Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

252 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

19 april 2024, 08:49:48

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Dual boot XP / Vista  (gelezen 9430 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Henk van Asselt

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Man
Dual boot XP / Vista
« Gepost op: 9 maart 2010, 23:55:08 »
Hallo,

Ik heb fysiek meerdere harde schijven. Op schijf 1 (IDE) heb ik XP geïnstalleerd en op schijf 2 (SATA/RAID) Vista. Vista was als eerste geïnstalleerd en daarom heb ik fysiek een andere hardeschijf gebruikt, om daar XP op te installeren. Tijdens dit installeren had ik schijf 2 verwijderd, zodat ik zeker wist dat er niks met Vista zou gebeuren. Als ik nu van besturingssysteem moet wisselen, dan moet ik in de bios instellen van welke schijf er geboot moet worden. Dit werkt prima, maar is wat omslachtig.
Is het mogelijk dat er tijdens het booten er een keuzemenu in beeld komt, waar ik kan kiezen welk besturingssysteem ik wil gebruiken?
Groetjes,
Henk

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Dual boot XP / Vista
« Reactie #1 Gepost op: 10 maart 2010, 00:40:28 »
Dag Henk,
 
Achteraf lijkt mij dat erg moeilijk te worden. Je zou eens op jacht kunnen gaan naar gratis bootmanagers die dit klusje aankunnen. Normaal installeer je XP, en vervolgens Vista, en dan zal de Vista installatieroutine zien dat er nog een installatie is, en een bootmenu aanmaken. Maar, dat kon bij jou niet omdat je de XP schijf onbereikbaar had gemaakt.
 
Mogelijk kunnen externe bootmanagers dat achteraf nog wel, tijd voor een internet onderzoekje naar de mogelijkheden.
 
Als je iets gevonden hebt dat werk, laat je het dan nog even weten?
Michel Uphoff
Homepage

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: Dual boot XP / Vista
« Reactie #2 Gepost op: 10 maart 2010, 01:27:16 »
Hallo Henk,
Onder Vista heb ik EasyBCD (gratis) geïnstalleerd waarmee je verschillende Windows smaakjes maar ook een Linux partitie kunt opstarten. Deze bootmanager past de Vista Bootloader of de MBR (Master Boot Record) aan waardoor je een opstartmenu krijgt bij het opstarten. Hier vind je de website.
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Henk van Asselt

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Man
Re: Dual boot XP / Vista
« Reactie #3 Gepost op: 10 maart 2010, 10:47:01 »
Hallo Michel,

Normaal installeer je XP, en vervolgens Vista, en dan zal de Vista installatieroutine zien dat er nog een installatie is, en een bootmenu aanmaken. Maar, dat kon bij jou niet omdat je de XP schijf onbereikbaar had gemaakt.
Toen ik de pc kocht, stond Vista er al op. Ik had dus niet de optie om eerst XP en daarna Vista te installeren. Vandaar deze omweg.


Hallo Ruud,

Hallo Henk,
Onder Vista heb ik EasyBCD (gratis) geïnstalleerd waarmee je verschillende Windows smaakjes maar ook een Linux partitie kunt opstarten. Deze bootmanager past de Vista Bootloader of de MBR (Master Boot Record) aan waardoor je een opstartmenu krijgt bij het opstarten. Hier vind je de website.
Ik zal dit even proberen.
Groetjes,
Henk

Offline Henk van Asselt

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Man
Re: Dual boot XP / Vista
« Reactie #4 Gepost op: 10 maart 2010, 13:23:15 »
Hallo Ruud
Hallo Henk,
Onder Vista heb ik EasyBCD (gratis) geïnstalleerd waarmee je verschillende Windows smaakjes maar ook een Linux partitie kunt opstarten. Deze bootmanager past de Vista Bootloader of de MBR (Master Boot Record) aan waardoor je een opstartmenu krijgt bij het opstarten. Hier vind je de website.
Ik heb dit gedaan eerst gedaan bij Vista en XP als extra entrie toegevoegd. Ik krijg inderdaad netjes een menu in beeld. Kies ik de optie Vista, dan werkt het prima. Kies ik de optie XP, dan krijg ik de melding dat het bestand NTloader niet gevonden kan worden. Ik heb toen dat bestand gekopieërd naar de root van Vista, maar dan kreeg ik weer de melding dat het bestand "C:\system32\ntoskrnl.exe" niet gevonden kon worden. Er staat echter wel een bestand ntoskrnl.exe maar deze is van Vista.
Ik heb onder XP ook EasyBcd geïnstalleerd en daar zag ik dat zowel Vista als XP op harddisk VOLUME 1 staan (zie bijlage Vieuw Settings). Dit is echter niet het geval (zie bijlage Schijfbeheer).
Het is wel zo, dat als ik boot van de schijf met daarop XP, dat XP dan de driveletter C: heeft en Vista de driveletter T:. Boot ik van de disk met daarop Vista, dan heeft Vista ook de driveletter C: en XP is heeft de driveletter D:.
Is het mogelijk om de bootloader (zie bijlage BOOTLOADER) dusdanig aan te passen dat het wel werkt. Ik kan dan in de bios instellen dat ik van deze disk moet booten.
Groetjes,
Henk

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: Dual boot XP / Vista
« Reactie #5 Gepost op: 10 maart 2010, 16:47:12 »
Hallo Henk,
Je kunt beter BCD niet op XP installeren omdat het onder Visa de bootloader van Vista gebruikt. Dus un-install de software onder XP. Je kunt proberen onder Vista in BCD bij Tools te kiezen voor Autoconfigure boot.ini In de Help optie staat ook een stukje daarover.
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Henk van Asselt

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Man
Re: Dual boot XP / Vista
« Reactie #6 Gepost op: 11 maart 2010, 15:13:44 »
Hallo Ruud en Michel,

Ik de help functie van BCD bekeken en las op een gegeven moment ergens, dat als de fysieke schijf met Vista niet is aangesloten tijdens het installeren van XP, dat het dan wel heel erg moeilijk, zoniet onmogelijk wordt, om een dual boot te maken.
Ik wissel niet zo vaak tussen Vista en XP, dus ik laat het verder maar voor wat het is. Via de bios werkt het ook prima, kost iets meer tijd en is voor een doorsnee gebruiker wat lastig. Is geen probleem, want er werkt verder toch bijna niemand met deze pc.
Bedankt voor jullie hulp.
Groetjes,
Henk

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Dual boot XP / Vista
« Reactie #7 Gepost op: 11 maart 2010, 17:16:26 »
Dag Henk,
 
Citaat
en las op een gegeven moment ergens, dat als de fysieke schijf met Vista niet is aangesloten tijdens het installeren van XP, dat het dan wel heel erg moeilijk, zoniet onmogelijk wordt, om een dual boot te maken
Die constatering komt overeen met de mijne. Volgens mij moet je in zo'n geval een aparte bootpartitie zien te creëren, met daarin een bootmanager. Maar een bootable partitie maken voor die manager zonder Vista danwel XP te slopen wordt echt heel lastig.
Michel Uphoff
Homepage

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: Dual boot XP / Vista
« Reactie #8 Gepost op: 11 maart 2010, 17:39:21 »
Hallo Henk,
Ja dat is een probleem maar zover ik begrepen heb is het wel mogelijk de dualboot van BCD goed werkende te  krijgen als de boot.ini van Vista goed ingesteld is. Daarbij moet je handmatig de XP partitie aan het boot.ini bestand van Vista toevoegen en dan via BCD de Vista bootloader instellen.

Maar zoals je schreef, via de bios kan het ook.
Vriendelijke groet,Ruud de Wit