 2010, 19:56:19 »
Hoi Ruud,
 
Citaat
Is er zo'n handig programma ook voor vista aanwezig?
Niet nodig want onder Vista kan je terugschakelen naar het klassieke startmenu.

Citaat
Ik had gelezen dat Outlook Express exit is in versie 7 ?
Klopt. MS raadt Live Mail aan (waarom zouden ze dat nou doen  ::) )
 
Citaat
Is er een mogelijkheid om de oude Outlook Express bestanden over te zetten, op de nieuwe PC wordt in iedergeval Outlook 2007 geïnstalleerd.
Daar is een export-import routine voor. zie http://office.microsoft.com/nl-nl/outlook/HA100799191043.aspx
Michel Uphoff
Homepage

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: Windows 7 met het klassieke Startmenu van Windows XP!
« Reactie #6 Gepost op: 10 maart 2010, 01:04:38 »
Hallo Michel,

Citaat
Niet nodig want onder Vista kan je terugschakelen naar het klassieke startmenu
Ja maar dan zet je alles terug naar de klassieke omgeving en het ging alleen maar om het startmenu. Aan de andere kant, als je terug gaat naar het klassieke menu en je schakelt ook die grafische extra's uit, wordt Viste wel lekker snel :)

Bedankt voor de link, ik ga daar naar kijken.
Citaat
MS raadt Live Mail aan (waarom zouden ze dat nou doen
Ja inderdaad, daar zou ik sowieso nooit onze e-mail accounts onderbrengen dus dat is zeker geen optie. Voor je het weet ligt je hele mail leven bij MS en weten ze precies wat je doet.
Vriendelijke groet,Ruud de Wit