Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

208 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 11:33:32

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Kapotte SATA harddisk  (gelezen 12923 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Kapotte SATA harddisk
« Gepost op: 3 maart 2010, 10:54:06 »
We hadden hier een kapotte SATA harddisk. Sinds XP loop ik met enige regelmaat tegen kapotte schijven aan, maar vroeger eigenlijk nooit  ;D

In ieder geval wou de machine (Windows XP) 's morgens niet meer booten. En natúúrlijk snapte de gebruikster niet waarom ze de machine `s avonds netjes had afgesloten en hij het nou niet meer deed. :-*

Met een Ubuntu CD en de schijf eruit wel opstarten. Toen de schijf er weer in en toen bleef de PC  weer hangen. Om helemaal zeker te gaan de verdachte schijf dan maar in een andere PC gehangen, die exact hetzelfde moederbord heeft. Wel een andere grafische kaart. Die PC bleef ook identiek hangen. Het was dus echt geen moederbord geval.

Ik toen maar met de schijf onder de arm naar de winkel om een beroep te doen op garantie. Op die harde schijven heb je 3 jaar. Dat is nog wat anders dan de luizige 1 jaar bij veel kant en klaar PC's. Daarom bouw ik die PC's nog steeds maar zelf. In dit geval was het eerste jaar ook wel voorbij geweest.

Bij de Technische Dienst hadden ze zo'n handige dock op de balie. Schijf erin (2 seconden), even wachten op een reactie: niks. Geen herkenning, dus inderdaad defect. Binnen het kwartier stond ik weer buiten met de "gebruikster", die het allemaal erg netjes vond gaan.

Vervolgens de image met PING teruggezet in helemaal 8 minuten. Helaas was dat alleen Windows XP kaal. Mijn "gebruikster" moest dus nog wel heel wat na-installeren. Ook het besef dat een simpele backup van haar bestandjes wel zo slim was is er nu wel, maar doen is nog vers twee. Dat is niet mijn probleem.

Even wat vragen:

  • Bij SATA heb je geen Master/Slave configuratie als ik het goed snap? Ik had die kapotte schijf graag nog wel als tweede schijf in een systeem gehangen om een poging te doen de gegevens eraf te trekken.
  • Is er een goed freeware alternatief voor Partition Magic? De oude versie die ik al jaren gebruik lijkt me niet een goed plan bij een SATA geval.

    -- Typisch Windows overigens. Omdat Windows installeren zo'n heel getob is maak ik die image. Eerder geef ik die PC niet vrij. Als ik zoiets zou hebben op mijn Linux PC zou ik gelijk het systeem opnieuw installeren. Dan gelijk naar de laatste stand. Ga ik er echt op vooruit en het kost niet meer dan een uur, alles incluis. En vriend Linux doet niet aan partities, heerlijk. --
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Kapotte SATA harddisk
« Reactie #1 Gepost op: 3 maart 2010, 13:15:37 »
Hoi Just,
 
Sata kent inderdaad geem master/slave. Maar dat wil niet zeggen dat je er niet tijdelijk een tweede disk naarst kan hangen. Kwestie van Sata kabeltjes aansluiten en in het Bios bepalen met welke disk geboot moet worden.
 
Citaat
Is er een goed freeware alternatief voor Partition Magic?
Ik gebruik Drive Snapshot van Tom Ehlert software. Geweldig tooltje maar niet freeware (wel 30 dagen trial). Kijk eens bij http://www.macrium.com/ReflectFree.asp. Geen ervaring mee, maar ondersteunt XP/Vista (en waarschijnlijk ook W7) 32/64 bits en Sata.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Kapotte SATA harddisk
« Reactie #2 Gepost op: 3 maart 2010, 20:18:30 »
Hallo Michel,

In de BIOS aangeven welke drive geboot moet worden? Oh, OK. Maar het zijn in dit geval precies dezelfde types. Dus dan zie ik ergens wel een serienummer of zie je het Drive label terug in de BIOS? Ik wil het niet gokken, want de defecte schijf moet beslist niet geboot worden om het vergroten van de schade te voorkomen.

Ik heb naar Drive Snapshot gekeken. Maar die wil toch DOS om een systeempartitie te restoren. En PING gebruikt de Linux Kernel die helemaal USB ondersteunt. Die zet een 100 GB systeempartitie terug in 8 minuten vanaf een externe USB schijf. Dat is ook precies waarom ik Ghost 2003 niet meer gebruikt. Te sloom.

Macrium Reflect ga ik bij gelegenheid eens uitproberen.

Maar nou nog even mijn vraag over een vervanger voor good old Partition Magic. Is daar een vervanger voor? Ik kan het via een Ubuntu CD en dan voor alle voorzichtigheid in Windows formateren. Wat omslachtig, maar het werkt puik. Toch heb ik liever een integrale oplossing.

Hartelijk dank zover!

Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Kapotte SATA harddisk
« Reactie #3 Gepost op: 4 maart 2010, 11:06:48 »
Hoi Just,
 
Citaat
Ik wil het niet gokken, want de defecte schijf moet beslist niet geboot worden
In het Bios kan je de Sata poort kiezen. Op het moederbord wordt dat poortnummer ook aangegeven, dus dat gaat niet mis.
 
Citaat
Maar die wil toch DOS om een systeempartitie te restoren.
Of Windows Pe, BartPe. Ik heb het zelf op een bootable Windows XP Usb stickje staan.

Citaat
Maar nou nog even mijn vraag over een vervanger voor good old Partition Magic
Met Drive Snapshot kan je partities maken, wissen, vergroten en verkleinen. Meer heb ik niet nodig en dus heb ik geen aparte partitiemanager. Ik neem aan, maar dat zou je even moeten uitzoeken dat Macrium Reflect dat ook kan.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Kapotte SATA harddisk
« Reactie #4 Gepost op: 4 maart 2010, 12:00:16 »
Hallo Michel,

OK, ik heb het helemaal door! Dat Drive Snapshot lijkt me toch wel een heel goed stuk sofware. Voor de kosten hoef je het ook niet te laten. Maar ik hou het voorlopig even op vriend PING, want de weg naar een Windows bootable USB stickje is me voor nu te omslachtig.

Kan je trouwens onder een bestaande XP licentie ook een Windows bootable USB stick erbij frobelen? Legaal natuurlijk.

Dan maar de Ubuntu partition manager pakken, Die doet het prima, dus vooruit met de geit en kop erbij houden. Ik ben met dit soort zaken gewoon té voorzichtig, denk ik. Maar ja, ik heb het wel graag goed.

Nou, ik ga me werpen op de ADSL verbinding hier thuis. Die is gisteravond ter ziele gegaan en bij de Helpdesk gaan ze dan voor drie dubbeltjes per minuut plus de kosten van je mobieltje eerst kijken of alles bij je thuis goed is. Kabeltje, router volledig resetten, the works.

Deden ze ook een paar jaar geleden bij  mijn dochter. Duwt u even even 20 seconden ... . Die kon ons daarna ook niet meer bellen en moest ziek over straat naar de buren. Dus daar trappen we ook niet meer in. Ik maak wel even een vereenvoudigde opstelling met mijn oude E-Tech router. Als hij het daarna nog niet doet is het HUN lijn toch heus.

Wereldding die E-tech. Hij heeft al twee van die moderne dingen overleefd. Misschien moest ik maar eens denken aan een nieuwe die ook draadloos en  telefonie aankan? Ik ga die oude eerst maar eens aaien. Volgens mij heb jij me ooit de tip gegeven zo'n ding te kopen ... .
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Kapotte SATA harddisk
« Reactie #5 Gepost op: 4 maart 2010, 14:17:50 »
Hoi Just,
 
Citaat
Kan je trouwens onder een bestaande XP licentie ook een Windows bootable USB stick erbij frobelen? Legaal natuurlijk.
Ja dat kan. Het is wel even wat werk want juist om het legaal te houden moet je een aantal bestanden van de originele Windows cd afhalen en een compleet servicepack voor het ingeslloten ramdisk programma van MS ophalen. HIER is een uitleg. Wil je meer dan de standaard BartPe dan zal je nog een aantal 'stand alone' tools op moeten halen en die in het menu integreren. Zo heb ik een Usb stick met allerhande tools, netwerkondersteuning, Firefox, Remote access tools, een goede verkenner, en zelfs een stand-alone versie van Nod32 v. 2.7 die te updaten is. Het spreekt voor zich dat zo'n Usb stick alleen maar werkt als de pc ook van Usb kan booten. Maar als dat niet kan dan is er een alternatief; de voor de stick gemaakte Iso op een cd branden. Werkt ook.
 
Je moet er rekening mee houden dat de hele iso in het geheugen geladen wordt wat afhankelijk van de usb-ondersteuing in het bios even kan duren.Daarna werkt het razendsnel. Mijn Iso is met alle tientallen tools ingesloten 297 MB en ik heb er 100 MB aan ramdisk bijgezet, zodat ik zelfs met 512 MB ram nog uit de voeten kan.

Citaat
Wereldding die E-tech
Maar inmiddels zijn ze wel achterhaald, want alleen Adsl-1, en dus beperkt qua snelheid. De provider heeft geen leuke actie? Ik heb inmiddels al een handje mooie routers van Xs4all ontvangen omdat ik iedere jaar opnieuw mijn abonnement voor een jaar vast zet, dan krijg je gratis the latest and greatest op routergebied (nu de Fritz!Box) opgestuurd.
« Laatst bewerkt op: 4 maart 2010, 14:25:08 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Kapotte SATA harddisk
« Reactie #6 Gepost op: 4 maart 2010, 21:15:09 »
Hallo Michel,

Toen ik jouw verhaal las was de lust weg, maar die uitleg viel me weer mee.

Ja, die oude E-Tech toch. Geen draadloos, geen telefonie. En om op Tiscali te komen moest ik een dubbele upgrade doen. In ééń keer was er ook al niet meer bij.

Toen alles rond was was alleen het kastje nog hetzelfde, maar ik keek tegen een heel ander systeem aan toen ik de router binnenging. Ik had hem al in handen, maar uiteindelijk bleek de huidige Zyxel na een harde (alles weg en opnieuw) RESET meteen weer Internet te hebben. Toen ik de oude instellingen terugzette was Internet direkt op rood. Daar zat het dus in. Een soort van conflicten.

Ik hou die E-tech wel. Ik zal eens kijken of mijn provider wat te bieden heeft. Vermoedelijk niet. Het beste wat ze te bieden hebben is een Helpdesk met een -tig keuzen menu die je bijna het mobieltje door de ruit doet gooien nog voordat je een mens aan de lijn hebt.  >:(
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers