Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

222 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 14:31:12

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: externe harde schijf wordt niet herkend  (gelezen 31620 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Clarita
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 14
  • Geslacht: Vrouw
Re: externe harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #15 Gepost op: 28 februari 2010, 14:19:23 »
Hoi Michel,

Ik heb weer gedaan wat jij voorstelde en weer een printscreen gemaakt maar volgens mij is het niets anders dan de eerste keer dat ik dit gedaan heb.
Deze exhaschijf heb ik al enige tijd en voordat ik hem op mijn nieuwe netbook met windows 7 aansloot deed hij het altijd prima op deze laptop.
Mijn exhaschijf zoemt heel zachtjes en dat hoor je alleen maar als je je oor er tegen aan legt.

CS

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: externe harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #16 Gepost op: 28 februari 2010, 16:08:21 »
Dag Clarita.
 
Citaat
maar volgens mij is het niets anders dan de eerste keer dat ik dit gedaan heb.
Dat heb je goed gezien. Nu je de harddisk wel zachtjes hoort zoemen, kunnen we er ook van uit gaan dat de stroomvoorziening naar de schijf correct werkt, en niet afschakelt. Dus kunnen we het volgende wel concluderen:
 
1: De usb disk is OK
2: De kabel is OK
3: De stroomvoorziening van de laptop werkt
 
Er zijn nog steeds een aantal redenen waarom de externe disk niet herkend kan worden, en die liggen vrijwel allemaal in de software van het notebook. De meest voorkomende reden is dan dat er in het USB software systeem van het notebook iets mis is gegaan. Vaak kan je dat herstellen door dat USB systeem 'een schop onder de kont' te geven. Probeer als eerste het volgende:
 
- sluit de externe harddisk aan, zet het notebook aan
- RECHTSklik op "Deze Computer", kies "Eigenschappen" Het venster "Systeemeigenschappen" opent nu.
(Heb je geen "Deze Computer" op het bureaublad, kies dan start, instellingen, configuratiescherm, systeem. Dit komt ook bij het venster "Ssysteemeigenschappen" uit)
- Kies bovenin het tabblad "Hardware", klik op de knop "Apparaatbeheer" en het venster "Apparaatbeheer" opent zich. Maximaliseer dit venster

- Klik nu op "Beeld" bovenin, en vink "Verborgen apparaten weergeven" aan
- Klik nu op het plusje voor "Schijfstations" en er verschijnt een lijst met schijfstations
- Let nu goed op: Er zijn mogelijk schijftstations waarvan de icoontjes lichtgrijs zijn, en stations met een normaal donker icoontje, het gaat ons om de lichtgrijze icoontjes. Zijn die er helemaal niet, laat dit dan in een berichtje weten, zodat ik een aangepast instructie kan geven.
 
Zijn ze er wel, doe dan het volgende bij IEDER lichtgrijs icoontje:
- Klik zo'n lichtgrijs icoontje aan, de naam van dit (niet meer herkende) apparaat wordt blauw. Druk op de DEL toets. Je krijgt een waarschuwing dat je op het punt staat het appraat van het systeem te verwijderen, geef OK. Verwijder zo alle schijfstations met een lichtgrijs icoontje.
- Herstart de pc en kijk of het probleem over is. Misschien heeft de externe Usb schijf nu een andere letter dan F:, dat is geen punt, passen we later wel aan.
 
 
Michel Uphoff
Homepage

Offline Clarita
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 14
  • Geslacht: Vrouw
Re: externe harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #17 Gepost op: 28 februari 2010, 18:00:56 »
Yes Yes Yes   :P........hij is er weer !!!  F F F  (zie bijlage)

Bij schijfbeheer stond hij weer met zo'n rood vorkje er door. Die heb ik dus weer geactiveerd en nu doet ie ut.

Bedankt voor alle hulp, zelfs in het weekend.

Clarita

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: externe harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #18 Gepost op: 28 februari 2010, 19:22:59 »
Dag Clarita,
 
Citaat
hij is er weer
Mooi zo!
Het was weer even stoeien, maar fijn dat het opgelost is.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Hydration
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 5
  • Geslacht: Man
Re: externe harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #19 Gepost op: 29 maart 2012, 21:01:11 »
Dag Clarita,
 Mooi zo!
Het was weer even stoeien, maar fijn dat het opgelost is.

Mischien een beetje een "long-shot" maar ik probeer het toch.... heb het hele topic doorgelezen en heb hetzelfde probleem, nu is alleen mijn probleem op dit moment anders...

Ik kan mijn schijf in schijfbeheer wél zien (samsuns s2 portable, werkt correct) maar als ik "deze computer" open staat er geen icoontje en kan m ook nergens vandaan toveren???


Ook "hardware veilig verw." geeft aan dat er een samsung s2 portalbe verbonden is en ook bij aansluiten maakt ie geluid..


enig idee hoe ik dit op kan lossen??

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: externe harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #20 Gepost op: 30 maart 2012, 11:23:34 »
Dag Hydration,
 
>> Ik kan mijn schijf in schijfbeheer wél zien <<
 
Welke informatie geeft schijfbeheer dan over die schijf, wat staat er over in de diverse kolommen?
- Is er een schijfletter toegekend
- Welke indeling wordt vermeld
- Welk type
- Welk bestandsysteem
- Wat is de status van de schijf
Maak anders een screenshot van schijfbeheer en hang dat aan een berichtje.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Clarita
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 14
  • Geslacht: Vrouw
Re: externe harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #21 Gepost op: 30 maart 2012, 12:01:53 »
Hallo Michael,

Ik denk dat onderstaande bericht niet (meer) voor mij bedoeld is ;-)
Misschien heeft "Hydration"  mijn onderwerp tekst gebruikt?

Dag Hydration,
 
>> Ik kan mijn schijf in schijfbeheer wél zien <<
 
Welke informatie geeft schijfbeheer dan over die schijf, wat staat er over in de diverse kolommen?
- Is er een schijfletter toegekend
- Welke indeling wordt vermeld
- Welk type
- Welk bestandsysteem
- Wat is de status van de schijf
Maak anders een screenshot van schijfbeheer en hang dat aan een berichtje.

Offline Hydration
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 5
  • Geslacht: Man
Re: externe harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #22 Gepost op: 31 maart 2012, 20:45:26 »
Dag Hydration,
 
>> Ik kan mijn schijf in schijfbeheer wél zien <<
 
Welke informatie geeft schijfbeheer dan over die schijf, wat staat er over in de diverse kolommen?
- Is er een schijfletter toegekend
- Welke indeling wordt vermeld
- Welk type
- Welk bestandsysteem
- Wat is de status van de schijf
Maak anders een screenshot van schijfbeheer en hang dat aan een berichtje.

Nadat ik de laptop opnieuw heb opgestart kan ik m dus niet meer zien helaas. Bij schijfbeheer staan 3 dingen: C: (windows schijf), D: (backupschijf) en "Door windows gereserveerde ruimte" (100mb groot)

Ik denk dat een screenshotje op dit moment geen nut heeft. Heb namelijk mn schijf ook op een andere laptop geprobeerd en ook hier hetzelfde probleem.


Schijf aangesloten via usb -> Lampje van de schijf gaat branden en kan voelen dat ie opstart -> Tekstballon zegt: Apparaatstuurprogramma geinstalleerd/klaar voor gebruik en kan ook zien dat de schijf Samsung S2 Portable device heet.

Maaar waarom kan ik mijn schijf dan niet in "Deze computer" zien??


(gebruik windows 7 trouwens)

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: externe harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #23 Gepost op: 1 april 2012, 00:15:17 »
>> Maaar waarom kan ik mijn schijf dan niet in "Deze computer" zien?? <<
Als er iets mis in met de indeling (formattering, bootsector), dan verschijnt een schijf nog wel in apparaatbeheer, maar niet bij "Deze Computer".
Als de schijf ook in apparaatbeheer niet wordt gezien (bij beide computers), dan is er waarschijnlijk een hardwaredefect. Dat kan in de kabel zijn, in de usb-controller van de schijf of de in schijf zelf.
Vaak zijn deze schijven uit de usb behuizing te halen en met een Sata kabel aan te sluiten in een pc. Dan kan er zekerheid komen of de schijf zelf defect is of niet.
Michel Uphoff
Homepage

Offline marverhe
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 1
  • Geslacht: Man
Re: externe harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #24 Gepost op: 1 april 2012, 07:58:40 »
Ik heb hetzelfde probleem met dezelfde harde schijf. Werkt wel op lap-top;beide W7.

Offline Hydration
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 5
  • Geslacht: Man
Re: externe harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #25 Gepost op: 1 april 2012, 12:41:24 »
>> Maaar waarom kan ik mijn schijf dan niet in "Deze computer" zien?? <<
Als er iets mis in met de indeling (formattering, bootsector), dan verschijnt een schijf nog wel in apparaatbeheer, maar niet bij "Deze Computer".
Als de schijf ook in apparaatbeheer niet wordt gezien (bij beide computers), dan is er waarschijnlijk een hardwaredefect. Dat kan in de kabel zijn, in de usb-controller van de schijf of de in schijf zelf.
Vaak zijn deze schijven uit de usb behuizing te halen en met een Sata kabel aan te sluiten in een pc. Dan kan er zekerheid komen of de schijf zelf defect is of niet.


Oke zover was ik al. heb ook wel redelijk verstand ervan, maar ik kom er nu gewoon echt niet uit..

Andere kabel heb ik al geprobeerd. En de samsung s2 portable is geen schijf die in een behuizing zit, is een plug and play schijf met alleen een usb kabel.


Heb namelijk ook het programma testdisk gedownload en daar kan ik ook zien dat ie m toch echt herkent, maar dat er geen partitie op zit. Mischien dat hier de schoen wrinkt??

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: externe harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #26 Gepost op: 1 april 2012, 13:33:03 »
>> maar dat er geen partitie op zit <<
 
Nogmaals, als bij beide computers de schijf niet zichtbaar is in apparaatbeheer, dan kan je waarschijnlijk wel stoppen.
Is hij echter wel zichtbaar, ga dan in schijfbeheer kijken. Is de schijf daar ook zichtbaar in beide computers, dan is er waarschijnlijk een logisch (software) probleem.

Maak in dat geval een screenshot van schijfbeheer, zodat wij kunnen zien welke informatie er gegeven wordt over die schijf.
Als je er niet zeker van ben welke schijf in schijfbeheer de usb schijf is, start dan schijfbeheer zonder de usb disk en lees de info. Sluit dan de usb schijf aan en zoek het verschil op.

Kortom: Even systematisch aanpakken:
- apparaatbeheer, uitkomst van beide computers
- schijfbeheer, uitkomst van beide computers
- in beide computers is in schijfbeheer de usb disk zichtbaar: screenshots van beide situaties.
 
Michel Uphoff
Homepage

Offline Hydration
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 5
  • Geslacht: Man
Re: externe harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #27 Gepost op: 1 april 2012, 17:06:54 »
Beide computers geven hetzelfde aan, dus met 1 setje screenshots hebje er ook een beeld van ;)


Apparaatbeheer
Schijfbeheer



Zoals je ziet, in apparaatbeheer kan ik m wel zien, in schijfbeheer niet.


Suggesties?? :)


(trouwens bedankt voor alle hulp)




Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: externe harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #28 Gepost op: 1 april 2012, 18:19:26 »
Maar ik zie wel degelijk een 2e schijf in schijfbeheer..

Schijf  1 is opgedeeld in een niet actieve, niet geformatteerde partitie, en een veel groter leeg deel. Omdat die schijf dus nog niet gereed is voor gebruik zal Windows er ook geen schijfletter aan toekennen. Je moet die schijf eerst netjes indelen.

Of er wat van waarde op die schijf gestaan heeft weet ik natuurlijk niet, maar als dat niet het geval is:
- Rechtsklik op de kleine partitie, en kies verwijderen
- Hierna zal geheel schijf 1 als een lege, niet toegewezen schijf getoond worden.
- Nu kan je deze lege schijf initialiseren, indelen in een of meer primaire partities en deze partities vervolgens formatteren en een schijfletter toekennen.

Kijk even bij DEZE handleiding hoe dat moet.
Als je er niet uitkomt, laat het dan even weten.
« Laatst bewerkt op: 1 april 2012, 18:25:26 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline Hydration
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 5
  • Geslacht: Man
Re: externe harde schijf wordt niet herkend
« Reactie #29 Gepost op: 1 april 2012, 21:35:22 »
Maar ik zie wel degelijk een 2e schijf in schijfbeheer..

Schijf  1 is opgedeeld in een niet actieve, niet geformatteerde partitie, en een veel groter leeg deel. Omdat die schijf dus nog niet gereed is voor gebruik zal Windows er ook geen schijfletter aan toekennen. Je moet die schijf eerst netjes indelen.

Of er wat van waarde op die schijf gestaan heeft weet ik natuurlijk niet, maar als dat niet het geval is:
- Rechtsklik op de kleine partitie, en kies verwijderen
- Hierna zal geheel schijf 1 als een lege, niet toegewezen schijf getoond worden.
- Nu kan je deze lege schijf initialiseren, indelen in een of meer primaire partities en deze partities vervolgens formatteren en een schijfletter toekennen.

Kijk even bij DEZE handleiding hoe dat moet.
Als je er niet uitkomt, laat het dan even weten.




Ach dom dom dom... heb er totaal overheen gelezen!


Bedankt dat je me ogen hebt geopend... heb er ff nieuwe partitie op gemaakt en nu doet ie het weer! :)


Bedankt joh!