Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

210 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 10:40:42

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: externe harde schijf wordt niet herkend  (gelezen 31617 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Clarita
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 14
  • Geslacht: Vrouw
externe harde schijf wordt niet herkend
« Gepost op: 25 februari 2010, 13:00:36 »
Hallo ......
Via vrienden van mij kom ik op dit forum terecht, zij waren namelijk erg enthousiast over de betrokkenheid van de medewerkers. Mijn vraag:
Ik heb mijn externe harde schijf op een pc met windows xp en op een Mac aangesloten gehad. Dit ging tot voor kort goed. Nu heb ik een nieuw netbook met windows 7 waar ik de externe harde schijf ook voor gebruikt heb. Ook dat ging (en gaat) prima. Alleen nu herkent mijn PC met XP die harde schijf niet meer. Hoe kan dat?

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: externe harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #1 Gepost op: 25 februari 2010, 15:36:23 »
Dag Clarita,
 
Citaat
Alleen nu herkent mijn PC met XP die harde schijf niet meer.
Ik neem aan dat het een externe disk met USB aansluiting is, klopt dat?
 
Zo ja: Zet de boxen aan, en let op de icoontjes rechtsonder. Sluit nu die externe schijf aan. Hoor je het bekende ding-dong geluid?
Zie je het "Hardware veilig verwijderen" (diskje met een groene pijl) icoontje rechtsonder bij de tijd staan?
 
Hoor je die ding-dong en zie je het icoontje, klik er dan eens op. Wat wordt er nu in het berichtenbalonnetje getoond?
 
Wat je ook even na kan gaan is of er wel een letter aan die schijf wordt toegekend:
Kies start, uitvoeren, en type diskmgmt.msc (enter). Maximaliseer het schijfbeheervenster en kijk welke disks er worden weergegeven. Maak er als je er niet uitkomt een screenshot van (Alt-PrtScn in drukken, Word starten, en kiezen voor plakken. Sla het word document op en hang het aan een berichtje).
 
Hoor je het ding-dong geluid niet, en er is niets zichtbaar rechtsonder of in schijfbeheer, probeer dan eerst eens een andere Usb kabel en een andere Usb poort.
 
 
Michel Uphoff
Homepage

Offline Clarita
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 14
  • Geslacht: Vrouw
Re: externe harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #2 Gepost op: 25 februari 2010, 15:51:45 »
Ik hoor inderdaad geen dingdong geluidje als ik de schijf aansluit, wel als ik hem verwijder. Rechtsonderin zie ik ook niets. Ik sluit de printscreen even bij zodat je kunt zien wat er in schijfbeheer staat. Als ik een andere USB kabel er in doe hoor ik wel de dingdong en staat er wel het icoontje.
Kun je hier iets mee?
THNX CS

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: externe harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #3 Gepost op: 25 februari 2010, 16:34:54 »
Dag Clarita,
 
De nu bijgestuurde afbeelding geeft aan dat de computer helemaal geen externe harde schijf ziet.
 
Dit screenshot heb je gemaakt met de eerste of met de tweede usb-kabel?
Bij de tweede kabel hoorde je wel dat geluid en verscheen het icoontje schreef je. Als dat nog steeds zo is, maak dan van die situatie een screenshot als je dat niet gedaan had.
 
Je hebt al een andere Usb-poort op de pc geprobeerd?
 
Is het soms een notebook computer (laptop)?
Zo ja, de kabel is toch niet te lang? (Notebooks leveren minder stroom aan de Usb-poort en dan kan je vaak geen lange kabels gebruiken).
Als het een notebook is, doe dan eens het volgende:
Zo kort mogelijke kabel gebruiken.
Notebook uitzetten
Schijf aansluiten
Notebook aanzetten
 
Wat is het resultaat in dit geval?
 
 
Michel Uphoff
Homepage

Offline Clarita
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 14
  • Geslacht: Vrouw
Re: externe harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #4 Gepost op: 26 februari 2010, 09:20:30 »
Het is inderdaad een laptop. Dit screenshot die ik heb gemaakt is met de eerste usb-kabel en de kabel is niet lang, hooguit 10 centimeter.
Op beide USBpoorten gebeurt er niets. Ik hoor wel dat de schijf draait maar op mijn scherm gebeurt er niets.
Bij de andere  kabel (de aansluiting van de printer) hoor ik wel dat geluid en verschijnt het icoontje. Hij geeft exact hetzelfde screenshot.

   (Als het een notebook is, doe dan eens het volgende: Zo kort mogelijke kabel gebruiken.Notebook uitzettenSchijf aansluiten Notebook aanzettenWat is het resultaat in dit geval)   
                           NIETS

De schijf werkt wel gewoon op mijn netbook met windows 7.

GR. Clarita

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: externe harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #5 Gepost op: 26 februari 2010, 12:25:14 »
Dag Clarita,
 
Ok, het ziet er dus naar uit dat er een software of hardware probleem in het notebook zit. Om hier zeker van te zijn: Je hebt dezelfde USB kabel al gebruikt waarmee de harddisk het op de Windows 7 computer goed doet? Zo nee probeer ook dat even.
De printer werkt gewoon?
 
Heb je al gekeken wat er gebreurt als je de printer los hebt, en de schijf aangesloten? (Soms is twee flink stroom gebruikende USB apparaten op een notebook teveeel van het goede. Daar zijn wel oplossingen voor, maar dat zien we later dan wel). Dus haal de printer los, sluit de schijf aan, en herstart het notebook als je dit nog niet getest hebt.
 
Ik neem nu voor de snelheid even aan dat je dat al geprobeerd hebt, dat het geen oplossing biedt en ga verder:
 
- zet het notebook uit, printer los en sluit de externe harddisk aan
- zet het notebook aan, en wacht een paar minuten (niets starten in deze tijd)
- RECHTSklik op "Deze Computer", kies "Eigenschappen" Het venster "Systeemeigenschappen" opent nu.
(Heb je geen "Deze Computer" op het bureaublad, kies dan start, instellingen, configuratiescherm, systeem. Dit komt ook bij het venster "Ssysteemeigenschappen" uit)
- Kies bovenin het tabblad "Hardware", klik op de knop "Apparaatbeheer" en het venster "Apparaatbeheer" opent zich.
- Maximaliseer dit venster. Klik een maal op het plusje voor "Schijfstations" en klik eenmaal op het plusje voor "Usb-controllers" . Maak nu een screenshot en plak het in Word.
- Klik op ieder plusje dat je ziet en ga op zoek naar uitroeptekens, apparaten met een rood kruisje erdoorheen, of andere waarschuwingstekens. Zie je die, maak ook daar een screenshot van.
 
Hang het worddocument aan een nieuw bericht, en meld even hoe de resultaten zonder printer waren en of je kan printen (over beide poorten).
Michel Uphoff
Homepage

Offline Clarita
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 14
  • Geslacht: Vrouw
Re: externe harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #6 Gepost op: 26 februari 2010, 13:48:20 »
Hoi Michel,

Dank je voor de hulp tot nu toe ;-) het zal uiteindelijk wel tot een oplossing leiden (hoop ik)
Zelfde kabeltje gebruikt  en  de printer werkt gewoon.
Ik heb maar twee usb poorten en in 1 zit altijd mijn muis dus de andere is of de printer  of de schijf
Ik heb de onderste helft van jou reactie uitgevoerd en doe er het word doc bij.

Gr. Clarita

Offline Clarita
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 14
  • Geslacht: Vrouw
Re: externe harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #7 Gepost op: 26 februari 2010, 13:49:35 »
Bij deze het word document  duhhhhhhhhhhhhhhh

Offline Clarita
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 14
  • Geslacht: Vrouw
Re: externe harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #8 Gepost op: 26 februari 2010, 14:02:01 »
Hoi Michel
Ik heb nog even een screenshot gemaakt van de eigenschappen van USB apparaat voor massaopslag. Ligt het hier soms aan?
CS

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: externe harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #9 Gepost op: 26 februari 2010, 15:49:30 »
Dag Clarita,
 
Citaat
Ligt het hier soms aan?
Lijkt mij heel waarschijnlijk. Het apparaat is uitgeschakeld. Schakel het in, en kijk of de disk weer werkt. Hierna even herstarten, en kijken of het probleem definitief wegblijft.
 
Mocht je tijdens het inschakelen een foutmelding krijgen, rapporteer die dan exact.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Clarita
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 14
  • Geslacht: Vrouw
Re: externe harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #10 Gepost op: 26 februari 2010, 16:29:35 »
Hoi Michel,

Het lijkt er op dat hij het weer doet. Ik ga nu de laptop opnieuw opstarten en dan zien of hij het blijft doen.
Als je me niet meer leest :-)  dan is alles goed gegaan en bedank ik je bij deze voor de hulp.
Anders...........I'll be back !!!

Gr CS

Offline Clarita
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 14
  • Geslacht: Vrouw
Re: externe harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #11 Gepost op: 26 februari 2010, 16:54:44 »
Helaas......I'm back

Hoi Michel,

Ik heb nu een document bij gesloten waarin te zien is dat de schijf wel herkent op lokatie O    maar op Deze Computer staat de F schijf niet zoals die dat eerder wel deed.

We gaan gewoon gezellig verder in onze zoektocht!

Alvast fijn weekend,
CS

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: externe harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #12 Gepost op: 26 februari 2010, 18:33:36 »
Dag Clarita,
 
Ik denk, en hoop dat je locatie D: ipv. O: bedoelt. Dit is gelukkig heel normaal, en eenvoudig aan te passen in F:
 
Start schijfbeheer weer (zie vorige berichten als je kwijt bent hoe dat moest). RECHTSklik op de D: schijf, en kies "Stationsletter en paden wijzigen". Het venster "Stationsletter en paden voor D: (blabla)" verschijnt, en in het witte venster staat alleen "D:"
 
Klik op de knop "Wijzigen". Rechts zie je in een wit vakje "D" staan, klik op het driehoekje rechts van "D", kies "F" en klik op OK. Je krijgt nu een waarschuwing, niets van aan trekken, dus op "Ja" klikken.
 
Probleem zou weg moeten zijn en de externe drive is nu weer bereikbaar op F: 
Herstart het notbeook zekerheidshalve en controleer of de schijf nog steeds gevonden kan worden onder F:
 
Michel Uphoff
Homepage

Offline Clarita
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 14
  • Geslacht: Vrouw
Re: externe harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #13 Gepost op: 27 februari 2010, 09:19:13 »
Hoi Michel,

Helaas bedoel ik daadwerkelijk 0  want C:  en  D:  staan er wel en die hebben er ook al die tijd gestaan maar volgens mij stond er in het verleden een F:  schijf als ik de externe harde schijf aansloot?
Net als Station met verwisselbaar medium E  stond er dan    Freecom (F)   Kan dat kloppen?

CS

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: externe harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #14 Gepost op: 27 februari 2010, 13:59:24 »
Dag Clarita,
 
Citaat
Freecom (F)   Kan dat kloppen?
Dat kan kloppen. Ik las jouw vorige bericht verkeerd, excuus.
Die Locatie: 0 melding bij de eigenschappen is normaal, dat heeft niets met een schijfletter te maken. Maar ik zie dat in "Deze Computer" die externe disk nog steeds niet getoond wordt, en dat is minder leuk.
 
Kan je eerst het notebook uitzetten, disk aansluiten, notebook aanzetten en even wachten (dit lijkt overbodig, maar is het niet) .
Vervolgens in schijfbeheer kijken (start, uitvoeren, diskmgmt.msc, enter) wat daar aan schijven getoond wordt? Maak er even een screenshot van.
 
Overigens zag ik dat je een Freecom externe disk hebt. Nu heb ik die dingen zelf ook, en het is mij opgevallen dat ze toch wel zoveel stroom trekken dat de usb-poorten in een aantal notebooks ze niet aan kunnen. Je hoort dan een heel zacht tikkend en zoemend geluid in die Freecom omdat de motor telkens herstart wordt, maar door het hoge stroomverbuik weer afschakelt en dan weer opnieuw start. Hoor jij zo'n soort geluid als je de disk op het notebook prikt terwijl het notebook aan staat?
 
Michel Uphoff
Homepage