Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

223 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 16:37:24

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Overzicht kwaliteit virusscanners  (gelezen 16272 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Overzicht kwaliteit virusscanners
« Gepost op: 28 februari 2010, 16:10:25 »
Hierbij in tabelvorm de testresulaten van de meestgebruikte virusscanners.
 

 
Bovenstaande tabel laat zien welke antivirus software volgens de testers alle virussen in een bepaalde maand heeft gevonden (groen), of een of meer virussen heeft gemist (rood). Grijs betekent dat die maand er (nog) geen scanner (meer) werd aangeleverd. Nod32 staat nog steeds aan de top met geen enkele misser.
 
Onderstaande tabel geeft een iets ander beeld. Deze test zijn ook wat venijniger: Een 3 maanden lang niet updated virusscanner wordt een serie virussen gevoed die nieuwer zijn dan 3 maanden. Met andere woorden, dit zijn voor de scanner nog onbekende virussen. Hoe goed is de scanner nu in het herkennen van deze nieuwe bedreigingen, en welk percentage ervan wordt gevonden?
Bovengemiddeld is groen, ondergemiddeld is rood. Als een scanner een onschuldig bestand onterecht aanziet voor een virus, heet dat een false positive. Dat kan een groot probleem zijn, want denk je maar eens in wat er kan gebeuren als je de scanner een volkomen onschuldig en mogelijk essentieel bestand laat verwijderen.
 
Helaas blijkt het dat in toenemende mate virusscanners last krijgen van false positives, zo-ook Nod32. Het is duidelijk dat wat dit betreft Nod32 niet meer zo eenzaam aan de top staat als de afgelopen jaren. Steeds meer av software wordt goed in het herkennen van onbekende bedreigingen, en geen van hen kan dat af zonder af en toe een vals alarm.
 
Heel aardig deden Avast Pro, Bitdefender, F-secure Microworld en de nieuwkomer Microsoft security essentials het met resp. 5, 4, 4, 4 en 5 FP's.
 
In de middenmoot zitten Gdata, Avg,Kaspersky, Nod32 en Symantec met 9, 8, 8, 12 en 13 FP's. Het lukt Symantec overigens wel een dik ondergemiddelde detectiescore te presenteren.
 
Hekkesluiters zijn Trustport,  Antivir, Kingsoft, McAfee, Norman en Sophos met resp. 42, 21, 47, 26, 42 en 26 FP's
 
Nieuwkomer Security Essentials van Microsoft valt beslist niet tegen, en het is ook nog eens gratis. Natuurlijk is het wat te vroeg om op basis van een testreeks al te roepen dat het een goede bescherming biedt, maar het ziet er veelbelovend uit.
 

 
Als ik de tijd vind zal ik een overzichtje van de systeembelasting proberen te maken. Want een virusscanner kan wel aardig detecteren (of niet), maar het moet natuurlijk niet zó zijn dat de computer er ontoelaatbaar traag door wordt. McAfee en de oudere versies van Norton zijn berucht om hun systeembelasting. Maar ook de meest snelle en lichte uit het verleden, Nod32 is met versie 4 een heel stuk dikker geworden. En omdat versie 4 de systeembestanden bij het opstarten telkens opnieuw scant, is dt ook nog eens irritant voor iemand de zijn computer vaak uit en aan zet. (Kan overigens eenvoudig uitgezet worden, maar dat weten de meeste gebruikers niet).
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2010, 16:58:43 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Overzicht kwaliteit virusscanners
« Reactie #1 Gepost op: 3 maart 2010, 20:40:52 »
Hallo Michel,

Geweldig dat je ons deze overzichten weer eens presenteert. Op de beide Windows PC thuis heb ik de beide virusscanners met zorg aan het draaien. Ik hou ze ook scherp in de gaten voor geval er iets raars mocht gebeuren. Via deze overzichten kan je dan de prestaties van de verschillende producten onderling vergelijken. Niet is veranderlijker dan <eh> het weer?

Veel grijs erin en ergens heb ik dan zoiets dat alle deelnemers die wél de nek uitsteken met hun deelname scoren boven de niet deelnemende bedrijven. Laat staan nóóit deelnemende ...

Wat me technisch nog verbaast is het verschil tussen F-prot en F-secure die voor zover ik weet uit het verleden dezelfde engine delen. De eerste scanner die we op het werk gingen gebruiken was namelijk F-prot en destijds was het een wereldding.

Ik heb hem hier op mijn Linux bak ook aan boord, uiteraard in de Linux variant. Net als toen een spartaans ding, maar wel een killer. Niet dat ik hem zelf nou ooit nodig heb gehad, maar soms heeft iemand een verdacht bestand en dan kan ik hem veilig checken.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers